Penelope
31-01-2010 om 14:30
Geen bewijs van mishandeling = school straft niet
Ik wil graag eens weten hoe andere VO-scholen ongewenst gedrag aanpakken.
Mijn zoon wordt regelmatig bedreigd en fysiek mishandeld op school door kinderen waarvan iedereen weet dat ze tot dit gedrag in staat zijn (eerdere akkefietjes, notoire pesters, bekend bij de politie). Alleen het is altijd hun woord tegen dat mijn zoon, waardoor er nooit straf volgt. Want zegt school, we kunnen iemand zonder bewijs niet straffen. De daders weten echter precies waar/wanneer ze iets moeten uithalen en wachten hun kans gewoon af.
School had beloofd dat als 1 jongen nog ooit iets zou doen, ze actie zou ondernemen. Maar, je raad het al, het gebeurde weer zonder getuigen, dus geen maatregelen. Ze gaan niet eens actief op zoek naar de waarheid, het wordt gewoon doodgezwegen. Deze jongen is al eens van school gestuurd voor dezelfde feiten, maar toch wordt hij geloofd als hij ontkent.
Moppeke
31-01-2010 om 14:58
Politie inschakelen
Ik zou de politie inschakelen en aangifte doen van bedreiging. En dit ook op de school melden.
Wellicht dat school een toontje lager zingt en wel actie gaat ondernemen indien er grover geschut aan te pas komt?
Dit is toch te gek, de dader komt er steeds mee weg en je kind loopt volledig onbeschermd rond. Te gek voor woorden.
School moet een veilige haven bieden en dat doen ze niet.
reina
31-01-2010 om 20:50
Inderdaad
Als je kind wordt mishandeld kun je aangifte doen bij de politie. Ik zou dat in jouw geval doen, als de school er om welke reden dan ook niets aan doet (ook als de school wel iets doet kun je uiteraard aangifte doen)
Pennetje
01-02-2010 om 12:07
Je maakt er geen vrienden mee op school
Op dochters oude school was er ook een jongetje dat steeds werd mishandeld door de pestkoppen uit de klas. Hij kwam bijna iedere dag met een kapotte broek thuis omdat hij over het schoolplein werd gesleurd. School deed niks. Ouders hebben toen aangifte gedaan. Politie op school, mijn hemel, wat een ophef, het lag allemaal aan die ouders en aan dat 'weinig weerbare' kereltje, vond school. Vreemd genoeg hield het toen wel op, dus blijkbaar kon het toen ineens wel. Ouders van het slachtoffertje worden door school nog steeds met de nek aangekeken.
Pennetje
01-02-2010 om 12:08
Aanvulling
Wat overigens niet betekent dat ik het niet zou doen! Ga ervoor!
reina
01-02-2010 om 16:39
Stoepkrijt
Niet iedere school reageert zo als die waar jij ervaring mee hebt.
reina
02-02-2010 om 06:53
Stoepkrijt
Misschien heb je helemaal gelijk, maar ik begrijp uit het verhaal dat de school niets doet omdat er geen getuigen zijn/ bewijs is, dat maakt het ook lastig. De school kan geen aangifte doen van iets van horen zeggen, ouders kunnen wel aangifte doen in dit geval. Ik ga er niet zomaar van uit dat de school daar negatief tegenover staat, want dat weet ik niet, jij ook niet.
Moppeke
02-02-2010 om 09:14
School passief
Wat ik eruit begrijp (het is maar een klein stukje tekst natuurlijk), is dat school op dit moment weinig doet. Dat er geen bewijs is wil niet zeggen dat school niets kan doen. Ze kunnen hier veel actiever op inspringer en het slachtoffer beschermen.
We weten allemaal dat kinderen onderling ontzettend wreed kunnen zijn, en hoe ouder hoe creatiever en hoe meer sneaky.
