Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chippie

Chippie

15-06-2010 om 15:54

Fonologische regels van stichting taalhulp

Mijn zoontje, waarschijnlijk dyslectisch, heeft heel veel baat bij de methode Taal in Blokjes van de stichting Taalhulp. Deze methode is de basis voor spelling. Het is bedoelt voor groep 3 en 4. Deze basis heeft hij nu onder de knie.
Deze methode is te koop. Het vervolg op deze methode gaat oa uit van "8 klinkerafhankelijke fonologische regels". Ik kan er wel een paar bedenken (een lange klank aan het einde, je neemt één letter weg, aa-pen wordt a-pen). Het vervolg van deze methode is niet te koop. En het dichtsbijzijnde instituut/behandelaar die deze methode hanteert zit op 100 km afstand.
Ik heb stichting Taalhulp al gemaild, maar geen respons. Ik zie zijn spelling met sprongen vooruit gaan. Wie heeft enig idee hoe ik aan de basisprincipes van deze methode kan komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitgever

Chippie, ik zou je vraag hier stellen http://www.fenlschoolversie.nl
Dat lijkt me de 'uitgever' van de methode.
Overigens krijg ik de indruk dat er over die acht regels geen apart boek is gemaakt.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

16-06-2010 om 13:34

Miriam

Helaas, dat is de uitgever van de methode voor groep 3 en 4. Dat werkt bij mijn zoontje heel erg goed. Het is de basis voor de spelling. De 7 of 8 fonologische regels komen daarna. Het lijkt er op dat die methode alleen beschikbaar is voor logopedisten en rt-ers (op 100 km afstand). Waarschijnlijk mogen ze dat ook niet zomaar weggeven.
Met die 8 fonologische regels heb je een groot deel van de NL-se spelling onder de knie. Ik denk dat het iig om de open lange klinker regel en de open korte klinker regel gaat. Maar verder kom ik niet. Misschien iets met ch/g regel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.