M Lavell
25-07-2011 om 12:39
Gezakt en toch een diploma
Ik ben wat aan het bij lezen en vond deze http://iturl.nl/snCN_l
"Gezakte vwo-leerlingen krijgen havodiploma
Zeven leerlingen van het Hogeland College in Warffum (Groningen) die waren gezakt voor het examen atheneum, hebben van hun school achteraf een havodiploma gekregen. Toen de leerlingen dreigden te zakken, heeft het college hun inschrijving gewijzigd van vwo naar havo zodat ze nu toch een diploma op zak hebben.Dat heeft het Hogeland College vandaag gemeld. De leerlingen zouden niets van de wijziging hebben geweten en waren volgens RTV Noord zeer verrast toen ze het diploma kregen.
Volgens de school is er niets onwettigs gebeurd en gaat het om een maas in de wet. De havo heeft een examenvak minder dan het vwo, waardoor de school één onvoldoende van de leerlingen kon laten vervallen. De cijferlijsten waren daarna goed genoeg voor een havodiploma. De Inspectie van het Onderwijs zegt te onderzoeken of de middelbare school rechtmatig gehandeld heeft."
Kijk, aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. Het lijkt wel een logische 'oplossing' in het kader van de diplomaplicht (hebben ze toch maar mooi een sk gehaald) en dat gecombineerd met de wettelijke streefniveau's.
Ergens anders lees ik:"Het ministerie heeft inmiddels laten weten aan een voorstel te werken dat het aan de Tweede Kamer wil voorleggen. Het houdt in dat er voor een havo-diploma ook minimaal één specifiek havo-vak moet zijn volbracht."
Dat lijkt me toch een beetje flauwekul. Wat is dat dan, een specifiek havo-vak?
Voor de discussie: deze leerlingen hebben allemaal recht op deelcertificaten vwo voor die vakken waarvoor ze een voldoende hebben. Ze hebben het recht op het alsnog volgen van die vakken waarvoor ze geen voldoende hebben om toch nog dat diploma bij elkaar te sparen.
Wat is er mis mee om dit soort leerlingen gewoon vast een diploma te geven? Ze hebben dat niveau toch minstens behaald? Nou ja, met dit geval lijkt vooral mis dat de leerlingen er zelf niet om hebben gevraagd. Maar als de school dat nu wel gedaan had?
Groet,
Miriam Lavell

Sawo
25-07-2011 om 16:22
Ik begrijp probleem ook niet
Helemaal goed toch, een diploma. Als je geen vwo diploma nodig hebt lekker naar het hbo ipv een jaar te verliezen.
Ik snap eigenlijk niet waarom dit niet vaker gedaan wordt en de kinderen de keuze wordt gegeven. De motivatie daalt sterk merk ik nu aan mijn dochter in 5/6 vwo. Veel leerlingen zullen het niet graag overdoen en willen verder.Dus iedereen blij toch?
groet
Saar

Fiorucci
25-07-2011 om 16:53
Mee eens
Ik vind het een uitkomst voor de moedeloze vwo leerling die baalt van nog een jaar over moeten doen. Havodiploma mee en hup naar het HBO, kun je altijd nog het WO in na je propedeuse.

Tirza G.
25-07-2011 om 19:54
En dan ook gewoon
Als je zakt in 5havo, een mavo-diploma. Hoppetee. Ik vind het een ideale oplossing. Heb je toch wát.
Tirza

tonny
25-07-2011 om 20:11
Zo is dat, leuk idee, en
hoe zit dat dan met profielen en wat ze bij een bepaald vak leren? Wat betreft talen bijvoorbeeld. Ik ben er nu aardig uit inmdidels, qua VO-leerlingen, maar ik herinner me dat het ene schooltype meer deed aan spreekvaardigheid en het andere aan leesvaardigheid. Dat laatste is wel heel handig als je verder studeert.

