Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

14-01-2012 om 12:24

Ggd onderzoek vo?

Meen mij te herinneren dat hier weleens draadjes over gelopen hebben. Gister had zoon een brief bij zich dat de GGD binnenkort met hem dingen gaat bespreken. Hoe zat het nou? Moet je daar aan meewerken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

14-01-2012 om 12:51

Nee

Volgens mij moet je niks. Goeie vraag, zoon zit hier ook in 2 vo, eens polsen wat hij zelf vindt en wil.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-01-2012 om 13:13

Wat mij vooral niet aanstaat

dat het op school gebeurt en dat dingen met de mentor besproken kunnen worden. EN dat ze uitgaan van dingen die de mentor aan hen verteld. Nou is denk ik wel bekend hoe de afgelopen anderhalf jaar op deze school is verlopen en ik wil eigenlijk het broze vertrouwen dat er nu is niet in gevaar brengen, maar ik kan me ook zo voorstellen dat dingen die de mentor aan de GGD gaat vertellen heel verkeer kunnen overkomen bij de GGD en voor ik het weet sta ik ergens op een zwarte lijst, als je begrijpt wat ik bedoel....

Annet

Annet

14-01-2012 om 13:23

Hier heeft oudste niet meegedaan

Ik heb gebeld naar een telefoonnummer in de brief om te vragen waar wij onze brief naartoe moeten sturen waarin we geen toestemming geven.
Voor de zekerheid heeft oudste onze brief in haar agenda geplakt.
Toen het onderzoek (eerst alleen schriftelijke vragenlijst, in te vullen door kind) heeft ze gezegd dat ze van haar ouders niet mee mocht doen. Dat was toen voldoende. Het was zeker niet zo dat de onderzoeker dit vooraf al wist. De brief in agenda was niet nodig maar was voor kind wel belangrijk. Dan had ze iets achter de hand.

Puck

Puck

14-01-2012 om 14:44

Gewoon afgebeld

wij kregen die brief ook. Er werd wel gesteld dat ouders mee mochten komen, maar dat dat niet noodzakelijk was. Dat vond ik wel netjes. Ook stond in de brief al dat je niet verplicht was, maar dat je dan even moest afbellen. Dat heb ik dus gewoon gedaan. Reden werd ook niet gevraagd. Als ik zo andere draadjes herinner mogen wij blij zijn met onze ggd die niet moeilijk doet, ook niet op de basisschool.

Karmijn

Karmijn

14-01-2012 om 14:54

En gesprekjes

Gesprekjes tussen leerkracht/mentor/docent en GGD, mogen alleen plaatsvinden als de ouders van de leerling er expliciet toestemming voor hebben gegeven.
En dat doen we natuurlijk niet. Het lijkt mij vooral handig, dat als er een probleem is, ze een gesprekje met ons, de ouders van het kind hebben.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-01-2012 om 16:23

Even wat zinnen uit de brief

Want ik word hier pissig van:

1. Dit onderzoek zal een deze weken plaatsvinden. Het is voor u niet noodzakelijk om hiervoor naar school te komen.

Mijn gedachte: goh, wat aardig, maar als ik dat nou wel wil dan? En waarom geen datum?

2. Om een zo goed mogelijk beeld van uw kind te krijgen, wordt gebruik gemaakt van de informatie van de mentor en van uw zoon of dochter zelf.

Mijn gedachte: Ik wil helemaal niet dat de mentor zomaar info aan de GGD geeft zonder dat ik weet welke info dat is!!! Dus moet ik niet ook een reactie naar school geven dat ik dit niet wil?

3. Voor het onderzoek ontvangt de jeugdarts een signaleringslijst met de aandachtspunten van uw kind, die met hem/haar worden besporken.

Mijn gedachte: he? wat voor lijst, waar komt die lijst vandaan?

4. De uitkomsten van het onderzoek die relevant zijn voor school worden met de mentor besproken, nadat uw kind hiervoor toestemming heeft gegeven. Indien u bezwaar heeft tegen het bovengenoemde kunt u dit schriftelijk of telefonisch laten weten.

Mijn gedachte: JA, ik heb daar bezwaar tegen. Ik heb hier sowieso bezwaar tegen!

5. U ontvangt een brief naar aanleiding van het onderzoek. Echter, over de uitkomsten van het onderzoek kunnen we alleen mededelingen doen indien uw kind hiermee instemt. Wij zijn namelijk gehouden aan de wettelijke voorschriften betreffende de privacy bescherming.

Mijn gedachte: he? Hoe verhoudt dit zich dan tot de voorgaande punten waarbij wel alles met school kan worden besproken?????

