Chantal
07-02-2012 om 11:18
Fout in overstap huiswerk? (groep 3)
In het overstap huiswerk stond het woord 'keep', waarmee een cape bedoeld werd. Volgens mij is dat gewoon fout, maar voordat ik er over ga zeuren wil ik graag zeker weten dat keep echt niet mag en hier is vast iemand die dat weet

M Lavell
07-02-2012 om 11:20
Fout?
Keep is een Nederlands woord. Beetje oubollig, maar toch. Waaruit maak je op dat er een cape bedoeld wordt?
Groet,
Miriam Lavell

Chantal
07-02-2012 om 11:28
Miriam
Dat maak ik op uit het feit dat er een aantal woorden stonden en ze de kledingstukken moesten omcirkelen, keep was er daar één van.

sinas
07-02-2012 om 11:33
Met voetballiefhebbers in huis
had ik me zo kunnen voorstellen dat zij keep(er) er in zouden zien.

M Lavell
07-02-2012 om 11:34
Stom
Wie heeft dat lesje in vre-des-naam gemaakt dan?
Groet,
Miriam Lavel

Chantal
07-02-2012 om 12:17
Zwijsen/sardes
Achterop het werkboekje staat
(c) 2004 Zwijssen B.V./Sardes
Overstap is mede ontwikkeld door Sardes en tot stand gekomen met subsidie van het ministerie van VWS.

M Lavell
07-02-2012 om 12:20
Ik zou er wat van zeggen
Schrijf die firma een briefje en vraag om uitleg. Waarom keep? Zitten er nog meer van dat soort verbasterde woorden in de oefening?
Ik zou het de juf ook laten weten. Ik zou je kind uitleggen dat het cape is. Een engels woord dat in het Nederlands ook zo geschreven wordt.
Batman heeft een cape. Is er nu nog een stripheld oid met zo'n ding?
Groet,
Miriam Lavell

Chantal
07-02-2012 om 12:51
Bedankt ga ik doen
Dat ga ik zeker doen.
De leerkracht deed er erg laconiek over, die zei dat je kinderen in groep 3 natuurlijk geen cape kunt laten lezen. Nee, dat snap ik, maar je kunt toch niet zomaar een schrijfwijze gaan verzinnen omdat de echte te moeilijk is.
Ik ga eens kijken of ik reactie krijg van Zwijsen en/of Sardes.

M Lavell
07-02-2012 om 13:04
Alsof dat makkelijk is
"De leerkracht deed er erg laconiek over, die zei dat je kinderen in groep 3 natuurlijk geen cape kunt laten lezen."
Nee, laten we afspreken dat ze dat niet kunnen, we geven ze een fantasiewoord dat aan de regeltjes die ze moeten kennen voldoen (klankechte woorden), om ze nog geen groep later te leren dat die regeltjes onzin zijn.
Het is mijn stellige overtuiging dat dit soort rigide aan het model vasthouden, kinderen meer in verwarring brengt dan dat het ze helpt.
Nog zoiets: we noemen + erbij, totdat ze naar het vo gaan. Daar heet het weer plus.
Waarom? Waarom?
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
07-02-2012 om 13:23
Natuurlijk kunnen kinderen in groep 3 dat wel
Waarom zouden kinderen in groep 3 niet kunnen leren dat je [kee(i)p] als cape schrijft? Er zullen er genoeg in de klas zitten die een (van oorsprong) buitenlandse naam hebben die je ook niet precies zo schrijft als je die uitspreekt. Kinderen uit die groep weten ook dat het spiderman geschreven is, maar dat dat niet uitgesproken wordt als spieder, maar als spaider.
Zogenaamd moeilijke woorden gaan herschrijven levert alleen maar problemen op later. Zo kan ik me herinneren dat ik er vroeger van overtuigd was dat je douche als 'doesj' moest schrijven, alleen maar omdat in Minoes van Annie M.G. Smidt dat op die manier fout wordt geschreven. Ik vroeg me als kind al af hoe je zo'n woord uit het dagelijks leven wat moeilijk klonk wel niet zou schrijven. Eenmaal met het foute voorbeeld geconfronteerd zat het dus op die manier in mijn hoofd en kreeg ik er de goede spelwijze niet meer zo makkelijk in. Ik was ook heftig verontwaardigd toen het me een aantal jaar later op een dictee fout werd gerekend? Het stond toch op die manier in een boek?
Ik kan me voorstellen dat dankzij cape als 'keep' ook die soort ontwetenheid wordt aangeleerd. Ik vindt het een zeer slechte zaak dat iets fouts wordt aangeleerd omdat het makkelijker zou zijn, wat vervolgens weer afgeleerd moet worden om het dan nog een keer op de goede manier te moeten leren. Tijdrovend en het zaait verwarring.
Groeten Primavera

Wilgenkatje-
07-02-2012 om 18:35
Cape, cake...
dat is niet te doen aan het begin van groep 3.
Maar ja, er zijn ook kinderen met namen die je totaal anders uitspreekt dan je ze spelt, lijkt me ook niet eenvoudig voor beginnende lezers. Kayleigh. Ivy. Jean. Chelsea.
Woorden verkeerd aanleren, zoals die doesj (toch?) is de omgekeerde wereld. Volgens mij had Annie MG wel meer van die makkelijk gemaakte woorden.

Chantal
08-02-2012 om 13:07
Antwoord gehad
Ik kreeg vandaag een mailtje terug van Sardes:
Bedankt voor uw mail.
U heeft helemaal gelijk. Dit betreft een spelfout.
Deze materialen zijn gemaakt op basis van materialen van uitgeverij Zwijsen, echter al ruim tien jaar geleden.
Alleen bij een eventuele herdruk kan dit verbeterd worden.
-----
Ze zijn wel lekker snel met antwoord geven en ik heb dus gelijk gekregen, niet dat ik nu het idee heb dat hier verder iets mee gedaan gaat worden, maar ik heb wél gelijk gekregen

M Lavell
08-02-2012 om 14:10
Wel even naar de juf
Leg je het ook even voor aan de juf?
Ik denk stiekem, dat het helemaal geen spelfout is, maar expres. 10 jaar geleden zat er in de redactie van zwijsen iemand die er anders over dacht dan de persoon bij Sardes nu.
Ik ben wel vaker lesjes (ook van andere uitgeverijs) tegen gekomen waar de klankechtheid van woorden heiliger was dan de spelling.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63
08-02-2012 om 22:34
Miriam.....
uitgeverijs......???? Of was dit een taalgrapje van je?
Gr. Bibi