Appel
04-06-2010 om 13:51
Geld betalen voor verspillen papiertjes
Grrr, ik word af en toe zo moe van de school van zoon(9)! Gisteren kwam hij thuis met de mededeling dat hij vandaag 10 cent moest betalen aan juf.
Met 2 vriendjes had hij onder het brood eten papieren vliegtuigjes gevouwen van nieuwe vouwblaadjes van school (uit het laatje gepakt waarschijnlijk). Daarop had juf gezegd dat ze zuinig moesten zijn met de spullen van school en 5 ct. per blaadje moesten vergoeden: 10 cent dus in ons geval, de andere jongetjes 20 en 25 cent.
Pfff, had juf dat nou niet een beetje luchtig en met humor kunnen oplossen? Ik heb me ernstig afgevraagd of ik van zo'n kleinigheid een punt zou maken, maar tja, als school dat doet...
Ik heb een van de andere ouders gebeld gisteren, en zij wist te vertellen dat de namen van de jongens op het bord stonden, met de "boete" erachter, lekker voor iedereen zichtbaar dus. En er zitten genoeg kinderen in die klas die zich er even mee moeten bemoeien: X, heb je juf al 10 cent gegeven???
Zij neigde er naar haar zoon ofwel een euro mee te geven, voor mogelijke verkwisting in de toekomst, ik neigde ernaar 2 a-4'tjes mee te geven om de schade te vergoeden.
In overleg hebben we besloten het gezag van juf toch niet zover te willen ondermijnen, zoon heeft dus met frisse tegenzin mijnerzijds het geld meegenomen. Hij durfde het zelf niet aan om papier te geven, en ik wil dit niet over zijn rug spelen.
Ik snap dat juf wil bereiken dat de kinderen zuinig zijn op de spullen van school (dat zei ze ook). Maar moet dat nou op deze manier?
Manda Rijn
04-06-2010 om 13:57
Hmm
ik vind het eigenlijk helemaal geen slechte aanpak. Het had niet op het bord gehoeven maar verder vind ik er niets mis mee.
Pippin
04-06-2010 om 14:02
Ik ben het niet met juf eens
Ik begrijp helemaal niets van die juf. Sinds wanneer is het vouwen van vliegtuigjes papierverspilling? Is het maken van een tekening ook papierverspilling? En het schrijven van strafwerk?
Ik zou die juf haar gezag ook niet gaan ondermijnen en het dus persoonlijk met haar oppakken. Maar ik zou haar hier wel op aanspreken. Mijn dochter maakt wel honderd tekeningen per jaar op school. Allemaal A4-tjes. Dat vindt iedereen ok, dan vind ik dat een wat innovatiever kind er ook vliegtuigjes van mag vouwen! Dat is overigens veel leerzamer en creatiever dan elke keer dezelfde soort tekening maken.
Appel
04-06-2010 om 14:07
Maar voor 2 papiertjes?
De aanpak op zich snap ik, maar 5 ct. per a-4'tje vind ik eigenlijk niet de moeite om te vragen, maar als het om een potlood, liniaal of iets groters zou gaan? Ik zou niet graag horen dat zoon 50 ct., een euro of meer zou moeten meenemen. Waar ligt dan de grens?
Je kunt toch met een kwinkslag waarschuwen? Of op een speelse manier aangeven dat ze met papier van thuis vliegtuigjes mogen vouwen en dus maar even het papier moeten aanvullen morgen?
Nou ja, juf is natuurlijk ook niet altijd in de stemming voor luchtig en bijdehand. 't Is de energie eigenlijk niet waard natuurlijk...
Appel
04-06-2010 om 14:09
Mijn reactie...
Mijn reactie was op Manda Rijn trouwens, had Pippin nog niet gelezen...
Pippin, tja, net wat je zegt, hoeveel papier gaat er niet door op school wat je thuis regelrecht in de papierbak kunt gooien?
Appel
04-06-2010 om 14:25
Pelle
Tja, dat kun je je inderdaad ook nog afvragen: waar komt dat geld precies terecht? Lijkt erop dat juf meteen (geirriteerd?) heeft geroepen dat ze dat dan maar moeten betalen. Hopelijk vind ze het zelf achteraf ook overdreven.
Overigens ging het haar er vooral om dat de kinderen zuinig moeten zijn met de spullen van school. Ze zei tegen me: maar heb je X's vak wel eens gezien? Hij is met alle schoolspullen zo slordig.
Dat is niet goed natuurlijk, en dat is mij ook wel eens opgevallen, maar ik vraag me af of hij het zo leert?
