Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ano Ni

Ano Ni

02-07-2011 om 13:07

Formatieplan help

Ik post even anoniem i.v.m de herkenbaarheid.

Mijn dochter zit in groep 5 van een kleine basisschhol waar van alle groepen vanaf 3 er maar 1 groep is, behalve van haar groep omdat toen zij naar groep 3 ging de groep zo groot was dat ze die groep in tweeen hebben gesplitst. Ze zit dus in een kleine groep en er is een paralel groep en dat ging eigenlijk hartstikke goed.

Nu hebben wij gisteren een brief gekregen over de formatie van vorig jaar. In de brief staat letterlijk het volgende:

"In het komenede schooljaar zijn wij genoodzaakt bezuinigingsmaatregelen te nemen. Praktisch gezien gaat dit een vermindering van het aantal te formeren groepen inhouden.

Met de personele capaciteit waar we op grond van het formatieplan (n.a.v. het leerlingenaantal teldatum 1 oktober 2010) recht op hebben, moeten we twee locaties indelen in leerjaren met bijbehorende leerkrachten, interne begeleiding, directie en onderwijsondersteuning.

Het in stand houden van te kleine groepen is met deze formatie dus niet meer te realiseren. Nu is er een aantal mogelijkheden, maar aan iedere keuze kleven nadelen. De huidige groepen 5 in het Juno zijn de kleinste groepen van de school. Samenvoegen van de groepen 5 a en 5 b is geen reële optie, want dan komen we op 37 kinderen. Dus zijn we gaan nadenken over de andere mogelijkheden.

Na alles op een rij te hebben gezet komen we tot het volgende:

- - We plaatsen op basis van criteria 6-7 leerlingen van de huidige groepen 5 in de huidige groep 6. We krijgen dan een combinatiegroep 6/7 van 31 kinderen en een groep 6 van 31 kinderen.

- We splitsen de huidige groep 6 en verdelen de kinderen over de twee huidige groepen 5. We krijgen dan twee combinatiegroepen van ieder 31 kinderen. "

Tot zover het citaat uit de brief. Los van de vragen die dit bij mij oproept (hoezo bezuinigen en hoezo betekent dat DUS minder formatieplaatsen, hadden we dit niet aan kunnen zien komen toen we besloten om 2 groepen te vormen, het aantal leerlingen is sinds die tijd NIET afgenomen, hadden we hier niet eerder over geinformeerd kunnen worden?) vraag ik mij vooral het volgende af:

Is dit puur en alleen een maatregel die de school mag bedenken of is hier een juridische grondslag voor? Ik vraag dit vooral omdat er in de brief staat: op grond van het formatieplan hebben wij RECHT op een bepaalde hoeveelheid personele capaciteit?

En vervolgens heb ik natuurlijk de vraag wat wij als ouders hier (nog) aan kunnen doen? Er is een voorlichtingsavond op school volgende week en daar wil ik graag goed beslagen ten ijs komen.

Met de klas van mijn dochter is al veel meer gebeurd in de afgelopen jaren en ik krijg hier dus gewoon letterlijk buikpijn van.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, ik ben alvast enorm dankbaar

Hartelijke groet van Ano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

02-07-2011 om 14:08

Maar wat

is nu precies je probleem? Ik snap het niet helemaal. In welke groep zit je kind/gaat je kind naar toe? Je hebt het over groep 3 aan het begin, maar verder alleen maar over 5 en 6. Waar heb je precies buikpijn over, welk probleem verwacht je dan?
Overigens: school mag met zijn groepsindeling doen wat ze willen. Al zetten ze groep 1 bij groep 8.
Het recht op formatie zit zo: op 1 oktober wordt het aantal leerlingen van een school geteld. Op basis van dat getal krijgt de school formatie toegewezen. Een school van 200 lln heeft meer formatie(uren, plaatsen) dan een school van 100 lln. Omdat de teldatum 1 oktober is, ijlt het dus altijd wat na. De formatie voor het aankomende schooljaar wordt gebaseerd op een telling van 2010. Het zou best zo kunnen zijn, dat school er in augustus 30 lln bijkrijgt - en dan heb je dus een probleem. School stelt een formatieplan op op basis van verwachtte lln-aantallen van vólgend schooljaar, iets wat natuurlijk toch niet precies met een schaartje te knippen is.
Bezuinigen op de formatie komt voort uit de bezuinigingen door de overheid (maar hee: we mogen wél 130 rijden op sommige snelwegen!). Personeel bedraagt ongeveer 80% van de kosten die een school maakt, dus vaak is dat het eerste waar naar wordt gekeken. En valt je school onder een overkoepelend bestuur, dan beslist dat bestuur hoe en wat en waar er wordt bezuinigd.

