Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

02-07-2012 om 22:53

Fiets beschadigd bij school- wie is aansprakelijk?

Vandaag moest Tangodochter met de fiets naar school komen en daarnaast dus ook de rest van groep 6,7 en 8. Groep 8 had musical in een theater, waar deze groepen per fiets heengingen.
Nu heeft onze school een veel te kleine stalling voor fietsen, dus die stond dan ook erg vol. Bij het vertrekken van de groepen, werden fietsen wild uit het rek gehaald en is Tangodochters fiets behoorlijk beschadigd: deuk in het spatbord, kabel van de handrem losgeschoten. Erg zonde, het was wel een tweedehands fiets, maar zag er nog als nieuw uit toen we hem kochten en ze is er zelf heel zuinig op.
Wie is er nu aansprakelijk voor deze schade? School wil dat de kinderen met de fiets naar school komen, maar biedt onvoldoende veilige stalruimte.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manja

Manja

02-07-2012 om 23:18

Verplicht in de stalling?

Ik vind het trouwens ook wel dat het een beetje hoort bij het risico van gebruik van een kinder/ jeugdfiets.
Remkabel kan zo weer gemaakt en een deuk zou mijn niet echt deren.

69er

69er

03-07-2012 om 09:09

Dat zou ik ook wel willen weten

Op de school ( VO) van mijn dochter moet de fiets binnen bepaalde lijnen "geparkeerd" worden om de doorgang vrij te houden. ( de rest van de stalling kan anders niet bereikt worden) Hier wordt geen toezicht op gehouden. Met als gevolg dat de fiets na een aantal weken alle kleuren van de regenboog had door lak van andere fietsen waar het mee overhoop had gelegen en al een aantal keer gerepareerd was ( standaard, jasbeschermers, verlichting, bagagedrager). Je kon gewoon zien dat er overheen gelopen, gestampt was. Volgens dochter worden fietsen gewoon opgepakt en weg gesmeten, maar dat mag ik niet doorvertellen......
Ik heb er wel een mailtje aan gewaagd naar school, maar daar niet eens een reactie op gehad. 'k moet zeggen, dat het inmiddels beter gaat, waarschijnlijk is mijn brugpieper beter geworden in strategisch parkeren.
69er

Antwoord niet eenvoudig

Als iets lastig is in het onderwijs, dan is het wel aansprakelijkheid bij schade.
Dat begint al met de vraag: van wie is de fietsenstalling? Dat ie bij school staat, wil niet zeggen dat ie van school is (kan ook de gemeente of weer een andere partij zijn).
Denk even school weg en bedenk dat je kind met de fiets naar het station gaat, daar de fiets in het rek zet die daar beschadigd wordt.
Denk je dan ook aan schadevergoeding? Bij wie ga je dat halen dan?
Ik vrees dat het een lange strijd wordt met een bijzonder onzekere uitkomst. Openbare fietsenstallingen zijn niet best voor fietsen. Soit. Soms kun je niet anders.
Groet,
Miriam Lavell

Tango

Tango

03-07-2012 om 09:48

Heb school gemaild

Met de vraag of de schade te verhalen is en of er iets gedaan kan worden aan de te krappe stalling (nou ja, stalling is een groot woord, het is gewoon een rijtje fietsenrekken buiten).
Ik kan het er niet helemaal mee eens zijn dat dit erbij hoort. Er wordt toch verwacht dat mijn kind op een deugdelijke fiets naar school komt? Dan wil ik ook dat er iets aan gedaan wordt om de fiets in goede staat te houden. Of is dat nou raar?

69er

69er

03-07-2012 om 09:52

Vroeggah...

Miriam, niet.....

Is het teveel gevraagd van school om rond het eind van de dag een paar keer uit het raam te kijken wie je bij het nekvel kan pakken......School stelt wel regels, maar controleert ze niet.

jaaaaa, ga ik weer....vroeggah, mijn fiets is nooit vernield, mijn natte regenpak van de ochtend hing aan het eind van de dag , droog, nog over het stuur. Ik raakte, afgezien van een gummetje of geo nooit iets "kwijt". Mijn jas/ tas hoefde ik niet veilig in een kluisje op te bergen. Wat is er gebeurd dat we als ouders dit blijkbaar niet meer mee kunnen geven aan onze kinderen.

amk

amk

03-07-2012 om 10:02

Nou nee

Er wordt toch verwacht dat mijn kind op een deugdelijke fiets naar school komt?

Nee, er wordt verwacht dat je kind naar school komt, hoe hij of zij daar komt maakt helemaal niet uit.
En als dat op een fiets is, maakt het ook voor de school niet uit of dat een deugdelijk exemplaar is of niet.
Dat je daar als ouder anders over denkt prima, doe ik ook.

Is raar

Tango:"Dan wil ik ook dat er iets aan gedaan wordt om de fiets in goede staat te houden. Of is dat nou raar?"
Ja, dat is raar.
Ik snap je wel maar zo doen we het niet met elkaar in het maatschappelijk verkeer.
Als je inschrijft voor de fietsvierdaagse word je ook geacht een deugdelijke fiets mee te nemen. Dat betekent niet dat de organisatie verantwoordelijk is om die fiets deugdelijk te houden.
69er:"Wat is er gebeurd dat we als ouders dit blijkbaar niet meer mee kunnen geven aan onze kinderen."
Niet zo dramatisch doen hoor.
Ten eerste: scholen en hun verzekeraars zijn zich meer bewust geworden van mogelijke aansprakelijkheid of schade. De verzekeringsregels zijn aangescherpt (kluisje moet, anders is de school helemaal niet gedekt).
Ten tweede is het aantal leerlingen per vo school verdrievoudigd en heeft het schoolgebouw niet zelden dubbelfuncties (bijles/cursussen, etc.).
Groet,
Miriam Lavell

69er

69er

03-07-2012 om 10:56

Dramatisch

Het is niet mijn bedoeling om dramatisch te doen, ik vind het vooral erg verdrietig dat we blijkbaar niet in staat zijn om onze kinderen op te voeden.

