Home » Forum » Ouders en school » Filmen van leerkracht maar mijn kind staat er op

Filmen van leerkracht maar mijn kind staat er op

26 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Kathy
Filmen van leerkracht maar mijn kind staat er op

Mijn kind zit in groep 6 en de klas waarin ze zit heeft relatief veel kinderen met een ‘etiketje’. Mijn kind overigens ook maar niet zo problematisch dat er sprake is van heel uitzonderlijk gedrag. De school heeft ons vlak voor het einde van de zomervakantie laten weten dat de leerkracht ondersteuning gaat krijgen van een bureau. Het betrof een bureau met orthopedagogen en dat daarom af en toe een observator in de klas zou zitten de eerste week. Het doel hiervan was om de leerkracht te ondersteunen bij de aanpak in de klas.
Ik dacht eigenlijk gelijk “hmm als ze privacy maar in acht nemen want ik wil niet dat de naam van mijn kind in dit soort verslagen terecht komt”. Ik wilde ook niet gelijk zeuren aan het begin van een schooljaar en vertrouwde er op dat alles rondom privacy en avg wordt gehanteerd. Afgelopen vrijdag had ik de leerkracht aan de telefoon en die had een klacht over het onoplettende gedrag van mijn kind. Ik stond daar wel voor open maar vroeg ook waarom het nu pas aan mij werd verteld, zo vlak voor de herfstvakantie en niet eerder en stelde de vraag of het misschien iets is van de laatste week. Nee zei de leerkracht toen want als je de videobeelden bestudeerd van begin dit schooljaar zie je het ook al terug.
Ik was met stomheid geslagen en mijn eerste reactie was “videobeelden? Daar ga ik niet mee akkoord”. De leerkracht zei er snel achteraan “ja dat zijn opnames van mij opgenomen door het bureau om mijn interactie met de kinderen te bestuderen”.
Ik heb hier echt grote moeite mee. Als de school dit had gemeld dan had ik hier vooraf echt bezwaar opgemaakt. Ik wil niet, ook al is het voor leerdoeleinden van de leerkracht, dat mijn kind (herkenbaar) in beeld wordt gebracht. In het verleden heb ik bij verzoeken tot filmopnames ook altijd geweigerd en ik heb bij aanmelding ook aangegeven dat van mijn kind geen foto of filmopnames mogen worden gemaakt.
Nu vraag ik mij af: kan ik alsnog eisen dat de beelden waar mijn kind op staan worden verwijderd? En ik wil ook nagaan wat dat bedrijf met al die gegevens en materiaal doet of wordt ik nu te achterdochtig?

AnneJ
Verwijderen

https://www.kennisnet.nl/artikel/nieuwe-beleidsregels-voor-gebruik-beeld...

Je kunt eisen dat het verwijderd wordt en zeker niet gedeeld met het bedrijf dat mensen op school inzet.

"De toestemming moet in vrijheid worden gegeven. Hiermee wordt bedoeld dat ouders en leerlingen altijd moeten kunnen weigeren, zonder dat daar sancties aan zijn verbonden. De inschrijving van een leerling op school mag bijvoorbeeld niet afhankelijk zijn van de toestemming om beeldmateriaal te gebruiken.
De toestemming moet ‘ondubbelzinnig zijn’. Dit betekent niet dat toestemming dat je mag aannemen dat de ouders het goed vinden dat je beeldmateriaal gebruikt. Wie zwijgt, stemt dus niet toe. Ook mag je de toestemming niet verbergen in de voorwaarden bij inschrijving of in de schoolregels. Je moet de toestemming namelijk altijd kunnen aantonen.
De toestemming is specifiek. Dit houdt in dat het duidelijk is voor de leerling en zijn ouders waar toestemming voor wordt gegeven. Bij het vragen van toestemming is duidelijk hoe het beeldmateriaal wordt gebruikt: bijvoorbeeld op de website, nieuwsbrief of sociale media), en wat het doel is (bijvoorbeeld informeren van de ouders en leerlingen of promotie van de school).
Toestemming die eenmaal is gegeven, mag op ieder moment worden ingetrokken. En natuurlijk gebruik je het beeldmateriaal niet als er (nog) geen toestemming is gegeven."