Karmijn

Karmijn

14-01-2012 om 16:40

Sqd

Voor elk onderzoek bij de ggd, krijgen wij tegenwoordig de sdq (http://www.topsupportweb.net/psywiki/index.php?title=SDQ) toegestuurd. Dat is een vragenlijstje over het gedrag van kinderen, waar enige gedragsproblemen uit naar voren zouden moeten komen. Die wordt door de ouders ingevuld, maar er zijn ook lijsten voor leerkrachten. Daar zou een jeugdverpleegkundige/jeugdarts dan conclusies uit kunnen trekken over het kind. Laat me raden Anna, bij jou kind zal er vermoedelijk uit komen, dat er waarschijnlijk sprake is van ADHD !
Ik vermoed dat ze van plan zijn, om deze lijst in te laten vullen door de mentor en dat samen te laten bespreken. Onnodig, want je kind heeft al een diagnose, wordt behandeld en gecontroleerd door een echte arts. Ik ben van mening dat de hele GGD overbodig is, voor ieder kind dat al regelmatig naar een arts gaat.
Ik zou heel duidelijk aan de mentor aangeven dat je geen toestemming geeft om met derden, zoals de GGD, over je minderjarige zoon te praten. Uit principe.
Sommige scholen hebben in hun statuten staan, dat ze zich dit recht toe eigenen, tenzij je dit als ouder niet wil. De vorige basisschool van mijn kinderen had dat bijvoorbeeld. Als je het niet wilde, moest je maar even mailen.
Dat hebben wij gedaan, maar drie jaar later heeft een leerkracht toch met de GGD over onze zoon zitten kletsen. Toen wij bezwaar maakten speelden school en GGD elkaar de zwarte piet toe. Je kunt natuurlijk nooit meer achterhalen, wie wat gezegd heeft in een informeel gesprekje waar je als ouder niet bij was.
Ze zijn toen volgens mij wel geschrokken, want we hebben er nooit meer wat van gehoord.
Maar goed ik zou dus wel heel duidelijk zijn. Want als je achteraf moet zeggen, dat je het niet had gewild, dan ben je al te laat.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-01-2012 om 16:44

Karmijn

ja, het zou me verbazen als dat er niet uitkwam Maar omdat hij ook nogal eens "gedragsproblemen" heeft, vrees ik dat die ook nogal duidelijk naar voren kunnen komen en voor je het weet is hij potentieel een gevaar voor de samenleving, snappie? en ik denk dat dat best meevalt...Heb geen garanties natuurlijk....

Ik ga dit weekend een duidelijke brief opstellen naar school een GGD dat ik dus absoluut geen toestemming geef voor op enigerlei wijze overleg of informatie-uitwisseling over mijn zoon!

An

An

14-01-2012 om 17:44

Gewoon bellen

Ze weten heel goed dat het niet verplicht is. Je belt gewoon op met de mededeling dat jij het voor jouw zoon niet nodig vindt. Hij zit toch al in een circuit? Dan kun je dat er nog bijzeggen, maar dat hoeft niet. Dat gebeurt wel vaker hoor.

Groet, An

Opbellen

Heb je geen bewijs van. Zelf heb ik een mail gestuurd naar de mentor en gemeld geen toestemming te geven voor uitwisseling met de GG&GD. En dochter ingeprent om te weigeren. Inderdaad volgende keer zal ik daar ook een brief in haar agenda doen, want ze durft zich vaak niet te verzetten.
Maar er wordt dan wel een brief naar je huisarts gestuurd dat je geweigerd hebt. Het zij zo.
Dochter was met een klasgenootje de enige die in die klas geweigerd hadden en zaten tijdens het onderzoek apart in de mediatheek.

anna van noniemen

anna van noniemen

14-01-2012 om 17:50

Nee, niet alleen bellen

precies, dan kunnen ze ontkennen! Ach, dan sturen ze maar naar de huisarts. Kan ik uitleggen

Hier....

Heb ik verleden jaar de GGD gelbeld met de mededeling dat ik het niet nodig vond dat zoon naar het onderzoek kwam, wij hadden daar onze redenen voor. Zoon is inderdaad niet uit de klas gehaald voor het onderzoek maar hij werd wel gebeld met de vraag wat hij er zelf van vond! Gelukkig kon hij zoon goed uitleggen waarom hij het ook niet nodig vond.
Ik twijfel nu wel wat ik met dochter moet doen, ik vind het zelf niet zo nodig en van dochter hoeft het ook niet.