Of het nu met de grootte van de school te maken heeft?
In het gebouw waar mijn kind les krijgt gaan ongeveer 300 leerlingen naar school ( tegen 3 à 4 x het aantal uit "mijn tijd" ) en wordt, voor zover ik weet, niet/nauwelijks voor nevenaktiviteiten gebruikt.

Tango

Tango

03-07-2012 om 11:53

In mijn geval

Gaat het om een kleine basisschool met 160 leerlingen.
Verder wordt wel degelijk verwacht dat mijn kind met een deugdelijke fiets naar school komt, tenminste in dit geval, want de kinderen moesten op de fiets ergens naartoe. Dan is het niet handig als zo'n fiets onderweg ergens gebreken gaat vertonen.
Bovendien moest Tangodochter dit jaar verkeersexamen doen en dan worden de fietsen helemaal nagelopen door iemand van VVN en mag er niets aan mankeren. En ik heb nu eenmaal niet de ruimte om twee fietsen voor dochter in de schuur te parkeren: een gammele voor naar school en een goede voor fietstochtjes met ons. Pff zo gek moet het toch ook niet worden?
Wat betreft opvoeden ben ik het eens met 69-er. Er wordt ook behoorlijk vaak iets gepikt bij ons op school: gummen, stabilo-pennen, stiften etc. etc. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat mijn kinderen het niet doen, maar ze zijn er wel regelmatig het slachtoffer van. Andere ouders gaan hier blijkbaar anders mee om.
Overigens heb ik al antwoord op mijn mail. De directie gaat uitzoeken of de schade te verhalen is en gaat kijken naar mogelijkheden om de stalling te vergroten. Tjonge, ik was helemaal verrast. Er hebben volgens mij meer ouders geklaagd....
Vanmiddag laat ik de fiets repareren en Tangodochter gaat de komende week op onze vouwfiets naar school (handig als je de caravan al voor de deur hebt staan, kon ik hem eruit pakken). Nu maar hopen dat die wel heel blijft. Natuurlijk kan ik haar ook met de auto brengen, maar ten eerste vind ik dit een slecht voorbeeld en ten tweede zijn de parkeermogelijkheden bij school al net zo slecht als de stallingsmogelijkheden voor fietsen. En dat beinvloedt dan erg mijn ochtendhumeur

Tango, kom op...

Even helemaal los van die fietsennarigheid, maar dit

"Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat mijn kinderen het niet doen, maar ze zijn er wel regelmatig het slachtoffer van. Andere ouders gaan hier blijkbaar anders mee om" - dat meen je toch niet he?

Jouw kinderen pikken niet (hoe weet je dat zo zeker?). Dus zijn het andere kinderen. Dus worden die niet goed opgevoed.

Kom op, kinderen vreten van alles uit waar hun ouders helemaal niet blij mee zijn en wat ze dus ook om precies die reden niet aan hun ouders vertellen. Jouw redenering dat jouw kinderen wel deugen en andere niet en dat die andere ouders het dus fout doen is echt veel te kort door de bocht.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

03-07-2012 om 13:39

Temet

Je zal me niet horen zeggen dat mijn kinderen nooit iets doen dat niet mag. Natuurlijk doen ze dat wel. Maar pikken, dat dus niet. Vooral ook omdat ze het zelf zo vervelend vinden als er van hen iets gepikt wordt. En natuurlijk zijn er ook genoeg andere kinderen die niet pikken, maar enkele dus wel en het lijkt wel of de juffen/ouders tegenwoordig niet weten wat ze daarmee aan moeten.

Tango

Werd er vroeger dan niet gepikt? En zo ja, werd dan alles meteen zonder problemen opgelost? Ik geloof er niks van. Op mijn school werd tenminste wel gepikt, en dat vonden ouders en leerkrachten toen niet goed, maar nu nog steeds niet. En over 20 jaar zullen ze het nog steeds niet goed vinden en zal er desondanks nog steeds worden gejat. Helaas.

Groeten,

Temet

suus36

suus36

03-07-2012 om 17:28

Tango

Volgens mij is juist een groot probleem van de huidige tijd dat ouders denken dat hun kinderen dit soort dingen niet doen. Daar gaat iets mis. Er is een soort van gezegde voor: als we onze kinderen net zo opvoeden zoals we de kinderen van de buren zouden opvoeden......zou de wereld er heel anders uit zien.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Truus

Truus

03-07-2012 om 19:36

Uhm

Ik had er ook mijn hand voor in het vuur gestoken dat mijn kinderen niets pikken. Dat viel dus heel rauw op mijn dak toen ik erachter kwam dat kind op de uitkijk had gestaan terwijl een vriendje proletarisch winkelde. Natuurlijk ben ik daar heel stevig tegen opgetreden en ik hoop ook dat het nooit meer gebeurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.