AnneJ
Onoplettend gedrag

"Afgelopen vrijdag had ik de leerkracht aan de telefoon en die had een klacht over het onoplettende gedrag van mijn kind. "

Je mag toch hopen dat er dan op zijn minst een advies is uitgebracht aan de leerkracht hoe daarmee om te aan, in plaats van een klacht bij de ouders neer te leggen.

Wat hebben die orthopedagogen eigenlijk te bieden waar je kind in de klas iets aan heeft?

juf Ank
dit is

iets waar wel toestemming voor moet worden gevraagd. En als jij van e voren al heb t aangegeven dit niet te willen, dan is het raar dat ze hier geen rekening mee houden. maar misschien hen ze je kind onherkenbaar in beeld gebracht, dat maakt het a weer anders.
Ik vind het trouwens ook apart dat de onoplettendheid van jouw kind een klacht is. Verwachten ze dat dit op commando verandert of is het meer bedoelt om samen eens te kijken hoe dit op te lossen?

Toch vind ik de intentie vanuit school wel heel goed; je kunt erg veel leren van het bekijken van de videobeelden onder begeleiding. Dus zou ik zeggen; wees blij dat ze er zoveel energie in steken.
Ik vind je inderdaad wat achterdochtig. Waar ben je precies bang voor?

@Emma
Het mag niet

Zonder toestemming van ouders mag er niet gefilmd worden. Voor lerarenopleidingen is dit ook een probleem waar ze mee moeten dealen, net als bij die orthopedaggog. Het mag gewoon niet meer.
Inderdaad apart dat je als ouder op die manier wordt aangesproken door de leerkracht die filmmateriaal gebruikt bij de begeleiding door een orthopedagoog. Daar is nog wel een leerpuntje voor de orthopedagoog.
En ja, als het geen filmmateriaal is staan er wel van dit soort zaken in het leerlingdossier, minder "zichtbaar" maar net zo kort door de bocht.

Kathy
Reactie

Dank voor jullie reacties
Omdat het hier niet om sociale media gaat dacht ik dat de regels om filmen misschien anders zijn. Ik kan daar via Google of avg niets over vinden.

Er is inderdaad een advies gebracht hoe om te gaan met de onoplettendheid van mijn kind. De leerkracht beweert dat advies in de praktijk toe te passen maar mijn kind herkent dat niet. De leerkracht vindt dat het tijd wordt voor de volgende stap en dat is medicatie. Ik wil dat wel aangeven maar alleen als ik zeker weet dat de instructie die door de behandelaar van mijn kind is aangegeven ook wordt opgevolgd. De behandelaar twijfelt ook aan de leerkracht.
De leerkracht loopt ook bij de bedrijfsarts en vindt de klas nogal zwaar. Ik weet zeker dat het al weken goed gaat want dat gaf school twee weken terug nog aan, maar omdat mijn kind vrijdag een slechte dag had is het meteen weer leiden in last. Ik kreeg het inderdaad als klacht neergelegd en ze verwachten dat ik het op commando kan wijzigen. De leerkracht dacht ook dat ik meteen na het telefoontje even de behandelaar kon bellen zodat mijn kind maandag met een doosje ritalin op school zou komen. De behandelaar geeft overigens ook aan dat mijn kind waarschijnlijk niet eens “zwaar” genoeg is voor medicatie.

@juf Ank, ik ben bang voor dat 5 minuten beeldmateriaal waarop mijn kind iets doet een eigen leven gaat leiden. Één incident en er wordt meteen gezegd “het was toen al zo” en de leerkracht wilde nu ook zijn statement onderbouwen door meteen te zeggen dat het op beeld staat en ik heb geen beeldmateriaal van het gesprek waarin hij 2 weken terug zei dat het zo lekker liep.

Watervrouw
Even off topic:

"....De leerkracht vindt dat het tijd wordt voor de volgende stap en dat is medicatie.."

Ik val om. Dat een leerkracht zegt dat er medicatie nodig is!! Je hebt groot gelijk over hoe je erin staat en over die videobeelden.

bicyclette
haar rol

Even los van het wel/niet mogen filmen:

haar rol als leerkracht is om de kinderen te begeleiden. Dus als een kind ongewenst gedrag vertoont, dan is zij de aangewezen persoon om daar op dat moment constructief op te reageren (en dan bedoel ik niet: bij de ouders klagen).

