Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen aansluiting met andere ouders

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 15:18

Ingridt

Tja, misschien ben ik wel gewoon raar hoor, kan ook. Alleen ben ik toevallig een van de weinige hoog opgeleide moeders en heb ik op ander plekken nooit dit soort problemen, dus dan is de link gauw gelegd. Ik vond het een merkwaardige ervaring. Maar zoals ik al zei, lang leve de allochtone moeders. Uiteindelijk heb je toch allemaal veel gemeen, alleen wil niet iedereen dat zien. Overigens hoorden de allochtone moeders er natuurlijk ook niet bij, dus dat alleen al schiep een band. Hokjesdenken is niet voorbehouden aan hoogopgeleiden!

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 15:22

Mamahippie

Overigens zijn niet alle vrije scholen heel zweverig, dus dat zou je moeten uitzoeken. Want als je geen Frans Bauer wil maar liever kindjes die dansend een veld madeliefjes of zoiets nadoen, dan zit je daar goed. Mijn slimme kindje dat daarheen is overgestapt, beweert dat ze nu temniste eindelijk iets leert. Food for thought...

Mamahippie

Lessen over gezond eten en omgangsvormen zijn gewoon kerndoelen waar elke basischool les over moet geven. Op de kouwekakschool van mijn ene zoon doen ze er net zoveel aan als op de gewonemensenvanalleswatschool van mijn andere school.

skik

troelahoep

troelahoep

25-01-2012 om 15:26 Topicstarter

@ envanlyn allochtone ouders

die zijn zeker ook aardig, maar helaas staan ze niet zovaak bij het schoolplein, of praten alleen maar met elkaar, of spreken helemaal geen Nederlands. Ook doen ze niet veel mee op school, dat vind ik ook wel jammer. Twee jaar terug had het zomerfeest hier op school best wel een hoog multicultigehalte, met interessante buitenlandse hapjes die door alle ouders waren klaargemaakt, wereldmuziek en dergelijke. Het jaar erop konden ouders gerechten klaarmaken van een voorgeschreven lijstje en waren er alleen gehaktballetjes, saté en pannekoeken. En veel Nederlandstalige muziek. Het jaar daarna waren er geen allochtone ouders meer te vinden op het feest, helaas.

Evanlyn...

je hebt vast (deels) gelijk hoor, maar toch spreek je jezelf tegen. Paar postings terug zeg je dat je geen idee hebt van het opleidingsniveau van andere ouders, maar nu roep je wel dat je zelf een van de weinige hoog opgeleide ouders bent. Op een of andere manier weet je het dus wel.

Beetje gemeen van mij om dit zo te zeggen, ik weet het. Lastig onderwerp eigenlijk, je stapt snel op iemands tenen.

Ingrid

troelahoep

troelahoep

25-01-2012 om 15:30 Topicstarter

Skik

nouja, dat soort dingen wilde ik ook wel een beetje peilen hier op het forum, over die voedingslessen en omgangsvormen.

Ik weet alleen dat in mijn woonplaats er geen school is waar omgangsvormen er zo worden ingehamerd als bij ons. En op een aantal andere scholen zijn ze in ieder geval iets minder streng met schooltraktaties. (zodra er iets van suiker op een traktatie zit hier, mogen de kinderen het al niet meer in de klas opeten! Kaas en worst mogen daarentegen weer wel, maar of dat nu zo gezond is

Primavera

Primavera

25-01-2012 om 15:30

Als je na 2,5 jaar nog steeds tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Mamahippe, twee en een half jaar geleden toen je deze school uitzocht had je al twijfels of je wel paste tussen de andere ouders die je op het schoolplein zag. Als dat probleem nu na anderhalf jaar nog zo erg voor je speelt dan lijkt het me een goed moment om van school te veranderen.

