Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Balpen

Balpen

19-10-2009 om 13:10

Gesprek over voorsprong kleuter

Ons zoontje zit in groep 2 is 5,5 en is een kleuter die graag speelt. Het liefst met Lego en Kapla. Hij kan eigenlijk met iedereen op schieten. Niets bijzonders.

Hij leest al redelijk vlot op - ik gok - AVI 3 niveau. We lezen thuis iedere avond een paar bladzijdes. Voor de rest doen we weinig thuis maar hij rekent bv ook behoorlijk. Onder de 10 is het bijna geautomatiseerd. Met schrijven doet hij thuis soms iets. Hij gebruikt 'eigen' letters (de u is een v met een streepje eronder) maar het spellen gaat goed. Zijn pengreep is echter niet goed. De vorige school zag deze voorsprong niet, daar viel alleen op dat hij nog niet kon hinkelen.

Op de nieuwe school willen ze na de herfstvakantie graag een gesprek over zijn voorsprong. Daar zijn wij erg blij mee, maar dat dringt meteen ook vragen bij ons op.

Ik zie wel dat hij een jaar ofzo voorloopt. Maar hoeveel? En wat nu? Hoe kan ik me het beste op dit gesprek voorbereiden? Moet ik aan hoogbegaafdheid denken of gewoon aan een kind dat lekker slim & snel is? Hij laat op school niet zien wat hij kan. Waarom niet? Hoe kom je er achter wat een kind wel kan? Zal ik voorbeelden meenemen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

19-10-2009 om 13:23

Bij ons

Onze dochter lijkt wel op jullie zoon, als ik het zo lees. Ook 5,5, leest ook boekjes E3, schrijft en rekent tot 20, etc. Maar: ze speelt ook graag.

Onze school kwam vorig jaar (in groep 1) naar ons toe om te praten over dochter. Ze hebben een paar testjes gedaan (oa de kleutercito's en klank/letter-combinatietests). We hebben lang getwijfeld over de weg die we moesten kiezen: door naar groep 3 of extra werkjes in groep 2? Het is het laatste geworden: op haar niveau leert ze nu lezen en schrijven in groep 2. Daarnaast mag ze lekker kleuter zijn en speelt ze veel.

Let daar wel op hoor. Ik vergat vorig jaar wel eens dat een kind misschien groep 3 wel aan kán, maar dat het daarmee nog niet móet. Als de school ondersteunt in de eigen leerbehoefte van je kind, is dat dan niet genoeg?

Groet, Mamvantwee

Balpen

Balpen

19-10-2009 om 13:48

Mamvantwee

"Ik vergat vorig jaar wel eens dat een kind misschien groep 3 wel aan kán, maar dat het daarmee nog niet móet. Als de school ondersteunt in de eigen leerbehoefte van je kind, is dat dan niet genoeg?"

We zijn net geswitcht van school (o.a. omdat de vorige school helemaal niets deed met zijn voorsprong en het prima vond dat hij het wel kon maar het niet liet zien). Ik denk dat deze school veel mer kan en wil. Maar wat willen wij dan? Hoe willen wij dat zijn leerbehoefte wordt ondersteunt (of eigenlijk: welke leerbehoefte heeft hij dan? Thuis heeft hij wel leerbehoefte maar op school nog niet).
Hij zou naar de middenbouw kunnen cognitief gezien, maar dát willen wij niet. Hij speelt ook nog graag etc.

Gerry

Gerry

19-10-2009 om 13:58

Balpen

Dat een kind op school niet laat zien wat het kan gebeurt heel veel en kan verschillende redenen hebben. Kleuters passen zich graag aan aan de groep, willen erbij horen. Als niemand het doet, dan doe jij het dus ook niet. Kan zijn, hoeft niet. Er zijn ook kinderen die vinden dat school is om te spelen en thuis is om te leren, dus waarom zou je op school wat laten zien? Er zijn kinderen die het niet leuk vinden om in hun eentje wat anders te doen, die liever samenwerken. Er zijn vast nog wel andere redenen.

