Loes3
11-12-2011 om 21:33
Goed in groep 3?
Onze dochter doet het goed in groep 3. Niet goed als in denken aan versnellen ofzo, maar wel pluswerk met rekenen en taal, wat bredere interesse, dat soort dingen. Zelf heb ik het daar nooit over, maar kennelijk klasgenootjes wel, want ik word regelmatig aangesproken door ouders met een 'wat is ze slim, dat wordt gym' enzovoort. Nou zou ik het zeker leuk vinden als ze zo goed blijkt in groep 8 of 7, maar prestaties in groep 3 zeggen volgens mij nog niet zoveel.
Wat is jullie ervaring?
Gelukkig is ze zelf ook niet zo bezig met goed scoren. Pluswerk voor rekenen moest ik van de andere ouders horen bijvoorbeeld.
Loes

wil40
11-12-2011 om 22:04
Een goed begin
is het halve werk en verder maar afwachten. Leuk hè, die ontwikkeling van je kind. Vooral als het lekker loopt.

Lisa
11-12-2011 om 23:48
Beetje vroeg
Zeggen ouders dat echt tegen je, 'dat wordt vast gym'?
Ik kan me niet herinneren dat ik of andere ouders al bezig waren met het voortgezet onderwijs toen onze kinderen in groep 3 zaten, hoe goed ze het ook deden
Ik heb 3 kinderen, nu in groep 8, 6 en 3. Alledrie deden/doen ze het erg goed in groep 3. Zo had de eerste in november van gr 3 al AVI 6 leesnivo (nivo voor begin gr 5), de 2e en 3e waren beiden 'zonnetjes' in groep 3, kind 2 ook erg goed in rekenen, oudste had tot groep 6 altijd voor alle cito's A's, daarna voor rekenen B's, middelste altijd A's tot nu toe, nooit iets anders gehaald, en de jongste had vorige week een rapport met alleen maar g's (goed) en is dus 'zonnetje' qua leesnivo.
Echter als ik bij een oudergesprek, zelfs in groep 7 bij mijn oudste, vlak voor de zomervakantie, vraag naar het voortgezet onderwijs, willen de leerkrachten daar niets over loslaten, dus schijnbaar zijn al die goede resultaten tot dan toe nog steeds niet voldoende reden om bijv. havo of vwo aan te geven als waarschijnlijk geschikte school.
Bij mezelf denk ik natuurlijk wel dat ik HAVO/VWO kinderen heb maar om dat nu in groep 3 al te gaan zeggen....ik denk dat je gelijk hebt, dat dat nogal vroeg is. Ik heb namelijk wel gemerkt dat zo vanaf groep 5/6 de werkhouding steeds belangrijker wordt. Dan komt er huiswerk, leerwerk, en de één doet dat trouw (en uit zichzelf) en de ander heeft daar geen zin in en moet constant achter de vodden gezeten worden, ondanks goede capaciteiten... (ik spreek uit ervaring helaas hahaha)
Maar wel leuk dat ze het goed doet natuurlijk, dat wel!

denkster
12-12-2011 om 05:55
Hoe en waarom weten andere ouders van pluswerk
... of stel je voor dat zij jou vertellen dat ze bijv. niet pluswerk krijgt, maar bijles krijgt, ietwat merkwaardig dat andere ouders dat eerst weten (en dat ze het aan jou vertellen, ach, je hebt van die ouders die graag je reactie peilen op van alles,), wat zijn de informatieverstrekkings regels daarvoor op school? Leuke vraag voor de leerkracht. En verder is voorlopen gewoon prettig voor een leerling, als ze zich maar niet al te vaak vervelen, en het werk een beetje uitdagend is, is mooi. (en werkhouding wordt idd nog veel belangrijker later..)