Verder is het haar rol om te zorgen voor omstandigheden waarbinnen kinderen zich goed voelen en weinig ongewenst gedrag vertonen. Nu wil ik niet beweren dat ongewenst gedrag schuld is van de leerkracht, maar de leerkracht kan wel een wereld van verschil maken.

Ik zou de bal dus vooral terugleggen. Juf, hoe ga jij om met zijn gedrag? Wat doe jij om hem goed te begeleiden? Juf, ik heb de indruk dat je het als klacht bij mij neerlegt. Je verwacht blijkbaar iets van mij? (en dan natuurlijk oppassen dat de aap niet op jouw schouder komt)

En over dat filmen: nee, dat mag niet zomaar. Ook vóór de AVG was dat al not done.

Sanne
mailtje?

Kathy, je schrijft 'Één incident en er wordt meteen gezegd “het was toen al zo” en de leerkracht wilde nu ook zijn statement onderbouwen door meteen te zeggen dat het op beeld staat en ik heb geen beeldmateriaal van het gesprek waarin hij 2 weken terug zei dat het zo lekker liep."

Ik weet niet of het slim is, maar je kunt overwegen om even een mailtje te schrijven over dat je hoorde dat er beeldopnames zijn gemaakt en dat je daar niet zo gelukkig mee bent linkje erbij en verzoek hem uit de opnames te knippen en die volledig te verwijderen en te garanderen dat die niet verspreid zijn. Graag een bevestiging daarvan binnen 8 dagen (of wat jij redelijk vindt) aan jou. Maar dat je het wel heel fijn vond dat leerkracht laatst (datum x) zei dat het zo lekker liep met zoon. Dat zoon ook blij was dat te horen.

Dan ligt dat maar vast.
Niets schrijven dat het nu niet goed gaat (want dan ligt dat weer vast).

En dan maar hopen dat hij/zij niet gaat ontkennen dat het laatst lekker liep...

En OT (ook interessant voor mijn onoplettende zoon): wat was de instructie van de behandelaar? Ben heel benieuwd.

Vervelende situatie met een leerkracht die het niet aan kan. Naar hoor. Sterkte ermee

Anneque
Pardon??

"De leerkracht vindt dat het tijd wordt voor de volgende stap en dat is medicatie."

Ver buiten zijn boekje.

Ik zou sowieso bezwaar maken tegen die beelden en verzoeken om verwijdering. Verder vanaf nu (en in retrospectief) zorgvuldig aantekeningen maken over wat wanneer door wie gezegd is.

Marianne
Wow

Even aan de telefoon de mededeling geven dat leerkracht vindt dat je kind aan de medicatie moet Is leerkracht van de pot gerukt? Ik zou hier echt een klacht neerleggen bij de directie. Wat een onprofessioneel en onbekwaam gedrag.
Leerkracht mag ook op dat gebied wel wat begeleiding hebben. Zo ga je niet met ouders om en mediactie voorschrijven hoort nog steeds door artsen te gebeuren.
Ik zou in klacht zeer zeker zetten dat leerkracht twee weken geleden nog zei dat het zo lekker liep, dat leerkracht beeldmateriaal misbruikt om eigen straatje schoon te poetsen en dat jij wilt dat beeldmateriaal vernietigd wordt. Want zoals leerkracht met dit beeldmateriaal omgaat, daar klopt natuurlijk niets van. Natuurlijk zijn daarop gedragsproblemen van kinderen te zien, daarom heeft leerkracht begeleiding, omdat hij de kinderen niet aankan. Die begeleiding is duideijk hard nodig.

Guera
Leerkracht medicatie

Ik zal je sterker vertellen. Vriendin van mij kreeg te horen dat als kind niet aan medicatie zou gaan ze dan ook niet moesten gaan zeuren over het schooladvies....
Ik viel van mijn stoel!

Sarah-Sarah
Zeggen en doen zijn twee verschillende dingen

Ik heb het niet bij de hand gehad, maar wat ik zou doen is zeggen tegen de leerkracht dat mijn kind aan de ritalin zit, want daar gaat het waarschijnlijk over, en dan mijn kind gewoon niks geven. Een leerkracht bepaalt namelijk niet of mijn kind medicijnen krijgt, dat doet een dokter met een doktersopleiding.
De kans is dan zelfs groot dat het placebo-effect bij de juf gaat werken en de juf ziet dat het kind door de medicijnen zich ineens veel rustiger gedraagt en veel beter oplet en minder afgeleid is.