Is het een probleem? Dat kan zeker, want de bedoeling is dat je op school dingen leert, onder andere leren leren en het gebeurt nogal eens dat een kind zo gewend is dat leren=kunnen dat een kind er zelf niet kunnen= niet te leren van maakt.

Hoeveel hij voorloopt is aan school om uit te zoeken door middel van doortoetsen. Als school bekend is met slimme kinderen weten ze hoe ze dat aan moeten pakken. Voorbeelden meenemen is altijd een goed idee, dan hebben ze op school ook vast een beeld.

Of je aan hb moet denken of aan lekker slim lijkt me in dit geval niet zo relevant. Elk kind heeft het nodig om zinnig werk op niveau te krijgen, ongeacht waar dat niveau ligt. Hb is alleen vast te stellen na een dure test en ook al je kind beneden de 130 scoort heeft het nog steeds dezelfde voorsprong en zal daar nog steeds op een adequate manieer mee omgegaan moeten worden.

Wat zou je willen voor je kind? Hij loopt een jaar of meer voor. Het lijkt me in ieder geval dat bekend moet worden hoeveel dat is, en wat het plan van aanpak gaat zijn. Het is verder ook interessant om te weten of school al vaker met dit bijltje gehakt heeft of dat ze druk bezig zijn het wiel uit te vinden. Als ze willen versnellen, wat gaan ze dan verder doen? Want kinderen die voor lopen blijven dat vaak doen en anders heb je over een paar jaar weer hetzelfde probleem.

Mamvantwee

Mamvantwee

19-10-2009 om 13:58

Ga praten

Als je op school gaat praten, kun je gewoon vragen wat de school kan doen. Jij hoeft als ouders niet met een compleet opleidingsplan te komen, daar kan de school jullie nou juist bij helpen, daar zijn ze voor!

Het is wel handig als ze eerst een beeld hebben van zijn niveau. Ik heb alleen onze eigen school als voorbeeld, en hier keken ze naar de citotoetsen uit groep 1, de algemene indruk van de leerkrachten, onze verhalen van thuis (ze leest/schrijft/rekent, wil alleen maar werkjes doen, etc), er is een letter-leestestje gedaan met de leerkracht van groep 3 en de leerkracht in de huidige groep 2 heeft ook nog een test met klanken/letters gedaan. Ze hebben overlegd met de lerarenondersteuner en in het team is onze dochter ook besproken, uiteindelijk kwam de school met een plan. Dat is met ons besproken en nu worden we regelmatig bijgepraat.

Maar wat willen wij als ouders (en ik weet niet hoe jullie erin staan): wij willen een dochter die het naar haar zin heeft, zich goed in haar vel voelt, wél uitgedaagd wordt met stof op haar niveau, maar niet persé door moet naar groep 3, al kan ze dat best aan. Dat hebben we op school aangegeven en daar is nu een aangepast leerprogramma voor opgesteld. Als later blijkt dat dit niet genoeg is, zitten we snel weer op school voor een nieuw plan.

groet, Mamvantwee

Inderdaad

Ik sluit me aan bij mamvantwee. Je kunt jezelf afvragen of je voor of tegen versneld doorstromen bent. Misschien komt de school met die suggestie en dan heb je daar vast een antwoord op. Maar ik zou vooral goed luisteren en heel onbevangen vragen stellen tijdens dat gesprek. Gun jezelf de ruimte om niet meteen te beslissen. Maak notities. Ga naar huis, denk erover na en kom dan terug met een beslissing.
Aantekening: als je te maken hebt met een kind dat sneller leert, dan blijft dat zo. Ook als je het versnelt. Niet zelden cummuleert de voorsprong daardoor: kind gaat nog sneller leren.
Dat is geen reden om niet te versnellen (ik zeg: doen!), maar daarmee kun je wel op je vingers natellen dat een keer versnellen niet genoeg is. Je zult toch ook naast school uitdaging moeten (blijven) bieden.
Groet,
Miriam Lavell