Voeding

Ik leg dat altijd uit aan mijn kinderen: dat geldt niet voor jullie, jullie doen het al goed, je eet gezond en je beweegt. Die overdosis aan zorgelijkheid over bewegen en eten. In groep 3 al een kind die ' vetzak' tegen mijn kind zei, zonder te weten wat dat inhoudt, die van mij zijn eerder spichtig.
Zoon mocht van de opvang mee naar een sportevenement in het ziekenhuis en daar melden ze zoon verbaasd: maar je bent helemaal niet dik? Mijn zorg is dat mijn kinderen met een vorm van autisme geen obsessie voor hun gewicht krijgen en dat is moeilijk genoeg als ze er op de basisschool al mee doodgegooid worden.
In Amerika is iedereen bezig met dieten en sporten en wordt alsmaar dikker, dus doe het niet, het is zonde van je leven. Gewoon gezond kiezen en bewegen, dat is alles. Allemaal tekst die ik ontwikkeld heb om ze uit die gevoelige zone te houden die de school zat aan te wakkeren.
Zoon heeft desondanks een tijdje last gehad van ingebeelde lelijkheid en het onvermogen om te beoordelen of zijn lichaamsverhoudingen nou goed waren of niet. Ik heb zijn angst bevestigd, jazeker, veel mensen maken zich daar zorgen over, maar jij bent goed: gewoon gezond eten en bewegen en dan komt het goed. Pfoee.

Limi

Limi

25-01-2012 om 15:43

Hmm

Mijn kinderen zitten op een school waar van alles wat opzit. Er is dus geen homogene ouderpopulatie waar ik niet bij hoor. Wat is trouwens hoogopgeleid en wat middelbaar opgeleid? Soms zie ik meer verschil tussen een WO'er en HBO'er dan tussen een HBO'er en een MBO'er. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je om je opleiding (wel om bv. houding) uit de toon valt bij 'middelbaar opgeleiden' en dat dit je in dusdanige mate beïnvloedt dat je een andere school overweegt, terwijl je kind nergens last van heeft. De situatie klinkt niet zo extreem. Ik lees niet dat de hele school vol zit met volksbuurtbewoners. En dan nog, als ouder heb je toch maar minimale blootstelling aan mensen die je niet bevallen?

Maar goed, misschien ga ik wel helemaal meesympathiseren binnenkort. Ik ben toegetreden tot een oudercommissie met twee bouwvakkers. (Maar tot nu toe heb ik daar nog geen gedachten over gehad behalve dat ik het beste eventuele verslagen kan schrijven.)

Toevallig zijn we laatst nog naar de bieb geweest met de peuters en daar waren ook (vrouw van) bouwvakkers, allochtonen, en vaders bij. Twee hoger opgeleide moeders vonden het dan weer niet zo belangrijk dat ze hun jongste kind ook wilden nemen en waren niet mee. Er speelt wel meer mee dan alleen opleiding dus. In ieder geval hier!

Overigens ben ik wel universitair opgeleid, maar zou schooltoneel me geen klap interesseren en een museum ook maar matig

Limi

Limi

25-01-2012 om 15:49

Correctie

Er zijn intussen meer berichten geplaatst en nu klinkt je situatie wel wat volkser.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 15:51

Ingridt

Nee hoor, je stapt mij helemaal niet op mijn tenen. Ik ben alleen verbaasd als jij beweert dat je werkelijk geen idee hebt van het opleidingsniveau van mensen die je elke dag ziet en waarvan je de gesprekken hoort. Natuurlijk weet ik hun opleidingsniveau (ongeveer). Ik ben alleen bescheiden genoeg om toe te geven dat het best kan dat het daar niet aan ligt.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 15:58

Mamahippie - allochtone ouders

Da's wel jammer ja. De school zou best meer kunnen doen om die ouders erbij te betrekken, dat doen ze hier wel goed. En als ze geen Nederlands spreken, dan houdt het natuurlijk op.

Maarre evanlyn...

