Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2009 om 10:14

Geen leuke klas

Hallo,

Mijn dochter zit in groep 4 en dit is niet zo'n leuke klas. Ik hoor van steeds meer ouders dat hun kind het ook niet gezellig vind in de groep. Er zijn een paar erg vervelende knulletjes die andere kinderen verbieden op de glijbaan te gaan, die schoppen en slaan. En bij de meisjes zitten een paar grietjes die pesten, stoken en kinderen buitensluiten. Wat ook niet helpt denk ik is dat de leeftijdverschillen ook wel groot zijn. Mijn dochter is net 7 en er zijn kinderen die al 9 zijn (zitteblijvertjes). De sfeer is danig verziekt in mijn ogen. Maar het is nou ook weer niet zo erg dat dochter naar een andere school zou willen. Op zich is de school ook wel leuk, het onderwijs is goed. Alleen moet je als ouder zelf wel allert zijn.
Dochter klaagde al een poosje en nu hoor ik het dus ook van andere ouders. Na gisteren weer een klaagzang te hebben aangehoord van een ander kind heb ik besloten er nu maar eens een gesprek met juf over aan te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat het haar is ontgaan. Maar juf valt in tot december en stiekum heb ik ook wel het idee dat ze het nu wel geloofd. Na de kerst krijgen de kinderen 2 andere juffen. Ook geen ideale situatie vind ik trouwens, 3 leerkrachten per jaar.
Is er iemand die dit herkent en heeft iemand een idee wat hieraan gedaan kan worden? Dan kan ik juf ook een beetje op gang helpen misschien

Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wolkje

Wolkje

07-11-2009 om 11:08

Zet de school aan het werk

Dit betekent werk aan de winkel voor de school. Ik zou het niet alleen bij de juf neerleggen, die denken vaak, over een jaar/half jaar/paar maanden ben ik van ze af.
Maar ze kunnen hier wel degelijk iets aan doen. Een beetje leerkracht kan, desnoods met een methode sociale vaardigheden, de sfeer in de klas heel erg goed verbeteren.
Ik heb een aantal malen gezien dat iedereen op een school ging roepen: 'Het is nu eenmaal een moeilijke klas', alsof het niet om kinderen gaat die iets moeten leren, maar om een mystiek natuurverschijnsel. Daar zou ik niet in trappen. Ik heb al bij twee van mijn kinderen gezien dat de leerkracht de sfeer in de klas zeker positief kan veranderen.
Als ik jou was, zou ik, samen met verschillende andere ouders, een gesprek aanvragen met de juf én de directie/intern begeleider. Doe dit niet alleen met de leerkracht, anders zit je over een paar maanden weer met hetzelfde probleem. Deze klas moet nog vijf jaar met elkaar naar school. Ik zou het gesprek niet alleen doen, dan lijkt het alsof jij alleen vanuit jouw eigen kind spreekt, voor je het weet is jouw kind niet zo sociaal vaardig en moet hij/zij naar een cursus. Ik zou een aantal voorbeelden noemen en de school aanspreken op haar verantwoordelijkheid.

kaatje43

kaatje43

07-11-2009 om 12:42

Duidelijk een klus voor de juf

Hier moeten ze gewoon wat aan doen. En het heeft er niets mee te maken dat er 2 jaar leeftijdsverschil tussen zit hoor. "Etterbakkies" zijn er altijd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-11-2009 om 18:30

Pelle

Dit zijn dan vooral kinderen die in groep 0 zijn begonnen en daarna extra hebben gekleuterd ivm taalachterstanden. Ik keek trouwens verkeerd, de eerste die 9 wordt wordt dat in januari. Nou ja, dat is al bijna.