Balpen

Balpen

19-10-2009 om 15:41

Gerry

School is enkele jaren gestart. Dus ze vinden nog heel veel uit. Ze hebben een goede IB-er en ik weet dat er enkele hoogbegaafde kinderen zitten (ze komen van ver) die elders vast gelopen zijn en hier uit de verf komen. Een moeder biedt een vreemde taal aan als 'verrijking' (zou niets voor mijn zoontje zijn maar okee, ze doen er dus wel wat mee). Maar ik ben ook bang dat mijn kind daarom juist in het niet valt. Juist ook omdat hij niet vastloopt. Hoe dichterbij die datum van dat gesprek komt, hoe kleiner zijn voorsprong wordt...

Geen leerstofjaarklassensysteem, maar ieder kind min of meer op eigen niveau. Eigenlijk zou het op deze school goed mogelijk moeten zijn om hem uit te dagen. Maar daardoor begin ik dus ook te twijfelen. Wil hij wel? Hij laat niet zien wat hij kan en zit kiplekker in zijn vel...

Ik ben ook aan het twijfelen omdat de vorige school niets zag. Gesprek gehad en daar kwam niets uit. Een gewoon kind. Daar vonden ze het grote onzin om te kijken hoe ver hij was...

Balpen

Balpen

19-10-2009 om 15:45

Mamvantwee

"Het is wel handig als ze eerst een beeld hebben van zijn niveau."

Ja, daar ben ik ook wel een beetje van overtuigd. Zie hierboven, de vorige school vond dat grote onzin.

"Citotoetsen uit groep 1, de algemene indruk van de leerkrachten, onze verhalen van thuis (ze leest/schrijft/rekent, wil alleen maar werkjes doen, etc), er is een letter-leestestje gedaan met de leerkracht van groep 3 en de leerkracht in de huidige groep 2 heeft ook nog een test met klanken/letters gedaan"

De vorige school zei over de citotoetsen van mijn zoontje (2 x a) "een ander kind had ze helemaal foutloos". Maar de Citotoetsen waren dus goed, deze leerkrachten zien in dat hij meer kan dan hij laat zien. Ze gaan deze week overleggen teambreed en daarna hebben wij een gesprek. Die letterleestestjes etc. zijn geen probleem want hij leest zeker net zo goed dan mijn oudste eind groep 3.

Wij willen inderdaad hetzelfde als jullie als ouders.

Balpen

Balpen

19-10-2009 om 15:48

Miriam

Waarom versnellen? Hier geen groepen 1 t/m 8 maar drie bouwen. Maar ik zie hem echt nog niet in de middenbouw (niveau halverwege groep 3) functioneren.

Dat weet je dan vast

"Waarom versnellen? Hier geen groepen 1 t/m 8 maar drie bouwen. Maar ik zie hem echt nog niet in de middenbouw (niveau halverwege groep 3) functionere"
Omdat de kleuterbouw doorgaans een te laag lesaanbod heeft.
Maar als je tegen bent, dan is dat vast een antwoord dat je hebt op de eventuele suggestie van de school. Ik gaf aan dat het handig is daar vast een mening over te vormen, meer niet.
"Uitdagend" doen in de kleuterbouw is volgens mij trouwens een onuitvoerbare opgave.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

19-10-2009 om 18:15

Balpen

Ergens kan ik het niet helemaal volgen. Je schrijft dat hoe dichter de datum van het gesprek nadert, hoe kleiner zijn voorsprong wordt. Maar in je eerste bericht schrijf je dat hij AVI 3 leest, onder de 10 al bijna geautomatiseerd heeft en bijna een jaar voorloopt. Dan heeft hij dus nog steeds een grote voorsprong, ook al zou hij de rest van het jaar stilstaan. Hij zit nu in 2, en gaat volgend jaar naar 3. Ook al zou je dit jaar niks doen, dan zal school volgend jaar toch echt wat moeten met een kind dat al kan lezen terwijl de rest begint met kern 1 en idem voor rekenen, anders verveelt hij zich rot. En als ze dan toch iets doen, is het wel fijn als het op het juiste niveau is, want anders werkt het niet.

