Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dc

dc

04-11-2011 om 23:42

Even polsen - oogontsteking

Toen ik mijn zoon vandaag ophaalde van school had hij een fikse oogontsteking, helemaal rood en opgezwollen rond zijn oog (in oog zelf niets). Ik heb de dokter gebeld, die vond dat hij onmiddelijk langs moest komen en hij zit nu aan een antibioticakuur van 5 dagen, met de waarschuwing dat ik onmiddelijk naar het ziekenhuis moet als het slechter wordt dit weekend.

Mijn zoon heeft tegen zijn juf meerdere keren geklaagd over de pijn. Ben ik nu heel onredelijk dat ik had verwacht dat de school me zou bellen met zoiets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

05-11-2011 om 00:10

Niet onredelijk

Ik vind en verwacht ook, door de school gebeld te worden, als mijn kinderen over pijn klagen. Ik ben verantwoordelijk voor de gezondheid van mijn kinderen, dus ik wil wel op de hoogte zijn. Dit is niet netjes van de juf en ik zou daar toch 'in de wandelgangen' het hoofd van de school over inlichten. Misschien kunnen ze in een teamvergadering nog eens de gang van zaken bij dit soort dingen bespreken?

mijk

mijk

05-11-2011 om 12:07

Ik had

daar absoluut telefoon over willen hebben....
Mijk

Puck

Puck

05-11-2011 om 12:51

Niet onredelijk

Nee, ik vind het ook niet onredelijk, maar soms zal het best moeilijk zijn om de grens te trekken wat redelijk is of niet voor een juf. Ik hoef persoonlijk niet gebeld te worden als mijn kind bij juf klaagt over een pijntje hier of daar als ze verder niet ziekig is. Maar als een leerkracht ziet dat er duidelijk wat aan de hand is doordat een kind zich anders gedraagt dan normaal of als er werkelijk wat te zien is (zo'n dik rood oog zie je moeilijk over het hoofd) dan wil ik wel gebeld worden. De leerkracht heeft in jouw geval kennelijk een inschattingsfout gemaakt en gedacht dat het wel meeviel. Maar ik zou er zelf verder niet echt een zaak van maken, hooguit een keer zeggen dat het bij de huisarts niet echt meeviel en dat zoon beter eerder had kunnen komen.

Ernst van de situatie

Leerkracht heeft duidelijk de ernst van de situatie verkeerd ingeschat.

Ook ik zou in zo'n geval gebeld willen worden.

Ik zou er zeker nog even bij de leerkracht op terug komen!

Beterschap, groet, Moppeke

Hoe snel...

Hoe snel ontstaat zo'n oogontsteking? Is het zo dat het opkomt en binnen een paar uur uitgroeit tot zo iets ernstigs?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

05-11-2011 om 21:22

Misschien te weinig ervaring met oogonstekingen

Mijn kinderen (oudste 14) hebben ook wel eens een ontstoken oog gehad (juist binnen in het oog dus waarschijnlijk niet hetzelfde als jouw kind), vader is geregeld behandeld voor een ontstoken oog door allergieën.
Maar nog nooit heb ik dezelfde dag de dokter gebeld en maar zelden (eigenlijk alleen vader) heeft een arts ernaar gekeken. Er worden telefonisch wat vragen gesteld, eventueel krijg je op afstand een medicijn.
Ik kan me wel voorstellen dat een leerkracht niet het idee heeft dat directe actie nodig is. Ik zou wel verwachten dat de klachten bij ophalen gemeld worden (bij een jong kind, een ouder kind kan dat natuurlijk prima zelf)

kaatje43

kaatje43

05-11-2011 om 22:43

Is het wel een ontsteking? Ik en de huisarts dachten bij zoon ook dat het een ontsteking was. Zij zag ook niets in het oog. Ik vertrouwde het toch niet en ben naar de oogarts gegaan. Bleek dat hij een wond in het oog had. Gekomen door iets van buitenaf. Hij weet zelf niet wat.

dc

dc

06-11-2011 om 08:50

Hij heeft een goedje in het oog gedaan en heel zorgvuldig gekeken of er een verwonding was. Er was niets te zien, en het ziet er ondertussen al veel beter uit, dus de antibiotica werkt.

Bedankt voor jullie feedback! Ik zal het van de week even rustig bespreken met de juf.

Ik heb het gevoel dat ze me niet zo serieus neemt, sowieso. Eerst dat gedoe met het voorlezen, en mijn zoon heeft sinds het begin van het jaar 2 verschillende keren buikgriep gehad, met 1 keer 3 dagen flinke diarrhee en geen school en de laatste keer zelfs 10 dagen, waarvan een hele week niet op school. Ze heeft toen tegen zijn vriendje gezegd dat hij op vakantie was! (het was de week voor de vakantie, dus blijkbaar dacht ze dat we gewoon even een extra weekje erbij hebben gepakt, terwijl we allemaal hondsberoerd thuis waren).

