Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne

Anne

29-06-2009 om 22:44

Even nieuwsgierig [arboregel over temperatuur in de klas]

Ik ben even nieuwsgierig. Is er ook een arboregel die zegt bij welke temperatuur er niet meer geleerd kan worden op school? De temperatuur in de klas van mijn dochter heeft vanmiddag de 30 graden bereikt. Dat gaat deze week zeker niet beter worden.

Groet, Anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

29-06-2009 om 23:02

mar-ank

mar-ank

30-06-2009 om 00:16

Tropenrooster

Vroeger hadden we nog wel eens een tropenrooster (en ijsvrij in de winter). Toen het een paar jaar geleden ook zo heet was heb ik dat nog wel eens aangekaart bij ons op school. In de laatste week voor de zomervakantie. Toen bleek dat alle kinderen van andere scholen uit de buurt op de laatste vrijdagmiddag al vrij waren, behalve onze bovenbouw. Maar nee, van tropenrooster kon toch echt geen sprake zijn, want niet alle ouders konden hun kinderen eerder van school halen...

reina

reina

30-06-2009 om 07:00

Helaas

We zijn er ooit (op een vorige schol waar ik werkte) eens achteraan gegaan, als het te heet is kon dat gemeld worden, dan moest er iemand van de arbo komen en dan.... maw tegen de tijd dat er evt maatregelen genomen konden worden was de hitte alweer weg en bij een volgende hete periode kon de riedel opnieuw beginnen. Ik begin nu met 's ochtends gelijk alle ramen en de deur open te gooien, er staat een grote vin te draaien en dan blikjft het met een beetje geluk onder de 30 graden in m'n lokaal....

mar-ank

mar-ank

30-06-2009 om 08:57

Hier

Gister waren bij ons op school de groepen 1 t/m 4 op schoolreisje. Toen ik tussen de middag op school kwam om mijn oudste op te halen zag ik dat de klassen van de onderbouw vol in de zon stonden; ramen dicht, zonneschermen omhoog. Dus ik naar de directrice; kan iemand misschien die zonneschermen omlaag doen, dan blijft het een beetje koel. Haar reactie; maar er is toch niemand? Ben ik nou gek? Het wordt hartstikke heet in zo'n lokaal als de zon de hele dag ongehinderd naar binnen kan schijnen, en de voorspellingen zijn dat het deze week alleen nog maar heter wordt, dus afkoelen is er niet meer bij. En het was vorige week al een sauna in de school.
De zonneschermen zijn dus niet naar beneden gegaan. En mijn dochter zit dus nu in een nog heter lokaal dan vorige week. Volgende keer doe ik het zelf wel...

maan.

maan.

30-06-2009 om 09:23

Buiten..

Vorig jaar toen het zo heet was zijn ze 's middags regelmatig naar buiten gegaan.. zelfs een keer met waterpistolen en sproeier (groep zes!).

Was geweldig!

Helaas geen tropenrooster of ijsvrij zoals vroeger; is gewoon tegenwoordig niet meer mogelijk ivm werkende ouders. De dag na sinterklaasavond dat vond ik wel netjes 'mochten' de kinderen een uurtje later beginnen: de schooldeur ging wel normale tijd open maar het eerste uur was inloop. Toen mijn kinderen drie kwartier later kwamen (dus eigenlijk nog een kwartier te vroeg) was in beide gevallen zowat de hele klas al aanwezig. Dus of ze dat een volgende keer nogmaals doen ik betwijfel het (helaas)

Mamvantwee

Mamvantwee

30-06-2009 om 09:41

Middag waterpret

Wij kregen gisteren een brief van school met de mededeling dat er deze week een waterpretmiddag wordt gehouden: zwemspullen en handdoek mee, waterpistool erbij en spetteren maar. Toch leuk, vind ik.

Jolijt

Jolijt

30-06-2009 om 10:17

Hier

Zat een klas buiten in het gras. Met juf en boeken in de schaduw van de boom. Wij hadden vroeger tropenrooster, maar dat 'lukt' niet meer. Een aantal jaar geleden heeft onze school dat geprobeerd, maar dat stuitte op teveel verzet van werkende ouders die de kinderen niet om 12.00 uur thuis konden hebben.

