Dora
31-05-2012 om 16:29
Geen aansluiting in de klas
Mijn dochter (13, brugklas vwo) heeft in haar klas geen vriendinnen. Ze gaat met alle klasgenoten wel om, moet ook wel eens samenwerken, maar in de pauzes heeft ze niemand om mee te lopen. Ze is nu wel bevriend geraakt met twee meisjes uit andere brugklassen, die hetzelfde hebben in hun klas. Ik snap dat niet zo goed. Het zijn alledrie leuke 'normale' meiden, en ik begrijp niet waarom het niet lukt om in de klas aansluiting te krijgen. Gelukkig heeft de school als beleid dat na de brugklas de klassen opnieuw gemixt worden en mag iedereen twee namen opgeven van kinderen waarbij ze in de klas willen komen. Hopelijk komt ze dan bij die twee vriendinnen in de klas. En dan ben ik benieuwd of die vriendschap standhoudt.
Hoe gaat dat bij jullie? En wat zijn nu precies de tips & trucs om (snel) aansluiting te krijgen in een klas. Ik weet zelf ook niet hoe het moet, dus aan mij heeft ze niet veel wat dat betreft. Ik vermoed dat wij ons wat moeilijk schikken naar groepsnormen, hoewel we ook geen wereldvreemde mafkezen zijn.

Fransien
31-05-2012 om 17:10
Jezelf zijn
De beste manier om vrienden te maken is gewoon jezelf zijn. Daarmee bedoel ik niet dat je je eigen interesses en ideeen boven die van iedereen moet laten prevaleren, maar gewoon dat je je eigen interesses en ideeen mag hebben, je vindt vanzelf wel mensen waarbij je een klik hebt. Soms is het pech en heb je een klas met best prima kinderen waar je net geen aansluiting mee hebt, jezelf blijven is dan moeilijk, maar als je het kunt wel het beste, kinderen prikken er zo door als je je probeert anders voor te doen.

elsje78
31-05-2012 om 18:54
Bij mij
Ik weet nog zo goed dat het brugjaar voor mij ook moeilijk was, ik zat naast iemand die niet zo goed in de groep lag, en automatisch lag ik er ook beetje naast. Niet gepest ofzo, maar wel een moeizaam jaar. Jaar erop ineens op een andere locatie en ook door de doorstroming heel andere klas (was havo/vwo brugklas en na eerste jaar ging de een naar vwo en de ander naar havo of ook wel mavo)
Kan dus goed uitpakken als ze volgens jaar in een andere groep komt, ik hoop het voor haar!

Pennetje
01-06-2012 om 10:22
Hier ook gehad
Mijn dochter zat vorig jaar ook in de brugklas en had daar geen vriendinnen. Ze werd in de loop van het jaar steeds meer buitengesloten en ook gepest. Ook zij was bevriend geraakt met een groepje meiden uit een andere klas en met een meisje uit weer een andere klas (die daar hetzelfde meemaakte). Na de eerste hebben we (de ouders van het meisje uit de andere klas en ik) erg ons best moeten doen om onze dochters bij elkaar in de klas van de overige meiden van het groepje te krijgen. Het is gelukt en alle meiden hebben nu een fantastisch jaar achter de rug. Met de rest van de klas klikte het ook veel beter dan met de oude klas.
Mijn dochter is ook een normale meid en haar vriendinnen ook. Toevallig zat ze in de eerste bij een heleboel van die klittende meiden met allemaal dezelfde tassen/kleren/make-up, die de hele dag in afkortingen praten als OMG, LOL enz. Vast op zich niks mis mee (behalve dat pesten dan) maar mijn dochter voelt zich daar niet bij thuis. In de klas waarin ze nu zit gaan de kinderen heel anders met elkaar om en als ze elkaar niet zien zitten laten ze elkaar lekker met rust.
Tips om aansluiting te krijgen zijn er volgens mij niet echt en jouw dochter doet het prima met de meiden die ze heeft gevonden in de andere klassen. Mijn dochters groepje is alleen maar sterker/hechter geworden nu ze bij elkaar in de klas zitten, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Je zou de afdelingscoordinator of mentor nog even een mailtje kunnen sturen dat het fijn zou zijn als je dochter met die meiden in de klas komt. Hier gaan ze de klassen na de tweede mixen en wij als ouders gaan zeker iets van ons laten horen.

Dora
01-06-2012 om 17:57
Reacties
Bedankt voor jullie reacties.
Over jezelf blijven... Dat is natuurlijk het allerbeste maar het is wel enorm naar als blijkt dat jouw 'jezelf' niet in trek is bij je klasgenoten. Dochter wordt gelukkig niet gepest maar ze voelt zich regelmatig eenzaam. De klassen hebben niet altijd op hetzelfde moment pauze dus dan is ze regelmatig alleen. Ze zegt dat ze dan wel mee kan lopen met een groepje maar het is het groepje om het even of ze er wel of niet is, dus dan hoeft het voor dochter ook niet meer. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
Ik hoop op zo'n verhaal als bij Stoepkrijt en dat ze volgend jaar een leuke klas heeft met een paar vriendinnen. De laatste twee jaar op de basisschool waren ook niet geweldig (in groep 6 verhuisd, en tot die tijd lag ze prima in de groep op haar oude school), en bewust naar een v.o. school verder weg gegaan, dus dan is het wel heel zuur dat het nu ook niet lekker loopt.