Annet
12-12-2011 om 08:23
Denkster
Hoe ouders iets weten? Nou, gewoon via hun eigen kind.
Mijn kinderen zijn nogal van het observeren. En die vertelden thuis veel over alles wat er gebeurde in de klas. Ach ja, je moet toch iets doen in de klas als je je verveelt.
De ouders hierop aanspreken was zeker niet mijn gewoonte.

moedervandrie
12-12-2011 om 10:21
Nou….
kinderen zijn wat dat betreft uitstekende graadmeters….niet dus!
Ze kunnen wel veel zien over wat er allemaal gebeurd in de groep, maar kunnen niet alles doorgronden hoor over het hoe en het waarom.
Zo is mijn zoon hoogbegaafd (getest IQ van 146), maar laat dit niet zien in de groep (weten we en we laten het om diverse goede redenen zo). Hij zit op maantjes niveau en komt goed mee, maar zal niet echt zijn best doen. Dan zouden andere ouders dus mij gaan vertellen hoe mijn kind scoort omdat ze dat van hun eigen kinderen vernemen? Ik weet gelukkig wel beter!

Isa
12-12-2011 om 11:11
Hier wel
mijn dochter zat halverwege groep 3 met nog vier kinderen in een plusgroepje. Alle kinderen van toen (nu 12 jaar) doen nu VWO. Ook nog wat kinderen die toen niet in het plusgroepje zaten doen VWO, dus andersom geldt het hier niet.

Lisa
12-12-2011 om 11:17
Ja dat lijkt me ook hoor, dat ze wel weten dat het minstens Havo wordt, maar ze willen het gewoon niet zeggen
Entreetoets hebben we hier niet gehad, een paar weken geleden wel de NIO-toets (soort intelligentie-test). Eindcito doen ze hier niet.
De uitslag van de NIO krijgen we helaas pas in februari dus....nog even afwachten.
Maar het 'punt' met mijn oudste is eigenlijk: dat ze slim is dat weet ik wel, ze kon bijv. al lezen in groep 1, en pikt alles heel snel op. Máár! ze vindt school en leren niet zo veel aan, qua huiswerk moet ze dus steeds worden aangespoord (dan doet ze het wel, uiteindelijk). Wel heeft ze best goede rapporten en in de klas doet ze wél goed haar best, hoor ik steeds bij de oudergesprekken. Maar thuis wil ze liever zo min mogelijk aan school doen...tsja....
Dus waarschijnlijk zal Havo beter bij haar passen, maar goed, op zich maakt het weinig uit of het schooladvies havo of vwo zal zijn. Ze wil namelijk naar een school met een 2-jarige mavo/havo/vwo brugklas, dus ze heeft minstens VMBO-t advies nodig en dat haalt ze zeker, en dan heeft ze op die middelbare school dus 2 jaar de tijd om te laten zien wat haar niveau is.

Isabella Caramella
12-12-2011 om 12:25
Ach
Loes, ik zie kinderen die het goed doen op school, cito een vwo scoren en dan binnen een paar jaar afzakken tot vmbo (ouders zelfde niveau). Niet te vroeg juichen dus. Wat waren jouw prestaties en die van je man? Dat voorspelt meer.
Volkomen belachelijk die opmerkingen dat je kind naar het gym gaat, bij een kind van 6.
Overigens doet mijn kind het goed, ook extra werk en zonnetjeskind, maar waarom moet ik mij daarbij op de borst kloppen?

Vic
12-12-2011 om 12:46
Bakjes
Bij ons in groep 3 liggen de taal- en rekenschriften in bakjes op de kast, twee bakjes per vak. Een grote stapel in het ene bakje en drie schriftjes (van de pluskinderen) in het andere bakje. Nieuwsgierige ouders hebben dus zo door welk kind in het plusgroepje zit. Gelukkig blijft het ook voor de ouders van de betreffende kinderen niet geheim, want wij moeten voor iedere plusactiviteit apart een handtekening ter kennisneming zetten.

