Pham
27-06-2011 om 22:01
Formatie volgend schooljaar
Moet een school zich houden aan een tijdslimiet wanneer zij met de formatie en groepsindeling naar buiten komt? Hier moeten de kinderen deze week en volgende week nog naar school en we weten nog niets over de formaties van volgend schooljaar.
School zegt nog niet alles rond te hebben, is nu al het zoveelste jaar dat ze er zo laat mee zijn. School zegt nog bezig te zijn met verschuivingen van leerkrachten als kinderen!
Gr Pham

Fianna
27-06-2011 om 22:42
Nee
en maakt het uit of je het vorige week al wist of pas volgende week?
Hier hoorden we het afgelopen maandag, as vrijdag is laatste dag. Maakt mij niet zo veel uit dat het zo laat is... wat kun je er aan doen?

Moek
27-06-2011 om 22:42
Vast mijn school....
Hier ook geen nieuws, ik vind het belachelijk. Als mijn ergste vermoeden uitkomt, zal ik alsnog op zoek moeten naar een andere school. Dat wordt zo wel erg kort dag.

Vic
27-06-2011 om 22:56
Wel eens
Ik weet niet meer of het op deze of de vorige school was, maar we hebben het wel eens pas in de zomervakantie gehoord. Toen kregen we een brief thuis en was er in de (vakantie-) week daarna gelegenheid om kennis te maken met de nieuwe leerkracht. Dit jaar had de school de formatie al rond in april. Helaas werd de groep 3 leerkracht vervolgens ziek, waardoor nu nog onbekend is wie jongste volgend jaar voor de klas krijgt.

Esmee
28-06-2011 om 07:21
Hier ook….
Pas afgelopen vrijdag was de groepsindeling bekend gemaakt en de maandag erop (gisteren dus) een informatiebijeenkomst.
Ik denk ook dat je er weinig verder aan kunt doen. Bezuinigingen, nieuwe leraren die van andere scholen moesten komen en waar nog geen uitsluitsel over was, allerlei andere veranderingen. MR die ook zijn steentje bijdraagt…dat alles maakte dat het zo laat pas bekend gemaakt werd.
Kan me wel voorstellen dat het dan voor sommige ouders even schrikken is; zeker nu met die grote groepen.

Fiorucci
28-06-2011 om 07:40
Hier...
Hier probeert men zo vroeg mogelijk door te geven hoe en wat, zodat leerlingen voor de zomervakantie weten hoe en wat en even kennis kunnen maken met de nieuwe leerkracht. Probleem is dat de school onderdeel is van een grote groep scholen, en als een school inkrimpt kwa leerkrachten, en een andere school heeft een plek,dan word de overtollige leraar ingezet op die school met een plek over. Dus weet school pas vrij laat welke evt tijdelijke krachten dan alsnog weg moeten en wie welke klas gaat doen.

Fiorucci
28-06-2011 om 07:41
En dan nog is het afwachten, ik maak dit jaar voor de tweede keer mee dat de leraar die gepland was voor de groep van mijn kind, alsnog vertrekt, een week voor de vakantie...(heel fijn,huilende dochter thuiskrijgen)

skik
28-06-2011 om 09:28
Pelle
Als ik op de laatste schooldag voor de vakantie nog niet zou weten wie mijn kind volgend jaar als leerkracht zou krijgen, en ik vrees dat het nou juist die ene leerkracht krijgt waarvan ik persé niet wil dat mijn kind daar in de klas komt, dan zou ik me de hele vakantie zorgen maken.
Ik vind alle leerkrachten op onze school prima tot geweldig, maar die ene een rotheks die kinderen fijnmaalt. Over het algemeen kan het me niet schelen wie bij wie in de klas komt en wanneer ik dat zou horen. Maar die ene zou voor mij aanleiding zijn voor een schoolwissel. En dan is het wel handig om dat voor de vakantie te weten.
Ik heb het idee dat het van sommige schoolleiders een bewuste keuze is om pas laat de formatie bekend te maken. Op de allerlaatste schooldag bijvoorbeeld, als ze zelf al vrij zijn. Dat scheelt weer een rondje zeurende ouders. En na zes weken vakantie is de storm wel weer geluwd.
skik

