Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maria

Maria

01-09-2011 om 22:13

Goed smoesje tegen juf?

Eind september gaan we een weekendje weg en het is dan (om praktische redenen, boot halen) handig als de kinderen (voor zover relevant: groep 7 en 5) iets eerder op vrijdag van school gaan dan anders.
Nou doen ze op onze basisschool altijd erg moeilijk over iets missen. Ik denk waar hebben we het over, ze doen het goed, zijn nooit ziek etc.
Maar goed: ik wil ze dus met een smoesje iets eerder (half uur tot een uur eerder) van school afhalen.
Wie heeft een goede smoes?

NB: graag geen discussie over dat je beter eerlijk kunt zijn en dat het niet goed is voor de kinderen om niet eerlijk te zijn, graag alleen tips of praktische ideeen. Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

01-09-2011 om 22:30

Waarom niet?

Je wilt geen discussie over dat je beter eerlijk kunt zijn, maar wat is nu helemaal het probleem van gewoon zeggen dat je ze vrijdagmiddag thuishoudt? Mijn dochter heeft vorig jaar ook een dag verzuimd i.v.m. een plaatselijke feestdag in een andere plaats dan waar de school staat. Eerlijk verteld, geen toestemming gekregen, en nooit meer iets over gehoord. Kan dat het nog komt natuurlijk, maar we zijn bijna een jaar verder.
En als je toch een smoes wilt, gewoon een tandartsafspraak. Maar dat is wel lastig want als de kinderen dan vertellen van het weekend, gaat er bij de leerkracht natuurlijk gelijk een lampje branden.

Rosase

Rosase

01-09-2011 om 23:55

Ja tandarts...

En je kinderen niet te vroeg informeren over je plannen.

Laat er maar een lampje bij de juf gaan branden. Lijkt me sterk dat ze er iets mee gaat doen.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon netjes vragen en bij nee toch lekker doen wat je zelf wilt. Zal voor een keertje denk ik ook niet zo'n vaart lopen.

Maar ik zou dus in jouw geval voor de tandarts gaan. Kun je trouwens geen feest bedenken waardoor het moet? 12,5 jaar getrouwd ofzo? Of je ouders die een mijlpaal bereikt hebben? De keren dat mijn kinderen vrij af hebben gekregen waren meestal om dat soort redenen. En zonder een centje pijn. Maar op de school van mijn kinderen doen ze meestal ook niet zo heel erg moeilijk.

Huisarts

Diezelfde ochtend ECHTE afspraak bij huisarts maken voor iets, en dan naar school bellen dat ze niet meer terugkomen.

Maria

Maria

02-09-2011 om 09:00

Tja...

tandarts leek mij ook het handigste, maar daar moeten ze in de week ervoor echt naar toe!
Misschien is huisarts inderdaad nog een idee, maar vind het zonde als ze een hele dag moeten missen als een uurtje volstaat. Maar misschien dat de huisarts op vrijdagmiddag ook een plekje heeft . Nog even bedenken wat ze zouden kunnen hebben....
Mocht iemand nog een ander idee hebben dan hoor ik het graag.
Ze doen bij ons echt moeilijk, dus hoewel ik eerlijk wil vertellen is dat helaas geen optie. Maar inderdaad, ze doen wel moeilijk, maar de vraag is of we er echt last van zouden krijgen (inspectie), zover gaan ze dan vermoedelijk niet.

Maria

Bel de tandarts, leg het eventueel uit, en probeer die tandartsafspraak een week op te schuiven, rond het middaguur op de bewuste vrijdag.

En het "het zal zo'n vaart niet lopen" hangt denk ik van de gemeente af. In Amsterdam loopt het denk ik wel zo'n vaart als de school moeilijk doet, want ze hebben hier geloof ik overijverige leerplichtambtenaren. Dus ik zou de gok niet nemen en gewoon een smoes ertegenaan gooien. Of dus, nog beter, een echte tandartsafspraak.

Groeten,

Temet

Yura

Yura

02-09-2011 om 10:56

Eerlijk

Wij hebben het altijd eerlijk gezegd. Zijn de afgelopen jaren vaak een dag eerder vertrokken voor de kerstvakantie. Kregen uiteraard geen toestemming, maar we gingen dan toch. Voorzover ik weet meldde de school dat ook bij de leerplicht ambtenaar. In het begin niet, want onze school was ook niet moeilijk, maar daar hebben ze een waarschuwing voor gehad en konden ze dacht ik een boete voor krijgen. Ik ging ervan uit dat de leerplichtambtenaar eerst een waarschuwing zou geven en anders misschien een boete van 50 euro ofzo, dan zou ik het daarna even niet doen, maar we hebben nooit wat gehoord. Een uurtje eerder weg hoeft misschien nergens genoteerd te worden, immers bij het doornemen van de presentielijst zijn ze er gewoon, dus misschien kun je het gewoon met de betreffende juf regelen, dit heeft toch verder niemand door.