Flanagan
Niet alleen

Ik denk dat het advies van de leerkracht een niet op zich zelf staande opmerking is; het filmmateriaal wordt namelijk met anderen, denk aan de ib-er, doorgenomen. Vrij vertaald, het hele team en de juf met alle handen op één buik.

Nu kan je ook je afvragen wat het belang is om te eisen dat het beeldmateriaal verwijderd wordt. Die discussie draagt namelijk niet bij aan de begeleiding van je kind. Met andere woorden; negeer het feit dat ze beeldmateriaal hebben en ga dit onterechte verkregen beeldmateriaal ook niet bij discussies betrekken. Als je dat wel doet, laat je de school indirect jouw kwetsbare kant zien. ( zwart-op-wit vastgelegde misdragingen van je kind)
Mochten ze het beeldmateriaaal erbij halen, geef je direct aan dat je dit beeldmateriaal niet wenst te bespreken omdat deze op onjuiste wijze en zonder toestemming is verkregen. Je neemt het heft in handen en geeft aan dat het doel van het gesprek is om de begeleiding en zorgplan af te stemmen op de adviezen van de deskundige behandelaar.

Je kan een gesprek aanvragen waarin je je uitsluitend wilt ingaan op het zorgplan. Nog sterker; maak een afspraak waarbij de behandelaar bij uitgenodigd wordt zodat je niet alleen staat, en geef aan dat het gesprek een bespreking is van gerichte begeleiding.


Eens werd in klas van ons kind ook opnames gemaakt. Ouders waren hierover niet ingelicht want het ging om opname van de juf en hoe haar genoten cursussen in de praktijk over kwam. Kind kwam met klacht thuis dat de camera op zijn gezicht stond gericht. Hij heeft de hele tijd heel direct in de camera gekeken zodat men aan hem zien dat hij heel bewust was van die opname, een opname zonder kennisgeving.
Bij navraag werd dit natuurlijk afgedaan als overdreven en het filmmateriaal werd ook niet bewaard ( zeiden ze).
Ze wisten nu wel dat wij wisten dat ze buiten hun boekje waren gegaan. We hebben deze actie niet meer opgerakeld ( verder genegeerd) en zo gaven we hen geen munitie om de op dat moment vastgelegde boosheid op gezicht van kind in latere gesprekken, opnieuw op te rakelen.

—-
Even terzijde: Leerkrachten die over medicatie beginnen, hebben vaak vlak daarvoor een ééndaagse schoolstudiedag genoten waarin de toepassing van medicatie als de oplossing van de drukte werd behandeld. Hierbij geen verkeerd woord naar ouders die over zijn gegaan op medicatie. Laat dat even duidelijk zijn.
Zo had de ib-er een ééndaagse cursus ‘checklist ADHD’ genoten. Prompt werden diverse kinderen binnen school door deze ib-er gezien als ADHD-ers. Volgens de checklist had zelfs haar kind trekjes, al deed ze dit af als een grapje.
Ongekend hoe men soms op de stoel van een ander gaat zitten. :-(

MarSy
Juist wel

Het gesprek over de beelden en alleeen over de beelden. Dus heel principieel: jullie hebben ernstige fouten gemaakt hoe gaan jullie dat oplossen?

Pas als dat is opgelost praten over je kind.

Maar dus eerst het ene gesprek en daarna pas het andere!

Flanagan
Er om heen zwemmen

Hier beschreef kind op de bs, het ontwijken van pesten als een vis die wijselijk om een stukje aas moet heen zwemmen om te voorkomen dat de visser beet heeft.
De actie van school is niet in de orde van pesten maar als je het filmen blijft aankaarten als een principe-ding, geef je hen ook een gelegenheid om het gedrag op te rakelen.
Het gedrag is voor hen weer een opstapje om medicatie naar voren te brengen (beet).

Ik denk dat je beter je direct kan richten op het andere ( onderwijsgerichte aanpassingen), om zo het item medicatie uit de lucht te halen.
Het is mogelijk nog te kort dag, de aanpak van de behandelaar heeft tijd nodig; een kind kan de aanwijzingen niet direct toepassen en veranderingen in gedrag vraagt tijd en positieve stimulatie. Thuis is dat een taak voor de ouders, op school een taak van de leerkracht; kind het gevoel van vertrouwen geven.

