Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


tsjor schreef op 03-05-2021 om 09:44:

Dan mag je je ook realiseren hoe lastig het is om 'hybride' les te moeten geven. Het is niet een kwestie van simpelweg de camera aanzetten. Je verdubbelt het takenpakket in feite.

Tsjor

Dat is geen excuus. Onderwijs geven is de verantwoordelijkheid van scholen, niet van ouders. Overigens zijn er prachtige onderwijsinstituten met geweldige programma’s en dito begeleiding. Ze zijn bovendien te huur.

anomarie schreef op 03-05-2021 om 10:00:

Hoe kan je een onafhankelijke en onbevooroordeelde een analyse maken van een situatie als je start bij één oplossing?


Als je er al vanuit gaat dat 1 betrokken partij niet zal gaan mee werken, lukt het sowieso niet onbevooroordeeld.

Ik heb het al eerder gezegd en herhaal het: Beginnen bij het eind (de oplossing) is een typische fout van amateurs, zeker van ouders. Ouders zijn gewend er alleen voor te staan en pro-actief te moeten optreden. Op school mag dat niet. Daar moet de oplossing uit de koker van de school komen. Heel veel ouders weten dat helemaal niet. Heel veel mensen vinden het bovendien ontzettend moeilijk om het probleem goed te verwoorden. Beginnen bij de oplossing scheelt een heleboel woorden.


'Dat is geen excuus.' Nee, geen excuss, wel de realiteit. Zoals AnneJ al beschrijft: voor 1 leerling kost het gewoon extra tijd. Het gaat niet om de oplossing voor 1 leerling.  Bovendien: met alleen maar toetsen nakijken red je het niet: wat als die toets niet goed gemaakt is, wat als er gaten ontstaan.

'Onderwijs geven is de verantwoordelijkheid van scholen, niet van ouders.' Maar wil dat dan zeggen dat scholen alles maar moeten doen wat een ouder bedenkt?

'Overigens zijn er prachtige onderwijsinstituten met geweldige programma’s en dito begeleiding. Ze zijn bovendien te huur.'
Dat zou ook mijn oplossing zijn: dus niet het online lesgeven neerleggen bij de eigen docent, maar een apart instituut waar dan digitaal les wordt gegeven en digitaal de begeleiding plaats vindt.

In mijn sector bestond dat al. Helaas was dat zeer fraudegevoelig, je kon zomaar namen toevoegen aan je klas en incasseren. Bovendien waren de resultaten te triest voor woorden, ik heb mensen in de klas gekregen die een tijd lang zo les hadden gehad, dramatisch en heel erg jammer.

Met een apart instituut kun je kwaliteit ontwikkelen, kun je systemen maken waarin je vorderingen kunt noteren en kun je ook toezicht houden.

Ik ben zelf enthousiast over MOOC's etc., als dat goed ontwikkeld materiaal is. Het is gewoon een andere aanpak, een andere opzet van lesmaterialen en een andere insteek.

Tsjor

Mijn man is docent in het vo, en zodoende hoor ik wel eens wat verhalen uit onderwijsland. Ouders verwachten in toenemende mate te veel van scholen. Zo zijn er ouders die op eigen initiatief hun kind laten testen op dyslexie en al voordat een eventuele diagnose er is verwachten dat school hier rekening mee houdt zonder überhaupt te melden dat dit onderzocht wordt. Ook zijn er ouders die een diagnose als autisme of adhd pas melden op het moment dat er problemen ontstaan en dan de school verwijten dat ze daar nooit rekening mee hebben gehouden of hulp hebben geboden. Een enkele keer zelfs ouders die van mening waren dat hun kinderen een bepaald vak niet hoefden te volgen. Een individuele docent ziet niet alles. Zeker in het vo niet. Docenten hebben een klas maar een paar uur per week en geven dan voornamelijk les. Dat is hun taak. 

Zoals ik dit zie is de grondoorzaak van het niet naar school willen het pesten. Dan is het zaak dat dat aangepakt wordt. De vraag is hoe de school ervoor gaat zorgen dat zoon weer veilig en tevreden naar school kan gaan en niet op welke gronden hij wel en niet de rest van zijn schoolcarrière thuis kan vervolgen. 

tsjor schreef op 03-05-2021 om 14:02:


'Onderwijs geven is de verantwoordelijkheid van scholen, niet van ouders.' Maar wil dat dan zeggen dat scholen alles maar moeten doen wat een ouder bedenkt?


