Miranda
18-05-2010 om 21:06
Examen, hoe zat dat ook alweer
Hoi allemaal,
Even een vraagje, ik kan het antwoord nergens vinden.
Hoe zwaar telt het eindexamen op het VMBO-T? Is dat 50% van je eindcijfer? Wordt dat afgerond of eerst gemiddeld met je cijfer waarmee je het eindexamen inging?
En mag je als je in zeven vakken examen doet, wiskunde laten van je diploma schrappen? Of val je dan buiten elke sector?
Mijn zoon heeft wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie, Ne, En, Maatschappijleer en gym als examenvakken en Wiskunde zou wel eens zijn diploma kunnen gaan kosten, vandaar mijn vraag.
groetjes, Miranda
Vera*
19-05-2010 om 09:13
In mijn tijd
In mijn tijd telde het centraal schriftelijk examen en het cijfer van de schoolonderzoeken elk mee voor 50 %. De cijfers werden daarvoor niet afgerond. Voor het eindcijfer wordt het wel afgerond.
Zoon zit nu in de brugklas en ik heb me nog niet verdiept in regels van tegenwoordig.
Yta Chalne
19-05-2010 om 10:04
Centraal schriftelijk is de helft van je cijfer. De cijfers worden afgerond op 1 decimaal na de komma bij elkaar opgeteld vziw. Wiskunde laten vallen mag qua diploma, maar kan vervelend zijn voor de vervolgopleiding. Ik wist alleen niet dat gym een eindexamenvak kon zijn, dat is helemaal nieuw voor me, maar dan zou hij acht vakken hebben?
kaatje43
19-05-2010 om 10:20
Nee
Ik denk het niet. Wiskunde is een verplicht profielvak. Kan je dus niet laten vallen.
Mach
19-05-2010 om 10:33
Nee hoor kaatje
Wiskunde is niet verplicht in alle VMBO GT profielen. Je kan rustig eindexamen VMBO T doen zonder wiskunde. Overigens geldt dat ook voor de havo (nu nog, maar of dat zo blijft?)
Yta Chalne
19-05-2010 om 10:35
Kaatje heeft gelijk;
Ik heb het net even besproken met een lesgevende vriendin die toevallig op bezoek is, en volgens haar heeft je zoon een standaard profiel zonder extra's (geen extra vakken), dus hij zit vast aan wiskunde. Staat hij er zo slecht voor?
Yta Chalne
19-05-2010 om 10:36
Mach
Maar hij heeft niet de juiste vakken voor een ander profiel dan dit. Vakken laten vallen kan alleen als je een extra vak hebt. Maar inderdaad, vmbo-t zonder wiskunde is nog heel gangbaar op zich.
Mach
19-05-2010 om 10:45
Yta, inderdaad bij deze vakken
Hij had ipv gym beter aardrijkskunde of geschiedenis kunnen kiezen. Dan had hij wiskunde kunnen schrappen en had hij een Zorg en Welzijn profiel.
Maar Gym als examenvak is mij totaal onbekend. Wat moet je daar voor doen? theorie en praktijk examen ofzo ?
Miranda
19-05-2010 om 11:07
Gym
Je hebt tegenwoordig LO 1 (gewone gym) en LO 2 (gym als examenvak). Hierin wordt veel theorie gegeven en tellen je prestaties mee voor een cijfer op je diploma. Het valt in sector zorg en welzijn.
Wiskunde staat hij een 3,5 voor, hopelijk nog op te halen naar een 4, maar daar zak je dus mee, tenzij er een zeven tegenover staat en dat is nog maar de vraag. Hij snapt het gewoon helemaal niet en ik ook niet dus kan hem niet helpen.
Als hij wiskunde laat vallen is er geen vuiltje aan de lucht.
Miranda