HB is trouwens niet synoniem aan vastlopen. Vastlopen heeft zeer zeker ook met karakter te maken. Een slim kind dat graag speelt, tekent en knutselt heeft het een stuk makkelijker dan een slim kind dat daar niks mee heeft, en dan kan dat laatste kind best een (stuk)lager IQ hebben.

Juist bij kleuters is er veel uit te dagen

Er zijn een heleboel mogelijkheden om in de onderbouw te verrijken en te verdiepen. Er zijn scholen die kinderen liever twee jaar laten kleuteren met voldoende extra aanbod en ze dan van 2 naar 4 laten gaan, omdat ze dan groep 3, die voor een groot deel toch draait om leren lezen en beginnen met rekenen dan niet hoeven doen.

Hier twee sites waar je allerlei middelen kunt vinden:

http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_op_school/materiaal/kleuters.html

En deze:

http://www.infohoogbegaafd.nl/hbpo/leermiddelen/?search[groep]=groep12&search[onderwerp]=&search[type]=

*bella*

*bella*

20-10-2009 om 12:08

Inspannen

Laatst Tessa Kieboom gehoord.(ken je haar?) Naar haar mening, en ik kan ben het vreselijk met haar eens, maar ik ben geen expert moeten kinderen die voorlopen uit de comfort-zone worden getild. Sowieso. Het maakt niet uit of ze dat willen, ze moeten leren inspannen en dat leren ze natuurlijk niet als het aanbod te ver afwijkt van hun kunnen. Dus sowieso compacten en extra stof (die ook uitnodigt tot *echte* fouten maken, moeten ze natuurlijk ook leren) en dan nog keuze, maar de extra stof is gewoon verplicht.

Balpen

Balpen

20-10-2009 om 21:20

Gerry en anderen

De voorsprong wordt spreekwoordelijk kleiner. Hoe dichterbij het gesprek komt, hoe meer ik ga twijfelen over zijn voorsprong. Ik zie nu alleen maar de dingen die hij nog niet kan....

We hebben geen klassensysteem. Hij kan ook een half jaar eerder doorstromen naar de middenbouw. Wat dat betreft zijn er wel veel goede mogelijkheden. In welke groep hij ook zit, hij hoeft niet mee met zijn leeftijdsgenoten, hij kan makkelijk mee met kinderen die een jaar ouder zijn. En is er heel veel op tegen om een AVI5 boek te lezen terwijl de rest een AVI2 boek leest? Er zullen vast meer kinderen zijn die wat boven de rest uitstijgen.

Ik maak me nu het meest zorgen dat het een beetje uit de pas loopt. Hij leest goed en zou ook redelijk kunnen spellen maar hij is nog niet begonnen met schrijven. Dat lijkt mij voor hem motorisch gezien ook knap lastig.

Iemand maakte de opmerking dat hoog/meerbegaafd niet altijd betekent dat een kind vastloopt. Een kind dat houdt van (in zijn geval) spelen en bouwen kan dan volop aan zijn trekken komen. Maar ik neem aan dat cognitieve uitdaging dan nog steeds van belang is? (De vorig school had het altijd over zijn 'afgeraffelde knutselwerkjes, hij speelt zo graag, hij heeft veel plezier, hij kan niet hinkelen' als argument waarom meer uitdaging absolut niet nodig was.

Ik ben het met Bella eens, hij moet wel uit zijn comfortzone. Maar thuis is hij juist best gedreven, maar op school wil of kan hij het niet laten zien. Gelukkig zien de leerkrachten dat ook.

