Ankie
29-06-2012 om 17:06
Financiële beloning voor rapportcijfers
Ik denk erover om mijn oudste dochter te gaan betalen voor goede rapportcijfers. Eigenlijk was ik altijd tegen materiële beloningen voor rapporten, maar sinds ze op de middelbare school zit zoekt ze nogal de grenzen op qua inzet. Voor mijn eigen gemoedsrust lijkt het me een goed idee om bijv. voor elke 7 50 cent, voor een 8 een euro en voor een 9 5 euro te geven. Ik denk dat ze daardoor wel gemotiveerd wordt om wat harder te werken.
Lijkt dat jullie een goed plan? Of juist helemaal niet? En hoe doe ik dat dan met mijn jongere kind, dat op de basisschool vanzelf goede cijfers haalt?
(Ik gebruik even een andere nick omdat mijn dochter hier soms wel eens leest, en anders rechten denkt te ontlenen aan dit bericht

Primavera
29-06-2012 om 19:57
Wij belonen alleen tienen
Ik ben het eens met P dat je moet kijken wat je wilt bereiken. Op een gegeven moment is her hier ook een financiële beloning ingeslopen, omdat mijn kinderen zich al snel tevreden stelden als ze boven het gemiddelde van de klas zaten of het hoogste hadden gescoord. Met een wat zwakke klas had dat als resultaat dat ze niet altijd hun best meer deden en de motivatie wat kelderde.
De keus om alleen een tien te belonen met 1 euro komt omdat ze allemaal wel een vak of een paar vakken hebben waar ze dat werkelijk op kunnen halen en dat de jongste twee me veel te makkelijk negens halen zonder zich echt in te zetten.
Verder een niet te hoge beloning, want het gaat om het idee en op deze manier is het een beetje gelijk verdeeld

neteret mut
29-06-2012 om 21:10
Wij
belonen wel, is gekomen om de oudste te stimuleren te leren, om zich ergens voor in te zetten. Wij geven voor een 7,5 tot 8,5 2 euro 50, van 8,5 tot 9,5 5 euro en daarboven 10. Jarenlang hebben we eingehouden dat als er ook maar 1 onvoldoende op het rapport was dit resulteerde in dhelemmal geen beloning meer. Dit jaar betekend 1 onvoldoende een halvering van de beloning en 2 onvoldoendes nogmaals een halvering. Bij 3 onvoldoendes kun je nog zoveel mooie cijfers ertegenover hebben maar levert het niets meer op. De lagere school cijfers leveren ook geld maar dan de helft, is immers makkelijker om mooie cijfers te halen dan op het middelbaar.
Wij hebben vroeger nog wel eens voorgesteld aan de kinderen om alle voldoendes te belonen, maar dan moesten zij ons betalen bij onvoldoendes. Zijn ze niet op ingegaan.

bibi63
29-06-2012 om 22:19
Simpelweg: nee!
Dochter inmiddels op VO. Als ze goed haar best doet, zich inzet enz., dan wordt ze eind van het jaar beloond met iets. Maar voor cijfers: nee!!! Je zal toch een drama rapport hebben, terwijl je je stinkende best hebt gedaan........... Uiteraard zijn er kinderen die met een beetje goede inzet van een 7 een 9 kunnen maken. Maar nee, hier doe ik niet aan mee. Goed je best doen is ons motto, of je nu een 4 of een 8 haalt.
Bibi

Annet
29-06-2012 om 22:44
Op een leuke manier omkopen
Wij hebben een ander systeem.
Bijvoorbeeld de talen Frans, Duits, Grieks en Latijn. Dochter vindt die lastig maar haalt nog wel gemiddeld voldoendes. Voor elke 7 voor een proefwerk (s.o.'s tellen niet mee) mag zij een dag kiezen wat we eten.
Voor het zwakste vak (Frans) gaan we uit eten bij een 8. Ik geloof dat er ook nog iets was voor achten bij de andere talen, maar die weet ik niet meer. Dochter houdt alles bij.
Voor de exacte vakken (die ze makkelijk vindt) gaan de beloningen pas in bij een 9.
Voor de rest gaan ze in bij een 8.
Dit werkt heel plezierig. Het leuke is dat ook jongste meeleeft bij de proefwerken want hij heeft er ook belang bij.
Vorig jaar hebben we beloond in bolletjes ijs bij de italiaan, ook voor jongste, een 7 was 1 bolletje, een 8 twee bolletjes en een 9 drie bolletjes.
We passen de normering wel aan bij het kind.

