Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hilde

Hilde

23-05-2019 om 00:03

Examens mbo4

In een 3-jarige mbo4 opleiding worden in jaar 2 alle algemene vakken afgerond: Nederlands en rekenen 3F en ook Engels. Voor ieder examen is er een herkansing. Wat gebeurt er als een student ook dat niet haalt maar in de beroepsgerichte vakken uitstekend op niveau 4 functioneert? Is het een landelijke richtlijn om in jaar 3 het examen over te kunnen doen? Of stroomt een student af naar niveau 3? Verschilt dat per instelling?

caro

caro

23-05-2019 om 09:48

hier

Ik weet van enkele kinderen uit de klas van zoon dat de examens Engels en Nederlands in jaar 3 over mochten worden gedaan.
Rekenen telt nu niet meer mee voor de slaagkans gelukkig. Van de examens Nl en Eng mag er 1 van de twee een 5 zijn, maar elk vak bestaat uit 5 onderdelen waarvan er drie met een voldoende moeten worden afgesloten.
Als dit dan ook niet lukt, zal je kind niet slagen, hoe dan verder geen idee.

Docent mbo

Docent mbo

23-05-2019 om 21:49

Hoe staat kind er nu voor?

Wat is de stand van zaken nu?
Rekenen telt nog niet mee.
Bij Engels en Nederlands mag het ene vak een 5 zijn en het andere een 6. Dit is ook nog een afgerond cijfer, dus in de praktijk een 4,5 en een 5,5.
De vakken zijn opgedeeld in de onderdelen Lezen& Luisteren, Spreken, Schrijven en Gesprekken. Bij ons op school bekijken we na afloop van alle gemaakte onderdelen óf en voor welk onderdeel een herkansing gemaakt moet worden.
Als een student na herkansingen nog steeds niet het vereiste niveau heeft, dan kan de student inderdaad niet diplomeren. Voor zover ik weet kan een student ook in jaar 3 nog herkansingen doen.

MoederVan3

MoederVan3

23-05-2019 om 23:09

Volgens een andere site mag je minimaal 1 x herkansen

Volgens deze site https://www.jobmbo.nl/ mag je minimaal 1x herkansen en als de school het toestaat vaker.

Mijn jongste zoon die de route VMBO-basis --> MBO-2 --> MBO-3 --> MBO-4 heeft gedaan heeft zowel Engels als Nederlands op MBO-4 zonder problemen gehaald, terwijl Engels best wel spannend was omdat hij een vrij zwakke basis had, want op het MBO-2 hadden ze geen Engels en op MBO-3 maar één jaar een beetje Engels.

Als je problemen ziet aankomen, zou ik richting bijles gaan denken. Tenzij je kind zwaar dyslectisch is moet het te doen zijn, eventueel met wat extra hulp.
Rekenen telt niet mee, dus dat hoeft je kind alleen te maken, dat maken is wel verplicht overigens.

Hilde

Hilde

25-05-2019 om 10:07

Mbo4

Dank voor jullie reacties. Ik ben er inmiddels achter dat als Engels herkanst wordt (wat nu het geval is, schrijfvaardigheid) het niveau A2 wordt ipv B1. Jammer dat ze geen twee kansen op niveau B1 krijgen, maar ze is zwaar dyslectisch dus Engels, lezen, schrijven en taal is sws moeilijk voor haar. Ze volgt bijlessen/examentraining bij een goeie rt'er. Schijfvaardigheid is haar zwakste punt. Hopelijk kan ze het compenseren met lezen (Claroread voorleessoftware), luisteren en spreken. Ze heeft van elk examen recht op één herkansing.
De opleiding is nu dit jaar ingekort van vier naar drie jaar, het examen dus ook in jaar 2. Docenten werken slecht samen, ze weten van elkaar niet hoe of wat. Op het moment komt alles tegelijk, het is om te huilen. Dochter is 18, ik kan niet meer op hoge poten naar de school. Ik bespreek veel met haar, geef adviezen, help met plannen. Ze leert voor zichzelf op te komen, samen met een paar zeer mondige klasgenoten. Er is een goeie zorgafdeling op school. Preteaching bij Engels, 1 ipv 3 teksten ter voorbereiding op het mondeling Engels. Daar gaat ze zelf op af, ze heeft de goeie contacten op school.
Ze heeft ook Nederlands schrijven onvoldoende, dat gaat ze ook herkansen.
Het bizarre is dat ze uitblinkt in het beroep waar ze voor gaat. Ik hoop zo dat alle hulp goed uitpakt voor die algemene vakken en dat ze het dit jaar haalt. Ik heb ook begrepen dat ze volgend jaar nog een keer examen mag doen, maar het zou fijn zijn als ze daar vanaf is.
Rekenen hebben we eigenlijk opgegeven, dat telt toch niet mee. Wonder boven wonder ging de 3F toets best goed (zegt ze).
Het is een spannende tijd.

bieb63

bieb63

26-05-2019 om 13:13

Hilde

Maar als ze zo veel moeite heeft met de bijvakken Eng en NL, maar wél goed is in de beroepsvakken, dan is niveau 3 toch eigenlijk een veel betere optie? Als ze dan haar diploma heeft dan kan ze zich daarna oriëteren op verdieping van de beroepsvakken en heeft ze geen 'last' meer van die bijvakken.

