Irene
08-10-2011 om 13:26
Extra huiswerk voor voorlopers?
Onze 2 oudste zonen (beide versneld) zitten in groep 8 en groep 5. Allebei volgen ze deels een eigen programma. Ze compacten de normale lesstof en verrijken met zogenaamd "levelwerk". Er is daarbij een planning voor wat er af moet zijn in een week, maar de jongens hebben lang niet altijd zelf invloed op hoeveel tijd ze met hun levelwerk aan de gang kunnen. Zeker in groep 8 zijn er nu vaak andere zaken waardoor zoon er te weinig aan toekomt. En dus is het werk niet altijd af. Nu is het plan van school dat de jongens voortaan elke week het werk dat niet af is als huiswerk mee naar huis gaan nemen. En dan niet in plaats van, maar bovenop hun reguliere huiswerk.
Ik heb er zelf wel een mening over, maar ben heel erg benieuwd naar die van anderen. Wat vinden jullie van dit plan?

Irene
08-10-2011 om 19:45
Niet duidelijk genoeg
In groep 8 doen ze nu dus ook vaak andere dingen (bijvoorbeeld afgelopen weken veel spreekbeurten en een dag een uitje en komende week 2 dagen toetsen). Voor de rest van de kinderen wordt de weektaak daar op afgestemd. Maar de planning voor het levelwerk dus niet, die loopt gewoon door.
Het level is zeker niet te hoog, maar je moet natuurlijk wel af en toe tijd krijgen om er aan te werken. Dat loopt nu gewoon niet goed. Zoon zou dan dus als enige uit zijn klas extra huiswerk krijgen.
In groep 5 gaat het iets beter maar loopt het ook nog niet ideaal. En ook hier: alleen extra huiswerk voor zoon. Andere kinderen hoeven geen weektaak mee naar huis te nemen.

skik
09-10-2011 om 11:39
Ik zou er blij mee zijn
Wat mij stoort is als verrijkingswerk vrijblijvend is. Je kan het gaan doen als je klaar bent met je gewone werk, je mag blij zijn dat je wat extra's krijgt, het wordt niet of nauwelijks nagekeken of beoordeeld en dus niet serieus genomen. Ik zou dus wel blij zijn als mijn kind verrijkingswerk dat niet af is als huiswerk mee naar huis kreeg. Geeft aan dat school het serieus neemt.
Maar ze moeten wel de juiste voorwaarden scheppen om het op school te doen, het moet geen huiswerk worden als tekortkoming van de planning of instructie van de leerkracht.
skik

kakelot
09-10-2011 om 15:24
Als de weektaak
van de andere kinderen wordt afgestemd op het weekprogramma moet dat met de weektaak van de 'pluskinderen' ook gebeuren.
Verder eens met skik: het is wel fijn dat de verrijking in ieder geval serieus genomen wordt bij jullie op school. Bij mijn dochter stond het twee jaar lang als vrijwillig werk op de weektaak en als zij per ongeluk iets deed vond meester het niet nodig er feedback op te geven. Met het gevolg dat dochter liever ging tekenen, uit het raam kijken of zich met het werk van anderen bemoeien. Die 'werkhouding' had natuurlijk na verloop van tijd ook zijn weerslag op het reguliere werk.
Ze heeft nu een juf die haar wel achter de vodden zit, ook voor wat betreft de verrijking. Na een paar weken is de verbetering al overduidelijk: dochter heeft zowaar leren plannen en haar motivatie is, evenals haar resultaten, met sprongen vooruit gegaan.

Irene
09-10-2011 om 20:06
Hmmm
Dank voor jullie reacties. Ja ik ben ook blij dat het pluswerk serieus genomen wordt. Lastig punt vind ik dat het nu zo uitpakt dat mijn kinderen die heel goed mee kunnen komen meer huiswerk krijgen dan hun klasgenoten. Het voorlopen lijkt dan dus nadelig uit te pakken voor ze (ze willen wel graag ander werk, maar natuurlijk niet meer werk!) en hoelang "trappen" ze daar in?

Annet
09-10-2011 om 23:43
Ik zou het loslaten
Ik zou je neerleggen bij het extra werk voor je kinderen dat ze thuis moeten doen. Waarschijnlijk leren ze daarvan flink doorwerken. Dat is het verschil met op school. Als je thuis snel klaar bent, houd je vrije tijd over.
Zolang het qua tijd te overzien is, zou ik uitstralen naar je kinderen dat het goed is dat ze toch op hun niveau moeten werken, ook al is er op school te weinig tijd voor.