Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sophia

Sophia

25-03-2012 om 06:35

Geen eerlijke kans

Beste allemaal,

Mijn dochter heeft van de week gehoord dat ze niet is aangenomen in de brugklas van de zo gewenste school. De reden was dat ze haar niet hebben meegenomen in de loting omdat haar papieren niet compleet waren.

Ze was de eerste inschrijving en ik heb alle papieren persoonlijk overhandigd. Nu blijkt dat er om aanvullende informatie is gevraagd aan de basisschool. Volgens de basisschool is deze info gegeven, volgens de vo school nooit ontvangen. Kortom kastje naar de muur...maar wel met grote gevolgen voor mijn dochter. En dit alles speelt dan ook nog zonder dat ze de ouders inlichten (want dan had ik nog iets kunnen doen).

Volgens de bovorichtlijnen zijn scholen verplicht om onderling informatie uit te wisselen, dus ik heb de bovo gebeld. Wat blijkt? Er zijn richtlijnen maar als scholen zich daar niet aan houden dan moet je gaan klagen bij de school, bovo kan daar niets aan doen.

Weten jullie waar ik nu nog naartoe kan omdat er geen eerlijke procedure is gevolgd? Of moet ik me er maar bij neerleggen en op zoek gaan naar een andere school in de hoop dat deze school wel goed contact heeft met de lagere school...

Groet,

Sophia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Welke aanvullende informatie?

Over welke bovo richtlijnen heb je het (welke stad)?
Als het goed is staat daar heel precies in welke informatie noodzakelijk is. Heb je die vertstrekt? Nu wordt het excuus genoemd dat er aanvullende informatie is gevraagd. Welke dan en wat staat er over aanvullende informatie in de bovo richtlijnen. Wat schrijft de school zelf over de toelatingsregels?
Dat je niet bent geinformeerd over het verzoek om aanvullende informatie en bovendien niet over het voornemen om je kind niet mee te nemen in de loting, is gewoon onbehoorlijk.
De vraag is: Zijn ze je dochter gewoon vergeten en praten ze smoesjes nu? Is er voor loting een selectie toegepast die nergens vermeld staat (alle lln waarvoor extra info nodig is nemen we niet mee)?
"Weten jullie waar ik nu nog naartoe kan omdat er geen eerlijke procedure is gevolgd?"
Ja, bij de vo school zelf. Je maakt daarin best een kans als helder wordt dat die school een fout gemaakt heeft of iets oneerlijks gedaan heeft.
Eén plaatsje is er altijd nog wel. Je moet bezwaar maken. Maar daarvoor is het wel zinnig om eerst wat dingen op een rij te hebben.
Bijvoorbeeld: als uit de gegevens die je wel verstrekt hebt blijkt dat je dochter sowieso niet toelaatbaar is tot die school, dan was ze met extra gegevens ook niet in de loting opgenomen.
Als de ontbrekende gegevens, gegevens zijn waarvan je had kunnen weten dat ze noodzakelijk waren, dan ligt de fout bij jezelf.
Maar ook: Als de school aanvullende gegevens wilde die de school niet eens mag hebben, dan geldt dat excuus helemaal niet.
Dus zet even op een rijtje waar het precies om gaat. Dan kan ik je helpen het te ontwarren.
Groet,
Miriam Lavell

Sophia

Sophia

25-03-2012 om 10:10

Informatie

Hoi Miriam,

Dank voor je reactie. Ik heb het gevoel dat er inderdaad smoesjes worden gepraat maar kan dit niet bewijzen.

Al jaren leeft bij mijn dochter de wens om deze vo school te kiezen. Daarom heb ik alle benodigde informatie (uitslag nio, inschrijfformulier, legitimatie etc. op de eerst mogelijke dag, 23 januari jl.,ruim voor de open dagen, persoonlijk ingeleverd op de vo-school). Ze was notabene de allereerste inschrijving en alle papieren waren compleet, dat is mij bevestigd. Aan alle toelatingseisen is voldaan. Vervolgens is ze uitgenodigd voor de testdag en ook deze is met succes afgelegd. Alle reden om mee te doen aan de loting.