Nee, dat betekent dat scholen voorzieningen moeten treffen voor die zaken die evident bij onderwijs horen.

Zoals er toiletten zijn, iedereen moet wel eens plassen, moet er onderwijs voor zieke leerlingen zijn, want iedereen is wel eens ziek.

Van gebroken benen tot angsten of depressies, het zijn op een schoolpopulatie de normaalste zaken van de wereld. Het is ronduit idioot dat scholen dat totaal negeren en bovendien weigeren gebruik te maken van de bestaande voorzieningen en zelfs subsidies die er voor dit doel zijn.

'... moet er onderwijs voor zieke leerlingen zijn.' Volgende probleem: wanneer is ziek ziek? Als het evident is, zoals bij mijn nichtje, dan zijn er oplossingen. Dan is het duidelijk wat het probleem is, dat wordt gecommuniceerd met school en in overleg met school wordt er een aangepast programma gemaakt. Dat bestaat al. Maar het kan niet voorkomen dat er toch veel leerlingen thuis zitten. Dat lijkt een generieke groep en het lijkt alsof daar nu een generieke oplossing voor wordt gezocht. Dat stuit op problemen, zowel praktische problemen als fundamentele problemen.

Tsjor

tsjor schreef op 04-05-2021 om 10:08:

'... moet er onderwijs voor zieke leerlingen zijn.' Volgende probleem: wanneer is ziek ziek? Als het evident is, zoals bij mijn nichtje, dan zijn er oplossingen. Dan is het duidelijk wat het probleem is, dat wordt gecommuniceerd met school en in overleg met school wordt er een aangepast programma gemaakt. Dat bestaat al. Maar het kan niet voorkomen dat er toch veel leerlingen thuis zitten. Dat lijkt een generieke groep en het lijkt alsof daar nu een generieke oplossing voor wordt gezocht. Dat stuit op problemen, zowel praktische problemen als fundamentele problemen.

Tsjor

Wat een rare vraag. Wanneer is ziek, ziek. Hoe verzin je het. Maar goed, het is wel precies dat wantrouwen waar ouders de hulp van een jeugdarts kunnen gebruiken anders blijft het maar verzanden in de standaard aanpassingen die niet werken.

Kinderen met problemen van het hart of het hoofd, het lijf of de leden en of dat nu om de cellen of de zenuwen gaat, zijn niet zomaar fit om naar school te gaan. Artsen begrijpen dat.  

M Lavell schreef op 04-05-2021 om 12:30:

[..]

Wat een rare vraag. Wanneer is ziek, ziek. Hoe verzin je het. Maar goed, het is wel precies dat wantrouwen waar ouders de hulp van een jeugdarts kunnen gebruiken anders blijft het maar verzanden in de standaard aanpassingen die niet werken.

Kinderen met problemen van het hart of het hoofd, het lijf of de leden en of dat nu om de cellen of de zenuwen gaat, zijn niet zomaar fit om naar school te gaan. Artsen begrijpen dat.

Hmm, toen mijn kind een gesprek met de jeugdarts had gehad over ziekteverzuim (slapeloze nachten, continu hoofdpijn, angstaanvallen) concludeerde die dat mijn kind niet ziek was en gewoon naar school moest. Vervolgens mochten we ons bij de leerplichtambtenaar melden. Helaas kan je als ouder dus niet bepalen of je kind ziek is.

'ouders de hulp van een jeugdarts kunnen gebruiken' Daarom was je advies aan TS ook goed: ga naar de jeugdarts.

'Helaas kan je als ouder dus niet bepalen of je kind ziek is.' Je bedoelt dan: ziek genoeg om vrijstelling van de leerplicht te krijgen of een aangepast programma.

Wat zou je anders willen zien?

Tsjor

Het probleem is dat ouders niet vertrouwd worden en dat je heel makkelijk in conflict komt met de school terwijl je op zoek bent naar een oplossing wordt je geconfronteerd met protocollen en achtergronddiscussies in het onderwijs. Niet dat men altijd de zwarte piet bij mij probeerde te leggen maar ook regelmatig bij andere partijen als hulpverlening of politiek als het om onderwijs aan je kind gaat.