Syboor
Laat de leerkracht het privacy probleem maar eens voelen

Ik zou eisen bij de school dat jij een kopie van die beelden mag, zodat jij zelf kunt controleren of het klopt dat de leerkracht de adviezen correct opvolgt over hoe om te gaan met jouw kind.

Dat lijkt me toch wel het minste waar je recht op hebt voordat je je kind naar een arts moet slepen vanwege een van-horen-zeggen probleem dat je nog nooit zelf hebt waargenomen. Als je je kind naar een arts sleept zul je ook moeten opbiechten waarom, en kind weet dondersgoed dat de meester helemaal niet genoeg oplet om die waarnemingen zelf gedaan te kunnen hebben dus dat dat van die video-opnames komt. Dat is een groot verraad voor je kind waardoor het zich niet langer veilig zal voelen in de klas. Dat wil je echt alleen maar doen als je zeker weet dat het nodig is.

Natuurlijk wil de school die beelden niet delen. En dat kan een goede discussie opleveren over wat dan het doel van die beelden was.

Juf Ank: "maar misschien hen ze je kind onherkenbaar in beeld gebracht, dat maakt het a weer anders."

Nee, dat is niet anders. Het kind was herkenbaar genoeg om het kind te kunnen bespreken met IB'er en met de ouders. Die wildvreemden waarmee het kind besproken is, dat is nog het MINSTE probleem hier. Een kind in groep 6 heeft behoefte aan privacy, ook tegenover de eigen ouders. Op het moment dat er dingen in beeld gebracht zijn die de leerkracht (en eventuele andere aanwezigen achter in de klas) niet zag maar had kunnen zien, en vervolgens besproken met "wildvreemden" (dat bureau), is de privacy van het kind inderdaad geschonden. Maar die schending viel binnen het doel van de opnames en zal aan het kind zijn uitgelegd. Als er dingen in beeld zijn gebracht en getoond aan de leerkracht die de leerkracht onmogelijk had kunnen zien, is het al een stapje erger. Dat valt buiten het doel van de opname (interactie tussen leerkracht en kinderen). Het is echter nog steeds iets waarvan de leerling had kunnen bedenken (opstelling camera) dat het per ongeluk kon gebeuren ook al was het niet de bedoeling.

Dat de beelden echter zijn besproken met de OUDERS van het kind, dat is een flagrante schending van de beloftes of verwachtingen die gemaakt zijn bij het opstellen van de camera, en iets wat het kind onmogelijk had kunnen voorzien. En dat geldt ook voor het bespreken met de IB'er en andere mensen die zich nu druk aan het maken zijn over het kind ipv de leerkracht coachen. Dat is gewoonweg verraad. Dat arme kind kan zich nooit meer veilig voelen bij een camera in de klas.

Stel je voor, jij gaat naar het ziekenhuis met een darmprobleem en ze maken een film van de binnenkant van je darmen. Wat vind je erger, als een dokter die je nooit eerder ontmoet hebt die beelden ziet, of als je schoonmoeder of je baas die beelden ziet?

Maria
ronduit onprofessioneel

Los van het feit of het wettelijk is toegestaan om de videobeelden voor een ander dan de beoogde doelstelling te mogen gebruiken (namelijk het coachen van de leerkracht), vind ik de gang van zaken zoals je die beschrijft ronduit onprofessioneel en bovendien schaadt het mijns inziens op een enorme manier een vertrouwensband.

Als iemand die regelmatig te maken heeft met (het maken en bekijken van) video opnames stel ik ; onethisch.

Ik vind de suggestie van Syboor een geweldige; gewoon naar school gaan en met uitgestreken gezicht een kopie van de opname vragen zodat jij zelf kan beoordelen welke coaching juf nodig heeft om goed om te kunnen gaan met jouw kind.

Ik zou als moeder een klacht indienen. Zijn ze nou helemaal belatafeld (nog even los van het feit dat diagnoses en behandelingen uitgevoerd behoren te worden door de mensen die daartoe bevoegd zijn en dat zijn juf of de ib-er niet).