Janna3

Janna3

21-10-2009 om 18:20

Moeilijk hoor

Als ik er over nadenk zou ik het laten afhangen van het functioneren in de klas. Als je kind voorloopt zal dat namelijk niet worden opgelost door een half jaar te versnellen. Er zal altijd extra uitdaging moeten komen. Waarschijnlijk zal het kind de eerste weken voldoende hebben aan de lesstof, maar al gauw zal het toch weer voorlopen.
Voor mij zou de vraag zijn of het zich prettig voelt in de klas, of het speelt met andere kinderen, etc. Ook voor de vervolgopleidingen lijkt het me prettig om niet te jong te zijn om daar aan te beginnen.
Bij ons hebben we bij onze oudste ervoor gekozen niet te versnellen, bij de middelste wel. Beide kinderen lopen al ver voor en hebben extra werk. Oudste had veel vriendjes in zijn klas en voelde zich er prettig. Middelste vond de kinderen uit zijn klas saai en maakte nooit speelafspraakjes. Nu hij in zijn nieuwe klas zit gaat het veel beter. Verder versnellen vinden wij geen optie, dat is geen oplossing. Hij zou dan met 10 jaar op het VO terecht komen, dat lijkt ons veel te jong. We zoeken het dus in extra lesstof en extra hobby's (muziekles, schaakclub etc.)
Succes met het gesprek en sterkte met je keuze!

Jakiro

Jakiro

21-10-2009 om 22:59

Versnellen of niet

Mijn tweeling is van 19 december en gaan straks, na de kerstvakantie naar groep 1. Ze kleuteren dus maar 1,5 jaar, gaan naar groep 3 als ze 5 zijn en naar de middelbare school als ze 11 zijn.
Tenminste, dit is de planning als ik de school mag geloven.
Mijn oudste ging 9 jaar geleden naar de basisschool, nog in de tijd dat scholen gewoon die 1 Oktober grens star aanhielden. Ze was dus bijna 7 toen ze naar groep 3 ging én, maar daar denk je niet aan als ze naar groep 3 gaan, dus ook bijna 13 toen ze naar de middelbare school ging. Ik had er niet aan moeten denken dat ze een jaar geleden al gegaan was. Die indrukken, die sociale overgang, het "groot" moeten zijn als 11-jarige ? Het niet of juist wel opvallen op een middelbare school ?
Het scenario van de basisschool is dus in eerste instantie niet mijn scenario. Ik denk dat de tweeling "gewoon" 2,5 jaar gaat kleuteren.
Ik ben namelijk niet zo voor versnellen; als je wil dat je kleuter uitdaging nodig heeft, of moet leren, ga dan thuis iets uitdagends doen. Leer een tweede taal ofzo, steek meer tijd in tekenen, knutselen, borduren of wat dan ook, maar hou aub rekening met de sociale valkuilen die je kind tegenkomt. Niet alleen nu, maar ook als 11-jarige op een middelbare school, of als 17-jarige op een universiteit..
Jakiro
PS De meisjeshelft van de tweeling kan dus ook al 3-letter woordjes lezen, heeft haar pen/potlood altijd met de juiste greep vast gehouden. Tekent poppetjes met armen, benen, nekken, borst en buik en handjes met 5 vingers en kleurt perfect tussen de lijntjes. Ze loopt dus al flink voor op leeftijdgenootjes qua schoolse activiteiten. Maar ze is nog maar 3,ze speelt ook nog zo graag en is af en toe gewoon nog echt een peutertje met peutergedrag en peuterbehoeftes. Zij zou dus het schoolscenario kunnen volgen heb ik het vermoeden, maar mijn gevoel zegt dat het hartstikke fout is.

Emmawee

Emmawee

21-10-2009 om 23:11

Miriam

Wat bedoel je met:
"Uitdagend" doen in de kleuterbouw is volgens mij trouwens een onuitvoerbare opgave.
??
Ik snap niet waarom dit onuitvoerbaar zou zijn.
Groeten, Maw.

