Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Caitlynn

Caitlynn

30-10-2012 om 12:59

Fiasco van vorig jaar lijkt zich te herhalen

Zoon is gedoubleerd in groep 8, officieel omdat hij nog niet "rijp" was voor het vo. Een onzeker mannetje, geen geweldige werkhouding, een CITOscore ver beneden zijn niveau, met een schooladvies om over te huilen. Mijns inziens had hij het te danken aan zijn juf, die vooral in staat leek het slechtste uit hem te halen, ondanks talloze gesprekken die ik met haar, de directie en de IBer heb gevoerd. Omdat hij tot groep 8 altijd goede prestaties heeft geleverd, hebben we samen met school besloten, hem nog een kans te geven, om zekerder te worden, meer zelfvertrouwen te krijgen en gestelde doelen te halen. Om ons als ouders tegemoet te komen, is afgesproken dat de juf ondersteund zou worden, zodat het beste uit hem wordt gehaald. Er is vervolgens een plan opgesteld, die door alle partijen is ondertekend.
Zoon leek een goede start te maken, ging er helemaal voor, huiswerk staat keurig in zijn agenda, geen gemopper met huiswerk, ik kijk iedere dag met hem mee, juf-oudergesprek was erg positief, helemaal super. Ik kreeg bijna vertrouwen dat het dit jaar met zoon en met juf goed zou komen.
Maar dan word ik gebeld door juf, dat zoon niet sec kan "leren". Een groot probleem, waar we een oplossing voor moeten zoeken. Op mijn verbaasde "Huh?!", vertelde ze, dat hij vanaf de eerste tweewekelijkse toets voor een bepaald vak alleen maar flinke onvoldoendes haalt, terwijl het puur stampwerk is. Bij haar navraag bij zoon, geeft hij aan, echt iedere dag te leren voor het vak. Dus is zij tot de conclusie gekomen, dat hij niet kan leren. Ik heb haar uit haar droom geholpen: hoe zit het bij alle andere vakken, waarvoor gestampt moet worden en hij wel hele mooie cijfers haalt? Dat lijkt mij het bewijs dat, als zoon echt leert, hij geen onvoldoendes haalt. Ik hou strikt bij, wat zijn huiswerk is en wat er geleerd moet worden, we plannen dit samen in. Dit vak heeft niet in zijn agenda gestaan. Dus hij heeft zowel mij, als de juf, een poets gebakken. Juf kon het niet geloven, dat zoon zoiets flikt.
Het was maar goed dat ze aan de telefoon was, want ik stond op ontploffen. Zoon moet beter weten en juf heeft blijkbaar niet genoeg opgestoken van vorig jaar en trekt bovendien veel te laat aan de bel.
Ik heb zoon toegesproken over de stand van zaken, hij wil nog steeds zijn doel halen, dus heeft beterschap beloofd. Om hem daarbij te helpen, staan er nu consequenties op toekomstige onvoldoendes op zijn rapport, die niet nodig zijn. Zoon heeft vervolgens zijn excuses bij juf gemaakt voor de poets die hij haar heeft gebakken.
Maar nu zit ik al dagen te piekeren, is dit het begin van een nieuw fiasco? Trek ik aan de bel bij school, er is tenslotte ondersteuning toegezegd voor de juf en er staan afspraken op papier, waar ik opheldering over kan vragen in hoeverre die worden nagekomen. Of ga ik toch met juf zelf in gesprek, iets wat mij op dit moment volkomen zinloos lijkt. Of laat ik het nog even, tot de rapportbespreking over een maand, omdat het wellicht een eenmalige gebeurtenis is.
Door de slechte ervaring van vorig jaar, vind ik het heel lastig om nuchter na te denken over, wat ik het beste kan ondernemen om een soortgelijk fiasco te voorkomen. Elk advies is welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

30-10-2012 om 13:02

Kort (want ik moet weg)

Maar: andere school. Maakt niet uit welke, het is maar voor een kort schooljaar nog. Ik zou haast zeggen: privéles.

mari39

mari39

30-10-2012 om 13:38

Ik snap het niet

geloof ik.Huiswerk wordt in agenda geschreven, dat doet zoon braaf en hij maakt het braaf en haalt goede cijfers. Alleen bij dit ene vak (wordt wel door de gewone juf gegeven?)schrijft hij het niet op, jij weet dus van niets, en zoon leert dus ook niet voor toetsen. waarom doet hij dat dan voor dat ene vak. Dat is toch niet logisch?
Wat zegt hij daar zelf over?
Ik ben het wel met K. Heksenvet eens dat je nu actie moet ondernemen en niet moet afwachten. Het jaar is zo voorbij en een andere school is een goede optie gezien vorig jaar.