Het gaat dus niet helemaal lekker tussen juf en mij. Gelukkig kan mijn zoon wel goed met haar opschieten.

Blijf met de vraag zitten

Is deze ontsteking nu op school ontstaan? Is je kind kerngezond op school verschenen, kreeg het daar een ernstige ontsteking binnen tijdsbestek van een paar uur? Gaat dat inderdaad zo snel?

Mijn dochter heeft dit ook gehad, het zwol vrij snel op. Vervangende huisarts gebeld die paracetamol aanraadde. dag later lag ze aan het infuus in het ziekenhuis. Zij had er wel koorts bij!

dc

dc

06-11-2011 om 19:12

Inderdaad 's ochtends geen enkel probleem, na school helemaal rood en opgezwollen en veel pijn. Het ging dus inderdaad erg snel. Volgens juf niets bijzonders gebeurd op school trouwens. Was een beetje te verbijsterd om er verder over door te vragen.

De dokter had het inderdaad ook over infuus als de antibiotica niet of niet op tijd aan zou slaan. Gelukkig niet nodig geweest!

Gelukkig maar, bij mijn dochter waren ze er niet snel genoeg bij, gelukkig was de arts van de huisartsenpost alerter, die hing al aan de telefoon met het ziekenhuis toen we in de spreekkamer nog niet eens op de stoel zaten.

dc

dc

06-11-2011 om 21:36

Jeetje

Eng hoor, is het helemaal goed gekomen?

Gezien de reactie van sommige artsen...

Vinden jullie nog steeds dat de juf dit had moeten onderkennen?

bibi63

bibi63

06-11-2011 om 22:35

wist niet dat dat zo heftig/ernstig zou kunnen zijn. Dus ik weet niet wat ik als juf gedaan zou hebben.
Gr. Bibi

dc

dc

06-11-2011 om 22:40

Pijn

Ik denk dat als mijn kind meerdere malen per dag klaagt over pijn, of dat nu zijn oog, zijn buik, zijn hoofd, of zijn kleine teen is, ik het gewoon wil weten. En dat ga ik haar ook vertellen. Hij is absoluut geen aansteller, dus als hij klaagt, dan is er ook echt wat. Dit is hetzelfde kind dat met een dubbele oorontsteking nog volhield geen pijn te hebben.

Ja hoor

Ze knapte in het ziekenhuis snel weer op gelukkig.

Dagelijks

Echt dagelijks komen er kinderen met een of andere pijnklacht. Ze vallen, stoten, struikelen, verzwikken, schaven, bezeren, verrekken, en verstuiken. Daarnaast is er nog een uitgebreid assortiment aan vage hoofdpijnen, onduidelijke buikklachten. Soms zijn deze echt, soms enigszins aangezet.
En soms is er echt iets en hoor je helemaal niets... Vaak is het een inschatting...

Het is echt niet doenlijk om bij al deze klachten de ouders te bellen.

dc

dc

07-11-2011 om 08:17

Mastergoat

Ik vind vallen, stoeien en daardoor pijn hebben echt van een andere orde dan pijn door ziek. Zeker in combinatie met een heel erg opgezwollen oog. Echt, ik schrok me rot toen ik hem zag.

En aangezien een juf/meester geen arts is, vind ik dat je bij herhaaldelijke klachten over pijn gewoon de ouder in moet lichten. Ik heb jarenlang last gehad van IBS. "Vage buikklachten" volgens jou. Nou, met zo'n buikpijn wil ik mijn kind niet de hele dag op school laten zitten.

Kansas

Kansas

07-11-2011 om 10:33

Lastig

Wij gaan niet zo heel erg snel naar een dokter toe en kijken het vaak nog even aan. Ik zou, als ik juf zou zijn, het ook heel moeilijk vinden om in te schatten of ik nu een ouder moet bellen of niet. Bij zo'n oogontsteking zou ik al snel denken dat het, net als bij mij en 1 van mijn kinderen na een dag of 2 al weer minder wordt en dat het wel irritant is maar als er geen koorts bij is, dan moet de ouder na schooltijd zelf maar beoordelen of die het kind naar de dokter stuurt of niet. Ik zou wel die boodschap aan het kind meegeven: vraag even of je ouder wil komen, dan leg ik het uit of vraag of je ouder even naar je oog wil kijken. Dus maar goed misschien wel dat ik niet in het onderwijs zit!

dc

dc

07-11-2011 om 12:28

Dokter

Dit was de eerste keer dat ik in Engeland woon (bijna 2 jaar) dat ik voor een kind (3 stuks) bij de dokter was. Ik ben ook meer van uitzieken en aankijken. Maar toen ik zijn oog zag schrok ik me gewoon rot en hing ik gelijk aan de telefoon met de dokter.