(Nu even de stad in en weer fijn naar school, zoon weekend gunnen, haha)
Avalon
04-06-2010 om 14:27
Boodschappenbriefjes
Natuurlijk maak ik van al die papiertje van mijn 4 jarige met drie strepen erop boodschappenbriefjes...
Kijk ik zou een bezoekje brengen aan de Action, pakje vouwblaadjes kopen, papiertje erom, strik erop. Heeft je zoon maandag een mooi kado voor de juf.
Hé weet ik eindelijk wat ik op al die juffenfeesten moet geven, het is nuttig, leuk en het gaat weer op ( aan vliegtuigjes)
Ik snap ook wel dat tekeningen de juf minder om de oren vliegen dan vliegtuigjes, maar dan is dit ws. eerder een ordeprobleem en geen nieuw milieubeleid.
Manda Rijn
04-06-2010 om 14:49
Ja maar
appel, je zegt zelf dat je niet eens zeker weet hoe hij aan die briefjes is gekomen.
Ik zou dat wel willen weten, heeft hij die zonder toestemming zo maar uit een la van juf gepakt ?
En verder, als er regels zijn over die blaadjes dan moet hij die gewoon naleven. En de juf legt nu de nadruk op verspilling (wat ik mij compleet kan voorstellen ook al gaat er verder bakken aan knutsels mee van school) ach ja.
Nee ik vind het wel een goede aanpak. Natuurlijk kan je je afvragen waar dat geld naar toe gaat maar waarom moet zij daar antwoord op geven, je kan er toch gewoon vanuit gaan dat ze daar wel een goede bestemming voor vindt ?
Maxime.M
04-06-2010 om 15:21
Geen goede aanpak
Nee, ik zou het als juf denk ik niet zo hebben aangepakt. Als eerste komt dat geld hoogstwaarschijnlijk uit jullie portomonnee, dus wat 'voelt ' zoon er zelf van. Wat wel kwalijk is misschien, is dat hij ongevraagd blaadjes heeft gepakt (tenzij hij wel aan de blaadjes mag komen, dan is het nog verwarrender voor hem)
Ik denk zelf dat ik ze gewoon op dat moment een waarschuwing ofzo had gegeven, dat ze niet zomaar aan de mooie vouwblaadjes mogen zitten o.i.d. En als er al straf moet worden gegeven (ik vind dat je pas kan straffen als een kind ook duidelijk de regels wist en die dus bewust overtreden heeft) iets van strafregels schrijven altijd een goede straf. Is namelijk vervelend om te doen , afkopen met geld van je ouders is geen straf vind ik.
maxime
Sharon*
04-06-2010 om 16:03
Snpa'm niet
Het gaat om vouwblaadjes? Die lijken me dan juist bedoeld om vliegtuigjes mee te vouwen!
Mijn vraag: heeft de juf van te voren egzegd dat ze er niet aan mochten komen? Zijn ze gewaarschuwd?
koentje
04-06-2010 om 16:07
Ja slim,
moet je natuurl;ijk wel zorgen dat het van zakgeld zoon afgaat!!!
Wij hebben dit ook wel eens gehad met een potlood. Die brak hij steeds. Prima aanpak, zelf vergoeden!!!
Yta Chalne
04-06-2010 om 16:16
Geen punt
Ik zou er geen punt van maken. Stiekem blaadjes uit een laatje pakken tijdens het eten mag niet. De straf is in dit geval dat iedereen het weet en dat hij het ook nog eens aan jullie moet vertellen. En nu weet heel Ouders Online (heel Nederland) het
Het is makkelijk kritiek leveren op de juf, maar dit is geen ernstige straf en dat de hele klas het weet lijkt me ook geen groot probleem.
Appel
04-06-2010 om 17:07
Re. allen
Bedankt zover voor al jullie reacties. De regels waren hem op zich wel duidelijk, normaal gesproken mogen ze geen papier uit die laatjes pakken als ze daar niet specifiek mee werken. Duidelijk genoeg voor groep 5. Zoon en vriendjes zaten vlak bij die laatjes onder het eten en "hadden daar even niet aan gedacht". Tja, zoon denkt liever niet teveel na, dus dat herkennen we wel
.