Ik ben de avond voor de loting gebeld dat mijn dochter was afgewezen vanwege ontbrekende informatie die de lo-school niet heeft verstrekt. Het gaat om de schoolresultaten over de voorgaande jaren, groep 1 t/m 7. Ik vroeg nog of ik de ontbrekende informatie de volgende ochtend kon brengen maar de administratrice was die dag vrij!!!

Vandaar dat ik direct naar de lagere school ben gegaan en die hebben telefonisch contact gezocht maar kwamen er niet doorheen(zeggen ze). Ze adviseren mijn dochter z.s.m. elders in te schrijven. Naar mijn idee laten ze het er bij zitten.

Het verhaal is dat de vo-school via het bovo digitaal systeem om aanvullende informatie heeft verzocht, buiten de ouders om dus, schijnt gebruikelijk te zijn is mij verteld dat in deze fase er geen taak meer voor de ouders ligt.

Omdat alles zo op het laatste moment gebeurt, de avond voor de loting, was er geen tijd meer om iets te regelen of contact te krijgen met de school.

Ik ben echter verder gaan spitten en heb de regiodirecteur van de vo-school te pakken gekregen. Morgenochtend heb ik een telefonische afspraak met hem. De regiodirecteur is bereid morgenochtend het dossier erbij te nemen en te kijken wat er precies mist en wanneer daarom is gevraagd.

KOrtom, de allereerste inschrijving en alle mogelijke moeite gedaan. Ze is uitgenodigd voor een test, ook goed doorheen gekomen, en vervolgens krijg je dit verhaal te horen één dag voor de loting!

Ik wil morgen goed voorbereid het telefonisch gesprek met de regiodirecteur ingaan dus als je nog tips hebt, heel graag!

Groet,

Sophia

Welke stad/regio?

"uitslag nio, inschrijfformulier, legitimatie etc. op de eerst mogelijke dag, 23 januari jl.,ruim voor de open dagen, persoonlijk ingeleverd op de vo-school"
Dat lijkt me niet genoeg. Uit welke informatie heb je de indruk gekregen dat dat wel genoeg zou zijn? Wat hier ontbreekt is informatie over de schoolresultaten (Nio is een intelligentietest, dat is iets anders dan een verslag van schoolresultaten).
"Het gaat om de schoolresultaten over de voorgaande jaren, groep 1 t/m 7."
Dat lijkt me te veel. Hoewel het mogelijk is dat de bovo regels in die omgeving stellen dat dat wel moet. Vandaar mijn vraag: om welke stad/regio gaat het? Die regels moeten na te zoeken zijn.
"Het verhaal is dat de vo-school via het bovo digitaal systeem om aanvullende informatie heeft verzocht, buiten de ouders om dus, schijnt gebruikelijk te zijn is mij verteld dat in deze fase er geen taak meer voor de ouders ligt. "
Dat is een raar verhaal. De meeste digitale systemen lenen zich niet op die manier voor communicatie. Het is geen mailbox. De werking meestal: Basisschool zet onderwijskundig rapport in het bovo-systeem. Ouders melden aan bij school X en geven daarbij de persoonsgegevens van de leerling en de gegevens van de basisschool (naam school).
Met die gegevens kan de vo school in het bovo systeem de gegevens van de leerling vinden. Maar natuurlijk niet als de basisschool die gegevens niet in het bovo-systeem heeft gezet. De vo school zoekt dan tevergeefs (kan ook door spelfouten trouwens), maar dat levert normaal gesproken gaan signaal op naar de bo school. Daarvoor moet de vo school echt even bellen met de bo school.
"Ze is uitgenodigd voor een test, ook goed doorheen gekomen, en vervolgens krijg je dit verhaal te horen één dag voor de loting! "
Dat is raar. In feite is er naar jou in alles gedaan alsof alles goed was. Bovendien is er een toelatingstest door de vo-school gedaan. Daarmee is de informatie van de bo school alweer minder relevant.
Als het niet toegankelijk zijn van de overige gegevens van de bo school een breekpunt had moeten zijn, dan had dat al vóór die test zo moeten zijn. Het opvragen van gegevens in dat bovo-systeem is een kwestie van minuten: naw gegevens invoeren, klaar.
Je dochter is toegelaten tot de toelatingsprocedure en had dus ook mee moeten doen met de loting. Als het eventueel ontbreken van gegevens een breekpunt had moeten zijn, dan hadden ze haar niet tot de toelatingsprocedure toe moeten laten.
Groet,
Miriam Lavell