Primavera
29-06-2012 om 22:52
Bibi
Uiteraard zullen ouders van kinderen die met moeite een 6 halen, niet ineens die kinderen willen uitdagen om een 9 of een 10 te halen. Als ouder weet je ongeveer wel wat redelijk is om te kunnen verwachten.
Het gaat juist om een direktere beloning te geven als ze hun best doen aangezien het eind van het jaar meestal te ver weg is voor een kind om het verband tussen inzet nu en eindraport straks ook echt te voelen. In theorie weten ze het wel, maar in de praktijk handelen ze er niet altijd naar.
Natuurlijk zou een goed cijfer alleen al genoeg intrinsieke motivatie moeten geven pm je best te doen. (en dan bedoel ik goed voor de capaciteiten van dat kind) Maar dat werkt niet altijd. Een kleine beloning die al snel op de inzet volgt, of dat nou geld is of wat anders, kan dan net dat zetje geven om een tandje harder te werken ipv zich tevreden te stellen met wat toevallig aan komt waaien.
Groeten Primavera

Knutselkei
30-06-2012 om 09:05
Hier wel
omdat dochter niet zo gemotiveerd was, vond heel veel andere dingen leuk, toen wel ging leren.
We hebben altijd gezegd als grapje: een tien is een tientje. Nu haal je die hier op school niet zo snel, normering is erg streng maar ze heeft m toch 3x gehad, elk jaar 1 keer.

Wiske71
30-06-2012 om 09:07
Hier
Een 8 of hoger wordt beloond met een sticker, 4 stickers en puber krijgt een kleinigheidje.
(ik werk ook met stickers met de jongere kinderen)
Een 8 of hoger voor een van de slechtere vakken: kiezen wat we eten.
alle rapporten (in een heel schooljaar)zonder onvoldoendes: 100 euro, alleen een overgangsrapport zonder onvoldoendes: 50 euro.
Het werkt hier naar tevredenheid. Kind gaat nu over met zevens ipv net aan zesjes.

Emel
30-06-2012 om 09:42
Wel
Hier ook een zoon met ernstige motivatieproblemen. Denkt alleen aan korte termijn (lees: nú voetballen is leuker dan pas morgen een goed cijfer halen). Hij mocht vorig jaar ondanks goede cijfers niet naar de havo (werkhouding), en doet nu dus mavo. Omdat hij zonder studeren ook krappe voldoendes haalt en ik niet wil dat hij de komende 4 jaar niets uitvoert, belonen we nu goede cijfers.
We hebben z'n (vaste) zakgeld beperkt tot 10 euro/maand. Daarnaast kan hij "bijverdienen" met goede cijfers: 1 euro voor elke 8 of 9, 2 euro voor elke 10. Bij onvoldoendes (lager dan 5.5) betaalt hij 1 euro aan mij terug. Eens per maand rekenen we uit wat hij extra krijgt. Tis geen magisch middel, maar helpt hier wel.

Tineke
30-06-2012 om 09:46
Iets ludieker
Ik was 'm bijna alweer vergeten, maar ik heb een poosje beloond met Monopoly-geld. Als we weer een spelletje speelden, konden pubers een leuke voorsprong hebben.

albana
30-06-2012 om 09:50
Nee hoor
Hier 2 zeer verschillende kinderen...Oudste rekent precies uit wat ze minstens moet halen en af hebben om over te gaan. Resultaat: Ze doet nét genoeg om altijd over te gaan...dus zonder veel moeite. Jongste kan zich de blubber leren op bepaalde vakken en nog steeds snapt ze er niks van. Jongste heeft dyscalculie...Dus een hoog cijfer voor b.v. wiskunde zit er écht niet in. Jongste heeft ook meer de drive om voor de vakken waar ze wél goed in is, hogere cijfers te halen...ze houd van 8-en en 9's. Dat staat ook leuker op je rapport ten opzichte van die 5,5 voor wiskunde Ik vind 'belonen' dus ook niet eerlijk. De een komt het aanwaaien, de ander moet er vreselijk z'n best voor doen. Nee hoor,daar beginnen we dus niet aan. Zouden we dat doen, dan zou w.s. oudste een beetje beter d'r best doen en veel geld binnenslepen en jongste zou er niet beter voor staan dan nu. En het resultaat zou hetzelfde zijn w.s.
Buiten dat geloof ik niet in goede cijfers. Ikzelf ben met héle goede cijfers geslaagd. Ik was 1 van de hoogsten van de eindexamens dat jaar en ik heb héél wat sollicitaties die cijferlijst en mijn diploma meegesleept en nog nóóit werkelijk helemaal nóóit hebben ze ernaar gevraagd. Grrrr
Dus ik had net zo goed 6-jes kunnen halen. En ik weet zeker dat ik bijna alle lesstof die ik toen in mijn hoofd gepropt had, ook nu allang vergeten ben.
groeten albana