Jakiro

Jakiro

22-10-2009 om 10:32

5 jaar (pelle)

Wat nou als ik beslis om ze pas naar school te doen als ze leerplichtig zijn ? Dan gaan ze maar een half jaar naar de kleuterklas, voordat ze naar groep 3 gaan. Ik zie eerlijk gezegd geen voordelen van dat snelle.
Ze lopen altijd qua leeftijd achter op hun vriendjes en vriendinnetjes (die hoogstwaarschijnlijk uit hun groep/klas komen)
Schoolreisje groep 3; ze zijn nog 5 en mogen bv niet naar bepaalde films of bepaalde atracties niet in. 1e Klas VO; alle kinderen gaan naar die speciale pre-puber feestjes. Maar die zijn vanaf 12 jaar, mogen zij niet heen.
De hele klas gaat op een gegeven moment op hun scooter naar die leuke, in de wijde omtrek bekende discotheek, hier in het dorp. Zij op de fiets en als ze er zijn mogen ze er niet in, pas vanaf 16 jaar.
Als kinderen er écht, in alle facetten, aan toe zijn om met 5 jaar naar groep 3 te gaan, doe het dan inderdaad. Maar doe het niet omdat ze toevallig vóór die grens van 1 januari geboren zijn. Net zoals je niet klakkeloos met die 1 Oktobergrens mee moest gaan als de school die hanteerde, moet je ook niet klakkeloos met die 1 januari grens meegaan.
Wat zijn de echte voordelen van het aanhouden van die 1 januari grens ? Voordelen die je niet thuis kan aanbieden ?
Jakiro

Grens

Maw:"Ik snap niet waarom dit onuitvoerbaar zou zijn."
Er ligt niet zoveel uitdagends in de kast van de kleuterbouw. Wat zou helpen is grijpen naar uitdaging uit de middenbouw, maar daarvoor moet je de grenzen tussen die bouwen wel slechten.
Geen bouwen, geen groepen, maar een doorplopende leerlijn zonder drempels. Dan kan het wel. Dan is er ook sprake van lesstofversnellen.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

22-10-2009 om 10:46

Beren, jakiro

Jakiro, je ziet links en rechts wat beren op de weg. Als het goed is zit jouw 2-ling straks gewoon tussen hun leeftijdgenoten in de klas. Dus níet als enige 5-jarigen naar groep 3, maar tussen een hele stapel 5-jarigen. Enzo door tot aan 6 VWO.
Los daarvan heb je nog járen de tijd om te bekijken of je kinderen er dan aan toe zijn, aan groep 3, of dat het gewoon echt niet gaat werken. Kinderen kunnen erg veranderen in 1,75 jaar tijd!

Jakiro

Jakiro

22-10-2009 om 11:09

Yups, ik ken die beren wel

Maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Ik loop liever het risico dat ze zich "vervelen" in de klas en dat ik dat kan oplossen met activiteiten thuis of extra activiteiten op school(zo ging dat met de oudste ook), dan dat ze op hun tenen lopen.
Dat had ik al toen ze nog baby waren, ik kleed ze liever te koud aan en dat ik ze verwarm als ze het koud hebben, dan dat ik ze te warm aankleed en dat ik ze versuft aantref en allerlei spoedingrepen moet uitvoeren om ze weer normaal te krijgen.
En wat ik eerder ook al las, een voorlopend slim kind zal ook bij versnellen blijven voorlopen. Dat kan je niet voorkomen door ze te laten versnellen, wel door ze meer uitdaging te geven die niet in het basisonderwijspakket zit. Oudste kreeg bv archeologie als extra lessen in groep 6,7 en 8 en deed mee aan het vlugge vogel programma (verdieping van wiskunde, engels en nederlands). Dat zie ik meer zitten.
Jakiro

Guinevere

Guinevere

22-10-2009 om 11:16

Dusss.....

Dussss als ik straks een paar groot uitgevallen kinderen zie zitten koukleumen naast een basisschool, terwijl ze met een tandenborstel in de zandbak naar potscherven zoeken, dan weet ik wie ik voor me heb!

Jakiro

Jakiro

22-10-2009 om 11:46

Yups!

Dan zijn het Jaki van Jakiro
Maar ze kunnen ook AVI3 boekjes lezen met een luier, of met poppen spelen in de eerste klas VO
Jakiro

Balpen

Balpen

22-10-2009 om 15:04

Miriam

"Geen bouwen, geen groepen, maar een doorplopende leerlijn zonder drempels. Dan kan het wel. Dan is er ook sprake van lesstofversnellen."