JIJ bent degene die zei ddat je het opleidingsniveau van andere ouders niet kent!

Quote: 'Ik weet hun opleidingsniveau niet, maar zij spotten het mijne op een kilometer afstand. En dan doe je dus niet mee'

Ik denk persoonlijk dat je (als je dat zou willen) vaak best een inschatting kunt maken van iemands opleidingsniveau als je een aantal keren met iemand hebt gepraat. Soms zul je er naast zitten, vaak best in de buurt.

Wat mij een beetje verbaast is dat jij zo expliciet opleidingsniveau noemt als 'main reason' voor het feit dat je je een buitenbeentje voelt (of zo wordt benaderd). Zoals ik ergens eerder zei zou het zoveel meer kunnen zijn dan dat. of ik een 'klik' heb met iemand of niet (en dan hebben we het niet over een potentiele huwelijkspartner, maar over een geschikte moeder om op het schoolplein eens een babbel mee te maken) dat ligt naar mijn idee niet in eerste instantie aan oleidingsniveau of IQ.

Ingrid

Ingrid

troelahoep

troelahoep

25-01-2012 om 16:05 Topicstarter

Misschien maak ik me ook te druk

.... als ik bedenk wat er vroeger bij bij op school gedaan werd aan activiteiten en wat de afkomst van de kindjes was, dat weet ik allemaal niet meer. Maar ik denk wel regelmatig van "pfff.... je zal er maar de hele dag tussen zitten." En hopelijk ontwikkelt mijn kind geen voorkeur voor Frans Bauer

Aan de andere kant is hier ook wel eens een kindje te wezen spelen dat totale flodders als ouders heeft, maar hij was wel echt heel netjes en beleefd opgevoed. Toen moesten we de vooroordelen wel even bijstellen....

Dat lijkt me de beste conclusie

Ja, je maakt je te druk.
En dan nog wat: je veegt geheel naar eigen criteria wat gedragingen en kwalificaties bij elkaar en trekt daar conclusies uit.
Wat je beweert kan niet waar zijn. Er zijn te weinig laaggeschoolden in Nederland om er scholen vol van te hebben. Het is waarschijnlijker dat je je eigen waarheid hebt gecreëerd 'die zullen wel laaggeschoold zijn'.
Omgekeerd is het inderdaad wel zo dat er hoogopgeleiden zijn die uit angst voor het gepeupel (dat volkse) zich terug trekken in het bastion van de witte school met de hoge ouderbijdrage.
Maar eh... 'er gaat er maar eentje naar het gymnasium' is daar dan weer geen bewijs voor. Er zijn maar zo weinig gymnasia-plaatsen dat dat eerder regel dan uitzondering is.
Normaal gesproken dan. Weer niet op die witte school met die hoge bijdrage.
Groet,
Miriam Lavell

troelahoep

troelahoep

25-01-2012 om 16:40 Topicstarter

Miriam

dat van dat gymnasium heb ik niet gezegd, overigens. Enne... de buurmeisjes hier gaan naar een witte school waar schrik niet, 45% van de leerlingen naar het gymnasium gaan. En maar 10% naar havo of lager. Echt waar! Dat is de omgekeerde wereld, niet?

Allicht zijn er meer scholen waar lagergeschoolden (of niet hoogopgeleiden, hoe je het wil noemen) hun kinderen hebben, want volgens mij is nog steeds de minderheid van de bevolking hoogopgeleid. Maar goed, het ging me eigenlijk ook niet over opleidingsniveau op zich, maar aansluiting in het algemeen. Opleidingsniveau bepaalt wel voor een belangrijk deel de interesses en voorkeuren van mensen, dat is gewoon een feit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2012 om 16:42

Wat verwacht je dan van school?

