Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sarah

Sarah

14-09-2009 om 09:58

Fruit zonder afval mee naar school?

Hier op school hebben ze iets nieuws, er mag geen fruit meer meegenomen worden waar je afval van hebt. Om de afvalberg terug te dringen?
Mijn zoontje neemt altijd een banaan mee voor de pauze en dat mag niet meer omdat er een schil van afkomt.
Dan kan je nog een zakje meegeven zodat het weer mee naar huis kan maar dan moet hij het hele speelkwartier die schil bij zich houden want ze mogen niet naar binnen.
Ik vind het zwaar belachelijk en ben van plan om hierover binnenkort even een gesprekje op school te hebben. Maar ik ben ook wel nieuwsgierig of dit op andere scholen ook zo extreem is of dat iemand bij ons dat even verzonnen heeft!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bananenschuinpjes

Misschien kan je zoon demonstratief een paar bananenschuimpjes of zure perziken (Haribo) meegeven om ze in te laten zien wat een kul dit is.

Wat willen ze nou? fruit eten? Geen fruit eten? Wordt je geacht om nog voor het ochtendspitsuur druiven van de stengeltjes te rissen of appeltjes te schillen, te ontklokhuizen en te besprenkelen met citroensap (want anders wordt het bruin)?

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

14-09-2009 om 10:25

1 aprilgrap?

Als het nu geen september was, zou ik denken dat het hier om een 1 aprilgrap gaat!
Heb je de tekst voor ons van de aankondiging? Ik ben reuze benieuwd wat er precies in staat.

Heirthe

Heirthe

14-09-2009 om 10:28

Hier

moeten ze het afval weer meenemen naar huis, in het broodtrommeltje. Hebben ze geen afvalbak op het plein?

Heirthe

Heirthe

14-09-2009 om 10:30

Haha

Dom van die afvalbak, ze willen de afvalberg op school terugdringen tenslotte...

Is dit serieus?

Idioot zeg. Hier nemen de kinderen hun evt afval mee naar huis, gewoon in hetzelfde trommeltje als waar het in zat.

Slaat nergens op

laat inderdaad de kinderen dan het fruit binnen opeten en het afval meenemen in een zakje/bakje. Kan me wel voorstellen dat ze graag willen dat de kinderen zelf het fruit kunnen eten zonder hulp van de juf voor schillen, pellen etc. anders is de pauze al voorbij voordat het laatste kind aan zijn/haar mandarijn kan beginnen bijvoorbeeld.

Makkelijk op te lossen

het is opgelost als je de schillen terug in de bakjes of zakjes laat stoppen, dan kunnen ouders dat thuis weg gooien. Dus dan geef je een boterhamzakje mee om de schil in te doen. Misschien moet je dat aandragen, kunnen ze de regel weer aanpassen.

Aan de andere kant, hier krijgt dochter haar appel altijd schoon gemaakt in partjes mee naar school.

Jvo

Jvo

14-09-2009 om 11:20

Compost

Kan de school geen composthoop maken? Dan slaan ze twee vliegen in een klap. Bovendien leren de kinderen dan dat ogenschijnlijk afval ook nog kan worden hergebruikt. Of misschien kunnen ze iemand blij maken met de schillen (denk aan de schillenboer van vroeger, dat werd gebruikt als varkensvoer).

Als ze afvalloos fruit meenemen, moet dan het trommeltje mee het plein op bij het buitenspelen? Lijkt mij een garantie voor het kwijtraken van fruitbakjes!

Maar goed, als de keus hier zou zijn om afvalloos fruit of helemaal geen fruit mee te geven, dan eten mijn kids hun (hele) appel of banaan (in schil) maar lekker als ze thuis komen! Dan maar weer gewoon een koek (per stuk verpakt uiteraard) mee naar school...

Sarah

Sarah

14-09-2009 om 11:38

Ik zal het er eens over hebben

Die compostbak, dat is inderdaad een goeie, nog leerzaam ook. Natuurlijk kan het fruitafval in een zakje mee naar huis, ze moeten gewoon zorgen dat dat ze het afval kwijt kunnen onder het spelen. Ze moeten bijv. ook drinken mee in een beker en dan lopen ze het hele speelkwartier met een beker in de hand.
Ik zal ze voorstellen een bak buiten te zetten waar de bekers en het afval in gedaan kunnen worden tijdens het speelkwartier, zo niet dan bekijken ze het maar. Ze kunnen wel zoveel verzinnen. Ik las laatst dat op andere scholen gratis fruit verstrekt wordt, ze mogen blij zijn dat er fruit gegeten wordt in plaats van snoep!