Hilde

Hilde

26-05-2019 om 14:00

Bieb

Ja daar zal het wel op uitdraaien als niveau 4 niet lukt. Ik vind de zgn. praktijkopleidingen op het mbo bijzonder theoretisch en de docenten zijn niet toegerust. Juist bij deze leerlingen gaat het leren uit boeken niet vanzelf. Er wordt geen of nauwelijks instruktie gegeven bij rekenen of Nederlands: ze oefenen op de computer en verder mogen ze het helemaal zelf uitzoeken.

Docent mbo

Docent mbo

26-05-2019 om 21:21

Berekening cijfers

Het lijkt een logische keuze, om over te stappen naar niveau 3, maar sommige studenten zijn zo goed in hun vak dat het zonde is als ze alleen op de generieke vakken blijven steken.
Ben je op de hoogte hoe zwaar elk onderdeel meetelt? En welke onderdelen van de examens heeft ze nu al gedaan?
Jammer dat er zo weinig ondersteuning is bij de REN-vakken, ik zou niet weten hoe onderdelen als spreken en gesprekken geoefend kunnen worden met een computerprogramma. Wij oefenen juist de onderdelen schrijven, spreken en gesprekken uitgebreid in de klas.
Er zijn op internet voorbeeldexamens te vinden. Zowel van de instellingsexamens als het centraal examen. Misschien helpt dat bij de voorbereiding.

Maja

Maja

27-05-2019 om 08:24

@Hilde

Wat je bij #7 aangeeft, is helaas ook mijn ervaring : docenten weten van elkaar niet hoe of wat en ieder lijkt er zijn eigen regels op na te houden. Zelfs docenten gehoord die vonden dat de leerlingen alles maar "op google moesten opzoeken"....
Als leerling mag je vervolgens niet te mondig zijn en op dingen wijzen die zwart op wit staan (resulteerde in een blok waarin de docent besloot iets anders te gaan behandelen en de betreffende lesstof nooit meer aan de orde is gekomen).

Ik wens jou en je dochter heel veel succes en sterkte.

Triva

Triva

27-05-2019 om 09:25

hoe zit het nu met rekenen?

Ik weet dat rekenen niet meetelt op het VO en volgend jaar wordt afgeschaft maar over het MBO heb ik niks gelezen.
https://www.vo-raad.nl/themas/toetsen-examens/onderwerpen/rekentoets

Hilde

Hilde

27-05-2019 om 11:33

Trivia

Op het MBO wordt rekenen voortaan binnen de context van het beroep aangeboden. Er is nog wel een 3F-toets, ook voor taal. Heeft te maken met doorstromen naar HBO geloof ik. Maar het maakt niks uit: landelijke toetsen, beroepscontext of niet. Zolang die kinderen geen rekeninstructie krijgen en zich alleen maar helemaal suf oefenen op een computer zal het rekenniveau niet omhoog gaan.

Hilde

Hilde

30-06-2019 om 11:46

Onderwijs

Volgend jaar, in het laatste mbo4-jaar, kan ze NL 3F en Engels B1 herkansen. Dat moet dan wel in november, als de stage is afgelopen. Dat wordt bijlessen in het weekend. Het geldt voor de halve klas overigens. Ze hebben voor het eerste 3F examen nauwelijks Nederlands gehad, 1 uur per week op vrijdagmiddag. Verder ook nog een mondeling en schrijven. Pas de laatste weken was er een docent die het serieus oppakte. In Havo5 doe je ook 3F. Ik heb de indruk dat daar heel veel meer taalonderwijs aan vooraf gaat. Het verbaast mij niet dat MBO'ers zoveel moeite hebben met doorstromen naar HBO.

herkenbaar

… ik wilde net typen; herkansen kan in november volgend schooljaar maar daar was je al achter, gelukkig.
Mijn zoon heeft jaar 2 gedoubleerd op mbo4, inderdaad door gebrek aan les en onduidelijkheid van docenten, een hele opgave voor een jongen als hij.
Ik heb met hem doorgesproken wat hij nodig had om mbo4 af te ronden en de kanjer is het zelf maar bij elkaar gaan zoeken, onder andere op internet. Hierbij heeft hij zelfs samenvattingen van docenten verbeterd. Verder heb ik met hem het huiswerk doorgenomen en oefentoetsen besproken (aanpak is ook belangrijk; niet alleen inhoud)
Dankzij die inspanningen is hij na zijn doublurejaar over gegaan, net over de rand en rondt hij zijn examen dit jaar glorieus af met een enkele 10, een paar negens, achten en zevens... (en een 5 voor rekenen maar gelukkig telt dat niet mee).

Het spreekt vanzelf dat ik apetrots ben op hem.
Moraal van het verhaal: laat het niet van de school afhangen, onderneem zelf actie. Diploma binnen is diploma binnen, linksom of rechtsom.

Hilde

Hilde

30-06-2019 om 13:51

MariaKoekoek

Ja, zeker gaat ze het diploma halen, zowel linksom als rechtsom, en helemaal op karakter 💪😊 Ze gaat er nu helemaal voor
Voor alle beroepsvakken heeft ze minimaal een 8, zelfs voor ondernemen. Alleen die taal he? Pfff....
Niveau 3 is echt geen optie. Afstromen omdat een school de zaken niet op orde heeft is wel het laatste dat je wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.