"We hebben tijdens een 10-minutengesprek wel eens onze bedenkingen geuit naar de leerkrachten over andere ouders, en die konden dat alleen maar beamen."
Met alle respect, maar wat verwacht je dan? Dat de school zegt "goh, mamahippie, je hebt gelijk, we zullen die volkse types vanaf nu maar eens gaan weren van de school zodat jij je wat beter thuis voelt?"
Ik sluit mij helemaal aan bij wat Miriam schrijft. Welkom in de echte wereld.

Kobalt

Kobalt

25-01-2012 om 17:02

Geen feit

'Opleidingsniveau bepaalt wel voor een belangrijk deel de interesses en voorkeuren van mensen, dat is gewoon een feit.'
Volgens mij is dat helemaal geen feit. Ik ken heel veel mensen van heel veel verschillende opleidingsniveaus en ik heb nog nooit de conclusie getrokken dat dit een bepalende factor is voor hun interesses en voorkeuren. Het is juist leuk om met mensen te spreken en er dan achter te komen wat iemand leuk vindt. Heel vaak merk ik dat ik heel bevooroordeeld ben. Ik heb een mening over iemand op grond van het uiterlijk en dan klopt er achteraf helemaal geen ene biet van. Leuk is dat.

Ik ben trouwens al een keer of tien mee geweest naar de bieb, met school. En dat is echt zonde van de onderwijstijd! Als er gevraagd wordt, wie van de kinderen naar de bieb gaat, met hun ouders, steekt bijna iedereen zijn vinger op bij ons in de gemeente. Juist de kinderen met weinig geld thuis, komen er om te internetten.

Alleen de kinderen van drukke tweeverdieners komen er minder, omdat die ouders weinig tijd hebben. Die kopen liever boeken bij bol.com. Ik hoorde een keer iemand te keer gaan, dat bieb boeken vies zijn. (al dat gepeupel dat de boeken bepoteld ) Ik weet alleen niet hoe hoog- of laag opgeleid die dame was. Ze had wel werkkleding aan. Zo'n kantooruniform, pantalon met jasje en hoge hakken.

Zoek het eens op

"Allicht zijn er meer scholen waar lagergeschoolden (of niet hoogopgeleiden, hoe je het wil noemen)"
Dat vind ik een slordige formulering voor een hoogopgeleide. Zoek het eens op. Het CBS is geduldig.
Laaggeschoolden zijn heus in de minderheid inmiddels.
"Opleidingsniveau bepaalt wel voor een belangrijk deel de interesses en voorkeuren van mensen, dat is gewoon een feit. "
Ga dat eens onderbouwen zoals je dat geleerd hebt op de hoge school. Ik vrees dat je ernstig last hebt van omkering. Onder hoger opgeleiden mag wellicht de interesse voor Frans Bouwer wat lager zijn, maar dat betekent niet dat ie er niet is en bovendien al helemaal niet dat onder niet hoog opgeleiden er totaal geen interesse is voor, pak 'm beet, Bach.
Al is het koosnaampje dat die laatste hier in de straat heeft (bachi conachi) misschien toch wel iets wat op eieren lopende hoogopgeleiden (doe ik het wel goed?) niet zomaar zouden durven.
Maar bovendien en tegen de dromen van de verheffing in: Hoewel onze beroepsbevolking steeds vaker hoger opgeleid is, wil dat niet zeggen dat ze daarmee automatisch ook de gebruiken van die voorheen elitaire club zijn gaan overnemen.
Frans Bauer kan overal. Ook op de universiteit.
Laat je niet afschrikken door dit soort uiterlijkheden. Probeer het eens, contact maken met dat volkse. Val je van je stoel van de inspiratie.
Groet,
Miriam Lavell