Lisetje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

16 jaar en ouder

Over punt 5"Echter, over de uitkomsten van het onderzoek kunnen we alleen mededelingen doen indien uw kind hiermee instemt. Wij zijn namelijk gehouden aan de wettelijke voorschriften betreffende de privacy bescherming. "
Dat verhoudt zich als volgt tot de wet bescherming persoonsgegevens:

Artikel 5

1.Indien de betrokkene minderjarig is en de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, of onder curatele is gesteld, dan wel ten behoeve van de betrokkene een mentorschap is ingesteld, is in de plaats van de toestemming van de betrokkene die van zijn wettelijk vertegenwoordiger vereist."
En dat betekent dus ook dat kinderen van 16 jaar en ouder zelf de zeggenschap over de gegevens betreffende hun gezondheid hebben en dat een arts of hulpverlener niet zonder de toestemming van het kind die informatie met de ouders mag delen.
De kernvraag dus: Hoe oud is je kind?
Is het nog geen 16 jaar, dan zijn de wettelijk vertegenwoordigers toch echt de partij die toestemming moeten geven en die bovendien de informatierechten hebben.
Dit betekent overigens niet dat GGD's wel op deze manier met 16 jarigen om mogen gaan. De toestemming die betrokkenen kunnen verlenen moet ondubbelzinnig zijn. Dat wil zeggen: er mag geen sprake zijn van intimidatie of het gevoel er niet onderuit te kunnen.
En bovendien: als die kinderen dan 16 jaar of ouder zijn (en hun privacy prevaleert) dan is het ook weer niet handig om de ouders in een brief te informeren (regel het dan echt met de kinderen zelf).
Wel grappig ja, hoe men op het ene moment de privacyregels aan de laars lapt, om zich er vervolgens op te beroepen.
Groet,
Miriam Lavell

anna van noniemen

anna van noniemen

14-01-2012 om 19:21

jaar is mijn zoon...

anna van noniemen

anna van noniemen

15-01-2012 om 12:02

Pffff, tips voor de brief?

Ik krijg het niet lekker opgenoteerd (hihi). Deels te maken met een verkouden en vol hoofd waardoor ik ook niet goed kan nadenken op dit moment. Iemand een tip hier?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-01-2012 om 13:15

Inderdaad

Inderdaad, gewoon kort en krachtig. Je bent geen verantwoording of uitleg verschuldigd. Gewoon, je geeft geen toestemming voor het onderzoek en het uitwisselen van gegevens. That's it.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-01-2012 om 14:17

Dank!

dat had ik even nodig, kort en bondig! Dank Ijsvogeltje voor de aanvulling over het uitwisselen van gegevens, heb ik er ook bij gezet!
Brief zal ik uitprinten en aan zoon meegeven in zijn agenda, als er dan problemen zijn, nemen ze maar met mij kontakt op.

els

els

16-01-2012 om 19:06

Waar gebeurd

Kind van een collega kreeg een vragenlijst, een van die vragen was: denk je wel eens aan de dood, kind vult 'ja' in. Er is niks aan de hand, behalve dan dat opa een maand ervoor is overleden. Ja, dan denk je aan de dood. Andere vraag: heb je al seks gehad? Nee, gen seks met een ander wel met mezelf, lijkt me heel gewoon op deze leeftijd. Kind zegt dus ja. Slaap je wel eens bij je ouders in bed, kind kijkt graag tv bij ouders in bed en kruipt ook wel eens bij een van de ouders in bed als de ander weg is, of bij een nachtmerrie, kind vilt dus ja in. Is dat gek? Ik vind van niet, maar het gevolg is dat de GGD op de stoep staat, kind heeft aantekening in dossier dat er mogelijk wat speelt. Er speelt helemaal NIKS, kind heeft eerlijk antwoord gegeven, alleen door de vraagstelling kan er een andere uitleg komen.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-01-2012 om 19:12

Jeetje els!

Ja, er zou inderdaad een vragenlijst door kind ingevuld moeten woorden waar wel die onderwerpen ter sprake kwamen inderdaad!
Mij ging het vooral om de verhalen van school (woedeuitbarstingen van zoon op school) die door verkeerde mensen verteld weleens in een heel ander daglicht zouden kunnen gaan staan. En daar had ik niet zo'n zin in...

Puck

Puck

16-01-2012 om 22:39

Ook zoiets els, alleen veel "onschuldiger"

In groep 2 kreeg ik voor jongste ook zo'n leuke lijst en daarop werd gevraagd of het kind één vast vriendje of vriendinnetje had. Daar heb ik nee ingevuld, kind barst namelijk van de vriendjes en vriendinnetjes en is ontzettend sociaal, speelt met iedereen. Is ook altijd een bemiddelaar en heeft nooit ruzie. En dat werd door die miep uitgelegd als : Is erg op zichzelf gericht en kan moeilijk contacten/vrienden maken.
Tuurlijk!! Dat was voor mij de aanleiding om die lijsten in het vervolg direct in de papierbak af te voeren en iedere afspraak direct te cancelen. Gelukkig doen ze daar nooit moeilijk over (of misschien houden ze me nu wel heel erg in de gaten als zorgmijder)

anna van noniemen

anna van noniemen

16-01-2012 om 23:17

Jeetje puck!

hoe meer ik lees, hoe blijer ik ben met de weigering!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.