Ja hoor, dat bestaat

Zie:"http://arbeidsinspectie.szw.nl/index.cfm/352F245751534628263D673341406F562E2A2637325C44165E282738053E560D0405707060.html"
De arbowet is ook van toepassing op leerlingen.
Richtlijn:
* Niet meer dan 10% van de werknemers mag ontevreden zijn over het klimaat.
* De maximum temperatuur op de werkplek voor zittende kantoorarbeid mag niet hoger zijn dan 30 °C.
* De maximum temperatuur op de werkplek voor licht lichamelijk werk (bijvoorbeeld kassawerk) mag niet hoger zijn dan 28 °C.
* De maximum temperatuur op de werkplek voor intensief werk mag niet hoger zijn dan 26 °C met een voelbare luchtstroom en 25 °C zonder voelbare luchtstroom.
* De maximum temperatuur op de werkplek voor zeer intensief mag niet hoger zijn dan 25 °C met een voelbare luchtstroom en 23 °C zonder voelbare luchtbeweging.
Hou er rekening mee dat het een het ander opheft. Als je leerlingen kwalificeert als kantoorarbeiders, dan betekent dat dus dat de grens 30 graden is, of eerder namelijk het moment waarop meer dan 10% last heeft van het klimaat. Overigens zal de school wel moeten motiveren waarom men kinderen onder kantoorarbeid schaart. De vergelijking met licht lichamelijk werk (kinderen zijn voortdurend in beweging) lijkt me treffender en dan is de max 28 graden.
Reina:"We zijn er ooit (op een vorige schol waar ik werkte) eens achteraan gegaan, als het te heet is kon dat gemeld worden, dan moest er iemand van de arbo komen en dan...."
Dat is niet waar. De arbowet verplicht de werkgevers en de werknemers tot een pro-actieve houding waarin ze zelf beslissingen moeten nemen. Je moet niet wachten op een arbo-ambtenaar om de tent te sluiten, je moet zelf beslissingen nemen. Op basis van een risico-inventarisatie, of bestaande richtlijnen, of de praktijk (meer dan 10% van de leerlingen voelt zich onprettig).
Geen beslissing nemen is beboetbaar. Als de arbo-ambtenaar komt en zelf het overtreden van wet of richtlijnen of het ontbreken van beleid constateert, dan levert dat meteen een boete op.
Voor ouders: Er is niet alleen leerplicht, maar ook zorgplicht voor je kind. Als het klimaat in de klas onfris is, dan mag je je kind thuis houden. Je moet daar zelf over beslissen en niet wachten tot een ander het doet. Ook ouders hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Groet,
Miriam Lavell

Omkering

Pelle:"Waar laat je dan weer de kinderen wiens ouders werken? Gaat de BSO eerder open dan? Zoiets kan alleen op vrijwillige basis, je kunt in deze tijd een school niet meer dicht gooien."
Je kunt de school wel voorzien van klimaatbeheersing en zonwering. Als de school dat niet doet waardoor het te warm wordt, dan blijft er niets anders over dan beslissen dat de school dicht moet.
Scholen doen beide tegelijk: en het gebouw voldoet niet aan de voorschriften, en men zegt dat sluiten niet kan. Bij elkaar is dat flauwekul.
Ouders die hun kinderen thuis kunnen houden in die omstandigheid, mogen dat zelf doen. Andere ouders kunnen een alternatieve omgeving organiseren, als de school niks doet. Misschien kan de school de rest van de kinderen kwijt in het enige koele hoekje van het gebouw.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

30-06-2009 om 11:37

Leerlingen niet gelijk aan medewerkers

helaas was het maar zo makkelijk,
De arbowet spreekt specifiek over leerlingen die gelijke activiteiten hebben als medewerkers. Dus in een praktijklokaal geldt de arbowet wel voor zowel medwerkers als leerlingen.

Bij een leerling op de basisschool zal dat niet het geval zijn. Zij verrichten geen arbeid.

uit de arbowet:http://wetten.overheid.nl/BWBR0010346/geldigheidsdatum_30-06-2009
verrichtingen van leerlingen en studenten in onderwijsinrichtingen of gedeelten daarvan, open ruimten daaronder begrepen, die vergelijkbaar zijn met arbeid in de beroepspraktijk;

En helaas dat is voor basisschoolleerlingen niet het geval.