Uitspraak van de inspectie

Ik weet niet of ik je met teveel informatie overlaadt, maar ik citeer even een uitspraak van de Inspectie onderwijs uit "Hoera! Ik ga weer naar school" een rapport van de nationale ombudsman.
"Uit deze casus lees ik verder dat er van de kant van de school en de leerplichtambtenaar vanuit wordt gegaan dat er bij wisseling van school door een potentieel ontvangende school vooraf inlichtingen over de leerling kunnen worden gevraagd bij de school die de betrokken leerling op dat moment nog bezoekt. Op grond daarvan zou een potentieel ontvangende school vooraf al
vernemen wat de problemen van de aangemelde leerling zijn en haar beslissing over toelating daarvan laten afhangen.
Dit is een gang van zaken die in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en met artikel 42 Wet op het Primair onderwijs (artikel 43 Wet op de Expertisecentra). Deze artikelen bepalen uitdrukkelijk dat het onderwijskundig rapport dient te worden opgesteld ten behoeve van de ontvangende school en niet ten behoeve van een school die nog aan het overwegen is de leerling toe te laten en dus nog geen ontvangende school is, hooguit een potentieel ontvangende school."
Die uitspraak is belangrijk in dit verband.
Basisscholen moeten een onderwijskundig rapport maken voor de ontvangende school. De praktijk is echter dat in veel bovo systemen, dat onderwijskundig rapport (verslag van het onderwijs groep 1/8) onderdeel maken van de toelatingsprocedure.
Dat mag niet, is te lezen in de uitspraak van de inspectie.
De vo school heeft jouw kind niet toegelaten tot de loting, door het ontbreken van gegevens die de school niet mag hebben in die fase. Het is geen ontvangende school, maar een school die aan het dubben is of de leerling wordt toegelaten.
Blijft wel dat er wel een schooladvies mee moet bij de aanmelding. Een soort conclusie van dat onderwijskundig rapport. Dat advies kan samengaan met een methode-onafhankelijke toetsing over schoolvorderingen. Nio is dat in beginsel niet. Maar ook daar is geen man overboord, want de vo school mag ook in de plaats van zo'n toetsuitslag, een proefklasse doen. Dat heeft je dochter gedaan en dat is met goed gevolg afgelegd.
Groet,
Miriam Lavell

Sophia

Sophia

25-03-2012 om 13:04

Dank

Hoi Mirjam,

Jee wat ben jij goed, ik dacht dat ik een spitter was…

Het gaat om regio Den Haag, BOVO Haaglanden.

Ik heb alles ingeleverd wat nodig was bij de aanmeldprocedure en uitdrukkelijk gevraagd of het in orde was bij het persoonlijk inleveren, en dat was allemaal in orde. Overigens zat daar ook een schooladvies bij van zo’n zes pagina’s.

Ze is inderdaad toegelaten tot de toelatingsprocedure en daar goed doorheen gekomen, dat heb ik expliciet gevraagd. Er is een toelatingstest gedaan, bestaande uit een sportmiddag (samenwerking) en een schriftelijke test.

Er is mij duidelijk verteld door de coördinator eerste klassen dat ze ‘op de verkeerde stapel’ terecht is gekomen door een fout van de basisschool. Maar de basisschool ontkent dat weer en zij hebben zelfs op de dag van afwijzing nog mailcontact gehad en haar aanbevolen als een leerling die het uitstekend zou gaan doen op de nieuwe school (de mail heb ik gezien dus dat is geen smoes).

Het verbaast mij ook dat ze de avond voor de loting hiermee komen, er is geen kans meer geweest om de ontbrekende stukken in te leveren. Ze kunnen me ook niet vertellen wat ze precies missen, dat hoop ik morgen te horen, in elk geval stukken uit voorgaande leerjaren.