NB. het is bij ons protocol dat de beelden worden vernietigd nadat ze bekeken zijn (voor het doel waarvoor ze bestemd zijn) en dat de gegevens geanonimiseerd worden verwerkt.

Sarah-Sarah
Vraag over beelden bekijken

Als ze vraagt om de beelden te bekijken, schaadt ze dan niet de privacy van de andere kinderen die op de beelden staan?

Sarah-Sarah
Schaadt = schendt

Schendt ze dan niet de privacy had ik moeten schrijven

Kathy
Dank

Iedereen hartelijk dank voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid, want het lijkt net of het gedrag van mijn kind heel heftig is, maar het betreft echt alleen dat hij steeds is afgeleid en gaat niet om ‘misdragingen’. Ik doel dan op zitten/staan/zitten, steeds omkijken, etc.
Ik begreep uit de reactie van de leerkracht dat er alleen situaties zijn gefilmd dus ik kan niet bewijzen dat hij volgens instructies werkt, maar dat komt nog wel. Ik heb inmiddels een gesprek aangevraagd over de voortgang van mijn kind en dan zal ik in dat gesprek gaan aangeven dat ik wil dat de beelden waarop mijn kind staan worden vernietigd. Dat zal ik daarna per brief ook nog bevestigen. Ik wil ze niet bekijken want dan geef ik hen gelegenheid om de discussie aan te gaan over wat mijn kind op beeld doet en ik zie het nog steeds als een momentopname. Om eerlijk te zijn: als ik op mijn werk zit en ik heb een uur een camera op me voel ik me ook ongemakkelijk dus tja.....
In dat gesprek vraag ik gelijk waarom hij denkt dat mijn kind aan de ritalin moet....wie weet is hij naast leraar ook wel kinderarts 😁

bicyclette
Kathy

"Ik begreep uit de reactie van de leerkracht dat er alleen situaties zijn gefilmd dus ik kan niet bewijzen dat hij volgens instructies werkt, maar dat komt nog wel."

Je hoeft helemaal niet te bewijzen of je kind wel netjes volgens de instructies heeft gewerkt. Toe zeg. Als je dat gaat doen, dan ga je mee in zijn opvatting dat een kind zich altijd 'binnen de lijntjes' hoort te gedragen. Of je kind zich in die bewuste situatie nu wel of niet aan de instructies heeft gehouden: het is een KIND. En kinderen zijn nog niet af. Daarom zitten ze op school, en daarvoor is er een leerkracht die hen begeleidt en dingen leert.

"In dat gesprek vraag ik gelijk waarom hij denkt dat mijn kind aan de ritalin moet."
Zou ik niet doen. Dan nodig je de leerkracht uit om zo veel mogelijk negatieve zaken te noemen om jou maar te overtuigen van zijn gelijk.

Vraag vooral door: wat gebeurt er dan precies? Op welke momenten? Wat doe jij (leerkracht) vervolgens om hem daarbij te helpen? Wat heb je allemaal al geprobeerd?

En als de leerkracht het gesprek zelf op medicijnen brengt dan geef je aan dat je medische beslissingen graag overlaat aan mensen die daarvoor hebben doorgeleerd (lees: arts). En dat je met de leerkracht graag bespreekt wat hij in de klas voor je kind kan doen. Daar is hij verantwoordelijk voor. Ieder z'n vak.

OND
The elephant in the room

"Je kunt eisen dat het verwijderd wordt en zeker niet gedeeld met HET BEDRIJF dat mensen op school inzet."

Pabomoeder
die medicatie-opmerking was natuurlijk fout

Of er toestemming moet worden gegeven voor het filmen in de klas in het algemeen voor coachings-doeleinden, vraag ik me af. Geen idee eigenlijk, ik kan me zo voorstellen dat hier een uitzondering op wordt gemaakt (dat er dus geen toestemming nodig is).

Ik weet dat er veel gefilmd wordt in het onderwijs (zelfs op de Pabo worden er observatie-opdrachten gegeven waarbij er wordt geadviseerd te filmen). Dat dat in de klas niet wordt aangekondigd lijkt me logisch, want anders wordt de aandacht van de kinderen wel enorm op het filmen gevestigd en dan doen ze niet meer anders dan anders :-)
Ik kan me zo voorstellen dat het wel heel lastig wordt om een leerkracht te op die manier te begeleiden als je helemaal niets meer zou mogen filmen. Ik ben het met Juf Ank eens dat je ook blij kunt zijn dat er zoveel moeite wordt gedaan om deze leerkracht te begeleiden.

