Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Deliggt

Deliggt

12-12-2018 om 12:44

Geen kerstdiner

Ik weet niet waar ik moet beginnen , maar is het verbieden om niet naar het kerstdiner op school te gaan te streng? Mijn kind van 7 is al jaren aan het klieren op school luistert slecht dagelijks straf op school en noem maar op. nu heb ik hem gezegd dat hij niet naar het kerstdiner mag omdat hij het niet heeft verdient. Ik voel me nu zo een slechte moeder, maar ik weet niet hoe ik anders hem duidelijk moet maken dat zijn gedrag niet ok is!;

Pirata

Pirata

12-12-2018 om 12:48

Te zwaar

Nee, ik vind die straf veel te zwaar. Daarbij valt bij ons het kerstdiner onder "lestijd". Dus verplicht!
Ik zou inzetten op hulp voor jou en hem.

terug laten verdienen

zodat hij kan laten zien dat gewenst gedrag beloond wordt? Dan kan hij toch gaan( want dat kun je niet maken eigenlijk he)
Heb je goed contact met de juf? Dan zou je t door kunnen spreken met haar? Dat je iets hebt gezegd wat eigenlijk te zwaar is maar dat je even niet weet hoe en wat omdat je het vervelend vindt wat hij doet ..wie weet kunnen jullie samen hem verder begeleiden in zijn gedrag.

Wat geeft school zelf aan?

Koffiekop

Koffiekop

12-12-2018 om 13:18

Krijg je verder al begeleiding of zo?

Ik vind het echt heel alarmerend klinken. Een moeder die zegt dat haar kind van 7 (!) al jaren (!) aan klieren (!) is. Daar klopt iets echt heel erg niet volgens mij. Dus vandaar mijn vraag: krijg je al begeleiding/opvoedondersteuning? Zo nee, dan zou ik dat heeeel snel gaan regelen. Als je met 7 jaar al zulke problemen ervaart hou ik mijn hart vast voor de puberteit.

Kinderen van 7 klieren niet. Die hebben blijkbaar ergens heel veel moeite mee, of problemen, of worden gepest, in ieder geval is er geen kind van 7 dat loopt te klieren om het klieren.

Laila

Laila

12-12-2018 om 13:30

Koffiekop

Ok, misschien moet ik het anders formuleren...hij leert goed en haalt hele goede cijfers, maar dat straffen elke dag op school omdat hij teveel kletst even veel beweegt baart me een zorgen. Hij gaat 1 keer in de 2 weken naar een kindercoach ...thuis gaat het eigenlijk fantastisch en luistert super alleen vind ik het zo jammer dat het op school niet zo loopt zoals het hoort te lopen

Jan

Jan

12-12-2018 om 13:42

Te streng dus

We hebben het over kletsen, geen pestgedrag. Geen ruzie niks. Veel te streng dus

Pirata

Pirata

12-12-2018 om 14:02

School

Dat "kletsproblematiek" speelt op school dus het lijkt me dat het aan de school is om daar consequenties aan te verbinden ( of eigenlijk liever, om hem te leren dat hij soms stil moet zijn). Niet vanuit huis straffen voor schoolse zaken! En daarbij, hij is pas 7!!

clowntje

clowntje

12-12-2018 om 14:11

volledig eens met pirata

Thuis geen straf geven omdat hij op school iets doet wat niet mag. De juf geeft hem toch ook geen straf als hij bijvoorbeeld 's avonds tig keer uit bed zou komen? Of als hij thuis een grote mond tegen jou zou hebben?

Koffiekop

Koffiekop

12-12-2018 om 16:04

Dus geen klieren

maar een 'gewoon' druk en aanwezig jongetje in de klas. Nee, dat zou ik dan ook bij school laten. Laat de juf hem maar wat taken buiten de klas doen. Koffie halen voor haar, het schoolplein vegen, verzin maar wat. Als hij goed kan leren kan hij best af en toe wat missen. Als hij dan de rest van de tijd rustiger is in de klas lijkt me dat voor iedereen winst.

Verveelt hij zich niet misschien? Kinderen die niet genoeg uitgedaagd worden vertonen ook wel van dit soort gedrag. Gewoon omdat ze zich vervelen. Zou je (lees: de juf) mee kunnen experimenteren. Geef hem wat moeilijkere werkjes en kijk wat er gebeurt.

Maar eens met de anderen, niet thuis straffen voor wat er op school gebeurt (binnen grenzen natuurlijk) en zeker niet als er op school ook al gestraft wordt. Ik vind dat trouwens wel een enorm zwaktebod, bij een kind van 7...