De reactie van de juf deze morgen was "maar hij vertelde me pas om 5 voor drie dat hij pijn had hoor". Volgens mijn zoon heeft hij de hele dag geklaagd. Ik heb niet aangedrongen, maar vraag me wel af of het normaal is dat ze de kinderen de hele dag niet aankijkt. Het zit me echt dwars.

dc

dc

07-11-2011 om 14:45

Dus

mijn zoon heeft lopen liegen dat hij meerdere keren over de pijn heeft lopen klagen? Ook voor de lunchpauze (dit heb ik gevraagd aan hem)? Of heeft hij echt geen benul van de tijd?

Kan een kind van 5 echt zo'n vreemd idee van tijd hebben? (dit is een serieuse vraag, het is de eerste keer dat ik een 5 jarig kind heb )

Valkyre

Valkyre

07-11-2011 om 16:19

Nou

De juf is geen ouder en had de beslissing om het kind wel of niet op te halen aan de ouder moeten overlaten. Wat nou "ondoenlijk" om overal op te letten? De juf is tijdens school verantwoordelijk voor het kind en moet ervoor zorgen dat ze dit soort dingen opmerkt. Als dc ervan schrok, zal het niet maar een klein beetje rood zijn geweest, dus was het om 12u of 13u ook al behoorlijk rood en dik, denk ik zo.

Ik ben over het algemeen ook erg van het aanzien en uitzieken - zolang Spruitje niet klaagt of suf wordt. Maar als een kind klaagt over pijn in het oog... Dat is niet goed. Sowieso vind ik het al heel knap van een vijfjarige dat het zelf bij de juf meldt dat het pijn heeft (dat zou mijn Spruitje nauwelijks durven). Des te kwalijker vind ik het dat de juf de klacht niet serieus heeft genomen - wat leert een kind daarvan? Dat de juf hem niet helpt als hij een probleem heeft? Ik zou behoorlijk kwaad zijn, en ik ben verder totaal geen tijgermoeder. Maar wel de moeder. Die dus geinformeerd moet worden.

groet, Valkyre

Valkyre

Wat nou "ondoenlijk" om overal op te letten?

Ik weet niet of je hiermee op mij reageert, of niet. De term "ondoenlijk" noem ik in mijn reactie. Maar dan niet in het kader van opletten, wel in het kader van bellen.

Tijd

Of heeft hij echt geen benul van de tijd?

Kan een kind van 5 echt zo\'n vreemd idee van tijd hebben? (dit is een serieuse vraag, het is de eerste keer dat ik een 5 jarig kind heb )

De individuele verschillen kunnen groot zijn. Maar door de bank genomen is het tijdbesef van kinderen pas in de bovenbouw van de basisschool volledig uit ontwikkeld en heeft een vijfjarige vaak inderdaad nog geen benul van de tijd. Een van de redenen dat in de meeste kleutergroepen gewerkt wordt met dagritme kaarten. Voor sommige kinderen van 5 betekenen termen als straks, vanmiddag, morgen, gisteren, vanochtend... nog helemaal niets. Maar goed, dit gaat niet voor alle kinderen op...

Nergens

En aangezien een juf/meester geen arts is, vind ik dat je bij herhaaldelijke klachten over pijn gewoon de ouder in moet lichten. Ik heb jarenlang last gehad van IBS. "Vage buikklachten" volgens jou.

Echt nergens beweer ik dat IBS "vage buikklachten" zijn. Dat zou ook niet kunnen daar ik geen idee heb wat IBS is.

dc

dc

07-11-2011 om 20:39

Mastergoat

Ook bekend als prikkelbare dikke darm. Is heel pijnlijk, maar je kunt vaak niets zien, en is niet gevaarlijk. Vage buikklachten dus

dc

dc

07-11-2011 om 20:42

Allen

Valkyre, dank je! Het is zo fijn me even begrepen te voelen!

Maar ik merk aan de andere reacties dat het gebied te grijs is om heel erg hoog van de toren te gaan blazen. Ik zal dus gewoon rustig uitleggen met het oudergesprek dat mijn zoon niet snel klaagt over pijn, en als hij dat wel doet ik graag gebeld wil worden. Zonder verder verwijten te maken.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties!

dc

dc

10-11-2011 om 21:15

Gesprek gehad

Vandaag voor het eerst een fatsoenlijk gesprek gehad met de juf, en ik ben gewoon blij van opluchting. Ze had alles heel goed voorbereid, heeft zich verontschuldigd voor de situatie met de oogontsteking en het was verder gewoon echt een fijn gesprek over onze zoon. Ik ga het rest van het jaar vol goede hoop in!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.