Leen13
30-06-2012 om 12:47
Hangt van het kind af
Ik kan me goed voorstellen dat je een kind aanmoedigt door cijfers prompt te belonen. Hangt van het kind af.
Hier doe ik dat niet. Hier ligt meer de nadruk op het oplossen van de situatie hoe je tot goede resultaten komt en dat leent zich niet zo vanzelfsprekend tot belonen. Leren doen ze dan wel. Bovendien is het een kwestie van het nu investeren in jezelf zodat je een goede toekomst hebt en iets kunt worden dat je met plezier kunt doen. Dat is per slot hun eigen verantwoordelijkheid en daar zijn ze ook van doordrongen gelukkig. Als ik misschien een kind had dat daar niet mee bezig was zou ik er ook anders inzitten denk ik.

Philou
30-06-2012 om 16:24
Inzet juist
Voor mij zou er een verschil zijn tussen resultaat en inzet. En dan telt de inzet voor mij. Daarbij, heb ik bij mijn broer gemerkt dat geld en cijfers bij het eerste rapport wel werkte en daarna ook al niet meer (of er moest meer geld tegenover staan). Het geld zorgde in elk geval niet dat zijn motivatie blijvend was. Maar misschien was hij een apart gevalletje . Voor mij een reden om wel naar inzet te kijken en die te belonen met iets sociaals: dus of iets leuks doen met een vriendje of met ouders. Maarja, voor sommige kinderen werkt dat misschien niet zo goed.

Primavera
30-06-2012 om 16:51
Grijns, cobi
Wat heb je dat weer treffend omstreven
Je zou toch echt een eigen column moeten beginnen

Rosa van der Zanden
30-06-2012 om 17:35
Omgekocht
Op aanraden van de juf Grieks hebben we kind omgekocht met een nieuwe telefoon. Woensdag weet ik of hij over is. Goede hersens zegt niet veel, hoe je ze gebruikt en je inzet wel.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
30-06-2012 om 21:11
Ach
We hebben ook nog geen eindresultaat . Blijft spannend, kind is een bespreekgeval. Heb in januari goed gesprek met de juf gehad. Mijn vraag was of ze een idee had waar de slechte cjfers vandaan komen omdat de belangstelling, voor de verhalen althans er zeker is. Behalve dat kind de gave heeft om exact het verkeerde te leren is kind ook lui. Kijk, zo'n oprechte juf daar hou ik wel van.
Rosa van der Zanden

FayW
30-06-2012 om 21:27
Ja hoor
Vorig jaar mislukt, maar dit jaar gaat het mij geld kosten. Gelukkig. Ik heb er een die zesjes prima vindt, vorig jaar bleven het allemaal zessen ondanks dat ze geld kon verdienen met zevens en hoger. Ach ja.
Jongste krijgt nog niets, ik doe dit pas vanaf het jaar voor het examen, dus de laatste twee jaar en alleen voor het eindrapport en de cijfers op het diploma.