Afspraak

met de dokter oid.. Hier doen ze nooit moeilijk (voor zover ik weet) over een half uur.. en ik hoef dan ook niet uit te leggen waarom dat is.

kan ook twee gaatjes hebben en twee keer moeten gaan. Maar ik zou niet zo ver gaan dat je echt een uitgebreid verhaal moet gaan onthouden. Vragen ze het nog na bij de kinderen?

Als het de huisarts wordt, waarom kijk je niet eens hoe ver je komt met 'ik haal ze een half uur eerder op". Misschien vragen ze wel niet eens waarvoor het is.

Annet

Annet

02-09-2011 om 12:19

Gewoon zeggen

Ik zou aan de juf zeggen dat je ze een uur eerder op komt halen omdat je de boot moet halen. Of heeft ze dan liever dat ze in de middag helemaal niet komen omdat de rest van de klas anders gestoord wordt?
Als juf moeilijk doet, gaan ze in de middag gewoon niet naar school.

Tandarts

bij de tandarts terug komen want de kiezen moeten gesealed worden?

Maria

Maria

02-09-2011 om 12:33

Haha annet (e.a.)

Dat de juf/school moeilijk doet is niet vanwege het storen van de klas maar vanwege de leerplicht (overigens komen ze tussen de middag niet thuis). Dus hele middag thuis houden ipv een uur eerder ophalen is geen optie.

Misschien kunnen we de tandartsafspraak verzetten naar begin vd middag, maar ik geloof dat hij vrijdagmiddag niet werkt . Tandarts was de beste smoes geweest (had ik ook al bedacht), maar is dus moeilijk gezien de eerdere afspraak, tenzij ik een terugkom-tandarts-smoes ervan maak. Huisarts kan misschien - wie zegt dat de juffen dat van elkaar te weten komen.... Is een huisartsbezoek op vrijdagmiddag niet raar?

Tineke

Tineke

02-09-2011 om 13:01

Het komt altijd uit

Kinderen op vrijdag een uurtje eerder weg voor de tandarts, en op maandagochtend in de kring hele verhalen over het geweldige weekend, en ze gingen op vrijdag al met de boot...
als de juf weet dat 1 en 1 twee is, dan doorziet ze dit ook onmiddellijk. En dan moet je per ongeluk een weekje later echt naar de huisarts/ tandarts...tja, dan trapt niemand daar meer in.

Smoes moet altijd zo dicht mogelijk bij de waarheid zitten

..is mijn ervaring. Hoe minder vervorming des te beter.

in dit geval kan je dus al die fantasiedingen het beste weglaten. Is ook niet vol te houden voor de kinderen.

Wat dacht je van niets zeggen van te voren, gewoon de klas in komen lopen, hijgend, en zeggend dat je je vergist hebt in de tijden en dat jullie nu meteen weg moeten omdat je anders.... vul maar in... iedereen laat wachten, geen vervangende auto meer kunt halen... de sleutel niet meer krijgt.

koentje

koentje

02-09-2011 om 14:06

Spreek af

met de kinderen dat je naar de tandarts moet met ze. Laat je onderweg bellen door iemand en zeg dan tegen de kinderen dat de tandarts een spoedgeval ertussen door heeft gekregen envroeg of jullie dan en dan terug kunnen komen...

Toke

Toke

02-09-2011 om 17:01

Moeilijk en moeilijk

Onze school doet moeilijk als het gaat om een dag eerder met vakantie of een dag later terug. Ook omdat ze daar zelf met de vakantieplanning al veel rekening mee houden. Maar iets eerder weg ivm weekendje weg, dat is dan weer veel beter mogelijk. Vooral als je dat niet drie keer per jaar doet.
Ik zou het wel 'melden', niet vragen, maar gewoon mededelen. Het is maar een uurtje!

Rafelkap

Rafelkap

02-09-2011 om 17:25

Een half uur tot een uur?