Tijgeroog

Tijgeroog

14-09-2009 om 12:31

Eten/drinken tijdens de pauze?

Bij m'n zoon op school wordt eerst gegeten en gedronken, dan worden de bekers en bakjes opgeruimd in de tas en daarna gaan de kinderen pas naar buiten. Lijkt me veel praktischer dan eten en drinken op het schoolplein, en het hele afvalprobleem is ook opgelost.
Want is snap wel dat fruit met afval op het schoolplein vervelend is: het zal vast regelmatig voorkomen dat bananenschillen en klokhuizen (per ongeluk) in de zandbak of bosjes verdwijnen.

Sarah

Sarah

14-09-2009 om 12:49

Geldkwestie

Ik heb heel sterk het gevoel dat het een geldkwestie is. Bij ons moet er per geleegde container worden betaald. Dus hoe minder hoe beter. Op zich wel terecht maar om dat door te trekken naar fruit!!!

Tot en met groep drie eten en drinken ze in de pauze hier in de klas de rest allemaal buiten.

Dit meen je niet

en dan heb ik het niet eens over het afval zelf mee nemen, maar over het buitenspelend eten/drinken.

In deze tijd, waarbij iedere school, iedere overheid, ieder tijdschrift of krant bol staat van afvallen, overgewicht etc....laten ze kinderen lopend en spelend eten??

Weten ze dan nog niet dat je bewust moet eten? Dus zitten aan je tafel, met je eten voor je neus? Hap voor hap. Kauwen....slikken....

Ik weet niet wat ik hoor...BIZAR.

Zeker bizar

De oplossing is inderdaad eerst eten en drinken en dan naar buiten. Afval mee naar huis. Dat gebeurt hier in de kleine pauze en overigens ook bij de overblijf. Korstjes, papiertjes, plastic zakjes, zoveel mogelijk mee naar huis. Probleem opgelost.
Met je drinkbeker over het schoolplein en ondertussen spelen, inderdaad bizar. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je met mooi weer buiten gaat "picknicken", gebeurt hier wel. Maar wel even rustig zitten.

rina

rina

14-09-2009 om 13:50

Compostbak

Hoezo afval?
Het gaat hier om organisch afval. Dat hoort niet eens in de container te belanden.

Bij ons op school hebben ze een compostbak.
De kinderen deponeren hun fruitafval in een daarvoor bestemde bak en 1 van de kinderen leegt die aan het eind van de dag in de compostbak.
De compost wordt weer voor het groen op en om het schoolplein gebruikt.

Wat stom

ik snap het nu pas, absurd zeg !

Dat eten en drinken

Dat slaat nergens op om dat buiten te doen tijdens het spelen. Dat vind ik echt een groter probleem nog dan het afval. Ik geloof het bijna niet. Dat scholen echt buiten eten en drinken. Dat gebeurt echt nergens.

Katrien

Katrien

14-09-2009 om 21:58

Tuurlijk wel, geerke

Hier is dat volgens mij heel normaal hoor, dat er tijdens de pauze in de voor- en namiddag buiten gegeten en gedronken wordt. Zo gebeurde het toen ik zelf nog naar school ging en zo gebeurt het nog steeds bij Dochter op school.

Er zullen natuurlijk ook wel scholen zijn waar dit niet zo is, maar op de scholen die ik ken, wordt de pauzehap en het pauzedrinken buiten genuttigd.

Maar dat is België, in Nederland is dat misschien eerder ongewoon.

Katrien

Slechte moeder

Slechte moeder

14-09-2009 om 23:01

Ben ik blij

dat mijn kind gewoon een kant en klaar PAKJE drinken en PAKJE koekjes meekrijgt voor de pauze! Maar dat mag zeker al he-le-maal niet meer bij jullie op school?

Sarah

Sarah

15-09-2009 om 09:19

Geen pakjes!

Pakjes worden inderdaad sterk afgeraden, maar hij krjgt ze nog steeds mee. Gisteren vroeg ik of iemand er iets van gezegd heeft. Dat was niet het geval.
Ik ben ook benieuwd of ze het persoonlijk zullen zeggen, op papier zetten in de wekelijkse nieuwsbrief is natuurlijk wel iets anders dan iemand erop aanspreken.....
Ik heb wel gezegd tegen hem dat als iemand iets zegt hij ze gelijk naar een van ons moet sturen.
Ach vaak is het 1 fanatiekeling die zo iets verzint en dan maar hopen dat iedereen ja en amen zegt.
Of de leraren ook hun (fruit)afval mee naar huis nemen zal ik eens vragen, ik geloof er geen barst van!