Lou

Lou

12-12-2018 om 16:06

Nee joh

Maak het maar gauw goed met je zoon. Natuurlijk ga jij hem niet straffen voor kletsen op school. Dan voel je je eerlijk gezegd wel een beetje terecht 'een slechte moeder'. Tussen aanhalingstekens omdat je natuurlijk niet echt een slechte moeder bent. Maar deze straf moet je wel gauw weer ongedaan maken, want hij slaat nergens op.

Guppie

Guppie

12-12-2018 om 16:26

Kletsen

Weleens gehoord hoe veel mensen druk zitten te kletsen tijdens het eten?
Druk gedrag kan deels te maken hebben met voedselovergevoeligheden en tekorten aan voedingsstoffen. En voor sommige kinderen kan het teveel zijn om lang stil te zitten. Ons huidige leersysteem werkt dan niet echt gunstig. Als ie voor schooltijd zijn energie kwijt kan door veel te bewegen, zou dat al kunnen schelen.

Te streng!

Ten eerste is een kerstviering een verplichte schoolactiviteit en worden eventueel extra uren dat de jeugd aanwezig is, gecompenseerd door bijvoorbeeld een vrij dagdeel op een ander moment. De straf die je nu bedenkt, kan je dus problemen geven bij de leerplichtambtenaar. Hoeft niet, maar het kan dus wel! Dus om die rede is het een foute straf.

Ten tweede moet de juf straffen op het moment dat hij op school vervelend is, niet jij. Straf duidelijk en direct op wat fout gaat en niet later. Het verband tussen straf en daad is dan allang weg voor een jong kind. Dus gaat hij frustreren omdat hij de straf niet meer begrijpt, krijgt nog meer straf etc.

Ten derde laat uitzoeken of je zoon last heeft van ADHD, hoogbegaafdheid etc. Niet om het etiketje, maar vooral om beter inzicht te krijgen over hoe hij aangestuurd moet worden en wat jullie en school kunnen doen zodat zijn gedrag, werk etc. verbeterd. Zoek daar ook de samenwerking met school. Bedenk dat negatieve aandacht ook aandacht is. Frustraties worden daarmee niet opgelost, maar het helpt als je uit gaat zoeken waarom hij niet leert van zijn dagelijkse straf. Misschien helpt het bijvoorbeeld om te belonen, complimenteren als hij juist wel rustig is zonder zijn klasgenootjes af te leiden. Want hij hoort al jaren dat hij een klier is, maar wellicht niet hoe hij het wel moet doen.

Dees

Dees

13-12-2018 om 08:18

Terugverdienen ik ken de andere kant

Het is inderdaad een zware straf. Overigens terecht dat je het vervelend vind mijn kind gaat op het moment met tegenzin naar school omdat hij naast zo'n kletser en vervelend kind zit. Zoon wil werken en wordt constant afgeleid door dag joch, gun mijn zoon weleens rust van hem maar ja.

Je kunt de kinderen uit je zoons klas helpen door je zoon zijn kerstdiner terug te laten verdienen door zoveel dagen met max 2 waarschuwingen per dag te krijgen ofzo.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2018 om 13:37

Lekker opbouwend Dees

Jij bestempelt de zoon van Deliggt nu dus ongezien tot vervelend kind.

Als jouw zoon last heeft van "dat joch", zou ik daar met zijn leerkracht over praten. Dan kunnen de jongens eventueel van plaats veranderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2018 om 13:48

Foute straf

Echt, snel herroepen. Ik hoor geen bewust stout gedrag, ik hoor een karaktereigenschap. Daar kun je onmogelijk straf voor geven. Los daarvan, vind ik dat het functioneren op school los moet staan van feestelijkheden die totaal niets met de schoolprestaties te maken hebben. Het kerstdiner hoef je nergens mee te verdienen, die wordt gehouden in de geest van het kerstgebeuren. Dus lief zijn voor elkaar, rekening houden met wie het minder heeft en uiteraard gezélligheid. Als je zoon dit soort activiteiten leuk vindt, maar ook als dat niet zo is, is het uitermate pijnlijk om niet met de groep mee te mogen doen en vervolgens te moeten luisteren naar de afterdinner verhalen.

Ik word echt naar van dat je dit zo bedacht hebt, maar vind het positief dat je toch om raad gevraagd hebt. Kennelijk voelde het voor jou ook niet juist.

Dees

Dees

13-12-2018 om 13:49

Kaaskopje

Ze geeft zelf aan dat hij al jaren aan het klieren is op school. Dan is voor mij de definitie van vervelende kinderen, kinderen die anderen tot last zijn met hun gedrag.