Lijkt me toch niet dat de juf daar over valt. Gewoon van tevoren eerlijk zeggen en inleiden met dat ze nooit ziek zijn en je een voorbeeldige moeder bent die haar kinderen altijd op tijd brengt (als dat zo is). Als tegenprestatie stuurt je kind een leuk kaartje. Heel educatief meteen want in deze tijd sturen de mensen vnl. mailtjes en zo'n kind moet toch leren dat de postzegel rechtsboven moet?
Dit met je meest charmante glimlach vertellen. Of beter: je man laten vertellen (ziet hij er leuk uit?)
Hoewel hijgend binnenkomen rennen dat je je vergist had van rb me ook wel heel leuk lijkt. Ik weet niet hoe het met je acteertalenten zit?

Jade

Jade

02-09-2011 om 18:10

Ik zou de tip van...

...Rodebeuk ter harte nemen: hol hijgend de klas in (ga eerst van tevoren oefenen en zeg dat je je in de tijd hebt vergist en ze NU mee gaat nemen, want.....

Een smoes komt altijd uit, de kinderen gaan heus niet zwijgen over het uitje.

Annet

Annet

02-09-2011 om 19:00

Dat weet ik wel maria

maar het werkt altijd goed als je meedenkt met de juf, al is het maar voor de vorm.

Overigens heb ik mijn kinderen ook een keer eerder opgehaald (met melding vooraf) Dit was de vrijdag voor de voorjaarsvakantie. We zouden direct na schooltijd vertrekken en ik had een hotel gepland op een haalbare afstand.
Een dag van tevoren zag ik dat ik het fout berekend had. We zouden toch echt een uur eerder wegmoeten. Dit heb ik uitgelegd aan de juf, geen probleem!
Bij mij was dit de volledige waarheid. Maar jij zou kunnen vertellen dat je je vergist hebt bij het boeken van het weekend, de boot is niet haalbaar als je na schooltijd vertrekt. Een uur eerder vertrekken zou enorm helpen.......

Meerdere keren gedaan

wij gaan 2x per jaar een weekend weg. Al jaren krijgen mijn kinderen een half uur tot 45 minuten eerder vrij.
Ik vraag het 1 dag van tevoren aan de juf zelf. Juffen wensen ons veel plezier. Ik zorg natuurlijk wel dat ik van de 'makkelijkste'juf als eerste toestemming krijg. Dan zeg ik tegen de volgende juf: 'van juf X mag het ook'. Gaat altijd goed.

Fianna

Fianna

02-09-2011 om 21:43

In de kring er over vertellen?

Het zijn geen kleuters meer hoor! Ze gaan die maandag er na dus echt niet in de kring vertellen wat ze wel of niet gedaan hebben! Ik weet zeker dat mijn de meester van mijn groep 5-er geen idee heeft wat mijn zoon in het weekend gedaan heeft.
Ik zou gewoon een smoes verzinnen en doorziet men het, jammer dan, wat doen ze er aan.

Digimum

Digimum

02-09-2011 om 21:51

Fianna

Dat verschilt blijkbaar per school, want hier gaan ze wel degelijk regelmatig in de kring om dit soort dingen te vertellen.. Zelfs in groep 8 nog.

Overigens zou ik gewoon melden dat je ze 'n uur eerder komt ophalen. Als school zich al druk maakt om dat uurtje dan doet de leerplichtambtenaar dat vast niet.

Toch wel beetje kritiek

Het gaat hier over maximaal een UUR!! En nog wel aan het einde van de schoolweek. Spannend hoor, not! Ik kan me niet voorstellen dat een leerkracht hier moeilijk over doet.
Ik zou het gewoon eerlijk aankaarten, want tandarts- of andere smoezen komen echt uit en dan zou ik me als volwassene aardig voor schut voelen staan.

Weekend wel melden

O, ik zou wel uitgebreid over de weekeinde plannen praten hoor!
En dan ofwel de methode Rodebeuk: 'sorry, ze moeten NU mee' of een echte afspraak bij de huisarts, en 'ja, kinderen moeten allebei mee voor controle'. Zo raar is het toch niet dat de hele familie even bij de huisarts langs moet?

Yta Chalne

Yta Chalne

03-09-2011 om 10:14

Boeiend

Persoonlijk zou ik vrijdagochtend al naar school bellen dat ze allebei niet lekker/ erg moe zijn, en dat je ze die dag thuis houdt omdat ze 's middags dan hopelijk voor het uitje een beetje fitter zijn. Ge-ren vanuit school en dan snel op vakantie geeft altijd zo'n vervelend begin. Of je begint al op donderdagochtend, ook lekker. Of je leent ergens een luis, en belt dan school tussen de middag dat ze niet komen want luis.

