Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ankie

Ankie

29-06-2012 om 17:06

Financiële beloning voor rapportcijfers

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

01-07-2012 om 16:48

Het gaat om de inzet

Ja, dat vind ik ook zo'n mooie. Maar, heel gek, op scholen gaat het nóóit om de inzet. Daar gaat het gewoon keihard om de goeie antwoorden. En ik zelf zou met alle plezier inzet belonen, als ik daar een meetinstrument voor had. En dat heb ik niet. En ik vind het ook wel wat calvinistisch: een onvoldoende die je hebt gehaald terwijl je je stinkende best deed is minder erg dan een onvoldoende die je hebt gehaald omdat je liep te lanterfanten? Mwah, bij de gemiddelden op het rapport zie je daar niks meer van terug hoor.
Andersom vind ik het trouwens ook onzin: een 8 die je haalt met Keihard Werken is beter/fijner dan een 8 die je haalt met lanterfanten?
Het is misschien allemaal leuk en aardig voor de groei en ontwikkeling van jou als mensssssss, maar scholen werken gewoon niet zo. En waarom zouden ze ook. Als inzet beloond zou worden, zou mijn zoon allang wereldkampioen gamen zijn. Want echt, daar zet hij zich ge-wel-dig voor in.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2012 om 18:51

Tirza

Nee, dat ben ik niet helemaal met je eens. Als er beslissingen genomen moeten worden wat betreft af en opstromen, doet inzet er wel degelijk toe.

Afkopen

Tsja, als jullie je geld daaraan uit willen geven moet je dat zelf weten. Je kunt namelijk ook een handje helpen als je kind te slechte cijfers dreigt te halen. En nog even over die "glimlach": je kunt mij niet wijsmaken dat jij niet blij was als één van je ouders liet merken trots op je te zijn.

Gr. Poezie.

Poezie:afkopen

Dat we geld geven voor goede cijfers wil niet zeggen dat we niet ook op andere manieren laten zien dat we trots zijn, of dat we niet helpen als het mis dreigt te gaan. Ik heb dit jaar heel wat uurtjes aan huiswerkbegeleiding besteed..

Ingrid

Ik help en motiveer me te pletter

Een handje helpen? Als mijn zoon zijn diploma haalt moet ook mijn naam erop. "Met dank aan de motiverende en reddende hand van moeder".

Tirza G.

Tirza G.

01-07-2012 om 23:55

Wil40

OOOOOOO dat was wat me opviel bij afgelopen diploma-uitreiking bij zoon. Die daverende kudde moeders die mee naar voren liep
We hebben wel (als ouders) een staande ovatie gekregen van zowel docentencorps als snotneuzen

Tirza

Maylise

Maylise

02-07-2012 om 01:36

Ja hoor

Ik zet (bijna) alles in om goede resultaten te krijgen, dreigen en omkopen doe ik regelmatig. Een lieve glimlach wil ik ook wel proberen.

Helpen met schoolwerk of allerlei bijles regelen is natuurlijk ook een prima plan maar dat geldt meer voor kinderen die het wel willen maar moeite hebben met bepaalde vakken.

Voor de luie scholier die wel kan maar het gewoon niet doet werkt een combinatie van dreigen en omkopen vaak best redelijk. Althans ik heb er wel succes mee gehad.

Hier

Wordt voordat we het rapport hebben gekregen al gevraagd wat er tegenover staat, haha. Maar toen dochter een goede (geweldige) eindscore haalde voor haar entreetoets heb ik het anders aangepakt. Ik heb haar de keuze gegeven tussen een cadeau en een niet materiele zaak. Na overleg met haarzelf en klasgenoten koos ze voor het laatste. Het was iets wat ze graag wilde maar dat ik nog niet echt iets voor een kind van haar leeftijd vond. Maar goed, het gaat snel en ze gaat over een jaar naar het vo dus ik dacht dat ik mijn eigen inzichten misschien ook iets moest bijstellen en het geven van meer verantwoordelijkheid wel gepast was.
Het gaat goed.

Tirza g.

Ha dat heb ik al tegen zoon gezegd:"op de dag dat jou naam wordt omgeroepen om je diploma op te halen loop IK mee naar voren". Hahaha, ik zie me al gaan....
De brugklas hebben we gehad, op naar de 2e!

Marjolein

Marjolein

02-07-2012 om 20:50

Erg van de inzet

Wij zijn hier ook erg van het belonen. Bij ons is dat vooral een beloning van de inzet. Er wordt hier door beide jongens (meestal keihard gewerkt. Het resultaat per toets is soms geheel onvoorspelbaar.
Dus per rapport krijgen ze een cadeau of een bijdrage aan een grote wens. Los van de resultaten. Vooral om te tonen dat we zien dat ze er hard aan trekken.
Natuurlijk telt het resultaat voor de toekomst maar dat is niet geheel te beinvloeden, hun inzet proberen we wel hoog te houden. Het is niet zo fijn stimulerend om een 1 of een 2 te halen...:0 We zijn samen blij met een goed cijfer, balen samen van de onvoldoendes.
Alle genoemde voorbeelden (zoals o.a. de komische reacties van Cobi en Wil) geven maar weer aan dat het per kind zal verschillen wat werkt en wat bij jou en je kind past.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2012 om 22:54

Wat ik dan zo knap vind

Is dat jullie die inzet blijkbaar zien en meten. Ik kan dat niet. Ik zit er niet naast, ze deden altijd veel op school in de tussenuren. En al zit ik er naast, dan weet ik het nog niet. Is 1 keer woordjes oefenen genoeg inzet, of 15 keer pas?

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2012 om 13:05

Tirza

Dat lijkt mij persoonsgebonden. Ik zou uberhaupt woordjes doorkijken al inzet vinden bij zoonlief..)