Dank voor de jurisprudentie, daar kan ik wat mee want ik laat het er niet bij zitten. Ergens is een fout gemaakt en ik wil dit uitzoeken.

Groet,

Sophia

Geen jurisprudentie

Dat citaat gaat niet om jurisprudentie, maar om uitleg van wet in het kader van een algemeen onderzoek van de Nationale Ombudsman.
Het citaat is in die zin wel bindend. En vooral in jouw geval bijzonder belangrijk.
Ik weet niet waarom de school nog meer gegevens had willen hebben. Vast staat dat, voorzover de ontvangende school recht zou kunnen hebben op die gegevens, ze in de toelatingsprocedure geen rol mogen spelen.
Er ontbreken dus helemaal geen gegevens.
Toch moet je dat nog even checken met wat er precies gevraagd wordt. Ga daarbij niet af op mondelingen toezeggingen, maar op geschreven tekst: waar staat dat?
De school moet zich houden aan de teksten die ze zelf schrijven of hebben onderschreven (de bovo procedure bijvoorbeeld).
De vraag is eigenlijk of daar nog iets in staat over gegevens vanaf groep 1. Staat dat er niet in, dan geldt het zelfs niet volgens de eigen regels.
Staat het er wel in, dan geldt het toch niet omdat het onrechtmatig is.
Maar het is altijd effectiever om een school met de eigen regels om de oren te slaan.
Groet,
Miriam Lavell

Lynna

Lynna

29-03-2012 om 21:33

Je gesprek?

Hoe ging je gesprek Sophia?

Sophia

Sophia

01-04-2012 om 07:05

Update

Het gesprek ging redelijk. Uiteindelijk is de fout toegegeven door de directeur. Maar de loting is geweest en er is geen plek meer, met excuses. Tja...ik koop er weinig voor. Mijn dochter staat op de reservelijst.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik afgelopen week wel haar hele dossier teruggestuurd, zonder begeleidend schrijven, zo in een envelop gegooid.

Ik heb nu een mail gestuurd of ze echt wel op de reservelijst staat, maar je raadt het al...geen reactie ontvangen.

Misschien dat ik er nog een telefoontje aan waag, maar eigenlijk ben ik helemaal klaar met deze school.

Mijn dochter is inmiddels definitief aangenomen op de school van haar 2e keuze. Het derde kind waar ik mee heb lopen leuren...maar die uiteindelijk een plekje vindt niet volledig naar wens.

Ze mag nog blij zijn, er zijn klasgenootjes die nog helemaal geen plek hebben gevonden. Het is triest gesteld met het onderwijs in Nederland...

Groet,

Sophia

Jaymza

Jaymza

01-04-2012 om 08:33

Ik snap het niet

de kinderen zijn leerplichtig, maar er is in de nabije omgeving geen school voor ze te vinden? waar gaat het naar toe in nederland?
jaymza

Marieke

Marieke

01-04-2012 om 09:15

Welke regio

Om welke regio gaat het? Want hier in de regio word je gewoon geplaatst op school naar keuze mits je voldoet aan de toelatingseisen. Dit soort taferelen ken ik helemaal niet.

Hier ook geen probleem

Iedereen komt gewoon op de school die hij/zij wil, mits overeenstemmend met advies basisschool qua nivo.
Volgens mij zijn de meeste voortgezet onderwijsscholen hier blij met elke aanmelding. Krimpregio.
Ik denk dat het hele lotingsgedoe een probleem is van de grote steden in het westen. Blijkbaar is er daar voor leerlingen meer te kiezen. Dan wil je ook kunnen kiezen. Hier hebben we dat probleem niet, want eigenlijk zijn er op redelijke afstand maar 2 opties, waarvan de dichtstbijzijnste 40 minuten fietsen is.
Geen keus kan soms heel fijn zijn. Gelukkig vind ik de betreffende school goed en haalt het hele goede resultaten.

