Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geschiedenis 2 vwo

Hallo,
dochter, 2 vwo, is erg slecht in Geschiedenis. Ze hebben de methode Sprekend Verleden. Ik kan voor deze methode geen oefentoetsen vinden online. Iemand tips? Of andere tips om het kwartje te laten vallen?

Elizabeth

Elizabeth

31-03-2019 om 19:41

Wat gaat er mis?

Begrijpt je dochter de teksten? Heb jij oude toetsen ingezien? Maakt je dochter samenvattingen? Spelen bronnen een belangrijke rol?

Pluk

Pluk

31-03-2019 om 19:43

Tijdslijn

Geschiedenis is vooral oorzaak en gevolg in kaart brengen. Het handigste is om een tijdslijn te maken en daarin alle belangrijke gebeurtenissen te plotten en daarboven dan nog de kenmerken te schrijven of bijvoorbeeld belangrijke personen.

Bv jaartal, vrede van Versailles, dat hield in... pijltje economische malaise in Duitsland, etc

geschiedenis

Oudste kan erg goed leren, gemiddeld 8+, maar geschiedenis was voor haar echt een struikelblok. Op het vwo gaat het niet om het stampen, het gaat om het begrijpen.

Volgens mijn kinderen hoeven ze de jaartallen niet te weten, maar je moet wel weten wat de volgorde van de gebeurtenissen is. je moet weten wat de aanleiding was van alle gebeurtenissen, en de gevolgen en invloed op andere landen/processen. Een tijdslijn gaat je wel helpen om een overzicht te krijgen maar alleen de tijdslijn stampen levert je geen voldoende op. In het voorbeeld van pluk: niet alleen wat was het gevolg van de vrede van Versaille maar vooral: hoe kwam dat dan?

wat methode betreft met oefenvragen kan ik je helaas niet helpen.

Misschien

Heeft ze er iets aan als je haar leert om een goede mindmap te maken. Kan in combinatie met een tijdlijn. Tenminste, ik doe dat gewoon

En verder

Ik was te snel met verzenden. Ik zou haar docent mailen en vragen of hij ziet wat er specifiek mis gaat op de toetsen.

Mia9

Mia9

01-04-2019 om 09:31

Dochter gevraagd

Heb even aan oudste gevraagd: idd meestal een tijdlijn, jaartallen niet belangrijk maar je moet wel gebeurtenissen in volgorde kunnen plaatsen en begrijpen waarom het in die volgorde heeft plaatsgevonden.
Verder meestal vraag over sociale stratificatie, ook veel aandacht besteden aan volledige antwoorden geven. Kind kon hier horen aan manier waarop docent iets zei, dat die dat heel belangrijk vond en het waarschijnlijk wel zou gaan vragen op de toets. Verder werd verondersteld dat er notities werden genomen, een deel van de vragen ging over notities, niet terug te vinden in de reader die ze ook hadden. Goede aantekeningen maken is op school van ons kind dus ook essentieel om goede toets te kunnen maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-04-2019 om 11:06

Idd begrijpen

Mijn dochter die het prima doet op het VWO heeft nooit iets begrepen van geschiedenis. Ze leerde wat in het boek stond, volgorde van gebeurtenissen enzo. En vervolgens kwamen er op de toetsen inzichtelijke vragen. “ wat heeft Comunbus gemeen met ......?” Etc.
Het gaat echt om het begrijpen van het geheel.
Mijn dochter was blij dat ze het kon laten vallen.

Biebel

Biebel

01-04-2019 om 11:38

Tip van hier

Wat ik ooit hier geleerd heb, en dochter ook echt in de praktijk heb gebracht: laat ze veel opschrijven. Dochter was een betameisje, en gewend om antwoorden te geven als 'jaartal x', reden y. Dat resulteerde standaard in lage cijfers voor geschiedenis.

Na de tip van OOL werd het: schrijf zoveel mogelijk op als je lukt in de tijd, waarbij je de informatie geeft waar het om gaat. Lukt het je al schrijvend een verband te vinden prima, lukt dat niet dan staat er in elk geval iets waaruit het lijkt alsof ze weet waar het over gaat. Dus periode X, met jaartal z, want toen ging mijnheer A met mijnheer b praten over Z.

