Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bo

Bo

15-10-2019 om 16:41

En wat is je vraag?

Ik heb nooit begrepen waarom tekstverklaren zo'n belangrijk deel van het leren van een taal is, nl 50% van het examencijfer(!!) Nou was ik daar toevallig erg goed in en maakte de examens (had al mijn talen) bijna foutloos, dus mij kwam het goed uit. Maar het betekende echt niet dat ik beter Frans kon praten dan een klasgenoot.

Ik vind persoonlijk dat de focus meer op spreekvaardigheid moet liggen. Ja ik kon goed een tekst lezen, maar ik kon me echt niet verstaanbaar maken (met een 8 op mijn eindlijst, dankzij een 9,3 voor mijn examen). Dat heb ik pas later in de praktijk geleerd.

Lida

Lida

15-10-2019 om 16:51

Vraag

Geen vraag, ter info. Ik vraag me dit al zolang af. Als je echt goed een taal moet kunnen spreken voor je werk dan voldoet de middelbare school echt niet, ook niet voor Engels. Om na de middelbare school zover mogelijk te komen met die taal moet je die kunnen en vooral durven spreken. Onderdompelen dus. Alleen deden ze dat bij mijn dochter met Frans, jaren geleden, een of ander Canadees programma. Ik vond het een drama, paste helemaal niet bij haar. Ik denk dat de mensen die Nederlands als tweede taal krijgen ook niet om de drie weken een toets moeten doen maar gewoon zoveel mogelijk praten. Op de middelbare moet die toets wel. Zonde van de tijd.

waarom

Waarom uberhaupt verplicht een tweede vreemde taal op het vwo? Ik denk dat mijn kinderen meer gehad hadden aan bijv een vak als literatuurgeschiedenis of wat algemener kunstgeschiedenis dan het leren van woordjes Frans. Ze hebben er beide eindexamen in gedaan maar ik heb ze nog nooit een woord Frans horen spreken. Op vakanties in Frankrijk bleek dat ze prima met Engels uit de voeten kunnen.

Bo

Bo

15-10-2019 om 20:32

eens

Ik heb zelf wel al mijn talen gekozen en werk in een branche waar ze staan te springen om mensen met talenkennis, daar is echt tekort aan, maar verplichten hoeft van mij ook niet. Heeft geen zin. Als mensen er interesse in hebben, kiezen ze het toch wel.

Ik vind dat ook alleen Nederlands en Engels verplicht zouden moeten zijn en de rest een vrije keuze. Dus ook geen verplicht wiskunde. Zelfde verhaal. Liefst ook geen profielen meer maar vrije keuze zoals vroeger.

Ik geloof er wel in dat mensen toch wel een studie/baan zoeken die bij hun interesses en vaardigheden past.

Discussie over wel of geen verplicht wiskunde is hier recent nog geweest. Onderscheid met Frans is, is dat wiskunde voor veel vervolgstudies gewoon verplicht is. Frans of Duits is voor geen enkele studie verplicht. Daarbij wordt wiskunde in ieder geval op vwo op verschillende niveaus aangeboden. Dat maakt de vergelijking met Frans en Duits ook anders.

Sancy

Sancy

16-10-2019 om 17:13

Ik kan niks

Ik kan niks met een artikel dat spreekt over "de" middelbare school. De kerndoelen verschillen per niveau en de wijze waarop het taalonderwijs in het artikel besproken wordt, wekt de indruk dat het vooral over vmbo opleidingen gaat.

Op vwo-niveau zijn de eisen anders, mede met oog op de wo-opleiding.

Taal

Te weinig docenten Nederlands. Geen liefhebbers voor Frans en Duits. Het lijkt wel of taal een liefhebberij wordt, dat doe je maar thuis of zo?
Natuurlijk wel verplicht engels, dat wordt voor iedereen in de westerse wereld de lingua franca.
Jammer wel. Ik zou liever zien dat meertaligheid de norm is, maar dat vraagt misschien wel een andere manier van leren.

Bo

Bo

17-10-2019 om 20:06

Alkes

Klopt dat wiskunde verplicht is voor veel studies, maar voor veel studies ook niet. Ik denk dat je door die eis te laten vallen meer kinderen de mogelijkheid biedt om een zo hoog mogelijk diploma te bereiken. Geldt ook voor beta's als je de verplichte 2e taal laat vallen. Dat is toch wat we willen, een zo hoog mogelijk opgeleide beroepsbevolking?

Het geval is namelijk dat heel veel mensen later werkzaam zijn in beroepen waarvoor ze helemaal niet zijn opgeleid. Ook omdat die beroepen tijdens hun studie nog helemaal niet bestonden. Het gaat er uiteindelijk alleen maar om dat je kan aantonen een bepaald denkniveau te beheersen.

En ja, als je een studie wilt doen waarvoor wiskunde verplicht is zal je het gewoon moeten kiezen.

Duits

Ik woon in de grensstreek en vind het echt jammer dat ik met de mensen die 10 km verder op wonen geen gesprek zonder gestamel kan voeren . Verstaan en lezen gaat nog wel, maar spreken en schrijven is andere koek. Helaas ben ik niet van hier dus met dialect red ik het ook niet. De grens is letterlijk een taalbarrière. Maar goed ik heb ooit mavo Duits gehad (en gehaald vanwege de 8 voor het eindexamen tekstverklaren ter compensatie met de 4 voor de schoolonderzoeken). Mijn nichtje van 20 uit hetzelfde dorp komt niet verder dan de vraag of het in het engels kan en vindt de Duitse zuil van de mac al een dingetje om te doorgronden. Dat is toch een gemis vind ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.