Marieke

Marieke

01-04-2012 om 12:09

Mach

Hier eigenlijk helemaal hetzelfde verhaal. En volgens het reclamespotje op de tv zijn hier in de regio de beste scholen
Wij hebben ook de keuze uit 2 scholen, beide op een afstand van 20 minuten fietsen en beide goed beoordeeld.

Sophia

Sophia

01-04-2012 om 17:29

Teveel keus

Het gaat inderdaad om Regio Den Haag. Hier is het een een en al ellende. Er zijn maar weinig gelukkigen die zijn aangenomen op de school van hun keuze (1 op de 3 uit haar klas!). En de gewilde scholen hebben keuze te over, dus nemen volgens mij de hoogst scorende leerlingen aan. Heb je dan een kind die leerwegondersteuning nodig heeft dan kan je gaan leuren en dat voelt heel vervelend.

Mijn dochter kan wel naar een school aan de andere kant van Den Haag waar nog plek is, 1,5 uur fietsen door het drukke Haagse verkeer.

Misschien moet het wel allemaal zo lopen en heeft zij nu een 'betere' school, het hoeft inderdaad niet zo te zijn dat de meest gewilde scholen ook de beste zijn.

Sophia

Tineke

Tineke

01-04-2012 om 18:39

Niet alleen westen

Hier, in een dorp in het Noorden, wordt er ook geloot. Ik dacht dat nu overal in Nederland wel gebeurde.

K. heksenvet

Ik weet dat er in Groningen op de beide categorale gymnasia ook geloot wordt, maar de afgelopen jaren is iedereen toegelaten. De loting bleek overbodig. Ik weet niet hoe het dit jaar is natuurlijk.

Aanvulling k

Ik zag net dat op het WLG al geloot is en 40 kinderen op de wachtlijst staan.
Op de site van het Praedinius zie ik niets over een loting. Ik weet wel dat een paar jaar geleden het aantal brugklassen daar fors is uitgebreid.

Tineke

Tineke

01-04-2012 om 19:06

Zernike

Afdeling Technasium heeft al geloot, heel veel kinderen moeten teleurstellen. Dit jaar dubbel zoveel aanmeldingen als plaatsen.

Okay, Zernike wist ik niet. Maar persoonlijk vind ik het loten voor een technasium-afdeling toch heel anders dan voor een plek op de school uberhaupt. Je kan wel gewoon naar het Zernike toch?
Technasium zie ik meer als een leukigheidje. Na alle verhalen die ik er van mijn neven over gehoord heb ( zaten niet op Zernike, wel op technasium elders in de provincie) ben ik van dit concept niet erg onder de indruk.

Tineke

Tineke

01-04-2012 om 19:25

Nou mach

Zoals je weet bestaat het Zernike uit heel veel scholen. Voor een aantal van die scholen wordt er geloot. Montessori dit jaar niet, vorig jaar wel. Juniorcollege in ons dorp (is toevallig ook technasium)dit jaar wel. Dat het technasium is, had ik niet eens hoeven te vermelden. Weet ik veel waar al het publiek door getrokken wordt. Misschien is het 't kleinschalige, of het veilige van het dorp, of de LOOT-afdeling, of het feit dat in alle eerste klassen Technasium geboden wordt, of zeg het maar.
In elk geval: ook in het Noorden kun je achter het net vissen, en zul je naar de school van je tweede of derde keuze moeten. Dat was mijn mededeling. Vooral voor de beeldvorming van de westerlingen.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
Maar gelukkig heeft het lotings-spook nog niet zulke grote vormen aangenomen als in het westen.

anna van noniemen

anna van noniemen

01-04-2012 om 22:45

De vo school van oudste

laat leerlingen van de christelijke scholen per definitie door. Als je dus op een christelijke school zit hier ben je verzekerd van een plek op de beste school van Nederland. Ach... Over de openbare hier hoor ik ook nooit iets over loten. Kennelijk speelt het hier nog niet.

Evanlyn

Evanlyn

02-04-2012 om 10:54

Nou...

Ik lees hier anders een hoop "gezeur" over de beperkte keus die sommigen hebben op het platteland. Zeker als je een IADH kind hebt, kan dat echt problemen opleveren.