Tirza

Vader

Vader

02-07-2011 om 14:19

Bedenk (inderdaad) in ieder geval wat nou het probleem is en wat jouw probleem met de gekozen oplossing is.
Natuurlijk is het vervolgens constructief om in oplossingen (mee) te denken. Alleen roepen dat je het niet wilt, daar heeft niemand wat aan...

Verder: de formatie (groepsindeling) heeft instemming van de MR nodig waarin zowel de ouders als de leerkrachten vertegenwoordigd zijn. Als de instemmingsprocedure niet goed wordt of is gevolgd kan het zijn dat een beslissing moet worden teruggedraaid.
Als het zo is dat de MR heeft geslapen en niet binnen de gestelde termijn haar beargumenteerde niet-instemmen heeft gecommuniceerd naar de directie / het bestuur. Dan mag de directeur zonder instemming de beslissing doorvoeren....

Succes!
Vader

Niet van de overheid

Tirza:"Het recht op formatie zit zo: op 1 oktober wordt het aantal leerlingen van een school geteld. Op basis van dat getal krijgt de school formatie toegewezen. "
Nou, niet meer helemaal. Er is lumpsum tegenwoordig. Er wordt nog wel geteld en geld toegekend op basis van die telling, maar of dat geld aan leerkrachten of aan bonussen voor managers wordt uitgegeven, dat mag de school zelf weten.
"Bezuinigen op de formatie komt voort uit de bezuinigingen door de overheid"
Dat dus niet.
De overheidsbezuiniging die komt, gaat over het budget voor zorgleerlingen (het inmiddels beruchte passend onderwijs). Veel scholen kiezen ervoor die bezuiniging te realiseren door minder leerkrachten te nemen (grotere klassen).
Maar of e.e.a. in verhouding is, is per school lastig te zeggen. Het kan ook dat de school vooruitloopt op komende krimp.
Groet,
Miriam Lavell

Vader

Alleen de personeelsgeleding van de mr heeft instemmingsrecht, de oudergeleding niet. WMS artikel 12 d.

skik

Ano Ni

Ano Ni

02-07-2011 om 22:03

Dank

Beste allemaal, dank voor jullie reacties, er is mij toch veel meer duidelijk geworden, en sorry als het hele verhaal niet in 1 x duidelijk was, maar mijn probleem zit m voornamelijk in het feit dat welke optie ook werkelijkheid wordt er voor zorgt dat de klas uit elkaar wordt gehaald ( alweer) en dat er kinderen de dupe worden. Het is een school die niet gewend is aan combiklassen, ze stellen nu voor om de 7 'besten' bij groep 7 te plaatsen, naar mijn gevoel betekent dat een nivellering van groep 6 en van groep 7. En wat gebeurt er volgend jaar? Als groep7 naar groep8 gaat?met middelbare school keuze, musical etc? Met 7 leerlingen die nog groep 7 moeten doen met entree toets en een vol jaar werk? Dat gaat toch niet samen? Daar krijg ik buikpijn van. Maar vooral van het feit dat ik met mijn andere kind heel veel moeilijkheden heb gehad op deze school en dat mijn dochter helemaal happy is, veel vriendjes en vriendinnetjes heeft en dat die klas straks uit elkaar wordt gehaald wat ook de keuze wordt en dat ik het gevoel heb dat ik er niets aan kan doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

03-07-2011 om 07:29

Ano ni

Ik ga nu het laatste jaar dat ik meeloop op de basisschool met een van mijn kinderen, dat wordt het zestiende jaar. Ik heb dit soort situaties zo vaak meegemaakt, dat school een beslissing neemt wat betreft formatie waarvan je denkt: Hoe krijgen ze het bij elkaar verzonnen?? Deel je zorgen,vraag een gesprek en uitleg, is er geen ouderinformatieavond, waar gelegenheid is voor vragen?
Ook wij kregen weer een beslissing te horen waar ik niet bij mee ben, en ik ga ook zeker een vinger aan de pols houden. Maar de ervaring van al die jaren heeft mij wel geleerd dat het vaak best goed gaat,achteraf gezien, en dat de ouders het vaak erger vinden dan de kinderen.

School, bestuur en formatie

Een school krijgt formatie van het bestuur toegewezen! En als een bestuur op basis van het leerlingenaantal zegt: je krijgt zoveel formatie - ook al weet je als school en bestuur dat het moet betekenen dat je een groep moet inkrimpen - dan kan je het daarmee doen! Dat is knap vervelend! Dan kun je niet zeggen dat de school "een beslissing wat betreft formatie neemt"!
Dat is echter WEL zo als het gaat om hoe die formatie dan wordt ingezet, bijv WELKE groepen evt gesplitst worden. Maar DAT er groepen samen moeten worden gevoegd, daar kan de school dan gewoon niks aan doen. Meer geld krijg je gewoon niet dan dat het bestuur geeft. En als MR.... kun je ook niet veel. Je hebt alleen instemmingsrecht als het een "verandering van beleid" is. Je krijgt echt geen extra geld los van het bestuur, zelfs niet als je de vakbond erbij haalt.