Die reactie van de leerkracht over dat je kind aan de medicatie moet, is natuurlijk bizar. Daar zou je een klacht over kunnen indienen of excuses vragen bij de leerkracht (zou ik wel doen). Ik kan me in die context ook wel voorstellen dat je pissig bent over het filmen. Maar de toon van je mail klinkt wel een beetje als 'oorlog'..... wat heeft dat voor zin?
"....dus ik kan niet bewijzen dat hij volgens instructies werkt, maar dat komt nog wel." Hoe wil je dat bewijzen? Jij bent er niet bij in de klas toch? Je zult versteld staan hoe anders kinderen soms in de klas zijn dan thuis.
"dan zal ik in dat gesprek gaan aangeven dat ik wil dat de beelden waarop mijn kind staan worden vernietigd. Dat zal ik daarna per brief ook nog bevestigen." Ik denk ook niet dat je met deze toon iets gaat bereiken. Nouja, wat je bereikt is dat de school zich wel 2x bedenkt voor ze jou (en je kind) nog een kind ter wille gaan zijn . Dát is schadelijk voor je kind. Als je graag je kind op deze school wilt houden, zou ik mijn toon matigen en een redelijk gesprek aangaan met school.

Kathy
Pabomoeder ik doelde met hij op de leraar niet mijn zoon

Hij, de leerkracht, moet bewijzen dat hij mijn zoon begeleidt volgens plan (instructie) zoals aangegeven door de begeleider van mijn zoon. Daar is een handelingsplan voor op gesteld en de leraar heeft instructie gekregen van een orthopedagoog hiervoor. Dus tja de relatie verhardt inmiddels wel. Inmiddels is ook het gesprek geweest en de leraar heeft aangegeven niet de instructies te hebben opgevolgd maar naar eigen inzicht een soort experimentele begeleiding op te starten. Daarbij heeft hij de stagiair filmpjes laten maken met zijn eigen telefoon. Ik heb niet het idee dat de school mij hier ter wille mee is.
Ik wil mijn kind (nu) zeker niet op deze school houden en matig mijn toon ook zeker niet. Je zal het vast goed bedoelen maar om over de rug van mijn kind mijn toon te matigen vind ik veel te ver gaan. Zo kunnen scholen veel te veel flikken wat onbehoorlijk is.

Je eerste aanname klopt niet. Ik heb e.e.a. door een jurist laten uitzoeken en ook in de situatie die jij voorstelt mag het niet als er geen toestemming is gegeven.

Pabomoeder
als het zo is gegaan heb je wel gelijk

Een docent die door een stagiair filmpjes laat maken is een raar verhaal inderdaad. Maar ik vind het ook raar dat je het eerst hebt over een bedrijf dat opnames maakt en dat het later om een stagiair gaat die met de telefoon van de leerkracht filmt. Daar spreek je jezelf tegen.

"Je zal het vast goed bedoelen maar om over de rug van mijn kind mijn toon te matigen vind ik veel te ver gaan. Zo kunnen scholen veel te veel flikken wat onbehoorlijk is."
Ik bedoel het zeker goed. Ik heb inmiddels zoveel gezien waarbij ouders een slechte relatie hebben met school, wat echt averechts werkt. Niet alleen omdat de school meer bereid is om iets te doen voor ouders met wie de verstandhouding goed is (niet zoals het zou moeten, maar zo werkt het vaak wel). Bij kinderen die weten dat ouders bijvoorbeeld het oneens zijn met de leerkracht, merk je dat. Die kiezen (terecht!) de kant van hun ouders, maar zijn minder bereid om iets te leren op school, want 'de juf is een bitch' of 'ik hoef niet op te letten bij rekenen want mijn vader kan dat beter'. En die kinderen presteren vervolgens minder, hun welbevinden op school is minder, precies wat je niet wil. Echt waar. Ook al heb je een punt, probeer er op een constructieve manier uit te komen. Je doet je kind júist tekort door je toon niet te matigen. Je bent gekwetst door de leraar die begint over pillen, maar laat jij dan de wijste zijn en blijf netjes.