Maar wat M al zegt de zorgplicht blijft van toepassing als ouder zijnde.

Zorgplicht: reden opgeven bij thuis houden?

Ha, ik krijg nu snode plannen! Lijkt me heerlijk om as vrijdagmiddag met de kids te gaan zwemmen. Alleen heeft oudste vrijdagmiddag school.

Als ik ivm zorgplicht nu oudste vrijdagmiddag niet naar school wil laten gaan. Hoe doe ik dat dan? Ziek melden? Kan ik me beroepen op de zorgplicht dan?

Ik heb nog nooit 1 van mijn kinderen thuisgehouden als ze niet echt ziek waren. Ik wil niks stiekem doen. En vraag me zelfs af of ik het lef zou hebben om vrijdagmiddag met oudste te gaan zwemmen.

Maar het idee is wel heel aanlokkelijk. En in dit geval zou ik ook juist willen gaan zwemmen omdat de warmte ons teveel wordt en we de verkoeling willen opzoeken omdat we daarnaar snakken. Dwz er is een relatie tussen welbevinden en activiteit. Ik hoef niet op vrijdagmiddag te gaan zwemmen omdat ik met dit excuss een reden zie om de agenda voor meerdere gezinsleden tegelijk vrij te maken.

Ik zie het nog niet gebeuren trouwens, maar ben benieuwd naar de argumenten.

Ontekenningsfase

amk:"verrichtingen van leerlingen en studenten in onderwijsinrichtingen of gedeelten daarvan, open ruimten daaronder begrepen, die vergelijkbaar zijn met arbeid in de beroepspraktijk; En helaas dat is voor basisschoolleerlingen niet het geval."
Hoe kom je daar nu bij? Ze zitten op een stoel aan een tafel in een ruimte met een baas boven zich. De werkzaamheden in de klas zijn overeenkomstig de werkzaamheden in een kantoortuin.
Het lijkt mij nogal zinloos om dit soort overeenkomsten te ontkennen. Dat ze er zijn weet ik uit ervaring. De arbeidsinspectie is in al het gedoe met scholen mijn beste kameraad gebleken. Zie het archief en zoek op arbo.
Groet,
Miriam Lavell

Jouw beslissing, jouw risico

mamamic, als je je kind om arbotechnische redenen thuis houdt, dan mag je natuurlijk gaan zwemmen. Hou er wel rekening mee dat je vervolgbaar bent vanwege de leerplichtwet. Het is daarom zinnig om het verzuim op twee plaatsen tegelijk te melden: bij het schoolhoofd en bij de lpa. Natuurlijk moet je het beperken tot de noodzaak. Geeft je kind een thermometer mee en een briefje. Geef hem toestemming de klas te verlaten als de thermometer 28 of 30 graden of meer aangeeft (afhankelijk van het standpunt dat je inneemt), of als hij zich onprettig voelt.
Hij belt jou, jij haalt hem op.
Mijn kinderen heb ik ook midden op de dag uit de klas gehaald (wegens heien naast de klas trouwens).
De beslissing die je neemt is voor je eigen rekening en risico. Het is mogelijk dat de lpa wel vervolgt. Dan moet je wel naar de rechter. De rechter moet zich vervolgens uitspreken over de botsende verantwoordelijkheden.
In mijn geval heeft de lpa niets van zich laten horen.
Maar goed: Van dit soort beslissingen weet je vooraf niet of je gelijk krijgt. Hoe meer je beslissing lijkt op een excuus om lekker te kunnen zwemmen, hoe groter de kans dat je ongelijk krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

30-06-2009 om 14:05

Wat uit jurisprudentie blijkt

is dat men er bij blijft dat leerlingen niet onder de arbowet vallen (bhalve dus op beroepspraktijk gelijkende situaties), maar dat het probleem ook voor de docenten geldt, en dat leerlingen dan op die beslissing mee varen. Maar niet een besluit expliciet voor de leerlingen.

Tihama

Tihama

30-06-2009 om 14:09

Gezeur over werkende ouders

Altijd weer over dat het niet kan vanwege de werkende ouders. Onze school regelt dit soort zaken gewoon even met de overblijfclub.
Kun je je kind niet op eerder ophalen, dan zorgt de overblijf voor opvang tot de normale eindtijd (bij ons 15.15). In de tussentijd zetten ze het schoolplein vol met zwembadjes en wordt er waterpret geregeld voor de kinderen die niet opgehaald kunnen worden.

