Vijfkids
22-04-2026 om 21:24
Examens 2026
De eindexamens staan weer voor de deur. Zijn er hier meer ouders van examenkandidaten? Praat gezellig mee!
Chrissie80
24-04-2026 om 08:07
Spannend allemaal, heel veel succes voor iedereen!
Hier voor het 3e jaar achter elkaar in de eindexamens. Zoonlief 2 doet voor de 2e keer zijn vwo examen. Een beetje met dezelfde instelling als vorig jaar, dus ik hou m'n hart vast. Hij staat er wel beter voor met allemaal (sommige krappe) voldoendes, maar ik ben vooral bang voor die 5,5 regel. Hij is wel braaf (onder lichte dwang) de afgelopen 4 dagen naar examentraining (scheikunde en bio) geweest en over 2 weken gaat hij nog een keer 2 dagen (eco). Dat is bij elkaar al meer uur dan hij er vorig jaar voor geleerd heeft. Dus ergens denk ik dat het nu wel goed komt, maar ik zal heel blij zijn als het 11 juni is en het is allemaal goed gekomen!
Willempje73
24-04-2026 om 15:07
Weet iemand hoe hiermee om te gaan: dochter heeft stress voor haar wiskunde-examen, maar gaat geen examens oefenen omdat ze daar stress van krijgt.... Gewoon beginnen is niet het goede antwoord...🙃
Kaassoufflee
24-04-2026 om 15:40
Willempje73 schreef op 24-04-2026 om 15:07:
Weet iemand hoe hiermee om te gaan: dochter heeft stress voor haar wiskunde-examen, maar gaat geen examens oefenen omdat ze daar stress van krijgt.... Gewoon beginnen is niet het goede antwoord...🙃
Heeft ze op school geen examentraining gehad? Dat hebben ze hier wel gedaan en daarmee ook geleerd dat er nog veel winst te halen valt uit het oefenen met oude examens. Dus tijdens het examen oefenen leer/herhaal je ook weer en zet je de puntjes op de i. Door het oefenen zijn de echte examens straks minder overweldigend. Misschien helpt het om bovenstaande te gebruiken om haar te motiveren?
Willempje73
24-04-2026 om 15:49
Kaassoufflee schreef op 24-04-2026 om 15:40:
[..]
Heeft ze op school geen examentraining gehad? Dat hebben ze hier wel gedaan en daarmee ook geleerd dat er nog veel winst te halen valt uit het oefenen met oude examens. Dus tijdens het examen oefenen leer/herhaal je ook weer en zet je de puntjes op de i. Door het oefenen zijn de echte examens straks minder overweldigend. Misschien helpt het om bovenstaande te gebruiken om haar te motiveren?
Laten we zeggen dat het wiskundeonderwijs in de examenklas sterk onder de maat was. Docent had geen aansluiting met de klas. Veel uitleg, weinig oefenen. Wel huiswerk, dat dan niet weer werd gecheckt en nagekeken. Een keer oefenexamen gedaan (oud examen), na een half uurtje is ze weggegaan omdat ze het niet snapte. Ook niet gebleven voor de uitleg. Ligt ook aan haar motivatie, maar ze (en een flink aantal mede-klasgenoten), kwam hier wel gemakkelijk mee weg.
Er ligt een groot aandeel bij haarzelf, dat geef ik meteen toe. En ik snap dat ze moet gaan oefenen. Maar hoe krijg ik dat bij haar tussen de oren? Er zit zoveel weerstand...
Kaassoufflee
24-04-2026 om 15:58
Willempje73 schreef op 24-04-2026 om 15:49:
[..]
Laten we zeggen dat het wiskundeonderwijs in de examenklas sterk onder de maat was. Docent had geen aansluiting met de klas. Veel uitleg, weinig oefenen. Wel huiswerk, dat dan niet weer werd gecheckt en nagekeken. Een keer oefenexamen gedaan (oud examen), na een half uurtje is ze weggegaan omdat ze het niet snapte. Ook niet gebleven voor de uitleg. Ligt ook aan haar motivatie, maar ze (en een flink aantal mede-klasgenoten), kwam hier wel gemakkelijk mee weg.