Er zijn ook leerkrachten en ander personeel dat oprecht samen met jou een oplossing zoekt maar de mogelijkheden zijn beperkt want men is verplicht binnen de kaders te blijven of denkt dat dat verplicht is. Of wil niet met eigen collega's of netwerkcontacten in conflict komen in een situatie die onder druk staat voor alle betrokkenen. Terwijl jou kind er onder lijdt.

tsjor schreef op 04-05-2021 om 15:09:

'ouders de hulp van een jeugdarts kunnen gebruiken' Daarom was je advies aan TS ook goed: ga naar de jeugdarts.

'Helaas kan je als ouder dus niet bepalen of je kind ziek is.' Je bedoelt dan: ziek genoeg om vrijstelling van de leerplicht te krijgen of een aangepast programma.

Wat zou je anders willen zien?

Tsjor

als ik daar antwoord op zou mogen geven:

Het fijnste zou zijn als school en ouders (en kind indien mogelijk) samen tot oplossingen zouden kunnen komen, waarbij ieders inbreng op waarde wordt geschat. Nu is dit wellicht een utopia, maar het minstens het streven waard.

Als er externen betrokken worden (jeugdarts, swv, leerplicht, schoolpsycholoog, orthopedagoog of andere profesionals) dan zou ik willen dat zij objectief kijken naar de situatie en in kaart brengen wat wenselijk en wat haalbaar is. Ondersteuning aan ouders want die zijn heel kwetsbaar in deze situatie, maar ook realistisch zodat het plan tot succes leidt. Uiteindelijk is iedereen daarbij gebaat.

Anomarie, helemaal eens, met deze kanttekening dat het wat school betreft dan moet gaan over wat wenselijk en mogelijk is binnen het onderwijs. 'Ondersteuning aan ouders' gaat net een stap verder.

Tsjor

Ingridtiem6

Ingridtiem6

04-05-2021 om 16:22 Topicstarter

anomarie schreef op 04-05-2021 om 16:10:

[..]

als ik daar antwoord op zou mogen geven:

Het fijnste zou zijn als school en ouders (en kind indien mogelijk) samen tot oplossingen zouden kunnen komen, waarbij ieders inbreng op waarde wordt geschat. Nu is dit wellicht een utopia, maar het minstens het streven waard.

Als er externen betrokken worden (jeugdarts, swv, leerplicht, schoolpsycholoog, orthopedagoog of andere profesionals) dan zou ik willen dat zij objectief kijken naar de situatie en in kaart brengen wat wenselijk en wat haalbaar is. Ondersteuning aan ouders want die zijn heel kwetsbaar in deze situatie, maar ook realistisch zodat het plan tot succes leidt. Uiteindelijk is iedereen daarbij gebaat.

Ik zie dat er advocaten zijn die ouders en kinderen helpen met het krijgen van thuisonderwijs. Zodat het kind permanent thuisonderwijs kan krijgen, maar goed, daar ben je ook al minimaal €300 aan kwijt dan.

tsjor schreef op 04-05-2021 om 16:17:

Anomarie, helemaal eens, met deze kanttekening dat het wat school betreft dan moet gaan over wat wenselijk en mogelijk is binnen het onderwijs. 'Ondersteuning aan ouders' gaat net een stap verder.

Tsjor

klopt hoor. De ondersteuning aan ouders vind ik zinvol omdat ik als ouder merk hoe kwetsbaar je bent. Je zit vol met emotie in een onbekende wereld tegenover professionals die de wereld beter kennen. Ondersteuning is meer vertalen en uitleggen.


Ingridtiem6 schreef op 04-05-2021 om 16:22:

[..]

Ik zie dat er advocaten zijn die ouders en kinderen helpen met het krijgen van thuisonderwijs. Zodat het kind permanent thuisonderwijs kan krijgen, maar goed, daar ben je ook al minimaal €300 aan kwijt dan.

per uur denk ik? En dan zonder slagingsgarantie vermoed ik. 

Wat maakt dat je de reguliere weg niet bewandelt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.