Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Green Card, thuisonderwijs


Ingridtiem6

Ingridtiem6

02-07-2021 om 14:28 Topicstarter

Na een lange tijd weer een update: We zijn nu regelmatig naar de psycholoog geweest voor het diagnosetraject. Er is uitgekomen dat hij inderdaad autisme heeft, welke variant en hoe erg is nog niet bekend, pas over een week of twee. Over thuisonderwijs hebben we ook gepraat, ze werken vrijwel alleen maar tegen. Zoon is het er absoluut niet mee eens en moet vaak huilen en is heel erg boos. Wat kunnen we hier aan doen? Het is echt extreem erg (zijn emoties).

Ingridtiem6

Ingridtiem6

02-07-2021 om 14:30 Topicstarter

En denken jullie dat thuisonderwijs ooit nog legaal gaat worden in Nederland zonder vrijstelling?

Ingridtiem6 schreef op 02-07-2021 om 14:30:

En denken jullie dat thuisonderwijs ooit nog legaal gaat worden in Nederland zonder vrijstelling?

Dat gaat de komende jaren niet gebeuren, je zoon zal er in elk geval geen gebruik van kunnen maken. 

Verwachtingen

Had je zoon verwacht dat een diagnose hem automatisch vrijstelling zou opleveren? De psycholoog kan iemand met autisme leren om te gaan met teleurstellingen. Of anders een collega met goede ervaring op dat vlak aanbevelen. Misschien een optie om jullie samen hierin te begeleiden.

Verder merkte ik dat mijn zoon op die leeftijd meer naar mijn man trok dan naar zijn moeder. Misschien dat de vader van je zoon ook een belangrijke rol kan spelen in het leren omgaan met frustraties.

Ik heb je draadje van begin gevolgd. Het komt bij mij over alsof jij vooral de zorgtaak op je neemt. Misschien dat een meer gelijke verdeling effect heeft. 

Vrijstelling van de leerplicht krijg je echt niet zomaar. Wat doet school aan het pesten en bedreigen waar je eerder over schreef?
Jullie hebben vanaf het begin ingezet op thuisonderwijs en hadden zelfs plannen om te emigreren om dat maar mogelijk te maken. Zou het kunnen dat zoon thuisonderwijs misschien als een soort 'belofte' (we gaan dat regelen) heeft opgevat?
Ik zou de teleurstelling en het verdriet van je zoon erkennen, maar er zelf niet teveel in meegaan. Blijf realistisch: Als je dan toch naar school zal moeten, hoe kunnen we dan proberen dat zo aangenaam mogelijk te maken?

In het speciaal onderwijs werken ze veel met IVIO@school, ken je dat? Soort thuisonderwijs in de klas, iedereen doet zijn eigen ding. 

En kijk ook naar democratische scholen of vrije scholen. Er zijn zoveel mogelijkheden. Het is jammer dat jullie alleen jullie zinnen gezet hebben op thuisonderwijs want nu zijn/gaan alle scholen dicht. 

bij ons in de buurt woont een gezin met vrijstelling van de leerplicht. Ouders stuk of 13 kinderen. Geen leerplicht want zwaar gelovig en geen enkele school voldeed. Echter, nu blijkt dat vader de jongens al vanaf heel jong liet meer werken in zijn (bouw)bedrijf. Meisjes in het huishouden. Hij wordt vervolgd voor mishandeling etc. Dat soort excessen helpen niet  om de vooroordelen van thuisonderwijs weg te krijgen. 

Plantenbak schreef op 05-07-2021 om 17:39:

En kijk ook naar democratische scholen of vrije scholen. Er zijn zoveel mogelijkheden. Het is jammer dat jullie alleen jullie zinnen gezet hebben op thuisonderwijs want nu zijn/gaan alle scholen dicht.

bij ons in de buurt woont een gezin met vrijstelling van de leerplicht. Ouders stuk of 13 kinderen. Geen leerplicht want zwaar gelovig en geen enkele school voldeed. Echter, nu blijkt dat vader de jongens al vanaf heel jong liet meer werken in zijn (bouw)bedrijf. Meisjes in het huishouden. Hij wordt vervolgd voor mishandeling etc. Dat soort excessen helpen niet om de vooroordelen van thuisonderwijs weg te krijgen.

