Tango
04-06-2012 om 22:50
Gesprek met directie-wat bespreek je wel/niet? (heel lang)
A.s. woensdag hebben wij een gesprek met de directie van school over onze zoon. De situatie is als volgt:
Tangozoon, 7 jaar, zit in groep 3. Heeft een jaar extra gekleuterd, wat hem naar ons idee niets heeft opgeleverd, want dit jaar in groep 3 is hij nauwelijks vooruit gegaan. Hij gaat wel over naar groep 4 (mag volgens mij ook niet nog eens blijven zitten) maar het niveau heeft hij echt nog niet.
Nu zitten we met het probleem klassenindeling. De huidige juf wil dat hij bij haar in de klas blijft met als belangrijkste reden dat hij dan niet weer een verandering hoeft door te maken. Hij heeft zo lang moeten wennen in groep 3. Naar ons idee heeft dat vooral te maken gehad met de overgang van groep 2 naar 3. Wij willen hem echter naar de parallelklas want daar zitten 2 ervaren juffen waarin wij veel vertrouwen hebben (Tangodochter heeft ook bij hen gezeten).
Argumenten om hem naar de andere klas te krijgen hebben we naar mijn idee voldoende. We willen gewoon niet nog een verloren jaar en hebben er geen vertrouwen in dat deze juf het volgend jaar wel gaat redden met Tangozoon. Er loopt momenteel onderzoek bij Tangozoon omdat we willen weten waardoor hij anders leert dan andere kinderen. We vermoeden iets van DCD want hij heeft moeite met schrijven, automatiseren en zinsopbouw. Tijdens 10-minutengesprek in januari hebben we van de huidige juffen (andere juf staat 1 of 2 dagen in de week voor de klas) alleen maar een negatief relaas gehoord. Tangozoon zou lui zijn, ongeinteresseerd overkomen etc. Dit heeft uiteraard het vertrouwen bij ons in deze juffen al weggenomen. Juf (fen) hebben ook na gesprekken met de IB-er erbij nauwelijks actie ondernomen om dingen te verbeteren t.a.v. Tangozoon. Daarnaast heeft de juf die het meest voor de klas staat mij in een gesprek vorige week zelf toegegeven dat ze door o.a. prive-omstandigheden onvoldoende aandacht heeft gegeven aan haar klas.
Dit laastste wil ik dus ook bespreken met de directie. Tangoman vindt echter dat dat vertrouwelijke informatie is wat je niet moet bespreken. Ik vind van niet, ik wil zelfs de directie nog aanspreken omdat zij niet hebben ingegrepen. Wat is nu wijsheid? En hoe pakken we het gesprek met de directie nu het handigst aan? Want ik heb zoveel argumenten dat ik bijna niet weet waar te beginnen.
Overigens zal Tangozoon als hij naar de andere klas gaat niet met zijn beste vriendjes gaan, die blijven in de huidige klas. Hij gaat wel met een deel van groep 3, want deze groep wordt opgesplitst, dus zeker niet alleen. Dat laatste beweerde juf dus wel en vond ze ook een belangrijk argument. We willen dus ook graag weten met welke kinderen hij dan wel zou gaan. Tangozoon ligt goed in de groep dus wij vinden het niet zo'n punt dat hij niet met zijn beste vriendjes gaat.
Oh ja, een andere vraag is nog, wat doen we als school niet mee gaat in ons plan. We overwegen dan een andere school te zoeken maar op welk moment breng je dat in het gesprek.
Pfff, volgens mij is het een warrig verhaal geworden, maar ik wilde zoveel mogelijk info geven. Hoop dat het een beetje gelukt is.

*bella*
05-06-2012 om 09:22
Niet zo moeilijk doen
Ik zou bij de kern blijven. En die is dat jullie het vertrouwen in huidige leerkrachten opzeggen en jullie zoon bij andere leerkrachten willen zien. Het lijkt me niet nodig dat jullie dat langs alle kanten gaan onderbouwen, je hoeft de positie van leerkrachten niet ter discussie te stellen maar het gaat alleen om jullie zelf. Overigens zou ik het zelf netjes vinden dit iei mede te delen aan leerkrachten zelf.

