Caitlynn
28-11-2011 om 17:54
Gedoe met eigen leerlijn
Zoon heeft sinds groep 5 een eigen leerlijn voor rekenen. Nu zit zoon in groep 8 en tot nu toe is het een jaar vol verrassingen. In de eerste week mocht zoon van zijn eigen rekenleerlijn af. Zoon helemaal blij en trots op zichzelf, maar al gauw kwam de volgende verrassing: juf had een foutje gemaakt, dus hij moest toch zijn eigen leerlijn volgen. Een teleurstelling voor mijn zoon.
Vervolgens kwam een groot huiswerkblad die zoon moest maken; zijn moeder, ik dus, moest de opgaven uitleggen aan hem, want de juf vond het te moeilijk voor zoon. Een beetje vreemde gang van zaken, ik heb zoon uiteindelijk het blad laten maken, hem mij laten uitleggen hoe hij de sommen uitrekende en enigszins bijgestuurd waar het nodig was. Zoon vertelde dat hij na het maken van dit blad een toets zou krijgen en met een voldoende mocht hij van zijn leerlijn af. Zoon haalde een mooie 7 en was vervolgens in de veronderstelling dat hij van zijn leerlijn af was, helemaal blij dat het hem toch mooi was gelukt.
De volgende verrassing was zijn rapport, voor iemand die net van zijn leerlijn af was, vond ik het behoorlijk goed. Op zijn rapport staat duidelijk te lezen: "zoon werkt niet met een eigen leerlijn". Op de ouderavond bleek echter dat er wat onduidelijkheid is over de eigen leerlijn van zoon. Juf was zich er niet van bewust dat het gemeld moest worden op het rapport en zo blijkt nu, dat hij wel degelijk met zijn eigen rekenleerlijn werkt en zijn cijfers daarop zijn gebaseerd. De tijd was helaas te kort om hier nog vragen over te stellen. Ondertussen was de teleurstelling bij zoon er niet minder om.
De meest recente verrassing kwam twee dagen na de ouderavond. Ondanks een voldoende op zijn rapport, kreeg mijn zoon een handelingsplan mee naar huis ter ondertekening. Tijdens de ouderavond hebben de dames blijkbaar geen tijd gehad dit te bespreken. Natuurlijk ben ik blij dat zoon hulp krijgt als hij dit nodig heeft, maar enige toelichting is toch wel op zijn plaats.
Al met al wil zoon dolgraag naar voortgezet onderwijs wat kwa CITOscore op het niveau zit van de bovengrens van de CITOprognose die hij heeft gekregen. Vorig jaar had hij een prachtig rapport, daarop gebasseerd zou hij dat niveau goed aan moeten kunnen. Maar nu met de behandelingsplan en het eigen leerlijn verhaal denk ik dat hij dat wel kan vergeten. De juffen willen zich hier niet over uitlaten, na bijna 8 jaar lessen op deze school is het blijkbaar niet mogelijk om enig inzicht te verschaffen in wat school denkt wat zoon aankan. Dus ga ik met zoon ook naar informatieavonden van scholen van een niveau lager, dan hij zelf in gedachten heeft.
De aap van het niet maken van zijn huiswerk komt nu ook uit de mouw: zoon blijkt erg onzeker geworden te zijn en totaal niet gemotiveerd door het gedoe met de eigen leerlijn en het feit dat ik hem meeneem naar scholen, die een niveau lager zijn dan dat hij graag zou willen ("waarom zou ik mijn best doen, als het toch niets uitmaakt?" "het is toch niet goed genoeg"). Terwijl hij mij met zijn rekenwerk juist heeft laten zijn dat hij een flinke portie doorzettingsvermogen heeft.
Al met al voel ik me niet prettig over de gang van zaken. Ik vraag me af of ik mijn zoon tekort doe door hem mee te nemen naar die scholen van een niveau lager. Die eigen leerlijn heeft nooit voor extra druk gezorgt bij zoon en juist in dit jaar geeft het problemen. Ik heb een nieuw verzoek tot het maken van een afspraak bij de juffen neergelegd, want hoe je het went of keert, ze pakken dit niet handig aan. Ik zit nog te dubben over een afspraak met de directie, want het is behoorlijk jammer dat na twee keer 8 jaar school, juist het laatste jaar van het laatste kind voor ontevredenheid zorgt.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