Door de politie in te schakelen geef je een duidelijk signaal af. En dat zet school ook in een positief beeld lijkt me (al is de ervaring meestal anders). Want wanneer politie en school samenwerken om dit soort zaken een halt toe te roepen dan geeft ook school een belangrijk signaal af richting de pestkoppen.
School zou, ook al zijn er geen getuigen of bewijs, veel actiever kunnen zijn. Door voorlichting, meer sociale controle enz.
Gebeurt het trouwens onder schooltijd? Dan is school helemaal aansprakelijk. Maar ook al gebeuren dit soort zaken voor en na schooltijd, er blijven scholieren van de school bij betrokken. Dus school moet veel actiever zijn en jouw kind beter beschermen dan het nu doet.
Pennetje
02-02-2010 om 11:53
Penelope?
Hoe zit het precies, Penelope?
Als school niks doet omdat er geen bewijs is, is het naar mijn mening niet een beste school. Ik zou het dadertje laten weten dat ik hem in de gaten hield en hem desnoods als directeur een tijdje door de school volgen om het signaal te geven dat hij echt niks hoeft te flikken.
Als school duidelijk laat merken dat mishandeling niet wordt getolereerd, dan hoeft Penelope ook niet te overwegen de politie in te schakelen. Ik heb trouwens wel eens zo'n kereltje, in het volle zicht van iedereen, in de bovenhandse moedergreep (zo noemt dochter het) genomen, om even een paar 'afspraken' over pesten en mishandelen te maken. Ziet eruit of je aardig je hand op een bovenarm legt, maar je drukt de nagel van je middelvinger pijnlijk onder een spiertje. Ventje schreeuwde moord en brand, iedereen keek uiterst verbaasd en geloofde niet dat ik hem pijn had gedaan, waarop ik heel aardig tegen hem zei: "Vervelend he, dat niemand je gelooft, zo voelt dochter zich ook heel vaak. Maar ik geloof haar wel." Ik weet het, had ik nooooit mogen doen, maar het hielp enorm. Wel even van tevoren oefenen met die bovenhandse moedergreep, je krijgt maar één kans om pijlsnel je vingerkootje in die spier te drukken
Het is overigens niet mijn gewoonte om andere kinderen aan te raken of te bestraffen, voordat iedereen over me heen valt. Dit ventje had dochter al zo vaak vernederd en mishandeld dat mijn geduld met hem én de school helemaal op was.
Moppeke
02-02-2010 om 14:24
Stoepkrijt! foei
Hahahaha, ik heb me wel kostelijk vermaakt met je verhaal. Ik kreeg er even beeld bij
Het is echter niet een reclame-makend voorbeeld. Je kunt ook de verkeerde treffen wiens vader naderhand voor jouw deur staat om verhaal te halen.... Daar kun je een hoop ongein mee krijgen.
In gedachten zouden we graag willen doen wat jij gedaan hebt, maar het kan natuurlijk niet.
Maar in beginsel klopt het wel wat jij zegt: de dader moet goed weten dat ie in de gaten gehouden wordt en zijn/haar gedrag niet getollereerd wordt. Hoe dat moet, of ouders en/of school dat doet, laat ik even in het midden.
Maar in het geval van dit draadje schiet school wel te kort naar mijn mening.
Pennetje
02-02-2010 om 14:59
Nee hoor
Dat jongetje riep standaard "Ik deeeeeed helemaal niks". Dus als vader voor mijn deur had gestaan had ik op dezelfde toon geroepen: "He? Ik deeeeeed helemaal niks". Want we hebben net geleerd dat geen bewijs = geen straf ![]()
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het helemaal niet kan, niet mag en niet wenselijk is. Helemaal mee eens. Zal het ook nooit meer doen. Denk ik. En ik zou het in de eerste plaats ook nooit hebben gedaan als school wat doortastender was opgetreden tegen het ventje en zijn soortgenoten. Op de nieuwe school heb ik tenminste die neiging nog niet op voelen komen.