Drukke tweeverdieners

Ook al een vooroordeel Kobalt. In mijn drukke tweeverdienerstijd ging ik evengoed met de kinderen op een vaste dag in de week na de opvang langs de bieb. Bovendien had ik op mijn werk een bieb en was bevriend met de bibliothecaresse waardoor we ook boeken konden lenen die we langer bij ons hielden dan 3 weken of gedoe om er 6 weken van te maken.
Inderdaad leuk om te ontdekken wie de mensen zijn. Op de scholen van mijn kinderen waren ook hoogopgeleide allochtonen met interessante banen.
Niet alles is wat het lijkt. Mijn kinderen golden voor school een tijd als 1,9 en kreeg de school extra geld voor. Terwijl ze thuis in nl en arabisch lazen en een grote woordenschat hadden vanwege de opleiding van hun ouders. School heeft nog even geprobeerd om ex op te geven als laagopgeleid toen allochtoon geen criterium meer was maar dat pikte ex natuurlijk niet.

Te dik

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3138322/2012/01/25/Dikke-baby-s-zijn-niet-schattig.dhtml
Nou, dan weet je het wel weer. Niets babyvet waarna kind uit de kluiten gaat groeien, grammetje teveel en je geeft je kind foute voeding of rijdt teveel in de buggy.
Ik wil heel graag al die zorgen serieus nemen maar of je er komt met dit soort richtlijnen voor de jgz waag ik ernstig te betwijfelen. Het leidt alleen maar weer tot meer commentaar als je met kind in buggy naar je werk gaat.

Evanlyn

Evanlyn

25-01-2012 om 20:10

Tuurlijk ingridt

Volgens mij kan je iets best niet weten, maar wel aanvoelen. Dat is de reden dat autisten het vaak moeilijk hebben: ze voelen dingen vaak niet aan als ze niet expliciet worden gemaakt. En het is deels cultuurgebonden, daarom werkt die antenne - althans voor zaken als opleiding - minder bij allochtonen. Maar als jij dat met alle geweld wilt ontkennen...prima joh.

Mamahippie

Ja, ik herken het wel, deels. Partner en ik zijn hoogopgeleid en volgens mij zowel qua opleiding als qua soc. ec. positie behoorlijk afwijkend van de meeste ouders. Ook hier wordt op de school aan schoolgruiten gedaan, zet men vrij sterk in op het antipestprotocol, moeten alle kinderen de juf een handje geven etc.
verschil: dit is een zwarte school. Verschil 2, en ik vermoed dat dat komt door verschil 1: er wordt geen enorm groot beroep op ouderparticipatie gedaan. Er worden wel ouders gevraagd, maar niet zo heel vaak en niet zo heel veel. Zojuist kreeg ik de nieuwsbrief: groep 3 gaat volgende week naar de Hermitage (we wonen in Amsterdam), en ik zie geen oproep voor ouderhulp. Ik weet dat er in vorige jaren voor bieb- en theaterbezoek ouders meegingen, twee per klas ofzo, en dat voor een ochtend - kennelijk ziet men kans dat rond te breien. Alleen het luizenpluizen heeft een tekort aan vrijwilligers, ik kan daar niet erg mee zitten

Ik heb ook nauwelijks contact met de ouders. Ook al omdat ik er amper ben, ik breng dagelijks maar haal alleen op woensdag, de overige dagen gaat zoon naar de BSO en haalt zijn vader hem op. Meer dan een kort praatje met de ene of andere ouder (goh, hoe oud is die jongste van jou, tjeetje, wat is die groot etc...) komt het eigenlijk nooit.

Tja, het is zoals het is. Zoon heeft het goed naar zijn zin op school. Hij krijgt voor lezen ook pluswerk. Daar wordt dus adequaat mee omgegaan, en hij wordt niet door zijn klasgenootjes als stuudje weggezet. Dus blijft-ie hier. Zou het bij zoon gaan schuren, dan wordt het mogelijk een ander verhaal. Ik hoef geen vriendinnetjes met de andere moeders en vaders te worden, ik zie dat alle ouders elkaar over en weer beleefd en welwillend bejegenen en daar moeten we het dan maar mee doen. Het kan slechter.