Vera*
30-06-2012 om 21:56
Omkopen
Hier houden wij oudste ook een worst voor.
Vorig jaar kon hij een ipod verdienen door op zijn eindrapport allemaal voldoendes te staan. Zijn leraar Nederlands was de slechtste niet en matste zoon met een paar tienden hoger
Die leraar Nederlands was dit schooljaar zijn mentor die zoon naar vwo 4 heeft gekregen. Nu kost het ons een nieuwe mobiel. Dat laatste is ook eigenbelang in het kader van bereikbaarheid.
Het handige is wel dat zoon ook zeer binnenkort jarig is en er een beetje van het verjaardagsbudget afgaat
Toch, als het niet alsnog ergens mis gaat, is een mobieltje goedkoper voor ons dan de route propedeuse hbo en dan naar universiteit.

bertje1
01-07-2012 om 10:53
Tegen
ik ben hier echt tegen; ik denk wel dat je wat aan beloning kunt doen, maar de kids van 'tegenwoordig' vind ik al verschrikkelijk verwend, ik ben bang dat ze dit 'later' nog gaat tegenvallen... dus hiero geen geld, hij/zij doet het toch voor zichzelf??

M Lavell
01-07-2012 om 11:32
Welnee
bertje:"dus hiero geen geld, hij/zij doet het toch voor zichzelf??"
Welnee. Ze doen het voor jou, voor de meester, omdat het moet van de wet. Als je het aan hen overlaat dan doen ze niks. In een puberbestaan zijn heel veel dingen ontiegelijk veel belangrijker dan de woordjes Frans of het uittreksel geschiedenis.
Nood breekt wet.
Ik vind dat de manier waarop scholen belonen (cijfers) niet goed werkt. Het duurt vaak te lang en het is te onzeker. Thuis belonen op kortere termijn (deze week je werk af, je cijfers goed, je boeken bij je, etc.) is volgens mij best zinnig.
Maar dat hoeft niet per se geld te zijn. Het kan ook tijd zijn (dan mag je vrijdagavond uit) of diensten (dan breng ik je/kom ik je halen), of faciliteiten voor sport en spel (knipkaart, monopoliegeld, gamepunten, verzin het maar).
Groet,
Miriam Lavell

Poezie
01-07-2012 om 11:48
Hier ook geen beloning
Ik vind de cijfers die je moet halen om over te gaan er gewoon bij horen. (Net als leren fietsen e.d., daar geef je toch ook geen beloning voor?) Daarnaast merk ik aan mijn kinderen dat een blij gezicht van mama ook al een hoop doet.
Gr. Poezie.

FayW
01-07-2012 om 12:07
Middelbare school
Het gaat hier wel om een kind dat op de middelbare school zit. Daar helpen blije gezichten van mama wat minder.
Ankie, ik zou het gewoon doen. Jongste kan hetzelfde krijgen vanaf de klas waarop je dit bij oudste doet. Dat is hardstikke eerlijk, want toen oudste zo oud was als jongste kreeg zij ook geen geld voor cijfers.
Maar succes is niet gegarandeerd, ik had er dus eentje die er niet harder van ging werken. Ik vind de tip om het zakgeld te verlagen zodat je dit aan kan vullen met goede cijfers wel een hele goede.

IngridvG
01-07-2012 om 12:59
Prestatiebeloning
Wij geven wel geld voor een goed rapport, met een hoger bedrag naarmate de cijfers hoger zijn. We zeggen er wel bij dat we een 7 voor Frans minstens zo goed vinden als een 9 voor biologie.
Wat betreft later: ook mensen die hun werk leuk vinden, willen er toch echt voor betaald worden.
Ingrid

Ankie
01-07-2012 om 13:03
Reacties
Bedankt voor alle reacties. Mijn conclusie is dat ik nog even moet nadenken over hoe ik ga differentiëren ten aanzien van de verschillende vakken. Een 9 voor Engels is, bij mijn dochter althans, 'minder waard' dan een 7 voor wiskunde. Het risico is dan ook dat ze maximaal gaat inzetten voor haar goede vakken omdat ze dan meer kan verdienen dan met zevens voor de betavakken. Misschien moeten de talen maar niet meedoen in de beloningsstructuur, hoewel ze ook al eens een 3 heeft gehaald voor haar talen.
Tot een jaar geleden stond ik er overigens hetzelfde in als alle ouders die hier roepen dat het cijfer an sich de beloning is, of het blije gezicht van haar moeder. Dat is makkelijk praten als je op de basisschool vanzelf, zonder enige inzet, alleen maar hoge cijfers haalt.

Poezie
01-07-2012 om 13:25
Fay
Hier zit er 1 op het MBO en 1 op de middelbare. Net zoals op mijn werk heb ik liever dat mijn baas laat blijken dat hij/zij blij is met mijn prestaties dan dat er een paar euro bij mijn loon opkomt. Psychologisch gezien werkt dat veel langer door.
Gr. Poezie.