Ano Ni

Ano Ni

04-07-2011 om 11:53

Betekent dat dan ook

dat de formatie die de school toegewezen krijgt (of dat nu is in de vorm van het daadwerkelijke aantal plaatsen dat een school mag invullen of in de vorm van een lumpsum) dat die in principe niet wijzigt als het aantal leerlingen zoals geteld in oktober min of meer hetzelfde is als vorige jaren? Of is dat dit jaar voor alle scholen minder dan voorgaande jaren?

Want als het puur de formatie toewijzing is dan begrijp ik niet dat de brief begint met "we zijn genoodzaakt bezuinigingsmaatregelen te nemen?"

Fio, dank voor je geruststelling, ik hoop ook echt dat ik hier volgend jaar glimlachend op terug kijk.... Maar vooralsnog moet ik er niet aan denken dat mijn dochter naar een andere lokatie moet, of dat ze in een groep 7 komt met 6 kinderen die nog groep 6 zijn (ik vind dat ook niet een echte combinatieklas)

Groetjes,

Ano Ni

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 15:18

Ano ni

Nou, ik hou ook de vinger aan de pols,hoor, want diep gelukkig word ik er ook niet van. Wat betreft de combi: ik zat ooit in een klas met zes kinderen van groep 6 en tien kinders van groep 7, ging prima en ik heb er nooit last van gehad. Ja, toch wel; ik vond de les van de kinderen van groep 7 veel interessanter, herinner ik me, maar moest de saaie lesjes van groep 6 doen..

Ano Ni

Ano Ni

04-07-2011 om 18:56

Fio

Ha Fio,

Op zich kan ik dat nog wel begrijpen, dan heb je het echt over een combiklas en het is kleinschalig. Bij mijn dochter zou het betekenen dat we een klas krijgen van 6 kinderen uit groep 6 en 25 uit groep7. Dat is toch geen combiklas? Daarnaast heb ik nu ook een kind in groep 8 en ik vraag me dan ook af hoe dat gaat met een groep 8 en 7 kinderen in groep 7.... Jongens, gaan jullie even heeeeeel stil de entreeetoets maken? Dan gaan jullie klasgenoten de musical oefenen?

Nou goed, het leeft erg op school dus ik ben benieuwd naar de informatieavond morgen, ik houd je op de hoogte
Groet,

Ano

Kobalt

Kobalt

05-07-2011 om 09:17

Ano ni

Hoi, wij hebben ervaring met een groep 6 van 20 kinderen, gecombineerd met een groep 7 van 6 kinderen.
Eigenlijk ging dat wel aardig. Het is alleen niet een gezellige klas geworden, de onderlinge uitwisseling tussen de groepen was minimaal.
In groep 8 hebben ze toen van die groep 7 twee kleine groepjes gemaakt. Dat was nog beter, maar natuurlijk wel duur. De toetsen gingen apart in een andere ruimte met de ib-er voor de klas.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 09:30

Ano ni

Als hier klassen gesplitst worden, zorgt school ervoor dat die beide groepen wel bijvoorbeeld samen buiten spelen, samen handenarbeid krijgen, bijv in de aula,en samen gymen.

Korte opmerking

Ja, het klopt. Heel veel scholen zitten dit jaar met tekorten en moeten groepen herverdelen. Nog veel erger en meer dan wat jij hier schetst. Er zijn echt heel wat geldkranen dicht gedraaid. Natuurlijk zijn er wel reserves her en der, maar de jaarlijkse bedragen worden aan alle kanten gekort.
Je bent dus zeker niet de enige. Op de school van mijn zoons is alles op de schop gegaan. Was de enige manier om de formatie rond te krijgen.

Meyke

Meyke

05-07-2011 om 14:36

Hier ook

de bijdrage voor bestuur en management is bijvoorbeeld verminderd. Besturen die het tot voorheen met weinig management deden en extra leraren, kunnen dat nu niet meer.

Erger voor de ouders

Er staat en valt veel met de leerkracht die er voor zo'n groep staat. Fio zegt: "Maar de ervaring van al die jaren heeft mij wel geleerd dat het vaak best goed gaat,achteraf gezien, en dat de ouders het vaak erger vinden dan de kinderen."
Vroeger heb ik zelf in een combinatieklas 3 met klas 6 gezeten (ik toen in de derde). Dat zou dus nu overeenkomen met een combinatiegroep 5 en 8. Eigenlijk was er niets aan de hand, we zijn allemaal prima dat jaar doorgekomen. Alleen had je als derdeklasser weinig aansluiting bij de zesdeklassers, maar ach, pauze had je toch met je leeftijdgenoten uit de parallelklas. Het hoeft op zich geen groot probleem te zijn. Het kán het wel zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.