En dat bleek voor haar voldoende. Ja, ze heeft er hard voor moeten leren, maar met de "schrijf zoveel mogelijk op"methode bleek dat ook uit haar punten.

mijk

mijk

01-04-2019 om 13:50

hier wordt heel veel nadruk gelegd

op het volledig beantwoorden van de vraag en daarin ook het herhalen van de vraag. Dus als de vraag is

Waarom waren de burgers voorstander van de reformatie?

Begin je niet met: Omdat de burgers
maar met: De burgers waren voorstanders van de reformatie omdat.......

Kostte hier bij zoon veel punten. Zijn korte compacte antwoorden ook.

Mijk

nicolette

nicolette

01-04-2019 om 15:42

volledig

Inderdaad volledig antwoorden, dus als er gevraagd wordt om een vergelijking beide delen van die vergelijking opschrijven, dus a vindt c en b vindt d, dus dat is niet c, dat is tegenovergesteld oid. Veel geven dan als antwoord b vindt niet c waardoor het antwoord niet volledig is.
En verder wat hier ook al gezegd is: begrijpen. Dus waarom volgt de Renaissance op de middeleeuwen? Waarom is pietje een overgangsfiguur van middeleeuwen naar Renaissance (en dan niet dit is typisch renaissance aan pietje maar ook dit is middeleeuwen aan pietje).

Hemf

Hemf

01-04-2019 om 20:10 Topicstarter

Poeh

Snap wel dat ze het moeilijk vindt als ik dit zo lees Dank voor de tips! Ik ga haar voor de komende toets eens goed begeleiden met mindmaps e.d.

Tips

Nog twee tips: maak een uittreksel van het tekstboek. Daarmee dwing je jezelf om de stof echt goed tot je door te laten dringen en alles goed overzichtelijk op te schrijven. Let daarbij op de signaalworden “daarom, vervolgens, ten eerste, tweede, etc”. Laat de zaken achter de signaalwoorden terugkomen in je samenvatting. Bekijk ook de plaatjes goed en vertel in eigen woorden wat die plaatjes/figuren voorstellen.
Maak vervolgens de vragen uit het werkboek nog een keer, als waren het toetsvragen. Kun je die allemaal vlot en uit je hoofd beantwoorden, dan ben je er klaar voor!

Emmawee

Emmawee

02-04-2019 om 08:39

Sprekend Verleden

Die methode had ik vroeger zelf op school en mijn leraar was een van de schrijvers. Er zal intussen wel e.e.a. veranderd zijn, maar de methode was destijds zo geschreven dat je vrij eenvoudig samenvattingen kon maken. Per paragraaf was er duidelijk een onderwerp, met 3 of 4 kenmerken, oorzaken, redenen. Veel toetsen bestonden precies uit die vragen. Noem de kenmerken van onderwerp X en de redenen van gebeurtenis Y.
Voor ik dat door had, was geschiedenis lastig (terwijl ik dacht dat ik er best goed in was). Daarna was het een kwestie van goed samenvatten en stampen.

Stampen en samenvatten...

Helaas is alleen stampen en samenvatten tegenwoordig op het Vwo echt niet meer genoeg. Het helpt natuurlijk wel, het is de basis. Maar als je de verbanden niet ziet, en als je het verband niet ziet tussen een bron en de leerstof kom je er niet. Verder: formuleer zorgvuldig! Ik geef zelfs Engels en daar hoort in 4 en 5 Vwo ook literatuur en literatuurgeschiedenis bij. Het gebeurt heel vaak dat ik kan zien dat de leerlingen het antwoord waarschijnlijk wel weten, maar zoals zij het formuleren klopt het gewoon niet. Heel frustrerend voor de leerlingen, want die halen niet graag onvoldoendes, en voor mij want ik geef niet graag omvoldoendes.

Spelfouten

Ik mag echt niet meer op de iPad. Ik geef zelf Engels, geen zelfs, en het zijn onvoldoendes geen omvoldoendes ....

Hsp

Hsp

02-04-2019 om 22:33

Sprekend verleden vwo 2

Op Quizlet staat deze methode en oefenstof om toetsen te leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.