Sawo

Sawo

03-07-2012 om 13:13

Incidenteel

Wij hebben nooit betaald per cijfer omdat de cijfers bijna altijd goed waren de eerste jaren. Pas in het 1 na laatste jaar hebben we vrij hoge bedragen gezet op voldoendes voor natuurkunde en wiskunde. Dit werkte bij ons kind het beste. Volgende jaar zullen we waarschijnlijk hetzelfde doen bij zoonlief maar dan voor de talen.

Marjolein

Marjolein

03-07-2012 om 20:34

Tirza, nee hoor helemaal niet knap... en wil40

want ik struikel bijna over de woordjes (en wat al niet) van lerend kind. Moet altijd helpen. Is gelukkig al een heel stuk minder, maar ik heb nog steeds heel veel (vaak letterlijk) zicht op de inzet van zoon. Eigenlijk nog steeds meer dan mij lief is.
Daarom moest ik ook zo enorm grinniken om Wil40 die van plan is om mee naar voren te lopen bij de diploma uitreiking. Stoere actie Wil40! Ik kom kijken...
Ik ben zelf serieus van plan om het komend schooljaar steeds minder mee bezig te zijn, maar misschien ga ik anders ook mijn diploma ophalen als huiswerkbegeleider en schooldompteur.

Haha knurf

Ik had laatst een 7,5 voor een betoog Nederlands. Dochter had door een techniekwedstrijd en meespelen in toneelvoorstellingen aardig wat dagen gemist en kwam in tijdgebrek. Ik weet dat ze dit soort dingen ook prima zelf kan, maar deze keer heb ik het maar even voor haar gedaan. Best leuk. Ik had mijn inspiratie en de informatie trouwens rechtstreeks uit een draadje in Ouders en School gehaald, dus ook aan alle forummurs: bedankt voor jullie bijdrage.

skik

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2012 om 11:51

Haha

Zoon heeft al moeite met handvaardigheid en tekenen,vooral als het vastomlijnde opdrachten zijn. (Laat hem vrij tekenen en je staat versteld,maar helaas.)
Dus moest er als uitsmijter van het jaar een Escher-achtig geheel getekend worden. Na drie avonden ploeteren greep ik in.En je raad het al: Mam, je hebt een 8,5!

Wow fio

Een 8,5 voor een Esher! Daar moet je wat mee doen joh. Ik herinner me ineens dat ik ook op smekend verzoek van dochter een Starry Night van Van Gogh heb nageschilderd. Weet eigenlijk niet wat dat nog opgeleverd heeft. Oh, best wel erg, al twee keer gefraudeerd.

skik

Tirza G.

Tirza G.

04-07-2012 om 22:19

Nou, dat soort dingen zie ik hier nooit. Met een beetje mazzel zie ik een opengeslagen boek op een bureau (boven) liggen. Of aantekenblaadjes in de prullenbak. Ik lees wel eens een doodenkele keer een artikel (betoog, verslag) op fouten na. In de brugklas heb ik wel het een en ander gedaan aan kaartjes met Grieks (meer voor mezelf dan voor hem ) en wat CKV-KCV-gesnor. Knutsel een Griekse-mythe-gerelateerd gebruiksvoorwerp, die categorie. Mam, hebben wij zeven witte lakens voor *** Zucht. Snorrie, hier niks te meten.

Tirza

Ankie

Ankie

04-07-2012 om 22:44

Rare opdrachten (o.t.)

Ze krijgen hier ook regelmatig eigenaardige opdrachten, die ik me niet van vroeger herinner. Zo moest mijn dochter laatst de meterkast natekenen (voor NT). Had de grapjas ook het tasje met schoensmeerspulletjes getekend (waarop nog prijsjes in guldens staan Op haar toets aardrijkskunde vorige week, waarvoor ik haar notabene nog had overhoord, heeft ze van een 5 een 5,5 weten te maken omdat haar tekeningen bij de bonusvraag zo leuk waren. Het kind heeft ook dikke achten en negens voor tekenen, muziek en handvaardigheid, daar steekt ze dan ook héél veel tijd in.

Tink

Tink

07-07-2012 om 00:07

Ah, tekenen

Hier ook een dochter die dat heel goed kan. Ik sprak op de diploma-uitreiking haar tekenleraar, die helemaal lyrisch was dat hij dit schooljaar wel 2 leerlingen had die er werkelijk iets van konden, zeldzame pareltjes volgens hem. Hij vond het bijna jammer dat ie ook nog theorie-proefwerken moest geven, want daar haalde dochter haar tienen weer zo mee omlaag... .
(Ze had uiteindelijk een 8 op de eindlijst voor kunst dus het viel al met al nog best mee.)

Tink

Tink

07-07-2012 om 00:09

Ankie

Dat wat jij beschrijft over grapjes in tekeningen, dat zou mijn dochter net zo gedaan kunnen hebben

Tink

Tink

07-07-2012 om 00:11

Overigens (om on topic te blijven)

Ik heb ook nooit veel gezien van of gedaan aan huiswerk van dochter. Hier en daar wat woordjes Frans of Latijn overhoren, vooral in de brugklas toen dat kwartje van 'leren leren' nog niet was gevallen.
Dus zicht erop? Nee. Pas als de punten terugkwamen.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 09:19

Haha tink

Zoon tekent ook graag,maar kiest daar proefwerken voor uit,die dus altijd vergezeld gaan van een vrolijke noot...

Tink

Tink

07-07-2012 om 17:25

Lol fio

Ja, grappig he, ik heb op dochters kamer ook wel eens proefwerkblaadjes zien slingeren met cartoons erbij

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 18:50

Tink

Ik mag wel er wel even aan denken hem het te vertellen dat het op examens not done is..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.