Q
25-06-2012 om 21:02
Even een goed bericht
Even een goed bericht onder een andere naam (uh letter).
Behoorlijk dyslectische zoon is in februari begonnen met de behandeling, hij heeft er nu een kwart op zitten. Tegelijkertijd zijn we begonnen met de zaakvakken vooraf thuis door te lezen en gedeeltelijk de oefenvragen al vooraf te maken in het werkboek. De vragen voor de toets heeft hij niet eerder gezien. Ook is hij teruggezet met rekenen naar een nivo onder gemiddeld maar doen we thuis het rekenwerk op het gemiddelde, verder om de paar weken flink oefenen met topo (elke dag 15 min, week lang) en dan is hij ook nog eens gestart met elke dag 20-25 min typeles. De dyslexiebehandeling is qua nivo nu ergens eind groep 4/begin groep 5 denk ik dus we zijn nog lang niet op het nivo van eind groep 6.
Het was zwaar ook al hadden we een goed beloningssysteem en vorige week kwamen de eerste resultaten van de behandeling en vandaag de citoresultaten van school.
Hoera!!! Wat een vooruitgang. Bij de dyslexiebehandeling bleek dat er wat vreemde getallen zaten bij de test zodat we geen goede nulmeting hadden maar hij gaat goed vooruit. Lezen nog steeds een half jaar achterstand maar wel in die vier maanden al weer een voorsprong behaald.
Bij de cito's was het echt duidelijk beter. Met rekenen heeft hij in die 5 mnd iets van 7 mnd ingehaald (terwijl hij op school dus op een lager nivo is gaan rekenen). Met taal heeft hij in 5 mnd tijd wel 12 (!!!) mnd ingehaald en met studievaardigheden scoort mijn kind zowaar een B. Bij spelling loopt hij nog 20 mnd achter (met een dle van 40) maar dat komt ook omdat de dyslexiebehandeling helemaal bij het begin moet beginnen en dat vind ik ook het minst belangrijk. We zijn in december ook gestopt met thuis dicteewoordjes oefenen want dat schiet gewoon niet op, het is mijlenver boven zijn nivo. Topo: de ene tien na de andere (en boze/jaloerse klasgenootjes omdat hij het mondeling mag doen terwijl zij eerst stoer riepen dat ze pas gisteren begonnen zijn met leren.... en dan dus een veel lager cijfer halen terwijl hij er een week heel heel heel hard aan moet trekken).
We zijn zo ongelooflijk trots op hem want wat heeft hij hard gewerkt. We weten nu dat het zin heeft al zij we met de zaakvakken al 3/4 wk gestopt ivm typeles maar na de zomer gaan we gewoon weer vrolijk op deze voet verder. Even ademhalen en over 3 wk van de vakantie genieten al heeft hij maar 2 wk ECHT helemaal vrij...

Leen13
25-06-2012 om 21:20
Wow q
Wat geweldig. Je wil graag dat je met zo'n inzet van iedereen, inclusief kind, ook resultaat haalt maar als het dan ook lukt is het echt geweldig.!

skik
26-06-2012 om 09:47
Fijn!
Knap van jullie en vooral van je zoon dat jullie thuis zoveel doen. Heerlijk dat het resultaat heeft. Dat geeft de burger moed!
Google even op 'het drijfzand van didactische leeftijdsequivalenten' voor een verhelderend stuk over dl-dle's.
skik

skik
26-06-2012 om 12:42
Bedankt, ik heb hem even doorgekeken, volgens mij komt het op hetzelfde neer als de link die ik gaf. DL>dle-scores moeten niet zo letterlijk als achterstand genomen worden. Het is in principe wel eerlijker om de scores via dle's te bekijken dan alleen via de absolute score, omdat je kan zien of je kind ten opzichte van zichzelf vooruit gaat, maar de berekening van dle's is nogal rammelig en zegt ook inhoudelijk niets over de vaardigheden van je kind. Maar dat jouw zoon zo vooruit is gegaan op zijn dle's kan natuurlijk alleen maar gunstig zijn.
skik

Chippie
26-06-2012 om 12:54
Fijn, maar...
Fijn, maar ik vind het wel heel erg pittig voor hem. Ik neem aan dat hij thuis ook oefent voor de behandeling (20 minuten per dag), misschien nog gewoon leest, typeles (20-25 min), topografie (1 week lang 15 min per dag), thuis rekenen.
Dat zou ik te pittig vinden. Dat is meer dan een uur per dag?!

Guinevere
27-06-2012 om 11:51
Wow q
Ik ben heel, heel diep onder de indruk, wat een opsteker moet dit voor hem zijn! Complimenteer hem maar van mij, wat een kanjer! Snif, ben er helemaal ontroerd van, zonder dollen.