marie
28-11-2011 om 19:10
Ib-er?
Hallo
Ik mis de IB-er in dit verhaal? Hebben jullie daar al eens mee gesproken. Ik neem aan van wel, vooral vanwege de eigen leerlijn.
Waarom heeft zoon een eigen leerlijn? Ik begrijp uit het verhaal dat hij niet met de gewone stof mee kan komen? Wat is dan de achterstand?
Je hebt het over niveaus, maar niet waar die voor staan. VMBO, Havo, VWO?
Onze dochter had op de basisschool ook een eigen leerlijn voor rekenen en werkte met "maatwerk", maar wij hadden elke 2 / 3 maanden een gesprekje met de leerkracht en ook geregeld met de IB-er erbij over de voortgang. Handelingsplannen werden in elk geval niet aan mijn kind mee naar huis gegeven, die kregen wij altijd tijdens een gesprek overhandigd.
Ze heeft uiteindelijk in groep 8 de "Vroegtoets" gedaan om in aanmerking te komen voor LWOO (leerwegondersteuning) en zit nu tot volle tevredenheid in VMBO-BB 2 met lwoo.
Al met al vind ik het een vreemde gang van zaken bij je zoon op school. En een gesprek met de directie en/of IB-er lijkt mij op z'n plaats.
succes

M Lavell
28-11-2011 om 23:35
Beoordelingsniveau
Caytlinn, ik krijg de indruk dat je eigenlijk helemaal niet weet hoe je zoon het doet. Dat die mooie rapporten misschien niet zoveel betekenen.
Over welke Cito-prognose heb je het eigenlijk? En wat is die bovengrens? Inderdaad, heb je het over havo of vmbo-t?
Kijk hier
http://www.fi.uu.nl/rekenweb/referentiekader/welcome.xml?domein=Getallen&kolommen=2&niveau1=1F&niveau2=1S
Daar vind je de niveaubeschrijving van wat je kind eind bo moet kunnen. F staat voor functioneringsniveau.
1F = het eindiveau basisschool.
2F = eind vmbo bb/kb mbo 1/2
3F = eind vmbo gl/tl havo en mbo4
4F = eind vwo
Leerlingen met een havo/vwo advies halen eind bo meestal meestal 2F (of eigenlijk 1S, S=streefniveau). Maar niet allemaal. Bij een vmbo-tl/havo advies haalt 62% het streefniveau.
Kortom: als de rest van de vakken goed is en je hebt de indruk dat hij rekenen op functioneringsniveau beheerst (1F), dan kan dat samenvallen met een vmbo-tl/havo advies.
Als het goed is (maar dat is het niet altijd) heeft de school zelf de score van je zoon al gerelateerd aan de functioneringsniveaus. Vraag daar naar.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
29-11-2011 om 11:55
Ik snap het niet
Mirjam, ik snap de berekening van het verband tussen de scores en het advies niet. Hoezo krijgt 62% van de kinderen die het streefniveau halen een VMBO-tl/HAVO advies. En kinderen die het streefniveau niet halen een HAVO-advies? En levert 1F een VMBO-tl/HAVO-advies op?
Waar staat dat?
Weet je ook op basis van welke toetsen dat vastgelegd wordt? Ik zag hierin voornamelijk een overwinning van bureau ICE op de Cito, maar ik vergis me daar graag in.
Tsjor

M Lavell
29-11-2011 om 12:05
Onderzoek
tsjor, voor de invoering van de referentieniveaus zijn ze getoetst. Zie http://dare.uva.nl/document/181082
Bij mijn weten mag elke toetsontwikkelaar toetsen ontwikkelen voor het bepalen van de niveau's. Als men zich maar houdt aan de inhoudelijke beschrijving zoals omschreven.
Groet,
Miriam Lavell

Caitlynn
29-11-2011 om 12:38
Precies
Waar ik met mijn eerste kind precies wist waar hij stond in groep 8 en de informatievoorziening goed was, heb ik na deze ouderavond het idee dat we compleet in het duister tasten en ik inderdaad niet weet hoe hij ervoor staat. Het lijkt mij dat je toch wel degelijk van zijn rapport uit zou moeten kunnen gaan, alsmede van de resultaten van toetsen, waarmee hij thuiskomt, die prima zijn. Deze resultaten zijn op zijn rapport terug te zien. Het gerommel met die leerlijn, maakt het er natuurlijk niet duidelijker op. Ik zal vragen of zijn score is gerelateerd aan een functioneringsniveau, en welk niveau dat is. Dank je voor deze informatie.
Ik heb geen contact gehad met de IB-er, zij staat op de achtergrond in contact met zijn onderwijzeressen. Ik vind het prima dat hij zijn eigen leerlijn volgt, zijn rekenresultaten zijn sindsdien altijd prima, waardoor hij veel meer zelfvertrouwen heeft gekregen. Met dit gerommel denk ik zeker dat het wijs is om zelf met de IBer even contact op te nemen, daar had ik nog niet aan gedacht.
Met die prognose doel ik op dat briefje van CITO, met daarop 3 scoreprognoses voor de eindCITO o.b.v. de toetsen die in vorige jaren zijn afgenomen. De hoogste score komt overeen met de score die hij nodig heeft voor de school waar hij graag heen zou gaan (MAVO/ VMBO-t). Hij zou zelfs nog liever naar de HAVO gaan, maar dat lijkt mij een onhaalbare zaak. Ik zie zelf dat hij opgegeven stof altijd makkelijk leert, dus ik heb wel de indruk dat theorieonderwijs niet ondenkbaar is voor hem.