Die school hebben we redelijk gevonden. Wel bouwen en stamgroepen (anders wordt het ook zo'n gedoe met trakteren) maar de groepen lopen in elkaar over, je kunt eerder naar een bouw, men kan materialen uit de middenbouw halen, in de onderbouw start je met het leesproces tot gemiddeld AVI 1 - 2 en met het rekenproces (je doet daar boek 3a en in de middenbouw boek 3b)... het enige wat niet kan is in beide bouwen zitten (dat hebben ze geprobeerd maar werkt niet). Maar dan nog... je moet een keer een keuze maken. Past hij beter in de middenbouw of beter in de onderbouw? Hij is - denk ik - nog steeds een kleuter die gewoon al wat kunstjes kan (zoals lezen en rekenen).

Het grootste probleem is nu dan ook dat er wél veel uitdagends ligt in de onderbouw (tenminste uitdagender spullen dan die hij nu pakt) maar hij pakt ze niet...

Aansluiting

"Het grootste probleem is nu dan ook dat er wél veel uitdagends ligt in de onderbouw (tenminste uitdagender spullen dan die hij nu pakt) maar hij pakt ze niet..."
Als niemand dat doet, dan doet hij dat ook niet. Kinderen conformeren zich graag. Zeker van jonge kinderen kun je niet verwachten dat ze hun eigen unieke gang gaan in weerzin van de groepsgewoontes.
Juist dat is een reden om wel te versnellen: het kind wel te plaatsen tussen oudere kinderen.
Kinderen die voor zijn, zijn dat niet alleen in taal of rekenen, maar ook in spel en fantasie. Ze hebben daadwerkelijk een betere aansluiting bij oudere kinderen. Ze laten zich door die oudere kinderen ook werkelijk inspireren om andere dingen te doen.
Kinderen, zeker kleuters, zijn niet zomaar in staat om zichzelf te inspireren om wat anders te gaan doen. Toch wordt dat wel van hem gevraagd door hem in de kleuterbouw te houden. Alle kinderen moeten doen wat iedereen doet, hij moet uit zichzelf en alleen iets anders verzinnen. Dat daar niets uitkomt verbaast me niet.
Groet,
Miriam Lavell

Jakiro

Jakiro

22-10-2009 om 15:36

Waar?

In welke wet staat overigens dat de peildatum voor overgang 1 januari is en waar staat dat het kind maar 1 keer mag blijven zitten ?
In de wet staat voor wat betreft overgang naar VO: In elk geval verlaten de leerlingen de school aan het einde van het schooljaar waarin zij de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt. (artikel 39 wet op primair onderwijs). Dat betekent dat ze nog 2x mogen blijven zitten, nadat ik ze niet door laat gaan naar groep 3 volgens het schoolscenario !!!
Overigens zou het ook betekenen dat ook al zitten ze in groep 3, ik ze nog minimaal 5 uur en maximaal 10 uur per week thuis mag houden volgens de leerplichtwet. Dat zijn 1 tot 2 volledige schooldagen.
En als ik nu ook nog eens ga rekenen, als mijn kinderen het scenario van school volgen, voldoen ze NIET aan de ureneis van 7520 uren (ze komen 3 weken tekort) en als ik ze die 5 uur per week thuis houdt komen ze nog eens 200 uur tekort....
En alles bij elkaar kom ik dan, oh wonder, op die grens van 1 Oktober...
(Trouwens, dat is dan wel weer grappig, als we in Limburg hadden gewoon hadden ze weer wél aan die ureneis voldaan en kan je 1 januari aanhouden, want daar begint de zomervakantie 3 weken later)
Jakiro

Gerry

Gerry

22-10-2009 om 16:57

Vervelen

Jakiro, zolang ze zich vervelen met aanhalingstekens kan ik me voorstellen dat je dat risico wel wilt lopen (maar ook dan vindt ik het geen briljante zet, want ze moeten wel leren werken, stratiegieen leren en leren doorzetten en als je je nooit hoeft in te spannen oefen je dat niet). Op het moment dat een kind zich gewoon kapotverveelt denk ik dat je je kind geen dienst bewijst door het in een dergelijke situatie te laten zitten, wat je thuis ook verder doet.