Tango
05-06-2012 om 13:20
De juf
die ik heb gesproken vorige week weet het al. Ik heb meteen aan het begin van het gesprek aangegeven dat we het over dat onderwerp niet eens zouden gaan worden en aan het einde van het gesprek aan haar gevraagd hoe nu verder. Zij gaf toen aan dat we met de directie in gesprek moesten gaan. Diezelfde middag heb ik een afspraak gemaakt met directrice, juf zat erbij toen ik de directrice aansprak. Andere juf zal het inmiddels ook wel van haar hebben vernomen en anders hoort ze het wel na het gesprek met de directie. Mocht de andere juf er nog vragen over hebben dan komt dat wel met het 10-minutengesprek over 2 weken.

mamamic
06-06-2012 om 14:50
Omdraaien (ook lang)
Zo te zien ben je al aardig op scheut. Je bent nog (net)on speaking terms met de huidige juf(fen), maar hebt wel duidelijk aangegeven wat je wil en waar jullie grenzen liggen. Je hebt besloten niet verder te willen dim-dammen met de juf maar tilt het op naar een hoger niveau (de directie) en dat heb je haast samen met de huidige juf gedaan (gezien je verhaal zal ze dat zo ervaren).
Je kunt in je gesprek met de directie -neem het OOL advies ter harte en neem idd je/een man mee...- de zaak omdraaien. Begin te vragen wat de uitgangspunten zijn voor de formatie en groepsindeling. Welke uitgangspunten en criteria hanteert school om tot de groepsindeling te komen? Ten eerste leg je dan al meteen de bal bij hen neer en ten tweede spreek je dan de directie aan op hun bevoegdheid en verantwoordelijkheid. Want de formatie is een zaak van directieniveau. Vervolgens haak je dan aan en spreek je je zorg uit over je kind. In het antwoord dat je van de directie op die vraag krijgt vind je ongetwijfeld een aanknopingspunt, er is vast wel een criterium waarbij je het bruggetje naar je kind kan maken.
Je kunt aangeven dat je dit al hebt aangekaart bij de juf(fen. Dat je met juf goed van gedachten hebt gewisseld, jullie hebben serieus gepraat, maar juf en jullie hebben toch een verschillende visie en daar vraag je nu aandacht voor. Je pleit voor plaatsing in andere groep omdat xyz, weer schakelen naar de uitgangspunten of criteria van directie. Verder aanhalen dat je graag Tangozoon een frisse start wilt geven en er alle vertrouwen in hebt in wensklas gezien je ervaringen met deze juffen bij Tangodochter dat Tangozoon er goed zal gedijen. Je draagt zo de door jullie gewenste oplossing aan op een constructieve wijze, geheel passend in de lijn van de directie.
Ik zou de persoonlijke omstandigheden van juf niet direct noemen, maar desgewenst als extra argument achter de hand houden. En ook dan dat feit omgedraaid presnteren nl als een escape voor juf. Want tja, je hebt natuurlijk alle respect voor juf, het is voor haar natuurlijk om een hele kluif om maatwerk te bieden voor alle 27 (?) kinderen in de klas, zeker omdat het afgelopen jaar zwaar voor haar was gezien haar persoonlijke omstandigheden. Je houdt het zakenlijk, je hebt het niet over de inhoud van die omstandheden (want da's vertouwenijk) maar presenteert het als begrip en respect voor de situatie van juf.
Kun je verder nog adviezen van de IB-er als argumenten ter tafel brengen? Zo van : IB-er adviseert 123 en actie 456 en dat past heel goed in de wensklas met wensjuffen.
Verder kun je uitspreken wat je grootste zorg is voor Tangozoon. Jullie zien op dit moment een aantal tekortkomingen en jullie zijn zoekende. Daarbij heb je natuurlijk als ouders je eigen verantwoordelijkheid. Je bent je aan het orienteren op eigen maatregelen, op wat je zelf kan doen. Vanzelfsprekend willen jullie zelf ook niet stilzitten en wat voor jullie rekening nemen. Zo overweeg je schrijftherapie (ik noem waar wat, maar je kuint het niet allen, wilt het breed aanpakken en je zou het heel fijn vinden dat Tangozoon in wensklas geplaatst wordt.
Op deze manier toon ze zelf je goede wil, je legt de acties niet alleen bij school neer. Mocht je later plan B uit de kast willen trekken -andere school- dan klopt het weer, want is dan een uitkomtst, een afweging die volgt uit jullie zoektocht van orienteren op eigen maatregelen, dus je hebt er niet geheimzinning over gedaan. Je bent er alleen niet heel concreet over geweest want dat wist je toen nog niet. Zo kom je sympathieker over, je dreigt niet, bent constructief en houdt voor Tangodochter ook een prettige communicatie.
Verder kun je nog laten vallen dat je het hier ook een beetje met Tangozoon over het gehad en dat hij het wel ziet zitten om naar wensklas bij wensjuffen te gaan. Vanuit perspectief van Tangozoon is er dus ook al geen probleem. Al met al probeer je samen met de directie tot een mooi plaatje te komen, lijkt me voor de directie toch een hele positieve oplossing, waarom zouden ze die wilen weigeren?
Ik zou het niet hebben over de vriendjes. Dat is een 'uitvoeringsdetail'. Het kan afleiden van de rode draad. Natuurlijk wil je graag een paar vriendjes mee. Maar stap 1 is dat je directie meekrijgt om Tangozoon in wensklas te plaatsen en daarna, daaruit voortvloeiend kun je informeren/lobbyen voor vriendjes. Het zou heel goed een oneigenlijk argument van juf kunnen zijn om jouw te overtuigen je aan te sluiten bij haar visie.
Ik zou verder niet het vermoeden van DCD ter sprake brengen. Dat weet je immers nog niet, je hebt alleen een geovel en daar wil je iets mee. Noem enkele symptomen/tekortkomingen waar je aan wilt werken.
Ga zeker niet de directie aanvallen en vragen waarom niet eerder is ingegrepen. Geen oude koeien uit de sloot halen (kleuterverlengen). Focus je op het komende jaar, daar wil je wat mee en daarom doe je een beroep op de directie. Zij kunnen niks met gedane feiten, het voegt niks toe.
Tesnlotte: ik ben moeder van een DCD kind. De school, stelde kleuterverlengen voor en dat is uiteindelijk, na een goede dialoog niet gebeurd. We hebben het geluk dat dit goed heeft uitgepakt. Zoonlief doet het goed op school. Hij gaat het nieuwe schooljaar naar groep 6, met prima resulaten, ondanks een belabberd handschrift, wisselende concentratie en het onvermogen te structureren en te plannen. Dat was de grootste zorg van de juf. Dat had ze goed gezien, maar ook met wat krasjes en deukjes is het mogelijk goede resultaten te halen. Ik hoop dat jullie dit voor Tangozoon ook gaat lukken.
Oja, na groep 3 is er hier een combinatieklas bij gekomen en werd zoonlief gescheiden van zijn beste vriendje. Met pijn in ons hart, maar plaatsing in de combiklas was voor hem geen goede keuze. De vriendschap is gebleven, ook buiten schooltijd kun je die in stand houden. Hij heeft in groep 4 moeten wennen, maar uiteindelijk een goede aansluiting gevonden in het gehusselde klasje.
groetjes,
Mamamic.