Inga
12-12-2011 om 13:40
Wat raar
Wat raar dat je regelmatig aangesproken wordt dat je dochter zo slim is en dat men al denkt dat ze naar het gym gaat, terwijl ze pas in groep 3 zit. Dat is eigenlijk tijdens de basisschool van mijn dochter maar heel zelden gebeurd, volgens mij 2 keer. Dochter zat ook altijd in een plusgroep, had ook altijd A's. En dat dat ook nog niet zoveel zegt, blijkt wel uit het feit dat uit haar plusgroepje (4 kinderen) van de basisschool nog maar 1 op het gym zitten en 1 inmiddels op de havo en 1 op tl.
Daar staat weer tegenover dat mijn andere kind in de onderbouw niet erg goed scoorde maar in de bovenbouw ging ze gestaag en nu zit ze op het vwo (brugklas) en ze gaat erg lekker.
Kortom, het heel goed doen in groep 3 biedt geen garantie voor de toekomst. Wel vreemd dat je daar zo op aangesproken wordt.

Inga
12-12-2011 om 13:45
Aanvulling
"En dat dat ook nog niet zoveel zegt, blijkt wel uit het feit dat uit haar plusgroepje (4 kinderen) van de basisschool nog maar 1 op het gym zit en 1 inmiddels op de havo en 1 op tl."
Het gaat hier om kinderen uit de 4e klas van de middelbare school.

Poppy
12-12-2011 om 14:00
Hier ook
Zoon is in sept begonnen met school in Engeland. Hij kon al heel goed lezen dus heeft een heleboel van het normale programma overgeslagen. Verder helaas geen uitdaging op zijn niveau. Elke week is er wel een ouder die mij daarover aanspreekt. Ik verbaas me er echt over dat kinderen van 4/5 het daar onderling over hebben of hun ouders vertellen wat andere kinderen doen. Hier mag ik blij zijn als zoon me vertelt wat hij die dag als toetje had.
Ik voel me er altijd een beetje ongemakkelijk bij en heb dan de neiging om te benadrukken wat hij allemaal nog niet kan. Onzin eigenlijk. En of het wat gaat zeggen over de toekomst, volgens mij niet. Dat gaat toch ook afhangen van zijn werkhouding en doorzettingsvermogen.

Vic
12-12-2011 om 14:12
Ik zie het hier ook wel
Er is een vader die regelmatig opmerkingen maakt over wat andere kinderen toch wel niet kunnen, en dat hij zelf ook gymnasium heeft gedaan etc. etc. En dan verbaasd zijn dat zijn kind zo onzeker wordt omdat hij nog niet kan lezen (eerste week groep 3).

Hanne.
12-12-2011 om 20:15
Kinderen onderling
Kinderen weten onderling feiloos wie er beter en slechter is dan gemiddeld.
Althans, mijn kinderen weten dat. Ook in de tijd dat juf het probeerde te verbloemen door ze in rode, groene en blauwe groepen te verdelen.
Mijn ervaring is dat sommige ouders erg proberen uit te vissen wie er in welke groep zitten. Meestal zijn dat ook de ouders dit het erg belangrijk vinden dat hun kind de beste is.

Loes3
12-12-2011 om 22:15
Ouders....
Ik verbaas me ook regelmatig over wat die ouders weten, ik heb zo'n kind dat nooit iets vertelt. Nou hooguit dat kind X leuke paardenstickers van de Hema heeft en dat zij die ook wil. Hahaha. Maar niet ongevraagd wie er ook pluswerk doet ofzo.
Maar sommige ouders op de school vinden het allemaal heel belangrijk. Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook graag dat ze het goed doet. Maar ze is 6, ik wil vooral graag dat ze nog plezier heeft in iets leren en niet zo sterk de link met presteren legt. En zo te lezen is die link er ook nog niet zo groot. Gaan we gewoon lekker verder...
Loes