abc
28-06-2011 om 09:37
Zo is het niet
Ik heb het idee dat het van sommige schoolleiders een bewuste keuze is om pas laat de formatie bekend te maken. Op de allerlaatste schooldag bijvoorbeeld, als ze zelf al vrij zijn. Dat scheelt weer een rondje zeurende ouders. En na zes weken vakantie is de storm wel weer geluwd
Zo is het dus echt niet.Geloof me dat iedereen...ook de schoolleider een diepe zucht slaakt als het formatieplaatje rond is en als het een plaatje is waarin iedereen zich kan vinden.
Je wilt niet weten hoe moeilijk het is om de formatie tegenwoordig rond te krijgen. Nu met al die bezuinigingen er bovenop wordt het nog moeiljker. Niemand blij....veel te grote groepen, veel leerkrachten voor een groep, leerkrachten die van een school naar een andere school moeten en daar ook niet blij mee zijn enz.Ook bij ons is het nog maar net bekend. En wij als team balen daar net zo hard van als de ouders want ook het team (en daar hoort directie bij!) wil weten waar ze aan toe zijn.

Fiorucci
28-06-2011 om 09:57
Nee hoor
De directeur alhier baalt er elk jaar weer van en doet erg zijn best vroeg de formatie rond te krijgen. En als er ,zoals nu op de valreep een leraar vertrekt, gaat hij zelf de gedupeerde klas vertellen dat dat zo is en zorgt hij ervoor dat ze voor de vakantie kunnen kennismaken met de nieuwe leerkrachten.

Wilma
28-06-2011 om 10:20
Hier afgelopen vrijdag gehoord
Wel al eerder gehoord dat sommige klassen gesplitst zouden worden enzo, maar afgelopen vrijdag kregen we de indeling én de formatie te horen. Ook dat er drie leerkrachten weg moesten.
Brengt mij meteen op een andere vraag, maar daar start ik een nieuw draadje over.
Groetjes,
Wilma

pooh bear
28-06-2011 om 10:48
Hier
Wordt de klassenindeling altijd op de een na laatste vrijdag van het schooljaar om half 3 aan de kinderen voor gelezen daarna krijgen ze het mee naar huis.
Het is een montessori school waarbij de kinderen die naar de midden of bovenbouw gaan op die dag te horen krijgen naar welke klas ze gaan en met welke vriendjes.
Voor veel kinderen erg spannend. Er wordt die dag altijd veel gehuild op jet schoolplein.
Dit jaar gingen er ook nog wat leerkrachten weg of minder werken. Waardoor het ook voor sommige leerlingen die niet naar een andere bouw hoefden spannend was welke juf of meester ze volgend jaar krijgen.
Gelukkig was mijn dochter dit jaar zeer tevreden over de klassenindeling dat is wel eens anders geweest.

Fianna
28-06-2011 om 10:52
Nee
ik krijg ook niet de indruk dat het hier expres laat is. Er werd nog heftig vergaderd vorige week over de formatie. Ik snap wel dat het soms laatste nip werk is.
En waar een wil is, is een weg. Als je echt je kind van school wilt halen omdat het bij die ene heks in de klas komt wat je op de laatste schooldag hoort, kun je echt nog wel wat regelen voor een nieuwe school. Moet je er natuurlijk wel al 1 in gedachten hebben.

skik
28-06-2011 om 14:28
Abc
"Zo is het dus echt niet."
Zo, da's nogal stellig.Onze vorige directeur deed het echt expres, de laatste vrijdagmiddag de formatie ronddelen en dan zelf zorgen dat hij vrij was.
"Je wilt niet weten hoe moeilijk het is om de formatie tegenwoordig rond te krijgen." Ik weet er alles van, in de mr is er al vanaf maart over gesproken. Rond die tijd weet een school op basis van nieuwe inschrijvingen en eventuele doublures al redelijk hoeveel klassen er nodig zijn. Ook is de begroting dan als het goed is al rond. Dan moet je daarna de poppetjes nog op hun plaats zetten.
skik

skik
28-06-2011 om 16:37
Hier ook pelle
Natuurlijk gaat er altijd op het laatste moment iemand weg, of besluit het bestuur twee weken voor de vakantie dat er nog een zesde kleuterklas bijkomt, waardoor er nog mensen aangenomen worden. Maar het gros hoef je alleen maar in te delen.
skik

