Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gepest op school

mijn dochter (10 jaar, groep7) komt sinds de start van het nieuwe schooljaar verdrietig thuis na school. Ze geeft aan buitengesloten te worden. Dat een groep kinderen de weg naar huis verspert. Dat de hele klas haar verantwoordelijk houdt voor een foutje. Niemand wil meer met haar spelen na school. Elk verhaal heeft twee kanten, maar dit doet me echt zeer. Heb gister gesprek met moeder en (ex?)vriendinnetje gehad om dit te bespreken en dinsdag praten we met school. Ik wil dit gewoon even van me afschrijven denk ikz 

Ik voel met je mee. Wat verdrietig voor je dochter en voor jou.
Goed dat je actie onderneemt!

Poison

Poison

14-09-2023 om 22:10 Topicstarter

Dank je

Wat zielig voor jouw dochter. Hopelijk komt er snel een oplossing of kan ze naar een andere klas. Sterkte en wees maar extra lief voor haar.

Natuurlijk doet dat zeer! Hopelijk komt er snel een oplossing. 

Wel echt fijn en dat je dochter dit tegen je verteld. Dat ze je zo vertrouwd. En niet in haar uppie hiermee zit. Goed gedaan mama

Ik ben vroeger ook gepest op die leeftijd en nee, het is niet haar schuld. Praat met de juf. Ik ben vanaf groep 5 gepest en het hield op toen mijn juf in groep 7 daar echt aandacht ging besteden in de lessen. Naast dat ze les gaf over pesten, kregen iedereen op vrijdag zijn/haar schriftje/dagboekje. Daarin ging je schrijven hoe je je voelde en hoe de afgelopen week voor je was. Dat deed ze vooral voor mij om me soort van oogje in het zeil te houden. Ik was een moeilijke prater maar kon wel opschrijven als er iets naars was gebeurd. Zij 'reageerde' dan in het schriftje of ondernam actie als dat nodig was. 

In de jaren daarvoor hebben mijn juffen/meesters er niet echt wat mee gedaan waardoor het doodleuk door kon gaan. Ja, mijn ouders hebben vaak genoeg gesprekken gehad met de juffen/meesters en met ouders maar dat hielp niet. Ouders beschermen (bijna) altijd hun eigen kind helaas, ook al is het een pester. Naar mijn mening heeft de leerkracht hier echt een belangrijke taak in.  

Index224 schreef op 15-09-2023 om 09:19:

Ik ben vroeger ook gepest op die leeftijd en nee, het is niet haar schuld. Praat met de juf. Ik ben vanaf groep 5 gepest en het hield op toen mijn juf in groep 7 daar echt aandacht ging besteden in de lessen. Naast dat ze les gaf over pesten, kregen iedereen op vrijdag zijn/haar schriftje/dagboekje. Daarin ging je schrijven hoe je je voelde en hoe de afgelopen week voor je was. Dat deed ze vooral voor mij om me soort van oogje in het zeil te houden. Ik was een moeilijke prater maar kon wel opschrijven als er iets naars was gebeurd. Zij 'reageerde' dan in het schriftje of ondernam actie als dat nodig was.

In de jaren daarvoor hebben mijn juffen/meesters er niet echt wat mee gedaan waardoor het doodleuk door kon gaan. Ja, mijn ouders hebben vaak genoeg gesprekken gehad met de juffen/meesters en met ouders maar dat hielp niet. Ouders beschermen (bijna) altijd hun eigen kind helaas, ook al is het een pester. Naar mijn mening heeft de leerkracht hier echt een belangrijke taak in.

Wat een goede handelswijze van die juf!

Wat onwijs naar voor je dochter zeg! Was er vorig jaar nog niks aan de hand? Goed dat jullie dit met school gaan bespreken, dit mag en kan niet doorgaan hoor... Sterkte! 

Goed dat jullie dit meteen aankaarten en bespreekbaar maken. Pesten is een groepsproces. Dat moet aangepakt worden. Het kan niet zo zijn dat je vanwege een foutje geen recht meer hebt op vrienden. En zorgelijk ook wel dat de hele klas daar in mee gaat.

Dat opgewacht worden na school ken ik ook. Je leert er wel van dat je altijd een uitweg wil hebben en je wordt behendig in meerdere wegen naar huis zoeken en altijd op je tellen passen maar dat is alleen een voordeel als je een criminele carrière nastreeft of op latere leeftijd ook gestalkt wordt.
Wat je dochter erover vertelt is gezien haar leeftijd maar het topje van de ijsberg vermoed ik, dus goed dat je het serieus neemt. Is er een mogelijkheid om haar op te (laten) halen van school? 

En dat foutje, wat zit daar achter? Straft de leerkracht soms de hele klas voor de fouten van één leerling? Of vinden ze dat ze de klassenhamster heeft laten ontsnappen of zo? Hoe rekent de klas haar een foutje aan?

Wat fijn dat je dochter het je heeft verteld. En goed dat je actie onderneemt. Pesten is een probleem van de hele klas en de hele klas moet dus aangepakt worden. Een pester kan alleen doorgaan als het gedrag geaccepteerd wordt. In een goede/gezonde klas wordt niet gepest.
Blijf dit alsjeblieft serieus nemen, en als de school er te weinig aan doet of het te weinig resultaat oplevert, zoek dan een andere school. Pesten kan mensen echt kapot maken.

Poison

Poison

15-09-2023 om 19:56 Topicstarter

Het foutje was dat dochter dacht dat de tafeltjes verschuiven door de kinderen gedaan moesten worden waarvan die avond ouderavond was, maar het was voor alle kinderen bedoeld. Zodra ze dit doorhad is ze teruggelopen en heeft ze geholpen. 
Voorgaande jaren is er nooit een probleem geweest. 
Haar brengen en ophalen kan zeker en zullen we voorlopig ook even doen. En serieus nemen doen we ook zeker. 
Ikzelf ben op het vo gepest vroeger, ik kwam uit een andere plaats dab de rest van de klas. ik weet dus hoe het is helaas en weet wat voor impact het heeft. Ik ben dan ook trots dat dochter er zo open over durft te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.