Ja hoor

bij onze huidige school: buiten fruit eten en drinken, van het fruit mag niets terug mee de klas in. Er staat wel een bak voor de afval.

Bij vorige school werd inderdaad al het afval terug in de brooddoos gedaan. Erg leuk: kwam je thuis met stukjes platte bruine banaan, perzik... . En dat was dan nog wel een soort van vrije school. Wel België.

Trouwens, als de kinderen eerst in de klas moeten eten en drinken (langleve de plakbanken?), dan is er toch geen tijd meer om nog naar buiten te gaan. Hier hebben de kinderen toch maar een 10 min. pauze.

Nely

Nely

15-09-2009 om 11:10

Vroeger en nu

in de kleutergroepen aten ze eerst hun kleuterhapje op en gingen daarna buiten spelen. Vanaf groep 3 nuttigen ze hun pauzehap/drankje echt tijdens de pauze om kwart over 10.

Aangezien onze zoon liever wilt spelen geef ik hem de laatste jaren niks meer mee voor de pauze, water drinken mogen ze in de klas als ze echt dorst hebben.

Natuurlijk gebeurt het wel eens dat er wel iets gegeten wordt als een klasgenoot trakteert vanwege zijn/haar verjaardag.

jessica

jessica

15-09-2009 om 12:34

Afval

krijg ik ook terug in tassen en broodtrommels. echter losse stukjes fruit gewoon zo in de tas.dus ik kan blijven wassen. terwijl ik ze altijd een zakje meegeef daarvoor of in een bakje

ik vind het wel extreem om kinderen bananenschil zolang in handen te laten houden. ze vinden het toch ook belangrijk dat kinderen fruit eten?

Tijgeroog

Tijgeroog

15-09-2009 om 12:34

Sasvangent

Hier, in groep 1/2 hebben de kinderen een kwartier de tijd om in de klas te eten en drinken. Daarna hebben ze een half uur pauze buiten. Dus dat is geen probleem.

tonny

tonny

15-09-2009 om 18:06

Hee sarah!

Mogen ze wel pakjes drinken mee dan? Drinkpakjes verbieden levert naar mijn idee meer op dan bananenschillen verbieden. Erg raar hoor; ik vind het altijd maar vies, van tevoren geschilde appeltjes en zo - en je kunt toch niet overgaan op de fruitsalades van AH, dat wordt wel wat prijzig.

tonny

Wat mee zou kunnen spelen

Wat dat buiten eten en drinken betreft, wat mee zou KUNNEN spelen is dit:
De inspectie wil dat de kinderen niet meer dan 15 minuten pauze hebben. Daar zijn ze heel strak in, is mijn ervaring. Je mag echt niet eerst 10 minuten eten en drinken in de klas en daarna nog 15 minuten naar buiten, dat tellen zij als 25 minuten pauze. Het ZOU kunnen zijn - ik verwacht het eigenlijk niet - dat de school zich strak aan de inspectieregels wil houden, en dus aan die 15 minuten, en daarom het eten en drinken buiten doet.

Pippin

Pippin

15-09-2009 om 21:04

Pauze

Bij ons op school hebben ze geen pauze tijdens het eten en drinken. Dan wordt er altijd voorgelezen. De kinderen gaan daarna 15 minuten buiten spelen.

Stenna

Stenna

16-09-2009 om 11:10

Nog vroegerder..

..toen ik nog met paard en wagen naar school ging, haha, en iedereen slank was, aten we maar drie keer per dag.
Ik kreeg helemaal geen hapje of drinkje mee voor de pauze. Andere kinderen ook niet. Kinderen (en volwassenen ook denk ik) konden toen nog overleven zonder om het uur iets te moeten nuttigen. De pauze was om buiten te rennen, verder niets.

Oma Stenna (45 jaar)

Meer dan 2 vliegen jvo

Jakkie een composthoop op he tschoolplein...

Bastet

Bastet

16-09-2009 om 19:01

Oma stenna

Ik ben slechts twee jaar jonger,maar had wel schoolmelk!
Groetjes,bastet

tonny

tonny

17-09-2009 om 14:46

He ja, schoolmelk, brrr

die stond in flesjes naast de kolenkachel op temperatuur te komen toen ik in klas 1 zat. Daarna werd de school herbouwd, kwam er CV. En van die piramidepakjes waar je lekker op kon springen!

Koeken, nee die herinner ik me niet van vroeger.

Er zaten trouwens ook geen dreumesen met flesjes in wandelwagentjes. Flessen waren vroeger van glas en daar liet je geen hummels mee rommelen.

We zijn anno nu gewoon veel meer van de tussendoortjes.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.