Die vervelende kinderen zijn onder andere de reden waarom op veel scholen de plekjes in de klas continue veranderen. Mijn zoon is nu een aantal weken de klos, over een poosje hoop ik dat hij eindelijk eens bij een kind mag zitten dat ook lekker van doorwrmerken houdt.

Vervelende kinderen

Bijzonder....kinderen die gedrag vertonen waar anderen last van hebben zijn per definitie vervelende kinderen 🤔

Koffiekop

Koffiekop

13-12-2018 om 14:46

Dees, Deliggt heeft dat zelf al eerder genuanceerd

zie bericht #5

En verder eens met Kaaskopje en kaatjecato, kinderen die kletsen, druk zijn of op andere manieren storend (kunnen) zijn voor hun klasgenoten zijn NIET per definitie vervelend.
Er zijn wel vervelende ouders, maar dat is een andere discussie.

Als jouw zoon zoveel last heeft van zijn buurman, moet jij het gesprek aangaan met de leerkracht, maar niet dat andere kind als vervelend bestempelen. En zeker niet tegenover jouw zoon. Je kunt hem wel vertellen dat niet iedereen hetzelfde is, en dat hij nog wel vaker mensen tegen zal komen die anders zijn dan hij. En je kunt hem helpen om zelf het gesprek met de leerkracht aan te gaan over oplossingen (met sommige taken op een andere plek/de gang zitten). Of hoe om te gaan met zijn buurman. Oordopjes?

nadine

nadine

13-12-2018 om 15:24

Dees en Dellgt

Mijn dochter is ook een kletstante en klets ook wel eens als het stil moet zijn. En krijgt ook wel eens straf van de juf. Hoop toch echt niet dat andere ouders haar zien als een vervelend kind en zo over haar praten.

Als ik aan de juf zou voorstellen dat mijn dochter voor straf niet naar de kestdiner mag dan zal ze dat gewoon afkeuren. Want ondanks dat de juf haar wel eens straf geeft vind ze mijn dochter een heel lief en sociaal meisje. Heb je daar als met de juf over je zoon over gehad?

Dees

Dees

13-12-2018 om 15:59

Vervelend is vervelend

Nou een vervelend kind mag best vervelend genoemd worden. Een kind wat constant door de les en het werken heen praat en andere kinderen afleid is gewoon vervelend.

En ja er is overleg met juf geweest en elk kind heeft last van hem, op de andere vervelende kinderen na en de mijne lijkt er van alle kinderen het beste mee om te kunnen gaan.
En een kind oordopjes geven omdat een ander kind weigert te leren zijn waffel te houden als dat gewenst is is een rare oplossing. Ik geef mijn kind inderdaad aan dat hij er niets aan kan doen, maar ook moet zorgen dat hij niet erin mee gaat en gewoon aan het werk gaat. Blijft dat het vervelend is voor mijn kind om bij hem te moeten zitten.

Koffiekop

Koffiekop

13-12-2018 om 16:41

Verschillende definities van vervelend

Dees, als het andere jongetje een tic had gehad, had je hem dan ook vervelend genoemd? Het is zo makkelijk om te zeggen dat hij zijn mond maar moet houden (hoe krijg je het uit je toetsenbord, dat een kind "zijn waffel moet houden"?!?), maar je weet niet wat erachter zit. Loop eerst eens twee weken in zijn schoenen voordat je een oordeel klaar hebt, zeg ik altijd maar.

Ook een rare aanname trouwens dat de andere vervelende kinderen geen last hebben van dit kind. Tja, in de wereld lopen nu eenmaal zo ongeveer 7 miljard andere mensen rond, fijn als je met in ieder geval een groot deel daarvan om kunt gaan/om kunt leren gaan. Dat is een groot goed lijkt me. Tel je zegeningen maar met je eigen fantastische zoon...

Pirata

Pirata

13-12-2018 om 17:23

Nee Dees

Dat geklets *vind* jij wellicht vervelend, maar dat betekent niet dat het kind vervelend *is*. Iedereen doet wel eens lastig.

Ik val van mijn stoel...

“ een kind weigert te leren zijn waffel te houden als dat gewenst is...”

Jemig, wat een venijn naar een kind waarvan je hoogstwaarschijnlijk helemaal niet weet wat de reden van zijn (voor jouw zoon) ‘storende’ gedrag is...

Niet ieder kind is even goed in staat zijn/haar gedrag te reguleren, en ze zijn nog volop in ontwikkeling op de basisschool (en daarna....). Als volwassenen en andere kinderen dat toeschrijven aan ‘niet willen’ kan dat heel schadelijk zijn voor een kind.

Hopelijk voor jouw zoon kan hij aan al jouw verwachtingen voldoen, Dees...