Er ligt een groot aandeel bij haarzelf, dat geef ik meteen toe. En ik snap dat ze moet gaan oefenen. Maar hoe krijg ik dat bij haar tussen de oren? Er zit zoveel weerstand...
Bij die oefenexamens zitten ook antwoordbladen, maar ook bij het huiswerk door het jaar heen. Maar om nu nog ineens al die meters alsnog te maken….is er misschien iemand in je netwerk of een studiebol uit de klas die haar nog wat kan helpen? Ze zou ook haar huiswerk nog eens kunnen gaan nakijken om te zien of ze dat een beetje begrepen had. Heeft ze geen tussentijdse toetsen gehad? Hoe zijn de tentamens gegaan? Hoe staat ze er verder voor?
Bakblik
24-04-2026 om 16:18
Willempje73 schreef op 24-04-2026 om 15:49:
[..]
Math with Menno. Heeft mijn dochter 5 jaar geleden gereed en mijn zoon 3 jaar geleden. YouTube filmpjes over alle niveaus over alle onderwerpen.
Schemerlampje
24-04-2026 om 16:22
Hoe goed ben je zelf in wiskunde? Zou het helpen om samen een oud examen er bij te pakken?
Willempje73
24-04-2026 om 16:24
Kaassoufflee schreef op 24-04-2026 om 15:58:
[..]
Bij die oefenexamens zitten ook antwoordbladen, maar ook bij het huiswerk door het jaar heen. Maar om nu nog ineens al die meters alsnog te maken….is er misschien iemand in je netwerk of een studiebol uit de klas die haar nog wat kan helpen? Ze zou ook haar huiswerk nog eens kunnen gaan nakijken om te zien of ze dat een beetje begrepen had. Heeft ze geen tussentijdse toetsen gehad? Hoe zijn de tentamens gegaan? Hoe staat ze er verder voor?
Mijn man kan haar prima helpen, en ik kom ook een heel eind. Alleen dan moet die knop in haar koppie wel om. En dan kan ik praten als Brugman, maar die knop gaat niet om.
Ze staat nu een 5,3, met PTA's variërend van een 7,7 tot een 2,8. En verder 3 zessen en 1 acht. Maar die zessen kunnen ook zomaar een vijf worden.
Willempje73
24-04-2026 om 16:27
Bakblik schreef op 24-04-2026 om 16:18:
[..]
Math with Menno. Heeft mijn dochter 5 jaar geleden gereed en mijn zoon 3 jaar geleden. YouTube filmpjes over alle niveaus over alle onderwerpen.
Ja, die ken ik, en heb ik ook al een paar keer aan haar voorgesteld. Heeft ze nog niets mee gedaan, maar ik had ze net weer even opgezocht.
Netherfield
24-04-2026 om 16:50
En als ze er eenmaal aan begint, gaat ze dan wel door? Ik heb hier ook eentje die niet kan beginnen. Dan spreken we samen af wanneer we gaan beginnen en zitten we zo een uur voordat ze ook echt begint. Maar dan gaat ze wel aan de gang en werkt ze zo een uur of twee door. Maar dat opstarten… Boos worden helpt niet want dan ben je zo een paar uur verder dus dat kost alleen maar meer tijd. Maar soms…
T@sje
30-04-2026 om 07:21
Hier een dochter die dit jaar eindexamen kader doet. Staat er goed voor (voor alle vakken een 8!) maar stresst enorm. Al het hele schooljaar trouwens. We hebben hier een hele planning gemaakt voor de voorbereiding waarbij de rode draad is dat ze maximaal 3 uur per dag mag leren en verder dingen doet die haar energie geven. Als we haar niet stoppen zit ze zo 8 a 9 uur per dag te leren. Elke dag. Klinkt ideaal maar we zien dat haar stress daarvan alleen maar toeneemt....
Zal zò blij zijn als dit achter de rug is! En dan hopelijk op het mbo haar draai vindt en wat relaxter omgaat met druk en verwachtingen. Wordt aan gewerkt dus goeie hoop....
