Sophia
25-03-2012 om 06:35
Geen eerlijke kans
Beste allemaal,
Mijn dochter heeft van de week gehoord dat ze niet is aangenomen in de brugklas van de zo gewenste school. De reden was dat ze haar niet hebben meegenomen in de loting omdat haar papieren niet compleet waren.
Ze was de eerste inschrijving en ik heb alle papieren persoonlijk overhandigd. Nu blijkt dat er om aanvullende informatie is gevraagd aan de basisschool. Volgens de basisschool is deze info gegeven, volgens de vo school nooit ontvangen. Kortom kastje naar de muur...maar wel met grote gevolgen voor mijn dochter. En dit alles speelt dan ook nog zonder dat ze de ouders inlichten (want dan had ik nog iets kunnen doen).
Volgens de bovorichtlijnen zijn scholen verplicht om onderling informatie uit te wisselen, dus ik heb de bovo gebeld. Wat blijkt? Er zijn richtlijnen maar als scholen zich daar niet aan houden dan moet je gaan klagen bij de school, bovo kan daar niets aan doen.
Weten jullie waar ik nu nog naartoe kan omdat er geen eerlijke procedure is gevolgd? Of moet ik me er maar bij neerleggen en op zoek gaan naar een andere school in de hoop dat deze school wel goed contact heeft met de lagere school...
Groet,
Sophia

M Lavell
02-04-2012 om 12:18
De slechtste
Maar hoe voorkom je nu dat je door deze systematiek op een slechte school belandt? Die zijn er ook namelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
02-04-2012 om 12:21
Vind ik ook,
daarom moet je die impopulaire scholen gewoon sluiten. Er is tenslotte sprake van krimp en dat wordt de komende jaren alleen maar erger. Dan kunnen de leegstaande gebouwen dependances van de populaire scholen worden voor zolang dat nodig is. Klaar.
Tja, je kan vrije schoolkeus van tafel willen vegen omdat *sommige* ouders alleen maar naar onzinnige dingen kijken. Maar ik ben zulke ouders nog niet tegengekomen, niet op OO en niet IRL.

Evanlyn
02-04-2012 om 12:25
P - slechte scholen
En dat er geen slechte scholen zouden bestaan, geloof ik gewoon niet. Sommige scholen zijn echt wel met reden het afvoerputje. ja, het kan zijn dat die benaming inmiddels onterecht is omdat ze hun leven gebeterd hebben. Het duurt nog wel een tijdje voordat de reputatie hersteld is, dat is helemaal waar. Maar ouders zijn heus niet gek en winnen echt wel inlichtingen in!

Evanlyn
02-04-2012 om 12:39
Tja,
Als je bedrijf slecht loopt, sta je op straat. Als dat ook voor leerkrachten geldt, ga ik daar niet om huilen.
Ik wil niet één school overhouden, maar wel voldoende scholen waar iedereen blij mee is, om wat voor reden dan ook.
Als je vindt dat vrije schoolkeuze onzin is, kan men beter kiezen voor een postcodebeleid zoals in Engeland, dan weet je tenminste wat je te wachten staat als je in een bepaalde wijk gaat wonen. Nu kun je in je eigen buurt niet terecht en ik zie niet in wat daar het voordeel van is. Het levert alleen meer kinderen op die langer fietsen en dus meer verkeersrisico lopen (en minder tijd voor huiswerk hebben). Alles is beter dan dit idiote circus.

M Lavell
02-04-2012 om 12:40
Waarom niet?
P:"Ik ken een slechte school in Oost-Groningen (havo/vwo) waar bijna iedereen naar toe gaat... waarom? Er is niet veel anders te kiezen (helaas), maar die laat je toch ook niet sluiten? "
Waarom niet eigenlijk? Maar de kwestie is natuurlijk een andere: ik laat mijn kinderen niet naar een slechte school sturen. Als dat wel de voorkeur heeft van het samenwerkingsverband, dan wil ik boter bij de vis: een nieuw bestuur, team, extra bijles, etc.
"kom eens met een slechte school voor havo of hoger in een stad waar geloot moet worden??"
Waarom havo of hoger? Er zijn ook vmbo scholen waar geloot wordt. In Amsterdam ben je sowieso overgeleverd aan de verdeelprocedure. En ja, daar staat ook een slechte vo school.
En dan hebben we het nog niet over het bo waar dit soort procedures ook al hun intrede doen.
Ik snap je kritiek wel, wat zeur je nu wij hebben sowieso niks te kiezen, maar allemaal even slecht is niet per se beter. Bovendien hebben jullie niks te kiezen omdat in het verleden de keuze is weggesaneerd door fusies.
Groet,
Miriam Lavell

koffiekwast
02-04-2012 om 20:58
Reactie op mach
alleen op het Willem Lodewijk Gymnasium wordt geloot. Op het Praedinius is inderdaad gewoon het aantal brugklassen uitgebreid. Kwestie van aanmelden voor 1 april en voldoen aan de toelatingseisen (die overigens helemaal niet zo heel hoog lagen qua cito score toen onze dochter zich aanmeldde.) Bovendien ook nog een hele leuke school, onze gastdochter uit Indonesie werd ook zonder problemen binnengehaald voor een jaar en voelt zich enorm thuis.
(en op het Praedinius kan je dan ook gewoon Technasium volgen / net als op het Werkmancollege voor het geval het Zernike Technasium vol zit.)

Tineke
02-04-2012 om 21:17
Ja maar
Koffiekwast, nu gaat het weer alleen over gymnasium. Dat is heus niet de enige schoolsoort waar eventueel geloot kan worden. Dat ik de term technasium erin gooide was dom, en leidt dus tot verwarring.
Het Zernike is van KB tot en met Atheneum. Lang niet iedereen kan uitwijken naar het gymnasium.

koffiekwast
03-04-2012 om 08:00
@k.heksenvet
Natuurlijk weet ik dat gymnasium niet voor iedereen een optie is. Maar ik reageerde in eerste instantie op Mach die zei dat er op beide Groninger gymnasia geloot wordt, en dat is dus niet het geval.
Het feit dat je in Groningen op meer plekken technasium kan doen (bv ook op het Werkman waar je voor VMBO tot VWO naar toe kan) was gewoon een extra toevoeging om aan te geven dat er ondanks het feit dat 1 school niet alle aanmeldingen kan accepteren, er nog steeds heel veel ander opties zijn in stad en omgeving.
Is er trouwens voor alle afdelingen van het Zernike sprake van loting?
groet
Koffiekwast

Evanlyn
03-04-2012 om 10:49
Pfff...ze is ingeloot!
Alweer een zorg minder. Toch denk ik steeds aan de ouders die nu een droevig kindje moeten troosten, dat ook heel bewust voor deze vorm van onderwijs had gekozen.
Bah, wat een rotsysteem.

Vic
03-04-2012 om 21:08
Evanlyn
Gefeliciteerd! Een pak van je hart is dat inderdaad. Ik kan me nog goed de spanning herinneren (wij hadden het vorig jaar).