Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
R.J.

R.J.

17-06-2019 om 22:13

Goed scoren op methodetoets, laagste score met citotoets

Mijn zoontje van 7 jaar heeft, zowel voor de cito toetsen in december als wel voor de cito toetsen in juni, zeer lage scores behaald ( 4 en 5 ). Hij zit nu in groep 3.
Voor de methodetoetsen voor school haalt hij echter de hoogste score. Voor rekenen zit hij zelfs in een plusgroepje.
In een gesprek met de juf kwam naar voren dat zij eigenlijk ook niet goed wist waar hiervoor kwam. Binnenkort volgt er nog een gesprek. De juf dacht niet dat het faalangst was maar dacht m.n. dat het aan de manier van toetsen lag. Ik heb hier zo mijn vraagtekens bij.

Zijn er ouders met soortgelijke ervaring met hun kind? En hoe zou je je kind hierin kunnen ondersteunen?

Lastig

Lastig te zeggen bij een pluskind. Cito toetst over een periode van een half jaar terwijl methodetoetsen gaan over het blokje wat net geweest is en is in de stijl van de methode. Ik ken het daardoor wel dat zwakkere kinderen een eigen leerlijn of andere methode volgen en het daar goed op doen om dat het bijvoorbeeld vereenvoudigd is of langzamer gaat. De toetsen die gaan dan op hun niveau goed, maar ze lopen wel achter waardoor de cito "tegenvalt" omdat het kind nog niet alle stof heeft behandeld die volgens de leerdoelen gegeven zou moeten zijn. Bij pluskinderen verwacht je dat niet. Scoort hij op taal en lezen ook goed volgens de standaardmethode? Cito's kunnen wellicht taliger zijn dan de methodetoetsen voor het rekenen. Of zijn er andere factoren die hem kunnen hinderen bij cito bijvoorbeeld motorisch, visueel, gehoor, concentratie? Wat ook kan, is dat hij cito saai vind, want te eenvoudig en dus gaat onderpresteren omdat hij meent dat hij het wel weet. Geen idee dus, ik ken je kind niet. Maar dat zijn dingen die je zou kunnen uitzoeken of uitsluiten met de juf/ib'r.

Enna M.

Enna M.

18-06-2019 om 10:41

groep 3 is wel jong

Misschien dringt het principe van de toets nog niet door tot je zoontje. Dat hij er geen zin in heeft, de antwoorden verkeerd opschrijft, dat soort dingen. Hij is nog wel jong natuurlijk, het hoeft niet iets zorgwekkends te zijn.

Misschien mag je de toets inzien en kun je iets afleiden uit hoe hij de toets heeft ingevuld.

Niki73

Niki73

18-06-2019 om 11:40

Momentopnames

Je moet ook niet vergeten dat toetsen altijd momentopnames zijn. Als hij buikpijn heeft of slecht geslapen heeft, kan hij zomaar veel slechter presteren. Ik zou het gewoon rustig afwachten, hij is nog piepjong.

niki

Dat zou kunnen als de cito's van of januari of juni wel passend waren tov de methodetoetsen. Dan is het een afzwaaier en zo zullen ze de tegenvallende toets wegstrepen. Zo zullen ze ook naar de M-toetsen naar januari gekeken hebben, dat ze opvallend waren, maar nu ze dat in juni ook zijn dan is het verstandiger verder te kijken waar het in zit. De toetsen, het kind, de combinatie etc. en hoe je daar mee moet omgaan in groep 4.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.