Poezie
01-07-2012 om 13:56
Ingrid
"Wat betreft later: ook mensen die hun werk leuk vinden, willen er toch echt voor betaald worden."
Mijn kinderen krijgen gewoon zakgeld hoor. Ik neem aan dat je op je werk toch ook niet na iedere goeie aktie een extra geldelijke beloning krijgt?
Gr. Poezie.

Philou
01-07-2012 om 14:21
Gevolg van geld besteden
"Mijn kinderen krijgen gewoon zakgeld hoor. Ik neem aan dat je op je werk toch ook niet na iedere goeie aktie een extra geldelijke beloning krijgt?"
Bij sommige beroepen is dat zo, bewust en expres. Maar goed, hier hebben we het over beginnende pubers. Die hebben wel vaker een externe positieve prikkel nodig. Daar is toch niets vreemds aan. Zoeken naar de juiste prikkel dus. Of het geld moet zijn, zou ik wat huiverig voor zijn. Wat doe je als dat niet meer werkt: nog meer geld? Ik zelf kies dan liever voor een andere vorm van belonging. Maar goed, dat werkt niet voor iedereen even goed.
Wat ik er lastig aan vindt is dat geld het geheel wat "platter' maakt. Meer inzet, meer geld? Mag je dat geld dan meteen uitgeven aan wat je zelf wilt? Zoniet, dan is een deel van de beloning al weg. Extra's regels omtrent de beloning maakt 'm minder aantrekkelijk. Heb je er vertrouwen in dat er geen dingen in huis komen, waar je tegen was? Zoals bijv een nintendo. Daat is dus iets extra's waar je afspraken over maakt. Dat vind ik wat lastiger dan een beloning als iets leuks doen, bepalen wat je eet, schermtijd etc. Dat heeft en een grotere hier en nu factor (begin en eind aan beloning), dan plannen wanneer je de stad in gaat etc.. In zo'n geval kan een beloning een gemakzuchtige(re) lading krijgen. Als je een gezin bent dat daar allemaal al regels over heeft, hoeft dat geen probleem te zijn. Hier hebbben we die (nog) niet. Dus ik zou er mij heel wat op de hals mee halen, ben ik bang.

wil40
01-07-2012 om 15:49
Hier ook op provisie
Zoon krijgt zakgeld en dat is maar net genoeg.Zijn basisloon.Hij kan meer verdienen door goede cijfers te halen. De provisie. En voor een bijzondere prestatie is er soms een aardigheidje. Hij is er gevoelig voor. Deze puber werkt ook niet voor een glimlach van moeder.Sommige mensen zeggen dat je daardoor de werkhouding op zich niet verbetert. Ik denk dat dat klopt, maar het resultaat is wel beter. Die werkhouding wordt waarschijnlijk pas beter als hij het nut van een goed rapport beter kan inschatten.
Als volwassene verwachten we inzet, motivatie en gedrevenheid. Een super werkhouding. Als dit alles er niet is grijp je naar je noodpakket.Ik maak me ook niet veel zorgen om die werkhouding,al is het lastig, meestal lost dat probleem in de loop der jaren vanzelf op, zie ik in mijn omgeving bij wat oudere jeugd.

Tirza G.
01-07-2012 om 16:45
O nou
Ik ben ook nogal van de principes, maar helaas snappen mijn kinderen die niet. We hebben bij onze jongste (die taferelen a la die van Cobi vertoonde) werkelijk alles uit de kast gehaald om te zorgen dat hij over ging. Want hij kan het wel, maar hij doet het niet (goh, nooit gedacht dat ik dat zinnetje na mijn eigen schooltijd nog zo vaak zou horen).
We hebben in bepaalde jaren ingezet op zijn hebzucht (volgens mij hebben alle kinderen een keer een periode waarin ze zeer geinteresseerd zijn in geld) en we hebben ook wel eens ingezet op een 'lekker-puh'-gevoel naar oud-klasgenoten (héél OOL-oncorrect).
Ankie, ik zou zeggen: als dit is wat werkt bij jouw kind: doen. Niet elk kind is gevoelig voor een financiele prikkel, of niet altijd op het moment dat jij het zou willen. Zet dan gerust een ander pressiemiddel in. O nee, stimulans
Tirza