Groeten,

Temet

Van school

hoi, ik zou mijn kind van die school halen. Niet omdat jij geen aansluiting hebt bij die ouders, dat doet er niet zo toe. Wel omdat je kind niet het onderwijs krijgt wat het beste bij je kind past. Het is logisch dat ze zich richten op de meerderheid en die moet in dit geval dingen leren die jouw kind thuis leert.
Mijn kind zit op een elitaire school, met ouders waar ik me niet altijd bij thuis voel. Maar gezond leven, niet schelden, boeken lezen, naar het museum, fatsoenlijke tv kijken, dat leren ze allemaal thuis en dat is de norm.
De kinderen die voor lopen kunnen zich aan elkaar optrekken. Miss Ien zien ze minder 'echte wereld', maar dat zie ik ook niet. Als hoogopgeleide woon ik in een buurt met hoogopgeleiden, werk ik in een kennisorganisatie met hoogopgeleiden, zijn mijn vrienden hoogopgeleid, lees ik een hoogopgeleide krant. Enzovoort. Dat is het milieu waarin ik leef en dat zal waarschijnlijk het milieu zijn waarin mijn kind zich zal moeten handhaven. Laat ze daar maar aan wennen.
Loes
(sorry voor de fouten, de iPad maakt er oms een potje van

Vic

Vic

25-01-2012 om 21:52

Pffff

Wat een heerlijk elitair draadje weer ;-( Mijn jongste zit op een heel gemengde basisschool waar bijna alle ouders, allochtoon en autochtoon regelmatig helpen (variërend van 3x per week tot 1x per jaar). Zo nu en dan maak ik eens een praatje met andere ouders, en dat gaat zelden over klassieke muziek of Frans Bauer. Ik weet eigenlijk niet wat die mensen thuis voor muziek draaien. Qua opleiding is alles wel vertegenwoordigd, van mavo tot universiteit. Ik weet niet wat het over mij zegt, maar ik voel me daar beter thuis dan tussen de ouders op de school van oudste (hockeytypes). Maar goed, ik heb dan ook graag 100% NL aan op de radio

Vic

Vic

25-01-2012 om 21:55

Goh (o.t.)

Wat is een hoogopgeleide krant? Nu moeten we niet gaan overdrijven he

Goh (ot)

LOL een krant die vooral door hoogopgeleiden gelezen wordt dus. Tegen een gemengde school zou ik trouwens niks hebben. Wel tegen een school met alleen maar kinderen met een andere achtergrond, zoals mamahippie schetste.
Loes

69er

69er

25-01-2012 om 23:19

Loes

De kans zit er dus in dat we jouw kind tegen kunnen komen als huisarts die een bijstandsmoeder met verhoogd cholesterol op het hart drukt om toch vooral wat vaker vette zalm i.p.v. verse worst en becel pro-active te gebruiken.............
69er

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-01-2012 om 00:12

Probleem?