Al met al heeft zoon de 10 ct. uit zijn spaarpot betaald en laten we het erbij. Wat ik me wel afvraag - niet voor nu, maar als dit een beleid is dat doorgevoerd gaat worden - is: tot welk bedrag is acceptabel, vanaf welk bedrag krijgen de ouders bericht via school, en welk gedrag bestraf je en welk niet. Dit vind ik dan toch logisch, dit had hij best kunnen weten. Maar vriendje heeft ook al eens 5 ct. voor een paperclip moeten meenemen (ze krijgen huiswerkwoordjes op kleine papiertjes die met een paperclip samengehouden worden en in een vastgeplakte envelop in het huiswerkschrift horen). Vriendje had dus thuis nog niets hierover gezegd en was dat ook niet van plan. Die had al 25 ct. uit zijn spaarpot op zak. Omdat ik de moeder om advies gevraagd had wist zij ervan en is gaan vissen bij haar zoon. Pas bij de letterlijke vraag gaf hij toe. Juf's aanpak lijkt dus meer te zorgen voor bange kinderen achteraf, dan voor oplettende kinderen voor ze "de fout ingaan".
Puck
04-06-2010 om 18:38
Bij onze school
In de schoolgids van onze school staat dat de kinderen bij moedwillig kapot maken van schoolspullen dat ze het zelf moeten betalen. Daarachter tussen haakjes "bij voorkeur van hun eigen spaargeld". Dat vind ik op zich een prima regel, maar om dat nu door te trekken naar 2 vouwblaadjes dat vind ik wel erg ver gaan. Als de jongens weten dat ze er niet aan mogen komen dan verdienen ze wel iets van "straf" maar los dat op door de kinderen de kast met alle knutselspullen eens op te ruimen ofzo en niet met 5 cent per blaadje te vergoeden.
Guinevere
04-06-2010 om 20:52
Proest
Pfffffffff, ik lig in een deuk hier! Wat een grap! Wij laten zoon ook verspilde blaadjes vergoeden, maar dan thuis. Hij heeft namelijk de neiging een volledige wc-rol per wc-bezoek te gebruiken. Omdat dat onzin is, en ik de wc niet wil laten verstoppen, heb ik nu een vergoeding van 20 cent ingesteld per onzinnig verspilde wc-rol. Dan kan ik weer een nieuwe aanschaffen. Dit helpt trouwens wel, de verspilling is al gehalveerd dus ik betaal het wc-papier weer zelf. ![]()
Op school begrijp ik wel wat de boodschap van de juf is, maar hoe ga je zoiets consequent toepassen?
Nasha 1st
04-06-2010 om 21:47
Nou ja!
Voor 5 cent heb je misschien wel 20 vouwblaadjes!!! Ik zou aan juf wel even vragen wat ze met dat geld denkt te gaan doen!
buzz
05-06-2010 om 10:54
Nou ja
was die regel van te voren gesteld, en waren ouders al op de hoogte van die regel,
Als kinderen papier verspillen dan........
of is het een plotselinge ingeving van de juf, want (zoizo slaat het nergens op) dan slaat het al helemaal nergens op. Dan vraag je je af worden er dan daadwerkelijk nieuwe blaadjes van gekocht worden, en ik denk dat voor een school blaadjes echt goedkoper zijn.
Ik zou de opmerking niet kunnen inslikken, en zeggen als ik haar tegen kwam, en al nieuw papier gekocht?
Natuurlijk moeten kinderen leren een beetje zuinig te zijn, maar laat ze dan leren waarom, of inderdaad de prullenbakken legen, een kast opruimen,
koentje
06-06-2010 om 12:23
Tjonge jonge
wat een draad over een paar centen
Ik vind het wel trouwens overdreven om te stellen dat het andere jongetje 'zo bang' is daardoor dat je spreekt van 'bange kinderen door de juf...' dat hij thuis het niet verteld heeft aan zijn ouders. Is dat schuld van juf?
Of wilde het jongetje gewoon vermijden dat hij er thuis ook nog een keer op aangesproken zou worden?
Appel
06-06-2010 om 13:20
Koentje
Ach ja, je moet het toch ergens over hebben?
En je hebt gelijk, die conclusie is uit mijn posting wat overdreven. Het feit ligt er wel, maar dat blijkt voor mij uit meerdere gesprekken met zoon en vriendjes, dat kun je niet direct uit dit draadje concluderen.
tonny
06-06-2010 om 18:35
Verspilling
Die vliegtuigjeskwestie kan best een aanleiding zijn tot een zinnig gesprek over verspilling. Spullen die van school (van 'niemand') zijn, daar doen kinderen soms érg makkelijk mee.
Als ik zie hoe vaak er even iets geprint of gekopieerd wordt (ook door volwassenen trouwens) wat best anders had gekund - het zou niet gek zijn de papierberg wat in te dammen.
Bv vroeger schreef je reistijden op een kladpapiertje, nu rolt en een prachtig printje uit het apparaat. Viermaar zo groot én geprint.
Beetje bewustwording kan geen kwaad.
En dat geld voor die vouwblaadjes gaat gewoon bij de pot gebroken lineaals, verknoedelde vulpennen en ander gespuis.