Wilgenkatje-
28-06-2011 om 17:00
Hoor eens (over die 'ene heks') -beetje o.t.
daar moet je natuurlijk gedurende het schooljaar werk van maken via de MR, GMR. Niet pas als op het nippertje blijkt dat jouw kind bij haar in de klas komt. Wat schieten we daar nou mee op?

Kobalt
28-06-2011 om 20:04
Over heksen
Op de school van kinderen geven twee heksen les. Al jaren. Geen GMR of MR (de ene zit er zelf in) die daar iets aan doet. Dat er ieder jaar kinderen depressief en met een negatief zelfbeeld uit haar klas komen, dat ligt niet aan haar, dat ligt aan de ouders van die kinderen.
Nee Bromvlieg, tegen heksen doe je niet zoveel.
Behalve je kind van school halen dan. En dat doen wij dus ook. Maar als ons kind niet bij een van de heksen in de klas was gekomen, was ze wel op deze school gebleven.

skik
28-06-2011 om 20:30
Net als kobalt
Het enige voordeel van in de mr zitten is dat je een week of een paar weken voordat het naar buiten toe gecommuniceerd wordt, weet wie welke klas heks volgend jaar krijgt. Klachten kan je wel uiten, maar over het algemeen kom je niet zo makkelijk van een leerkracht die al jaren in dienst is af. Ook als directie niet. En de gmr heeft er al helemaal niks mee te maken, die gaat alleen over bovenschoolse zaken.
skik

Moek
28-06-2011 om 21:58
Heksen
Ik heb uitgebreid geklaagd bij de directie, inclusief data van incidenten. Dus ze hadden zo een dossier kunnen opbouwen. Maar ja, dat geeft gedoe, dus er is voor zover ik weet niets mee gedaan. Ze maakt op haar bezemsteel nog steeds het schoolplein onveilig en groet me niet (snap ik wel na die brief).

Geerke
28-06-2011 om 23:22
Achter de schermen
Ik weet hoe een school voor de formatie enorm afhankelijk is van het bestuur. Voor invallers of invulling van ontstane vacatures ben je afhankelijk met wie het bestuur komt aandragen, daar hebben we bijzonder weinig geen invloed op. Het is echt niet zo dat de school lekker lang info achterhoudt om ouders te pesten of zo hoor! Bij ons is het bijna rond en ik wete hoe enorm veel eraan gedaan wordt!!
Je weet vaak amper wat over hoe het zich afspeelt achter de schermen en hoe afhankelijk je bent van je bestuur. Om maar meteen te roepen "vind ik belachelijk!" (weet niet meer wie dat was) dat is echt te kort door de bocht.

Geerke
28-06-2011 om 23:27
Maart
En ja in maart dachten wij het ook zo goed als rond te hebben, maar inderdaad gaan er mensen op het laatste moment weg omdat er ergens vacatures ontstaan waar ze willen werken of om andere redenen. Of minder werken, enz. Dan zit je echt weer met gaten in je plaatje hoor!
En de MR heeft daar echt niet veel invloed op.

Vic
28-06-2011 om 23:38
Heksen (wat o.t.)
Mijn kinderen hebben gelukkig nooit een krengige juf voor de klas gehad. Oudste wel eens een heel vreemd mens. Toen ik voor het eerst de klas binnen liep en vroeg: 'Hoe gaat het?', begon ze een heel verhaal over haar rugklachten en hielspoor. Haha ik bedoelde dus 'hoe gaat het met mijn kind?'. Later in het jaar liet ze duidelijk blijken dat ze dochter maar een vermoeiend kind vond. Ze had alles door, dus ook als de juf iets fout deed of zei
Vorig jaar maakte ik me wel een beetje zorgen. Oudste kreeg een meester die eruit zag als een leerling (maar dan 2 keer blijven zitten), zo jong. Dat bleek dus een ontzettend goede leerkracht, waarvan ik blij ben dat hij mee ging naar groep 8. Eigenlijk zou ik hem wel voor groep 3 willen zien, waar nu een tijdelijke vacature is, maar hij wil helaas niet naar de onderbouw.