M Lavell
25-07-2011 om 21:45
Beloning voor het werk
Je hoeft niet het hele jaar over te doen voor een vwo diploma. Alleen de vlakken waarvoor je geen voldoende hebt gehaald. Voor de rest heb je recht op deelcertificaten.
Ondertussen is het geen nadeel om ook alvast dat havo diploma te hebben. Heb je toch niet voor niks geleerd.
En inderdaad, havo 4 staat al gelijk aan vmbot, maar het is geen diploma. Waarom niet? Nog gekker: vmbo-t staat gelijk aan mbo 2/3 maar is geen startkwalificatie. Mbo2 wel.
Stel je de situatie voor waarin leerlingen hun behaalde schooljaren veel eerder al kunnen omzetten in een certificaat of diploma.
Dat lijkt me zoveel bevredigender dan na 4,5 of 6 jaar zakken en dan nog niks hebben. Alsof je al die tijd echt niks hebt bereikt.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn
25-07-2011 om 22:12
Engeland
In Engeland doen ze iets dergelijks. iedereen doet zijn GCSE examens, ik geloof als ze 16 zijn. Sommigen stoppen daar en gaan verder met beroepsonderwijs, en anderen gaan door voor A levels als ze 18 zijn.

Fiorucci
26-07-2011 om 08:27
Joyeux
Ja, dan moet je nog een jaar voor je naar het WO kunt. Maar ik zou liever een jaar HBO doen dan weer dat examenjaar of die school waar je al zes jaar komt. (Of op de vavo, waar ik ook niet zo kapot van ben.)

M Lavell
26-07-2011 om 14:32
Goeie vraag
Dat weet ik in dit concrete geval niet. De wet is globaal genomen tamelijk helder: voor havo moet je in x vakken (naar profiel) examen gedaan hebben en voor vwo in x+1 vakken.
Nu heeft deze school de leerlingen die zouden gaan zakken (kennelijk was dat al duidelijk voordat de uitslagen officieel waren), de leerlingen ingeschreven als havo-examinanten die op onderdelen vwo-examen doen.
Daarmee is hun status denk ik zo veranderd, dat ze inderdaad niet meer zomaar een jaartje over kunnen doen. Maar ze hebben wel recht op deelcertificaten vwo voor alle vakken waarvoor ze een voldoende hebben. Nog een jaartje vavo voor de rest en dan hebben ze toch nog een vwo diploma.
Wat in deze situatie steekt is dat het zonder overleg of toestemming met de leerlingen gedaan is. Ik denk dat het dáárom onrechtmatig is.
Cobi:"Is dat havodiploma ook niet een elegante manier om die overjarige pubers eruit te bonjouren? "
Dat is het zeker. Past helemaal in zo snel mogelijk een sk halen. Juist daarom snap ik de reactie van de minister niet. Het gedrag van de school wordt min of meer uitgelokt door het beleid.
Ik snap vooral ook niet dat het niet zou mogen als de leerlingen en ouders het _wel_ willen. Mij lijkt niets anders nodig dan dat voor de constructie toestemming van de ouders/leerlingen wordt gevraagd.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA
26-07-2011 om 16:38
Maar
ze zaten toch al in 6 VWO? daarom juist zijn ze naar HAVO overgeschreven omdat ze voor 6 VWO niet zouden slagen....

M Lavell
26-07-2011 om 17:38
Hebben ze gedaan.
Cobi:"Bij de overgang van vwo 5 naar 6 heb je nog niet aan die eis voldaan. "
Deze leerlingen hebben het 6e jaar vwo afgerond en alle examenonderdelen vwo gedaan, ook het profielwerkstuk. Ze wisten zelf niet eens dat ze formeel ineens een havo-examen deden. Dat is achter hun rug geregeld vlak voordat de eindresultaten bekend werden.
Cobi:"Ik weet niet of ik zo blij zou worden als het de school van mijn kinderen betrof die zo inventief was. "
Ik ook zeker niet, maar van de omgekeerde mogelijkheid word ik wel blij. Ik of kind vraag er zelf om.
Groet,
Miriam Lavell

NaShA
26-07-2011 om 17:38
Nee
dat zegt ze tegen je volgens mij...
Jij zei, ze hebben geen profielwerkstuk ingeleverd, maar dat hebben ze wel, want ze zaten in 6 VWO en hebben examen gedaan. Alleen dacht school, dat gaan ze niet halen, hebben ze nog gauw HAVO-leerling gemaakt en toen hadden ze ineens een HAVO-diploma.