Schitterend

... die smoezen van Yta komen vanuit de rust, vanuit de ontspanning. Heerlijk.... een plaatje!
Ik zou idd de volle vrijdag nemen. Zaligheid.

Geen smoezen.

Ik zou braaf toestemming vragen & als je die niet krijgt toch gewoon op de door jouw gewenste tijd vertrekken. Lekker de eer aan jezelf houden. Wat is het ergste dat je kan overkomen...een boete of zo? Nou ja, jammer dan, helaas pindakaas. En dan zou ik ze wel gewoon de middag thuis houden, en ze niet opvallend uit de klas komen plukken. Net iets minder confronterend.

Toevallig hebben we aankomende kerst ook zo'n geintje. We zouden op wintersport, de eerste week vd kerstvakantie. Man heeft voor de zomervakantie al min of meer op de automatische piloot geboekt, tralalala, ook weer geregeld. Hotelletje in Basel voor onderweg en klaar is Kees. Zie ik vorige week toevallig een confirmatie e mail rondslingeren waar op staat dat het huisje van vrijdag tot vrijdag is ipv Zaterdag tot zaterdag...whaaah! Iets met knullig vallende kerstdagen & oud en nieuw in het weekend of zo? Hadden ze wel tegen man gezegd, maar die ging er blind vanuit dat dat wel goed zou gaan qua schoolvakanties.

Tja, jammer dan. Gevalletje niks meer aan te doen. Vertrekken we dus do middag, missen alle drie kinderen minimaal de vrijdagochtend. Ik zal braaf toestemming vragen, maar als ik die niet krijg gaan we helaas lindakaas toch gewoon donderdag weg ipv vrijdag...ook niks aan doen.

Ingrid

Ingridt

In dat geval zou het je wel eens een boete op kunnen leveren.. Ik dacht dat die E75 per kind per dag was. Weet het niet zeker.

Judith....

Nou ja, dat is dan maar zo. In mijn geval zou het om maximaal 225 euro gaan (als zowel basisschool als VO aan de bel zouden trekken). Dat is het me wel waard als het alternatief is onze 6 dagen skien in 5 te moeten vernaderen.

Nee hoor, liever met open vizier het risico van een boete, dan allerlei smoesjes verzinnen. Ik zou trouwens wel eens willen horen of er uebehaupt iemand hier is die ooit een boete gehad heeft. Of hoeveel boetes er daadwerkelijk uitgedeeld worden voor dit soort uitert incidenteel & minimaal doch officieel ongeoorloofd verzuim. Ga er een draadje voor opstarten!

Ingrid

Gut e gut

Nu begrijp ik pas waarom ik een keer uitgebreid ben aangesproken door de juf+directeur om ons écht geoorloofde verzuim toen we een weekendje weg zouden gaan....De planning was als volgt. Wij zouden weekend weg en jongste zou slapen (was toen nog klein en ging niet naar school), ik zou inpakken, man zou eerder van werk komen en we zouden oudste van school halen en meteen doorrijden naar vakantie-adres.
Dit liep tussen de middag finaal in de soep, omdat oudste buiten ging fietsen met buurmeisje...en ik, druk al met inpakken, jongste in bed leggen etc. dat goed vond en er eigenlijk niet meer op lette. Tot er schilders die in de buurt bezig waren voor de deur stonden met een hevig bloedende oudste. Die had met buurmeisje een of andere 'stuntbaan' geschapen in die korte tijd en was over de kop gegegaan en dus ongelukkig en hard gevallen.....Gevalletje EHBO, met hechtingen en al. Dus ik bel school af en meld dat oudste niet komt en dat we nu naar de EHBO vertrekken...
Toen we thuis waren na wat hechtingen en foto's hier en daar was de schoolmiddag al bijna om. Dus ik bel nog 's om te melden dat ze écht niet meer komt en wat er gebeurd is. Wij gaan het weekendje weg, nadat ik halsoverkop alsnog heb ingepakt en daarna was het vakantie.
Na de vakantie werd ik erop aangesproken.......dat ik de volgende keer toch beter gewoon 'vrij' kon vragen i.p.v. dat 'dokterverhaal', zal meespelen dat ik in de m.r. zat en dus de regels 'behoor' te kennen en de directie etc. dus ook wat vaker zie zowel formeel als informeel. Ik voelde ook gewoon dat ze me écht niet geloofden en het was toch écht waar....
Nu snap ik pas waarom.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

04-09-2011 om 14:03

Albana

Dus heb je even de hechtingen laten zien?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.