jeltje
14-12-2011 om 11:55
En omgekeerd?
Ik vraag me altijd af of het omgekeerde ook iets zegt? Mijn zoon doet het heel gemiddeld in groep 3, gaat gewoon precies mee met de lesstof. Hij is vorige week 6 geworden, dus vrij jong, maar dat is geen punt. Verder gaat hij met plezier naar school.
Mijn man en ik zijn typische gymnasiasten, en beiden zonder noemenswaardige moeite ook door de universiteit gerold. Wij hebben beide heel goede herinneringen aan onze school en studenten tijd, juist ook omdat we konden genieten van het opdoen van kennis en de academische omgeving waarin dat gebeurde.
Ik geef zo toe dat ik dat ook hoop voor mijn kinderen. (en natuurlijk is het niet het belangrijkst, maar het is een beetje de wereld die we kennen, zal ik maar zeggen).
Maar mijn kinderen horen dus zeker niet bij de toppers van de klas. Ik heb zelf niet het gevoel dat dat wat zegt, aangezien het ook een school is met een hoog niveau (100 procent havo/vwo uitstroom), en ze heel jong zijn, maar vroeg me af wat de ervaringen zijn?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sahara
14-12-2011 om 12:04
Omgekeerd?
Onze zoon nu in groep 6 bakte er niets van in groep 3. Hij had rt voor lezen. Pas rond de mei vakantie begon hij te snappen wat de bedoeling was en daarna ging het goed.
Groep 4 ging normaal. En vanaf groep 5 is hij op stoom. Hij haalt nu goede cijfers, zijn cito's zijn prima. Alleen kan hij echt niet spellen.
Mijn dochter nu in groep 3 (septemberkind) krijgt ook extra begeleiding met lezen (sterretje). Wij maken ons er niet druk om. De school ook niet. Ze is ijverig maar een echt chaootje. En ze vindt het allemaal nog niet zo belangrijk.
Onze zoon in groep 4 was in groep 3 geen zonnetjes maar hoort nu bij de beste leerlingen (hij krijgt voor alle vakken pluswerk). De zonnetjes kinderen zijn zeker niet altijd de beste leerlingen. Sommige kinderen leren nou eenmaal vroeg lezen. En sommige ouders doen er ook meer aan. Tja, en onze zoon is heel intelligent maar absoluut niet ijverig. Waarom zou hij. Hij vindt dat pluswerk niet leuk. Extra werk doen is toch niet interessant. Buiten spelen is veel leuker. En zonder moeite te doen haalt hij hoge cijfers dus waarom zou hij zich extra inzetten.
En sommige zwakke leerlingen in groep 3 komen helemaal bij in latere jaren. Het zegt echt niets.
Alleen jammer dat sommige ouders er zo mee bezig zijn.

jeltje
14-12-2011 om 14:13
Amsterdam zuid
De lokatie is de verklaring, denk ik. Populatie is nogal homogeen. Eenheidsworst. In Amsterdam zijn net een paar gidsen uitgekomen met kerngegevens van alle scholen in de stad, vandaar dat ik het weet. Maar ik heb t wel fout gezegd: t is 98 procent, om precies te zijn. En overigens bijna geen uitval gedurende de schoolloopbaan, en ook in de eerste 3 jaar van het vo, lees ik.
Overigens geldt dit beeld voor een aantal scholen in de buurt (en daarbuiten), terwijl de scholen onderling wel verschillen van zeer traditioneel klassikaal tot dalton, montessori etc.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Loes3
14-12-2011 om 21:53
Bij ons ook
Hoogopgeleide wijk. Ik geloof 10% vmbo, 25% gym en de rest havo/vwo.
Loes

Henk 82
14-12-2011 om 23:51
Misschien iets dat van school tot school verschilt?
"Zeggen ouders dat echt tegen je, 'dat wordt vast gym'?
Ik kan me niet herinneren dat ik of andere ouders al bezig waren met het voortgezet onderwijs toen onze kinderen in groep 3 zaten, hoe goed ze het ook deden "
Misschien is het een kwestie van 'cultuur' die van school tot school verschilt.
Je hebt immers ook van die kakscholen waarbij je niet schijnt mee te tellen als je pa geen tweede huisje in Frankrijk heeft..
Evenzo heb je wellicht ook 'streberscholen' waarbij ouders afgunstig de cito's van elkaars kroost in de gaten houden.

Silone
15-12-2011 om 10:44
Ontwikkelingsvoorsprong?
Kan ook nog. Zoon 2 was ook redelijk voor op die leeftijd, maar zijn leeftijdgenoten haalden hem wel weer in. Nu zit hij in 2 HAVO en heeft een 5 en drie briljante 4-en weg te werken voor het einde van het schooljaar.