Caitlynn

Caitlynn

30-10-2012 om 14:03

Mari

Hij krijgt dit vak van zijn juf en vindt het "het stomste vak op aarde", ziet het nut er niet van in en vond ervoor leren zonde van zijn tijd. Het meest logische leek hem, om het daarom niet in zijn agenda te zetten en dacht als hij voor alle andere vakken goede cijfers haalt, het vast wel goed komt. Ik heb hem dus duidelijk gemaakt dat het zo niet werkt.

Hoe groot is "het gat"?

"een CITOscore ver beneden zijn niveau, met een schooladvies om over te huilen."

Wat was zijn cito score vorig jaar, wat was het schooladvies en wat is eigenlijk zijn werkelijke niveau? Kortom, is het werkelijk om te huilen?

mari39

mari39

30-10-2012 om 14:26

Aha

nu begrijp ik het. Tja, dat is niet zo handig geweest van hem om te denken dat dit dan zo zou goed komen. En nu moet hij de gevolgen dragen, want nu moet hij extra hard werken om de geleden schade weer in te lopen. Wijze les!
Ik zou dan inderdaad, om groep 8, zo goed mogelijk te doorlopen, zelf door de juf geinformeerd willen worden over het huiswerk. Overigens gebeurt bij ons op school dat standaard. In de weekbrief aan ouders wordt dit vermeld.
Dan houdt je er in ieder geval zelf zicht op.

Als de achterstand te groot is, zou ik voor prive lessen kiezen.

Had de juf jou eerder moeten informeren, gezien de gemaakte afspraken? Ze trekt wel heel snel een conclusie, dat zou ik niet blij van worden. Dat zou ik wel bespreekbaar maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-10-2012 om 14:47

Er bovenop zitten

Dus voortaan zelf iedere week bij juf navragen wat het huiswerk is (van Alle vakken) en hoe het gegaan is afgelopen week. Blijkbaar kun je dit niet alleen aan zoon en juf overlaten. En dan moet je je er dus mee bemoeien blijkbaar. En dan ben je er ook meteen bij om onzinverhalen de kop in te drukken.

Wat krijgen ze trouwens al veel huiswerk op school? Hier 1x per week 3 pagina's voor de hele week en af en toe iets extra's.

dorle

dorle

30-10-2012 om 15:42

Tot groep 8 goede prestaties?

Waarom kreeg hij een schooladvies om van te huilen als hij tot groep 8 goede prestaties haalde? Wat was het advies?
Vraag je bij hem na of hij nog cijfers heeft gehaald?Klopt het dat hij nu voor 1 vak onvoldoendes haalt en voor de andere vakken, goede cijfers? Dan is er toch nog geen fiasco, dat kan hij toch nog ophalen door wel goed ervoor te leren?
Dit allemaal los van het feit of zittenblijven wel zo nuttig is....

Caitlynn

Caitlynn

30-10-2012 om 17:11

Reactie

Aan het begin groep 8 werden we geïnformeerd dat zoon op HAVO-niveau zat, zijn rapporten waren vervolgens slecht in vergelijking met voorgaande jaren, CITOscore was VMBO basis/ kader, schooladvies VMBO kader. Naar mijn mening is dat een flink gat.
Het onderwerp huiswerk doorgeven, daar heb ik, samen met andere ouders, vorig jaar met de juf flink over gediscusseerd. Zij geeft het niet door aan de ouders, zij is namelijk van mening dat de verantwoordelijkheid van het juist noteren van het huiswerk bij de leerling ligt, tenslotte moeten ze het in de brugklas ook zelf regelen. Bellen, mailen e.d. heeft geen zin, want ze vertikt het.
Door de ervaring van vorig jaar, zit ik er nog meer bovenop dan vorige jaren, we praten dagelijks over dingen zoals huiswerk, cijfers, de vakken die hij moeilijk vindt, de juf, de gebeurtenissen op school en zijn (nieuwe) klasgenoten, als we samen zijn huiswerk doornemen. De afspraak met school is, dat er bij signalering van een slechte werkhouding, slechte cijfers of andere opvallende zaken direct contact zou zijn tussen school en ouders, dus was ik in de veronderstelling dat het allemaal prima ging. Vooralsnog ga ik ervan uit, dat dit de enige slechte cijfers zijn. Ik heb nu voor vrijdag een afspraak gemaakt met juf en intern begeleider, want het zit me helemaal niet lekker.
Ik weet dat de meningen over of zittenblijven zo nuttig is verdeeld zijn. Feit is dat we hiervoor hebben gekozen en we er het beste uit moeten zien te halen.

sinas

sinas

30-10-2012 om 18:57

Nee niet mailen

maar op de meeste middelbare scholen staat het huiswerk op magister en kun je dat als ouder dus elke dag controleren.