Klas als natuurverschijnsel

Ik moet lachen om Wolkjes reactie t.a.v. deze topic:
"Ik heb een aantal malen gezien dat iedereen op een school ging roepen: 'Het is nu eenmaal een moeilijke klas', alsof het niet om kinderen gaat die iets moeten leren, maar om een mystiek natuurverschijnsel. Daar zou ik niet in trappen. Ik heb al bij twee van mijn kinderen gezien dat de leerkracht de sfeer in de klas zeker positief kan veranderen. "
Inderdaad, soms krijg je inderdaad dit soort boodschappen mee op school. Er is bijv. nu in de klas van mijn dochter (groep 3) al een paar keer gezegd dat dit 'zo'n leuke klas' is. Twee jaar geleden zat mij zoon in groep 3 en werd constant door dezelfde leerkrachten gezegd dat het 'een hele moeilijke klas' was waar hij in zat. Het frappantste is nog wel dat de klas van mijn zoon nu door de leerkrachten van groep 5 'zo'n leuke klas' wordt genoemd. Beauty is in the eye of the beholder, denk ik dan maar. Het oogt nogal fatalistisch als een leerkracht een klas afdoet als 'moeilijk' en vervolgens geen stappen onderneemt om verandering te bewerkstelligen.
Dus wat mij betreft inderdaad 'een klus voor de juf' zoals Kaatje al zei.

Beetje boze moeder

Beetje boze moeder

08-11-2009 om 22:24

Inderdaad zorra

De leraar van vorig jaar is heel slecht geweest voor de klas van mijn kind. De sfeer was slecht en negatief, elkaar pesten en zieken was de norm geworden. Schelden was leuk en normaal, uitlachen ook. De leraar van het huidige schooljaar is er in twee weken in geslaagd om de sfeer weer te normaliseren. Ik ben heel blij dat het probleem nu is opgelost. Maar ik word steeds bozer als ik erover nadenk. Het had niet hoeven te gebeuren.

Normale sfeer

Ik weet niet hoor, ik geloof wel een beetje in 'leuke klas'. Jongste zit in een klas die al vanaf groep 1 'leuk' is. Ook als er zittenblijvers bij komen en ook als er nieuwe wildvreemde kinderen met een maf accent bij komen en ook als er 'zielige' kinderen bij komen. En ongeacht welke leerkracht zelfs ziektes en 4 verschillende leerkrachten in een jaar het maakt niet uit, de klas blijft leuk. En daar waren ook leerkrachten bij die oudste ook heeft gehad. En die zat in een klas waar het gauw 'hommeles' was als de leerkracht de boel niet goed in de hand hield. Een 'niet leuk' klas dus zeg maar. En uit die tijd weet ik precies welke leerkrachten de klas qua sfeer konden beïnvloeden en welke niet. Die het niet konden/deden heeft jongste ook gehad en haar klas blééf leuk.
Als een klas áltijd leuk en gezellig en saamhorig kan zijn ongeacht welke leerkracht, dan moet het andersom ook kunnen lijkt mij.
Wat mij trouwens toendertijd opviel met die 'niet leuk' klas van oudste was dat de jongere garde méér invloed had op de sfeer dan de wat 'oudere garde' leerkrachten.
Ik geloof wel dat als een klas 'moeilijk' is of weinig samenhang heeft er maar iéts hoeft te gebeuren of het is weer mis. En er gebeurd natuurlijk altijd wel wat in een jaar en niet alles heb je in de hand (zoals ziektes enzo). En een 'leuke klas' is denk ik zowiezo een stabielere klas.
groeten albana

reina

reina

09-11-2009 om 09:46

Kan wel

Natuurlijk heb je als leerkracht invloed op de sfeer in de klas, maar de kinderen onderling bepalen de sfeer ook. Er zijn klassen waar het als vanzelf gezellig is, leerlingen helpen elkaar, er wordt niet gepest etc., er zijn ook klassen waarbij het van het begin moeizaam gaat, onderlinge rivaliteit, pesterijtjes etc., je kunt dat als leerkracht bijsturen, maar helaas niet altijd helemaal oplossen.