Even samenvattend: je zoon kan met iedereen uit de klas prima opschieten. Op de BSO kan hij lekker buitenschools spelen. Hij krijgt pluswerk en dus uitdaging. Er wordt op school aandacht besteedt aan goede omgangsvormen, gezonde voeding etc. Van de Kerst wordt een feestje gemaakt met leuke versiering en muziek.
Dat zijn toch allemaal pluspunten en het klinkt alsof je zoon daar prima zit?? Je zoon heeft dus helemaal geen problemen; alleen jullie maken een probleem waar je geen enkel probleem van hoeft te maken. School is er in de eerste plaats voor geschikt onderwijs aan een kind en niet zozeer voor de wensen en behoeftes van de ouders.
Dat bepaalde activiteiten niet door kunnen gaan vanwege gebrek aan ouderparticipatie komt voor op heel veel scholen; zwarte en witte scholen. Jammer maar geen man overboord. Dan neem je je kind zelf mee naar een toneelvoorstelling en nodig je desnoods een klasgenootje uit om mee te gaan. Omdat dit wellicht leuk zou zijn voor je zoon en klasgenootje en niet zozeer in het kader van die "broodnodige" culturele vorming.
Dat gedoe over laag of hoog opgeleid zijn met daarbij behorende verschillende, "afwijkende" interessen, normen en waarden vind ik echt spijkers op laag water zoeken. Iedereen is anders, om een heleboel verschillende redenen en dat is ok. Iedereen kan van elkaar leren. Hoe iets wel of juist niet moet.
Wat je als ouders van een schoolgaand kind bindt is dat schoolgaande kind. En schoolgaande kinderen hebben altijd een grote gemeenschappelijke deler. Hun ouders ook. De zorgen en problemen zijn in het algemeen vrij herkenbaar.
Zoek het in de overeenkomsten en ga niet zo doordraven over die verschillen. Je zoon van een zoals dat klinkt prima no-nonsense school halen omdat jullie als ouders vinden dat jullie boven bepaalde zaken staan terwijl het onderwijskundig gezien dik in orde is en je zoon niks tekort komt, is natuurlijk volkomen onzin.
Even een stapje terug van die ivoren toren en met een open mind in contact gaan met andere ouders zou heel verfrissend en inspirerend werken.
Of je kiest ervoor om het zo te laten. Je bent niet verplicht om een van die schoolpleinmoeders te zijn. Maar maak jullie probleem niet het probleem van je zoon en leg jullie probleem niet automatisch bij school neer. Dat is niet fair.
Overigens, ik ben ook hoogopgeleid maar ben alweer wat jaartjes werkloos met een WAO-uitkering op bijstandsniveau. Ben nooit een schoolpleinmoeder geweest maar kon wel met alle ouders in de wandelgangen prima opschieten; ongeacht "niveau". Heb me altijd bewust wat afzijdig gehouden van ouderparticipatie. En ik heb liever dat school aandacht besteedt aan een sfeervolle, gezellige kerst (Frans Bauer inbegrepen) dan dat men die kinderen tegen heug en meug meesleept naar een museum onder het mom van "algemene culturele vorming. Dit terwijl ik zeer mag genieten van culturele activiteiten en het wel degelijk belangrijk vindt dat zoon dit een beetje meekrijgt maar dat doen we dus fijn gezellig samen met zijn tweetjes of hij gaat met oma op stap.
School is gewoon school. De ideale school die alleen maar dingen doet wat jij als ouder wilt bestaat niet. Zolang het onderwijskundig in orde is, wat fijne communicatie en aandacht voor individuele leerlingen (pluswerk etc.) denk ik dat je als ouder weinig te klagen hebt.
Maar goed, misschien denk ik te simpel. Zal wel komen doordat vergeleken met de echte problemen die ik met zoon heb meegemaakt, ook op de basisschool, ik dit hele "probleem" niet zo zie. Tel je zegeningen...

Primavera

Primavera

26-01-2012 om 08:36

Oh maar, p

Oh maar, P, dat wéét je toch.
Slecht gedrag van kinderen van laagopgeleide ouders komt omdat die ouders vanwege hun lage opleiding niet kunnen opvoeden en het slechte voorbeeld geven. Slecht gedrag van kinderen van hoogopgeleide ouders is een uitzondering of omdat de arme stakkers worden meegesleept door de invloeden van een slecht vriendje.
Viceversa is goed gedrag van hoogopgeleide kinderen de norm en komt omdat die ouders zo goed kunnen opvoeden en goed gedrag van laagopgeleide kinderenn zijn natuurlijk aan de inspanningen van de school te danken.
Ik snap best dat iemand meer gemeen heeft met OSM en dat als je meer interesses gemeen hebt het makkelijker klikt, maar dat neerkijken op wie anders is, dat stuit me toch tegen de borst.
Pesten is iets wat op alle opleidingsniveau's voorkomt en slecht gedrag als bijv. winkeldiefstal trouwens ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.