Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-02-2010 om 14:58
mijn dochter zit in groep 3 en heeft net de cito-toetsen achter de rug. Uit deze testen kwam dat ze onvoldoende scoorde voor lezen en spellen. De vraag van haar juf is nu om thuis elke dag te oefenen. We hebben leesboekjes, werkbladen en een woordjesboek meegekregen.
Nou is mijn vraag: is het nu niet te veel voor mijn dochter? Ze moet al zo veel op school.
Het oefenen gaat goed, maar kost steeds veel energie om er aan te beginnen. Ik wil niet dat ze lezen en spellen als iets vervelends gaat zien.
Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe kan ik het oefenen zo leuk mogelijk maken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes Helen
21-02-2010 om 19:17
Hier wordt ook hard geoefend
Mijn jongste (van vier) zit ook in groep 3 en viel er meteen uit met lezen. Dit was voor ons geen verassing. Vanaf eind november krijgt hij werk mee naar huis en het blijkt heel goed te helpen. Dat laatste is natuurlijk de beste motivatie voor zowel kind als ouders
.
Wij oefenen direct na het avondeten, na het oefenen mag hij een kwartier computeren als beloning en wat misschien wel de grootste beloning is, is dat wie er ook op de computer is; hij/zij moet onmiddellijk eraf want het computerkwartier van de jongste is aangebroken ![]()
Omdat zijn grote broer en zus al op de middelbare zitten en zijn andere broer ook regelmatig huiswerk meekrijgt, is huiswerk hier niets bijzonders en het betekent eerder dat hij echt meedoet met de "grote kinderen". Zoals Pelle zegt, oefenen is routine net als tandenpoetsen.
23-02-2010 om 10:37
De jongste van 4
Ik las dit berichtje over en ik bedoel mijn jongste van vier kinderen en natuurlijk niet van 4 jaar. Hij is 7 jaar ![]()
Helen, ben je al uit over het extra oefenen met je kind. Ik merk hier dat een kwartiertje per dag best kan, maar dat ik het ook niet langer moet maken. In de vakantie wordt er vrolijk doorgeoefend. Maar de beste motivatie is dat juf, kind zelf en wij merken dat het helpt.
J.