Vic

Vic

09-11-2009 om 09:56

Verbeterd

De klas van mijn oudste was vorig jaar ook een 'rotklas'. Er zitten verschillende kinderen in de klas waar 'iets mee is' en nadat de vaste leerkracht was overleden is een deel van de klas volledig losgeslagen. Het was zelfs zo erg dat mijn dochter zich op een gegeven moment niet meer veilig voelde en steeds schoolziek was. In overleg met de leerkracht en IB'er hebben we toen een oplossing kunnen vinden.
Dit jaar staat er voor de klas een nieuwe leerkracht (m), volgens mij net van de pabo maar hij heeft de groep behoorlijk onder controle. Vanaf de eerste dag houdt hij de klas heel kort en er zijn heel duidelijke regels afgesproken. Toen ik dat hoorde op de info-avond vond ik het wel heel erg streng, maar mijn dochter heeft het nu weer prima naar haar zin, dus het werkt wel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-11-2009 om 19:37

Juf

had zelf ook al geconstateerd dat het niet zo lekker ging zei ze. Ze gaat er nu mee aan de gang. De jongens mogen geen pakkerdje meer spelen, aangezien dat nu steeds uitloopt in slaan en schoppen. Gebeurt dit nog wel, dan moeten ze naar binnen.
Aan dat meidengekliek schijnt weing te doen te zijn. 't Is een beetje de leeftijd zegt ze. Maar waarom kliekt mijn dochter dan niet??? Die is daar misschien nog te jong voor
We wachten nu wel af of het beter gaat.
Dank jullie wel voor het meedenken.

grt Dendy

Kliekjes

Dendy, jouw dochter hoeft helemaal niet te gaan 'klieken' als ze ouder wordt. Mijne doet het ook niet, die is er denk ik te onnozel voor. Het is gewoon gedrag dat kan worden afgeleerd, op school dan. Een vriendin van mij is juf en die begint het jaar altijd met uit te leggen dat op school iedereen mee mag doen. Clubjes, kliekjes, groepjes, ze zijn gewoon verboden. Natuurlijk mag je eigen vriendinnetjes hebben, maar op school mag iedereen meedoen. Ze heeft altijd feilloos door wie de 'queen bee' van zo'n groepje is en wie de meelopers zijn en straft al het ongewenste gedrag vanaf dag 1 consequent af. Kinderen op die leeftijd vinden het nog belangrijk dat de juf ze lief vindt, dus als duidelijk is dat juf dat gedrag niet tolereert, houden ze er vanzelf mee op. Dat iets 'de leeftijd' is, vindt mijn vriendin onzin.

wolkje

wolkje

10-11-2009 om 09:12

Of juist te slim

'Mijne doet het ook niet, die is er denk ik te onnozel voor.'
Ik vind het juist van pit en doordenken getuigen als een kind niet mee gaat in dat rare kliekjes gebeuren. Ik vind die kliekjes nu niet bepaald het toppunt van beschaving. Het doet me altijd een beetje aan die groep chimpansees in Apeldoorn denken.
Zo heb ik dat ook wel benoemd tegen mijn kinderen. De klas is net een apenrots, kinderen zijn de hele tijd aan het bepalen wie in welke positie zit. En als de leerkracht dan verzuimd om die positie in te nemen, dan gaan er allerlei akelige groepsprocessen in de gang.

Geweldig!

Wat een geweldige vergelijking! Ik zag meteen voor me hoe de meester van de oude school onderaan de rots zat en probeerde een plekje naar boven te klimmen, waar hij door de pestkoppen van de klas hardhandig weer naar beneden werd geduwd. De juf van de nieuwe school zit als een matriarch bovenop de rots, overziet mild haar onderdanen en wordt niet in haar positie bedreigd.
Of dochter echt doordenkt dat kliekjes niet bepaald aantrekkelijk zijn weet ik niet. Zij voelt zich er niet prettig in, ik denk dat het meer een soort intuïtieve afkeer is van onaangename groepsprocessen. We zullen zien wat de middelbare school gaat brengen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.