Verder heeft Miriam volkomen gelijk. Zowel van onze ortho als van de psych van de verrijkingsklas van oudste hoorden wij dat het volkomen normaal is dat kleuters niks extra's pakken. Ze willen niet opvallen, ze willen bij de groep horen. Ze moeten over het algemeen gedwongen worden om dat extra te pakken en dat gaat tegen de meeste kleuterjuffen in. Kleuteronderwijs is over het algemeen kindvolgend en de nodige kinderen met een voorsprong moet je niet volgen, maar gewoon verplichten. Neem daarbij dat wat een kleuterjuf ziet als extra uitdagend en moeilijk dat helemaal niet hoeft te zijn, of dat je een kleuter kunt hebben die vindt dat ze alles meteen moet kunnen anders doet ze het niet en je snapt dat een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong geen alledaagse kost is voor een leerkracht.

Jakiro

Jakiro

22-10-2009 om 17:38

Ervaring

Jullie vergeten blijkbaar dat ik ervaring heb met het 3 jaar kleuteren van een kind en ik daar ontzettend blij mee ben (met dat lange kleuteren dus)
Deze 2 gaan naar dezelfde school als waar de oudste heen ging, krijgt dezelfde lerkrachten en ik weet dus waar ik tegenaan kan gaan lopen of wat ik kan vragen.
Oftewel, gezien mijn ervaring ben ik voor 2 jaar of langer kleutern.
Jakiro

Gerry

Gerry

22-10-2009 om 18:51

Jakiro

Hm, ik zou niet bij voorbaat er vanuit gaan dat wat goed voor het ene kind is ook goed is voor het andere kind. Maar als ik lees van de voorsprong van je kind en dat je dan denkt dat 2,5 jaar kleuteren goed zal zijn, dan schrik ik echt. Zeker omdat kinderen die cognitief voor lopen sociaal ook voorlopen. Behoefte aan spelen, ja natuurlijk, maar ik denk niet dat het gezond is om je altijd naar beneden te moeten aanpassen om te kunnen spelen. Kleuters vinden het vaak helemaal niet leuk om een uitzondering te zijn en gaan zich dan aanpassen aan de groep (oudste deed dat enorm goed op de pz), en het ene kind lukt dat beter dan het andere, maar ze verliezen er allemaal een stuk eigenheid door en het lijkt mij gewoon heel ongezond als je op school niet jezelf kunt zijn en alles maar uit thuis moet halen. Als je tenminste geen kind hebt dat apatisch wordt van gebrek aan uitdaging op school en thuis ook niks meer wil. Hoeft allemaal niet, kan wel. De tijd zal het leren en ik hoop voor je dochter dat het goed zal gaan.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-10-2009 om 20:03

Ook ervaring

met langer kleuteren en hier heeft het niet zo goed uitgepakt voor zoon. Voor mijn tweeling, deze zijn na 2 jaar naar groep 3 gegaan en het gaat supergoed. Elk kind is anders, maar mijn mening is dat een kind 3 jaar laten kleuteren onnodig is. Als er al ergens gedoubleerd moet worden (want dat is het!) dan liever in een groep waar het ook zin heeft, groep 4 of 5 ofzo....

*bella*

*bella*

22-10-2009 om 21:38

Jakiro

Ik denk eerder dat je blij mag zijn dat het goed blijft gaan met je dochtertje als ze wel het schoolscenario volgt. Dat zou best al weleens lastig voor haar kunnen worden. Ik snap ook niet wat je bedoelt, dat ze nog een echte peuter is? Wat zou ze anders moeten zijn? Speelt ook nog zo graag?? Zoon van acht met forse voorsprong doet niets liever dan spelen. Het zijn net gewone kinderen hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.