Tango

Tango

30-10-2012 om 19:56

Tjee, zeg

Ik heb jouw verhaal niet eerder gelezen, Caitlynn, dus misschien is er al eerder gereageerd, maar ik vind het al heel triest om een kind groep 8 over te laten doen. En dan ook nog terwijl hij begin groep 8 een HAVO advies had. Ik denk dat ik op dat moment dan al van school was gewisseld want vorig jaar is er flink veel mis gegaan lijkt me.
Maar goed daar heb je nu niets aan natuurlijk. Ik zou dit even laten bezinken. Je zoon is niet slim bezig geweest, juf ook niet want je geeft aan dat er eerder gesprekken zijn geweest waarin ze aangaf dat het goed ging. Dat laatste zou ik zeker bespreken en dan een plan maken met school over hoe jullie dit aan gaan pakken, samen, want het lijkt me niet de bedoeling dat julllie als ouders alleen de oplossing gaan zoeken. Misschien kan hij bijles krijgen in dit vak, door iemand anders wordt het misschien ook leuker gebracht, dus krijgt hij er misschien meer plezier in. Weet niet of dat kan want ik weet niet over welk vak het gaat. Maar naar mijn idee kun je alle vakken wel leuker maken. En verder gewoon regelmatig met juf om de tafel gaan zitten om te horen hoe het gaat, met name met dit vak.
Krijgt hij het huiswerk van dit vak op een vaste dag? Hier op school is dat meestal wel zo, dus dan weet je gauw genoeg wanneer hij ermee aan de slag moet. Mailen doen ze hier ook niet hoor. De kinderen krijgen het op een vaste dag mee en dan moet het een week later klaar zijn.

Vakken basisschool/stampwerk

De vakken op de basisschool zijn Taal en Rekenen, onderverdeeld in verschillende categorieën. Als ik lees dat het gaat om stampwerk zit ik echt na te denken wat dat moet wezen in groep 8. Topografie? Ik kan me verder helemaal geen stampwerk meer herinneren.

Sancy

Sancy

30-10-2012 om 22:23

Sentinella (en caitlynn)

"Je zoon heeft jullie, nou ja zichzelf, bedonderd en nu geef je de juf de schuld"
Zoals ik het lees geeft Caitlynn juf niet de schuld van zoons kleine misleiding, maar van het niet nakomen van de afspraak: "De afspraak met school is, dat er bij signalering van een slechte werkhouding, slechte cijfers of andere opvallende zaken direct contact zou zijn tussen school en ouders" (posting 17.11 uur). En dat is mijns inziens terecht, aangezien juf tot na de herfstvakantie heeft gewacht met de ouders informeren over een tweewekelijkse! test die telkens een dikke onvoldoende oplevert.
Caitlynn, ik zou een gesprek voeren met juf en IB-er op zo kort mogelijke termijn. Voor je weet is het Kerst en met zo'n lakse juf is dat te lang om te wachten.

Evanlyn

Evanlyn

30-10-2012 om 22:35

Caitlynn

Mijn dochter heeft een HAVO advies terwijl ze makkelijk VWO zou moeten kunnen, puur vanwege haar werkhouding. Nu haalt ze op de HAVO alleen tienen, ook in haar slechtste vak. Zucht, mama had weer eens gelijk. Die werkhouding komt dus wel. Of niet, maar dat zie je dan wel weer. In ieder geval heeft de werkhouding op de lagere school, een 6 jaar durend bad van saaiheid, weinig te maken met die op de middelbare school. Blijf dus vechten!

Evanlyn

Evanlyn

31-10-2012 om 14:59

Ja,

maar ze had goede redenen om naar deze school te willen en daar zijn geen combi-klassen. Voor mij een reden om haar liever naar een andere school te willen hebben, maar ze had gelijk: ik ehrken haar niet meer, zo is ze hier opgebloeid. Overigens kan ze opstromen, maar daar zitten natuurlijk wel haken en ogen aan. Het zijn volle klassen.

Simpel

Zoon schrijft huiswerk op (of niet)
Juf controleert en tekent af. Beloning als alles er goed instaat.
Zoon maakt huiswerk en jij tekent af wat hij heeft gedaan.

Lisetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.