Willempje73
30-04-2026 om 08:54
Netherfield schreef op 24-04-2026 om 16:50:
En als ze er eenmaal aan begint, gaat ze dan wel door? Ik heb hier ook eentje die niet kan beginnen. Dan spreken we samen af wanneer we gaan beginnen en zitten we zo een uur voordat ze ook echt begint. Maar dan gaat ze wel aan de gang en werkt ze zo een uur of twee door. Maar dat opstarten… Boos worden helpt niet want dan ben je zo een paar uur verder dus dat kost alleen maar meer tijd. Maar soms…
Als ze begint, kan ze wel doorgaan, maar zeker bij wiskunde geeft ze snel op als ze iets niet begrijpt. Frustratie loopt dan hoog op, daarmee wordt ze boos en dan is het klaar. Het duurt dan weer een paar uur (!) voordat ze verder kan. Heel vermoeiend.
Ondertussen heeft ze al wel wat meer geoefend, dat is het lichtpuntje. Ik heb ook een planning gemaakt met haar, waar ze zich vervolgens niet aan houdt 😅 Maar goed, de intentie is er, we zullen zien of het genoeg is.
Willempje73
30-04-2026 om 08:56
Schemerlampje schreef op 24-04-2026 om 16:22:
Hoe goed ben je zelf in wiskunde? Zou het helpen om samen een oud examen er bij te pakken?
Mijn man is er heel goed in, ik een beetje. Oude examens zijn we mee bezig, maar als er een moeilijke opgave tussen zit, stagneert het. Maar stapje voor stapje komen we ergens. Ze ziet nu wel dat ze er nog niet is.
SuzyQFive
30-04-2026 om 09:46
Tijgeroog schreef op 23-04-2026 om 15:18:
Mikado, wanneer staat een leerling er "goed" voor, volgens de mentor? Moet je dan allemaal 8en hebben, of is allemaal 6jes ook goed, of misschien een enkele 5 erbij?
Ik ben ook docent. Er goed voorstaan heeft ook te maken met of je als docenten inschat hoe een leerling de examens gaat maken. De meeste leerlingen scoren iha namelijk wat lager op hun centraal examen dan op hun schoolexamens (80%).
Er goed voorstaan betekent in ieder geval voldoende compensatie van bijvoorbeeld maatschappijleer, zeker als een leerling een vijf staat voor een vak. Dan moet je op de examens ook nog samen gemiddeld een 5,5 halen (en elk jaar is er wel een leerling die er in eerste instantie goed voorstaat die daarop zakt). Maar een vijf staan en daar tegenover een zeven hebben kan nog wel. Maar allemaal krappe zesjes (5,8 enz) wordt spannend. Dat lijkt voldoende maar dat is echt op het randje.
Mijn zoon ging overigens met vier vijven het examen in (afgestroomd van vwo uiteindelijk naar TL) en heeft op zijn eindlijst geen enkele onvoldoende en maar twee zessen. Die knuppels heb je ook 😜.
SuzyQFive
30-04-2026 om 09:52
T@sje schreef op 30-04-2026 om 07:21:
Hier een dochter die dit jaar eindexamen kader doet. Staat er goed voor (voor alle vakken een 8!) maar stresst enorm. Al het hele schooljaar trouwens. We hebben hier een hele planning gemaakt voor de voorbereiding waarbij de rode draad is dat ze maximaal 3 uur per dag mag leren en verder dingen doet die haar energie geven. Als we haar niet stoppen zit ze zo 8 a 9 uur per dag te leren. Elke dag. Klinkt ideaal maar we zien dat haar stress daarvan alleen maar toeneemt....
Zal zò blij zijn als dit achter de rug is! En dan hopelijk op het mbo haar draai vindt en wat relaxter omgaat met druk en verwachtingen. Wordt aan gewerkt dus goeie hoop....
Wat fijn dat ze er zo goed voor staat. Zijn ze op school op de hoogte dat ze er zo voor stresst?
Ik was ook zo faalangstig en vlak voor mijn examen ging ineens de knop om: dan zak ik maar en doe ik het jaar opnieuw. Dat gaf zoveel rust dat ik eigenlijk heel relaxed de examens inging uiteindelijk. Maar dat is een knop die je alleen zelf kan omzetten.
Goed dat jullie als ouders haar beperken in de tijd waarin ze ermee bezig is.