Onze school heeft op dit moment overigens geen tropenrooster. We hebben namelijk nog maar een paar dagen te gaan, dus het middagprogramma is sowieso waterpret in plaats van leren.

Ik heb het hier al vaker betoogd: je moet wel iets WILLEN regelen.

Tihama

Welke?

amk:"is dat men er bij blijft dat leerlingen niet onder de arbowet vallen "
Welke jurisprudentie?
amk:"maar dat het probleem ook voor de docenten geldt, en dat leerlingen dan op die beslissing mee varen."
Kijk aan: het werk van leerlingen lijkt op zijn minst op de beroepspraktijk van leerkrachten.
amk:"Maar niet een besluit expliciet voor de leerlingen.
Zolang je daar maar niet uit opmaakt dat je kantoorpersoneel (of leerkrachten) niet in een hok van 30 graden mag zetten en leerlingen wel, vind ik het best.
Groet,
Miriam Lavell

Jurisprudentie

AMK, ik vond deze dan http://jure.nl/be9383
Is een aardige uitspraak omdat die tamelijk precies vertelt op welk werk van leerlingen de arbowet niet van toepassing is.
"Voorts is artikel 2, aanhef en onder b, van de Arbeidsomstandighedenwet in casu niet van toepassing aangezien de verrichtingen van de leerlingen van de [basisschool 1] niet vergelijkbaar zijn met arbeid in de beroepspraktijk. De rechtbank verwijst hiertoe naar de wetsgeschiedenis (Kamerstuk 2005-2006, 30552, nr. 3, Tweede Kamer), waarin is overwogen dat het niet de bedoeling is de arbeidsomstandighedenwetgeving van toepassing te doen zijn op niet met arbeid vergelijkbare verrichtingen als sport- en spelactiviteiten, in de lessen lichamelijke opvoeding, tijdens sport- en speldagen of anderszins, zoals in pauzes."
Het andere werk (op een stoel aan een tafel je werk zitten doen, overeenkomstig arbeid in de beroepspraktijk) valt wel onder de arbowet.
Het uitsluiten van sportende en spelende leerlingen betekent toch niet de arbowet er niet op van toepassing is. Die blijft namelijk van toepassing voor de leerkrachten.
In feite betekent dat dat de arbowet op school in alle omstandigheden van toepassing is. Is het niet voor de leerlingen, dan wel voor de leerkrachten (of andere werknemers).
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

30-06-2009 om 17:03

Eeh......pelle

Die overblijfkrachten worden gewoon betaald mag ik aannemen.

Tirza

reina

reina

30-06-2009 om 19:43

Miriam

Dat is niet waar. De arbowet verplicht de werkgevers en de werknemers tot een pro-actieve houding waarin ze zelf beslissingen moeten nemen. Je moet niet wachten op een arbo-ambtenaar om de tent te sluiten, je moet zelf beslissingen nemen" Dat zal best, maar ik denk niet dat de directie ( en de ouders) blij zijn als een leerkracht besluit te gaan stoppen met lesgeven als het te heet wordt. Als de arbo zoiets zegt ga je er van uit dat dat klopt en aan het eind of het begin van het schooljaar (want dan ik het nou eenmaal heet heb je wel iets anders te doen dan de boekjes op regeltjes na te slaan.

Jij bent verantwoordelijk

Reina:"Dat zal best, maar ik denk niet dat de directie ( en de ouders) blij zijn als een leerkracht besluit te gaan stoppen met lesgeven als het te heet wordt."
Eh... het is je verantwoordelijkheid. Als leerkracht en werknemer voor jezelf, als verantwoordelijke voor de leerlingen. Ik neem aan dat je niet wacht op een bevel van de directie als de klas vol rook komt te staan. Bazen vinden zelf nadenken niet altijd fijn, maar de arbowet verplicht je daar wel toe.
Reina:"Als de arbo zoiets zegt ga je er van uit dat dat klopt en aan het eind of het begin van het schooljaar (want dan ik het nou eenmaal heet heb je wel iets anders te doen dan de boekjes op regeltjes na te slaan."
Wie bedoel je met 'arbo'? Is dat de arbomedewerker van het schoolbestuur, of iemand van de arbeidsinspectie? Hoe dan ook: dit soort mensen geven antwoord op de vraag wat zij kunnen doen. Dat staat helemaal los van wat jij kan doen. Als zij niks doen, betekent dat niet dat jij ook niks hoeft te doen. De primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou. Jij bent de leerkracht op de werkplek. Jij moet je eigen afwegingen maken.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

