Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-02-2012 om 15:53
De fiets van mijn kind is op school gestolen. De dader is gepakt, lang leve de camera's op school. De fiets is weg en lijkt ook niet meer terug te komen, althans, dat is het laatste bericht. De politie is er nog mee bezig.
Wie weet hoe het zit met onze kosten? Fiets is niet verzekerd, was een tweedehands. Bij wie kunnen we die kosten decleren? Dus fiets, kettingslot, kosten voor sloten kluis/thuis? Bij de dader? Bij de school lijkt me niet. Al met al zal het gaan om zo'n 450 a 500 euro.
07-02-2012 om 15:56
Bij de dader
Moet je ook even aan de politie vragen. Afhankelijk van de leeftijd van de dader, zal hij/zij wel of niet voor de rechter komen. Bij de zaak bij de rechtbank kan de bestolen partij schadevergoeding eisen.
De politie zal je de weg kunnen wijzen.
De schade moet je wel goed onderbouwen. Heb je de aanschafbon van die fiets nog?
Groet,
Miriam Lavell
07-02-2012 om 16:03
Ja, gelukkig hebben we de fiets bij een dealer gekocht dus de bon hebben we nog. De dader is minderjarig (scholier), maakt dat nog wat uit? Dan kun je de kosten op de ouders verhalen?
07-02-2012 om 17:33
Dat kan uitmaken
Maar ik weet het niet zeker. Vraag aan de politie. Die weten dat. Kun je je niet bij de rechtszaak voegen, dan kun je de ouders rechtstreeks aansprakelijk stellen.
Groet,
Miriam Lavell
07-02-2012 om 19:00
Bij een strafproces kun je een civiele voeging indienen voor schadevergoeding. Als de verdachte jonger is dan 14 jaar kan dat sinds 1 januari 2011 ook, maar die schadevergoeding wordt dan ten aanzien van de ouders van de verdachte gevoegd.
De politie en/of het openbaar ministerie kan je meer informatie geven.