Tango
06-06-2012 om 21:56
Hoe het ging
Vanmorgen hebben we het gesprek gehad. Jouw bericht kwam hiervoor te laat, Mamamic, maar ik geloof dat we het qua inhoud aardig besproken hebben wat jij beschrijft, alleen de volgorde was wat anders. Wij kregen eerst het woord en mochten vertellen wat het doel van ons gesprek was, daarna kwam de motivatie vanuit school waarom zijn het anders willen. Ik heb het idee dat we alle argumenten naar voren hebben kunnen brengen. De omstandigheden van de juf heb ik heel kort genoemd, niet genoemd dat het prive-omstandigheden waren maar wel dat ze gezegd had dat ze door welke omstandigheden dan ook niet goed voor de klas had gestaan.
De voorgeschiedenis is wel aan bod gekomen omdat dat voor ons ook echt een rol speelt, we hebben al een jaar verspild en willen dat niet nog eens.
We hebben ook genoemd dat er onderzoek loopt naar Tangozoon, dat hij fysio krijgt voor het schrijven e.d. dus onze goede wil ook getoond. Verder ook genoemd dat Tangozoon zelf graag naar die juffen wil (wil hij ook echt hoor) en dat we inschatten dat hij de overgang aan kan ook als hij niet bij zijn vriendjes blijft. De directrice bleef hier nogal over doorgaan met name omdat ik destijds had aangegeven hem met vriendje X en Y naar de andere klas te willen en deze twee vriendjes nou net bij de huidige juf blijft. Ik heb aangegeven dat zoon inmiddels niet meer zo vaak speelt met Y en nu meer met een aantal andere kinderen.
Nu is het wachten op wat ze gaan doen. Eerst komt er weer overleg in het team (alle betrokken juffen en ook de onderbouwjuffen worden erbij betrokken) en eind volgende week horen we meer. Pffff, kan dat nou niet sneller. We hebben er al slapenloze nachten van. Dat laatste wordt dan weer versterkt doordat vandaag de uitslag van de Cito Entree van Tangodochter in de brievenbus lag en deze enorm tegen viel. Neemt weer wat vertrouwen in de school weg natuurlijk. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Tango
13-06-2012 om 19:24
Het is gelukt
Gelukkig hebben de directie en de juffen naar ons geluisterd en mag Tangozoon naar de parallelklas met de twee juffen bij wie wij hem graag in de klas willen. We zijn helemaal blij. Ik heb gezien met welke kinderen hij wel mee gaat en hier zitten echt nog genoeg kinderen bij met wie hij goed contact heeft, dus dat gaat goed komen. De directrice zei wel dat er een handelingsplan voor hem komt en hij een eigen leerlijn krijgt, maar dat lijkt ons alleen maar goed.
Nu de rest nog. Vandaag gestart met het onderzoek bij het audiologisch centrum en blijkt dus gewoon dat hij w.s. een verminderd gehoor heeft dat dus nooit eerder is onderkend. Zelfs een gehooronderzoek van twee weken geleden in een ander audiologisch centrum wees dit niet uit. Dat is dus even een tegenvaller maar kan dus wel degelijk een deel van zijn problemen verklaren.