Er wordt op zoveel plekken geloot, dat ik me afvraag waarom het voortgezet onderwijs eigenlijk zo slecht geregeld is. In mijn tijd werd er helemaal niet geloot, ook niet voor dezelfde scholen die nu zwaar "oversubscribed" zijn. Hoe komt dat eigenlijk? Meer kinderen dan toen zijn er niet, integendeel.

Ik vind het belachelijk om over de hoofden van onze kinderen zo'n circus te organiseren. Ik wil gewoon vrijheid van onderwijs, dat lijkt me niet zo'n raar verzoek. We zitten nu maar te wachten op de loterij van een school waar dochter zeer bewust voor gekozen heeft vanwege het soort onderwijs. Natuurlijk zal ze ook wel gelukkig worden op onze tweede keus, het afvoerputje van onze stad waar altijd nog wel plaats is. Maar waarom wordt haar het recht op dit type onderwijs ontzegd? Kunnen daar niet een paar Portokabins naast gezet worden of zo?

spook

spook

02-04-2012 om 11:14

Lotingsspook?

Het westen in nogal groot hoor. Lang niet overal moet geloot worden. Dit dan weer even ter relativering naar de Noorderling, Oosterlingen, Zuiderlingen en Middellingen..... Maar zo te zien gaat het wel meer voorkomen. Toch wel raar als je ziet dat overal de leerlingenaantallen teruglopen.

Loten juist bij krimp

Teruglopende leerlingen en vrije schoolkeus, zijn bestuurlijke rampen. Voor zowel scholen als gemeentes. Het betekent dat sommige scholen groeien (daar moet worden bijgebouwd) terwijl andere scholen zo zeer krimpen dat die gebouwen half ongebruikt blijven.
De wet Passend Onderwijs is een zegening voor deze kwaal. Samenwerkingsverband en gemeenten kunnen afspraken maken over quotering: populaire school klein houden, niet populaire school vullen. Kortom de leerlingen zo spreiden dat er niets hoeft te worden bijgebouwd en bestaande scholen netjes gevuld blijven.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

02-04-2012 om 11:45

Miriam

Maar dat geldt toch alleen voor "zorgkinderen"? Of gaan ze dan gewoon iedereen als zorgkind bestempelen? Want zonder rugzakjes en de bijbehorende toetsing kan dat natuurlijk zomaar.

Evanlyn

Evanlyn

02-04-2012 om 11:49

Lijkt me trouwens wel grappig:

"Wie denkt dat hij zomaar naar deze school kan, kan niet goed bij zijn hoofd zijn. Hier is dus sprake van een zorgenkind. Ga maar rechtstreeks naar het afvoerputje."

Nee

De minister heeft in de toelichting bij de wet zelf aangegeven dat het Nijmeegse model (centrale aanmelding voor alle leerlingen) een goed voorbeeld is dat volging verdient, al vond ze het te ver gaan om het te verplichten.
Maar dat gaat het wel worden. Dat is volledig in het belang van de besturende partijen en dan gebeurt het.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

02-04-2012 om 12:01

Dat nijmeegse model

gaat zo te zien alleen over basisonderwijs. Voor voortgezet onderwijs hebben ze dezelfde soort POVO procedure als in veel andere gebieden.

Wil de minister dat uitbreiden naar VO?

"Wil de minister dat uitbreiden naar VO?"
Ja. En zelfs naar het mbo.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

02-04-2012 om 12:06

ja, er is keus. Tenminste, in theorie. In de praktijk niet en daar gaat het nu juist om.

Overigens ben ik het geheel met je eens dat de populairste school niet de beste hoeft te zijn. Maar ja, het is net als bij parkeerbeleid. Als een bepaalde school vol zit, krijg je overloop naar de doodnormale scholen er omheen. Binnen de kortste keren moet voor alles geloot worden, behalve voor de school waar echt niemand heen wil. Doek die school dan op, denk ik in mijn simpelheid. Ouders zijn heus niet gek. Ja, er zijn er die voor de status gaan. Maar de meeste ouders willen gewoon een normale school, en dat wordt ze ontzegd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.