30-06-2009 om 23:02

Pelle

Veel simpeler: de overblijfkrachten is gevraagd of ze in plaats van 12 tot 13.30 uur, nu van 13.00 tot 15.15 uur wilden werken. Tegen betaling. Op vrijwillige basis.
En dat wilden verschillende overblijfkrachten graag doen. Als mijn baas vraagt of ik wil overwerken en ik vind dat prima, dan zou ik verbaasd zijn als klanten dat een probleem vinden.

Ik vind het overigens logischer dat deze toezichtstaak bij overblijfkrachten neergelegd wordt dan bij leerkrachten. Per slot van rekening wordt er geen lesgegeven.

Tihama

reina

reina

01-07-2009 om 07:12

Miriam

Ik ben absoluut verantwoordelijk, daarom gaat ook alles open en heb ik gezorgd voor een grote ventilator (en zeg ik tegenleerlingen die met een sweatshirt of bodywarmer lopen dat ze zich beter wat luchtiger kunne kleden...), maar ik ben er ook verantwoordelijk voor dat ik het eind van het schooljaar haal zonder ziek te worden (is ok in het belang van mijn leerlingen), dus dat betekent geen dingen erbij doen die niet heel perse moeten, want er is al veel te veel wat wel heel perse moet, zoiets heet prioriteiten stellen .
En ik weet nioet meer welke ' arbo' dat was, zoals ik al schreef, het is een poos geleden.
En nu ga ik naar een heel warm schoolgebouw, mijn leerlingen hebben vandaag een buitenopdracht, ik niet helaas

Reina

Ik hoop dat je snapt dat daar waar ik 'je' schrijf, ik 'leerkracht' bedoel. Nog algemener zelfs: werknemer.
Die regels over te heet of benauwd zijn er om te voorkomen dat je ziek wordt. Je mag ook voor jezelf onder omstandigheden het bijltje er bij neer gooien.
Maar als het raam openzetten helpt, moet je dat doen natuurlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Maria F

Maria F

01-07-2009 om 10:49

Geen raam

Komende week heeft kindlief proefwerkweek. Haar klas is ingedeeld in een lokaal waar geen raam inzit. Kindlief en anderen hebben hier altijd last als ze al 1 lesuur in dit lokaal zitten. Tijdens proefwerken zal de deur ook gesloten moeten blijven. Mag dit eigenlijk wel, les krijgen in een lokaal waarin geen ramen zitten die open kunnen?

Waarschijnlijk niet

Het luchtklimaat in schoolgebouwen is ook zonder zon heel slecht. Dat heeft bovendien aantoonbaar negatief effect op de schoolprestaties. Dat is al 20 jaar een issue en er wordt elk jaar wel weer een initiatief ontwikkeld om daar wat aan te doen, maar men blijft maar achter de feiten aanhollen. Alle kans dat dat lokaal een slechte luchtkwaliteit heeft.
Toch even: De vraag is niet of het raam open kan (soms levert dat alleen maar verslechtering op) maar of de ventilatie voldoende is. Dat kan ook automatische ventilatie zijn.
Je kunt dat controleren met meetapperatuur. Maar je kunt ook afgaan op het aantal mensen dat klachten ontwikkelt in die ruimte. Dat geeft ook leerlingen de mogelijkheid om met elkaar te zorgen voor verbeteringen. Samen klagen over dat lokaal zou moeten helpen.
Overigens helpt het natuurlijk niet als de klachtenstroom pas op gang komt als er een proefwerk gemaakt moet worden.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

01-07-2009 om 21:09

Zonder raam

Ik heb daar ook in gewerkt, scholen zonder ramen die open kunnen. Een architect had dat bedacht en daar zou dan een lichtververssysteem zijn etc., het zal best,maar ik kon het niet ontdekken. Na veel klagen en zeuren kwamen er bovenraampjes die open konden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.