Dees

Dees

13-12-2018 om 19:25

Kaatjecato

Klopt kaatjecato, maar iedereen wil zo graag labeltjes plakken en dergelijken. Ik zeg ook niet dat de jongen geen reden zal hebben zijn mond niet te houden maar je kunt ook het beestje bij de naam noemen. Vervelend kind dat zijn waffel niet kan houden. Daar moet wat mee gedaan worden want die kinderen veroorzaken overlast bij anderen hoe je het ook went of keert.

Dat kind is dus vervelend, staat totaal los van de reden. En dat kind houd zijn waffel niet, staat ook totaal los van de reden.

Ik heb geen hekel aan het kind, ik geef alleen aan dat het vervelend gedrag vertoont waar iets aan gedaan moet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2018 om 10:39

Dees

Om even eerlijk te zijn, gebruik in thuis weleens andere woorden voor bepaalde situaties of mensen dan ik in het openbaar zou doen. Dus thuis zou ik ook best eens kunnen zeggen dat ik iemand vervelend vind. Maar dat is dus mijn beleving, geen feit. Ik vind die persoon vervelend, maar een ander hoeft dat niet zo te vinden. Het is daarom altijd handig (dat heb ik ook moeten leren) om vanuit de eigen positie te praten. Dus 'ik vind' gebruiken en niet 'het is'.

Ik hoop dat jij buitenshuis je tekst ook iets anders kiest, want een vervelend kind wat zijn waffel moet houden, hmmm... dat vind ik voor deze situatie onnodig grof taalgebruik. Als je geen hekel aan dat kind hebt, zoals je zegt, dan zou het naar mijn idee niet in je opkomen om te zeggen dat hij zijn waffel moet houden.

En ja er is overleg met juf geweest en elk kind heeft last van hem, op de andere vervelende kinderen na en de mijne lijkt er van alle kinderen het beste mee om te kunnen gaan.===

Is het een karaktereigenschap van vervelende kinderen om elkaar niet vervelend te vinden? Van het laatste krijg ik vooral jeuk. Lief als hij zo is, zelfgenoegzaam van jou dat je dat zo benadrukt. Ik voel totaal geen sympathie voor hoe je dit benadert, terwijl het best kan zijn dat je helemaal gelijk hebt.

mijk

mijk

14-12-2018 om 11:50

Dees

Als ik jou ooit zo zou horen praten over een kind inde klas van mijn kinderen ging jouw kind heel snel op de lijst kinderen waarvan ik het spelen niet actief aanmoedig. Oftewel het lijstje kinderen met moeders die ik vervelend vind.

Het beestje bij de naam noemen zou in dit geval zijn. Die moeder is een zeikwijf maar dat zeg je dus gewoon niet...

Mijk

Waarom heeft je zoon ‘vervelend’ gedrag?

Deliggt:
De waarom vraag is belangrijker dan straf.
Niet uitsluiten van het kerstdiner hoor! Straf zou moeten leiden tot verandering van gedrag.
Krijgt hij genoeg tijd om zijn energie kwijt te kunnen op school? Sommige scholen moeten de kids binnen zitten voor straf in de pauze, resultaat is vaak een nog drukker kind.
Of verveelt jouw kind zich en heeft hij uitdagender werk nodig op school?
Succes en vooral goede dagen positief belonen( juf op school ook!)

buiten schooltijd

leerplicht geldt tot 3 uur dus kerstdiner is niet verplicht
of het een goede straf is hangt af van hoe snel het kerstdiner achter de daad is

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 17:00

Zahara

Ik vind het nooit een goede straf. Het valt in dezelfde categorie als 'voor straf zonder eten naar bed'. Wat heeft eten te maken met straf? Eten heb je nodig. Nu is dit een speciaal eet'moment', maar nog steeds eten. Eten mag m.i. nooit als strafmiddel ingezet worden.

Flavia

Flavia

16-12-2018 om 17:43

Zahara

'leerplicht geldt tot 3 uur dus kerstdiner is niet verplicht'

Nee, er staan geen tijden in de wet PO, alleen een verplicht aantal uren, de scholen bepalen zelf welke tijden van de dagen tot die uren gerekend worden.
Bij veel scholen valt het kerstdiner dus wel onder de verplichte uren. Een slimme truc om aan de uren te komen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/vraag-en-antwoord/hoe-regelen-basisscholen-de-schooltijden-en-lesuren

Jacqueline

Jacqueline

16-12-2018 om 17:57

Koppeling

Op welke manier is het gedrag van jouw zoon gekoppeld aan het kerstdinner? Zou hij het uberhaupt erg vinden als hij er niet heen mag?

Ik vraag me namelijk af of je zoon wel wat leert van niet naar het kerstdinner gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.