Fiorucci
29-06-2011 om 08:38
Haha cobi
Elke school heeft zijn gnoom, inderdaad..)
Alleen jammer dat mijn zoon die twee jaren achter elkaar kreeg, hij heeft voor de rest van zijn leven een leraar *piep* trauma,vreselijk, het heeft lang geduurd voor hij ook maar enig docent kon vertrouwen.

Kobalt
29-06-2011 om 08:58
Druppel
Cobi, je hebt gelijk, als het alleen maar deze juf was geweest, dan hadden wij onze dochter niet van de school gehaald. Ze is inderdaad de spreekwoordelijke druppel. En het kind zit niet lekker in haar vel. Als je je fris en fruitig voelt, kun je veel beter tegen heksen, dan wanneer je een beetje droevig en onzeker bent geworden, door allerlei gedoe.

skik
29-06-2011 om 11:13
Heksen
Mijn dochter heeft bij heks in de klas gezeten en is daar mentaal compleet afgebroken door dat mens. Het heeft haar twee jaar gekost om weer haar eigen happy-go-lucky-zelf te worden en haar schoolse prestaties weer op het oude niveau te krijgen. Als mijn ene zoontje bij heks in de klas zou komen, doorstaat hij het wel, maar de ander, die wat kwetsbaarder is, zal er naar mijn mening ook aan onderdoor gaan. Daarom wil ik persé niet dat hij bij haar in de klas komt. Gelukkig zijn we de dans weer ontsprongen en gaat heks halverwege dit jaar met pensioen. Want als ze niet zelf weggaat, krijg je een vaste werknemer echt niet weg. Ook niet als de directie niet blij is met die werknemer, ook niet als massa's ouders klagen en na een jaar ervaring met haar zeggen dat ze hun kind van school zullen halen als ze heks nog een keer krijgen.
skik

Pham
29-06-2011 om 22:14
Zucht
weet de formatie inmiddels......had het liever niet geweten.....juf van zoon gaat mee naar volgende groep
zat ik niet op te wachten.....
Pham

Moek
29-06-2011 om 23:03
Ik weet het ook
Ik ben gematigd blij, had liever gehad dat de juf van dit jaar was meegegaan. Als ik bedenk wat zij allemaal voor zoon heeft gedaan, schiet ik meteen vol. Maar deze klinkt ook heel goed.

Valkyre
01-07-2011 om 01:13
Morgen
Nou ja, vandaag dus, is de laatste schooldag. En wordt de formatie/groepsindeling uitgedeeld... Ook hier vacatures die op het laatste moment gevuld moesten worden.
Zoon gaat officieel naar groep 1, blijft bij zijn juf, die goed (lief en zeer consequent, met aardig wat inzicht) overkomt. Ben vooral benieuwd of buurjongetje (net 4) bij hem in de groep komt...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rosase
02-07-2011 om 10:42
Klagen helpt wel
Hier is heks uiteindelijk van de klas gehaald en heeft nu allerlei soort van ib-taken.
Weet niet precies wat ze uitgevreten had, maar weet wel dat de directeur gek werd van al die klagende ouders die iedere dag weer op de stoep stonden.
Als je niets doet verandert er ook niets.

Kobalt
02-07-2011 om 16:33
Rosease
Ik vind het heel mooi om te lezen dat niet elke schooldirectie zo slecht met het personeel om gaat als die waar mijn kinderen (nog even) opzitten.
Maar hier heeft klagen echt niet geholpen. Aantoonbare fouten die heks maakte ook niet. En in de MR zit ze zelf.
Soms helpt klagen, maar vaak niet.