skik
14-06-2012 om 09:20
Mooi!
Fijn dat hij naar de parallelklas mag. Kan je met een gerust hart de zomervakantie in. Het heeft echt zo'n impact, een heksjuf. Mijn brugklasdochter stond gister nog te huilen toen ze aan zus vertelde hoe erg ze het bij de juf van groep 5 in de klas vond.
skik

Tango
14-06-2012 om 21:35
Skik
Het was geen heksjuf hoor, gelukkig niet. Maar wel een juf die er absoluut niets aan heeft gedaan om bij Tangozoon eruit te krijgen wat erin zit. Ze heeft hem maar een beetje aan laten rommelen waardoor hij volgens mij in groep 3 nauwelijks iets geleerd heeft.
We zijn zo blij dat we dit doorgezet hebben, vandaag kreeg ik de definitieve indeling van welke juffen op welke klas staan, er verandert niets met dit jaar, dus absoluut de goede keuze. Anders had hij w.s. nog een of twee jaar met dezelfde juffen moeten doormodderen.

skik
15-06-2012 om 09:33
Tango
Misschien geen heksjuf, maar je schrijft in je eerste bericht dat ze vindt dat jouw zoon lui en onteïnteresseerd overkomt. Ik denk dat ze dat gevoel voor je zoon niet weet te verbergen en dat lijkt me voor het zelfvertrouwen en de leerresultaten alleen maar negatief.
Veel succes volgend schooljaar, ik hoop dat jullie antwoorden krijgen op jullie vragen en dat Tangozoon gaat floreren.
skik

mamamic
15-06-2012 om 13:23
Mooi, en nu
kun je verder kijken. Akelig herkenbaar trouwens. Zoek maar eens in het archief op zittenblijven of kleuterverlengen icm verlegen kleuter. Dan stuit je vast op mijn relaas. De juf heeft dezelfde opmerkingen gemaakt over mijn zoon. Ook hij bleek niet goed te horen. Toen dat is verholpen is hij zich enorm gaan ontwikkelen. Uiteindelijk bleek ie DCD te hebben en vooral een slechtere auditieve verwerking speelt hem parten. Hopelijk kan je er snel achter komen hoe je jouw zoon vooruit kunt helpen. Dit is alvast een opsteker!

Tango
15-06-2012 om 13:45
Mamamic
Ik ga inderdaad eens kijken naar jouw verhaal. Het lijkt wel heel veel op dat van mijn zoon, denk ik. Tangozoon is op school tegenover de juf ook heel verlegen, hij vraagt zelden iets. De juf die hij nu heeft kan daar volgens mij niets mee. Vandaag had hij dictee gehad en maar 3 fout! Ik heb hem flink geprezen maar vroeg ook wat de juf had gezegd. Tja, niets dus.
Auditieve verwerking speelt hier ook absoluut mee. Vandaar dat wij ook richting DCD denken. Tangozoon kan moeilijkere woorden niet goed op papier zetten. Maan, roos vis gaat prima, maar spruit wordt spuit en paard wordt paat. Als je het hem na laat lezen ziet hij de fout wel. Wij zijn in ieder geval erg blij met het audiologisch centrum waar hij nu loopt. Al was die eerst uitkomst (van het gehooronderzoek) natuurlijk even een tegenvaller.