Fransien
26-07-2011 om 22:10
Vreemd
Is het dus echt zo dat de vwo-ers havo-examen gedaan hebben omdat ze te zwak stonden? En hebben ze dat niet gemerkt? Er staat toch op zo'n examen welk examen het is, en het lijkt me sterk dat het examenrooster van havo en vwo exact gelijk is qua vakken op hetzelfde tijdstip. En wat als ze nou ineens fantastische cijfers hadden gehaald en wel hun diploma konden krijgen, had dat dan niet gekund vanwege aanmelding voor een ander diploma?
Op zich vind ik het niet verkeerd om een vwo-er die het misschien niet gaat halen en naar het hbo wil, de kans te geven om het havo-diploma te gaan halen, maar niet zonder medeweten en instemming, dat gaat mij te echt veel en veel te ver.

M Lavell
26-07-2011 om 23:51
Niks quasi, superhavo
Cobi:"Dan kom je toch uit op de overgang van vwo 5 naar vwo 6 gelijkwaardig te stellen aan havo."
Nee. Ze moeten examen gedaan hebben. De mogelijkheid bestaat omdat je havo examen met deelvakken vwo mag doen. Deze leerlingen hebben een havodiploma met alle vakken als deelvak op vwo niveau. Dat is niet verboden. Ik zie ook niet wat er mis mee is.
De gelijkwaardigheid is dan: een vak te weinig voor vwo gehaald is dan toch op zijn minst een havo diploma. Die gelijkschakeling vind ik niet gek en op zijn minst beter dan niks.
En ja, dit is een merkwaardig verhaal. Vooral omdat de school het stiekem heeft gedaan.
Cobi:"Want wat is er trouwens gebeurd met de leerlingen die kielekiele stonden? Want ik neem aan dat school alleen de kanslozen als havisten heeft aangemeld."
Ik krijg de indruk dat de school dit pas gedaan heeft na de eerste correctieronde van de examens (dat gebeurt door de eigen leerkrachten). Dat is voor de officiele bekendmaking van de cijfers, maar wel nadat er enige zekerheid bestaat over wel of niet slagen voor vwo.
Cobi:"En hebben de quasihavogediplomeerden nog de keus om 6vwo op die school over te doen? "
Nee, het zijn superhavo-gediplomeerden. Havo (aantal vakken) in 6 jaar op vwo niveau. Daar is geen quasi aan, toch?
Op de vraag gaf ik al eerder antwoord. Ik weet het niet. In deze situatie is er geknoeid en dat is niet goed. Het is mogelijk dat dat geknoei gevolgen heeft voor het niet meer kunnen doen van vwo examen het jaar erop.
Toch zie ik meer in een formalisering van het gebruik dan in een krampachtig verbod. Die formalisering kan heel eenvoudig zijn. Leerlingen doen gewoon examen vwo. Maar zakken ze voor één vak teveel waardoor het vwo diploma niet kan worden uitgereikt, dan krijgen ze wel een havo-diploma. Daar hebben ze dan namelijk wel genoeg vakken voor gehaald en nog wel op vwo-niveau.
En ja, dan natuurlijk wel het jaar (of althans de deelcertificaten die nog nodig zijn) op vwo over kunnen doen.
Groet,
Miriam Lavell

Julie
27-07-2011 om 08:07
Wat ik me afvraag in deze kwestie
wanneer hoorden deze leerlingen dat ze een havodiploma kregen? Werden ze gebeld met de heuglijke mededeling dat ze geslaagd waren en ontdekten ze pas op de feestelijke avond met bloemen en muziek, dat er havo op hun papiertje stond?
Of werd hen dat meteen in dat telefoontje medegedeeld? Of al voordat ze examen deden?
Wat ik vooral vreemd vind en niet kunnen is dat ze niet voor de keuze gesteld werden: of je doet het jaar/deze vakken nog eens, of je krijgt een havo-diploma.