M Lavell
29-11-2011 om 13:17
Positiever
Caytlinn, de Cito-toets moet nog komen. Ik zou met de motivatie die je zoon heeft om vmbo-t/havo te willen doen, meegaan. Misschien moet hij daarvoor wel extra oefenen. Doe dat gewoon. 1:1. Dat heeft verbluffende resultaten.
Het gebeurt vaak dat kinderen pas rond groep 8 (of zelfs nog later) een beetje gemotiveerd raken. Een doel krijgen. Dat doel is veel belangrijker voor het leersucces dan alle andere bevindingen.
Leer je zoon dat hij verschil kan maken. Help hem. Werk hem bij. Geef hem de kans een vette havo score te maken op de eindtoets. Ga ervoor, samen.
En mocht dat voor de eindtoets niet lukken, dan kan het alsnog in de brugklas. Kies dan een scholengemeenschap vmbo waarin ook een MAVO of vmbo-t+ geboden wordt (aansluiting op doorstroom naar havo).
Dit is zijn kans. Als je die laat liggen, als hij er gedemotiveerd van raakt (het maakt toch niet uit), dan gaat hij bijzonder moeilijke jaren tegemoet.
Voor wat betreft de rapportages: Sinds 2010 zijn die referentieniveaus verplicht. Dat is dus nog maar kort en een beetje een worsteling voor scholen. Hier en daar komt een aap uit de mouw: de eigen rapportage komt niet overeen met die referentieniveaus.
Dat is vervelend. Je moet proberen er duidelijkheid over te krijgen en je moet er zeker wat van zeggen.
Maar die kwestie staat los van de kans die je zoon nu nog heeft en die je met hem kunt grijpen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
29-11-2011 om 13:36
Electrische storing
Hoe lukt me dat nou toch weer om zo consequent de i en de y te verwisselen?
Sorry (en nu goed) Caitlynn.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor
29-11-2011 om 15:37
Met dank
Voor de verwijzing. Wat ik lees is dat er wel een verband is gelegd tussen de referentiekaders en het onderwijsniveau waar kinderen op zaten. Dat zal op den duur ook wel omgekeerd gehanteerd worden (dus dát referentieniveau betekent dit schooladvies), maar daar las ik nog niets over.
Ik vond het wel interessant om te lezen. Er vallen toch een paar dingen op:
- jongens rekenen en meisjes lezen;
- de betere resultaten op het platteland (speciaal voor alle mensen van OO die aan de stad verknocht zijn);
- en natuurlijk de opmerkelijk grote uitval bij kinderen van allochtone ouders en dan met name Turkse ouders.
Dus wel interessant.
Tsjor

M Lavell
29-11-2011 om 19:52
Een meting
Tsjor, het is een normering. Er is gemeten hoe leerlingen scoren en welke effecten de eisen hebben. Bijvoorbeeld ook op de verschillende populaties. Eigenlijk met de vraag: kunnen deze eisen gesteld worden, of zakt een groot deel van de lln dan door de mand?
Er is eer relatieve meting toegepast. 90% heeft x vragen goed, 75% y, etc. Aan de hand daarvan zijn die referentieniveaus vastgesteld: bij x punten is het niveau S, bij y F, etc.
In de toekomst zal de meting absoluut zijn: Je moet y punten halen om F te scoren.
In feite is het een soort 0 meting. Het is in de toekomst mogelijk (en natuurlijk eigenlijk de bedoeling) dat veel meer leerlingen voldoende scoren om F of S te halen.
"- en natuurlijk de opmerkelijk grote uitval bij kinderen van allochtone ouders en dan met name Turkse ouders."
Ja, dat is ook interessant. Met die vastgestelde niveaus kun je daar ook echt wat aan doen. Je kunt gericht zorgen dat ze meer punten halen op de toetsen. Je weet wat ze moeten weten/kunnen om voldoende punten te scoren.
Groet,
Miriam Lavell