Dit soort praktijken zijn ook de reden dat leerplicht ooit is ingevoerd.
Ik snap nooit zo goed waarom geloof een reden is voor thuisonderwijs en een volledig van de buitenwereld afgesloten bestaan. Als dat zo belangrijk voor je is, kun je ook verhuizen naar Urk of Barneveld en anders neem je genoegen met een minder strenge school en doe je de rest van de geloofsopvoeding thuis. Het is fijn als de school qua belevingswereld aansluit bij thuis, maar soms is het niet anders. 

Ingridtiem6 schreef op 02-07-2021 om 14:28:

Na een lange tijd weer een update: We zijn nu regelmatig naar de psycholoog geweest voor het diagnosetraject. Er is uitgekomen dat hij inderdaad autisme heeft, welke variant en hoe erg is nog niet bekend, pas over een week of twee. Over thuisonderwijs hebben we ook gepraat, ze werken vrijwel alleen maar tegen. Zoon is het er absoluut niet mee eens en moet vaak huilen en is heel erg boos. Wat kunnen we hier aan doen? Het is echt extreem erg (zijn emoties).

Hoe je zijn emoties moet managen weet ik niet.

Je kunt hem in ieder geval niet voorspiegelen dat hij in aanmerking kan komen voor thuisonderwijs want dat is gewoon niet zo.

Ik vind het wonderlijk dat jij zelf zoveel moeite lijkt te hebben met dat te accepteren.

De alternatieven zijn je al aangedragen.

- stoppen met praten over thuisonderwijs;

- stoppen met praten over hoe de hele wereld het tegenwerkt;

- stoppen met doen alsof datgene wat zoon wil ook gerealiseerd moet en zal worden.

En dan zoon vertrouwd laten raken met de gedachte dat wat hij wil niet kan. Eventueel ondersteund door positief gebrachte alternatieven.

Tsjor

Neem contact op met de hulpverlening via de gemeente en kijk naar wat er wel mogelijk is. Wat adviseert de instantie waar de diagnose is gesteld? En hou inderdaad op over dat thuisonderwijs. Dat komt er niet en dat moet je naar mijn idee ook niet willen. Speciaal onderwijs kan, of een leerwerktraject waar ik eerder over schreef. Dat is bij mijn zoon ingezet. Vanuit dat project kan je iedere opleiding doen die je maar wil. Maar dan vanuit een heel veilige setting. 

Ingridtiem6

Ingridtiem6

07-08-2021 om 18:14 Topicstarter

Flanagan schreef op 02-07-2021 om 16:04:

Verwachtingen

Had je zoon verwacht dat een diagnose hem automatisch vrijstelling zou opleveren? De psycholoog kan iemand met autisme leren om te gaan met teleurstellingen. Of anders een collega met goede ervaring op dat vlak aanbevelen. Misschien een optie om jullie samen hierin te begeleiden.

Verder merkte ik dat mijn zoon op die leeftijd meer naar mijn man trok dan naar zijn moeder. Misschien dat de vader van je zoon ook een belangrijke rol kan spelen in het leren omgaan met frustraties.

Ik heb je draadje van begin gevolgd. Het komt bij mij over alsof jij vooral de zorgtaak op je neemt. Misschien dat een meer gelijke verdeling effect heeft.

Sorry voor de reactie na een maand, en ja, mijn zoon dacht inderdaad dat hij vrijstelling zou krijgen maar ik had al gezegd dat dat niet zo is. Hij krijgt nu begeleiding voor autisme.

Geef niet, je hebt genoeg aan je hoofd.
Ik hoop dat hij blij is met de begeleider m/v, zodat jullie weer ouders kunnen zijn ipv alle andere taken ( begeleider, lpa, dokter, psycholoog etc).

Ervaring hier is wel dat democratisch onderwijs minder snel aan de bel trekt bij lpa. 
Waardoor er in de praktijk toch een soort van thuisonderwijs kan ontstaan, ook al is dat theoretisch niet mogelijk. 

Stelle schreef op 09-08-2021 om 23:39:

Ervaring hier is wel dat democratisch onderwijs minder snel aan de bel trekt bij lpa.
Waardoor er in de praktijk toch een soort van thuisonderwijs kan ontstaan, ook al is dat theoretisch niet mogelijk.

Dat kan, maar het is wel belangrijk dat er dan wel enige vorm van onderwijs geboden wordt en niet dat TS een hoop geld betaalt om zoon ingeschreven te hebben op een school om leerplicht te omzeilen maar dat de zoon in de praktijk gewoon thuis zit en niks doet/leert. Daar is hij op de lange termijn niet mee geholpen omdat hij daarmee geen diploma haalt en niet naar een vervolgopleiding kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.