Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
m2k

m2k

01-06-2017 om 14:31

groep 1 blijven zitten?

Beste ouders,

Graag jullie advies over het volgende.

Wij zijn uitgenodigd voor een gesprek over de prestatie van mijn dochter in de klas.
Vorige oudergesprek paar maanden geleden vertelde de juf mij dat ze de cito best laag heeft gescoord.
En dat me dochter in de klas nogal verlegen is, of niet begrijpt wat ze moet doen.
Ik heb van 4 andere ouders te horen gekregen dat hun kind groep 1 over moest doen vorig jaar.

Ik heb nooit meegemaakt dat een kind in groep 1 kan blijven zitten. Dus daarom ben ik best wel geschrokken van het berichtje dat ik heb gekregen.
Ik weet namelijk bijna zeker dat ze ons gaan zeggen dat ze groep 1 beter over kan doen. Dit weet ik zeker omdat ze met de oudergesprek ook niet echt positief was.

Het begon eigenlijk al nadat mijn dochter pas met school was begonnen.
Ze is in juli 2016 begonnen. 2 weken later heb ik aan haar juf gevraagd hoe het in de klas met me dochter gaat. Haar antwoord: Ja, het gaat wel goed. Máár ze moet nog héél veel leren want ze herkent nog niet veel letters etc.
Mijn antwoord: Ja dat begrijp ik, ze is ook pas begonnen met school dus ze zal het wel leren, is wel normaal denk ik.
Antwoord juf: Nou, nu is het nog normaal maar als ze het eind van het jaar niet weet dan is het niet normaal meer...

Ik vond haar reactie niet zo fijn maar heb het erbij gelaten.

Nu nodigt ze ons dus uit voor een gesprek. Mijn dochter loopt naar ons inzien gewoon op schema. Ze herkent heel veel letters, kan sommige woorden met 3 letters lezen. Kan tellen tot bijna 50 foutloos. Schrijft al een aantal cijfers foutloos op. Speelt mini loco thuis wat heel goed gaat. Sociaal, leergierig. Ze spreekt goed Nederlands. (1 talig opgevoed) Kan natuurlijk heel veel over mijn kind gaan schrijven maar ik zet nu even de belangrijkste erbij.

Wat kan de reden zijn dat een kind groep 1 over moet doen?

Als het moet dan moet het maar, maar ik wil graag ook jullie advies hebben wat het beste is dat we moeten vragen. Mogen ze de cito score ook meenemen met het advies?
Ik vind het niet erg als ze het over moet doen maar dan moet een kind toch echt wel heel erg achter lopen? Of ligt het nou aan mij ?


m2k

m2k

01-06-2017 om 14:47

leeftijd

me dochter is van juli 2012. Dus vorig jaar na de zomer is ze meteen begonnen met school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-06-2017 om 14:58

Afwachten

Ik begrijp uit je verhaal dat er nog niet gezegt is dat ze moet blijven zitten? Dan zou ik maar even afwachten tot je het gesprek hebt gehad.

m2k

m2k

01-06-2017 om 15:15

@Dendy Pearson

Nee het is nog niet gezegd. Maar er is eerder een mail gestuurd naar alle ouders dat we uitgenodigd zullen worden voor een gesprek indien er bijzonderheden zijn. Dus daarom wil ik voorbereid naar het gesprek gaan.

Zittenblijven

https://www.cpb.nl/sites/default/files/publicaties/download/cpb-policy-brief-2015-01-zittenblijven-het-primair-en-voortgezet-onderwijs.pdf

Er is van alles te vinden over zittenblijven. In een enkel geval kan het misschien handig zijn, vaak juist niet. Als er hobbels zijn kun je daar beter aan werken en leren gaat vaak in sprongen. Ineens gaat een kind vooruit en moet dan toch blijven hangen door het zitten blijven. Er is nog genoeg tijd om in groep twee mee te komen.

Vraag eens aan de juf waar je dochter het moeilijk mee heeft. En ga zelf wat actiever, maar beslist op een speelse manier, meer aanbieden. Samen lezen.
Wij hadden een krijtbord thuis waar dochter haar naam op kon oefenen of waar we eenvoudig sommetjes op maakten. Ze leren ook veel van samen spelletjes doen. Op kaartjes staan vaak ook woorden of letters en als ze die nog niet hoeven te lezen kunnen ze ze wel vaak al leren herkennen.

Een ladder aan de muur bij de eettafel met de dagen van de week in grote letters.

Houdt in de gaten waar je dochter moeite mee heeft of dat over gaat of dat het een uitdaging blijft. Nog steeds te veel kinderen lopen achterstanden op doordat ze niet de steun krijgen die ze nodig hebben om mee te komen met dyslexie of dyscalculie of met het begrijpen van stof.

Leg uit op hun eigen niveau. Echter boekjes lezen zoek je vooral wat ze interesseert. Het kan handig zijn om nu vast te beginnen om met je kind op een speelse manier samen te werken. Kinderen hebben steeds vaker de steun nodig van hun ouders om diverse redenen en als je het al gewend bent is het makkelijker later door te zetten als het echt nodig is.

Niet begrijpen

Mijn dochter, met autisme, had een tien als ze een opdracht snapte maar een drie als ze het niet begreep. Daar helpt tegen dat de juf het een keer concreet uitlegt, controleert of ze het wel begrijpt en het dan in iets andere woorden nog een keer uitlegt en haar dan aan het werk zet en kijkt of het haar lukt. Dat gaat niet vanzelf goed komen als een kind het nog een jaar doet.

Er is geen enkele reden voor zittenblijven

Je vraag "Wat kan de reden zijn dat een kind groep 1 over moet doen?" impliceert dat je denkt dat er algemene regels zijn.

Voor zover die er zijn komen die erop neer dat zittenblijven in het basisonderwijs niet de bedoeling is, nergens voor nodig is en nergens toe leidt.

Leerlingen hoeven niet een bepaald niveau te hebben om door te mogen naar de volgende klas. Ze hoeven niet een boekje af te hebben, lesje gedaan te hebben, minimum aan punten te hebben.
Alle leerlingen, bijvoorbeeld ook zwak begaafde leerlingen, zouden door moeten stromen. De school zou het onderwijs zo nodig aan de leerlingen aan moeten passen.

Zitten blijven in groep 1 is het toppunt van gek, want groep 1 is helemaal niet verplicht. Groep 1 is voor 4 jarigen. 4 jarigen zijn niet leerplichtig.

Dat is de wet.

In de praktijk maken scholen hun eigen regels.
Nogal wat basisscholen hebben de gewoonte om zittenblijven wel toe te passen en dan juist in groep 1 of 2. Ze doen dit omdat de Inspectie van het onderwijs deze zittenblijvers aanvankelijk niet meetelt in het oordeel dat de school krijgt over de kwaliteit van het onderwijs.
Vanaf groep 3 wordt zittenblijven wel meegenomen in het oordeel over de school.
Er zijn nogal wat scholen die denken dat zittenblijven in de kleutergroepen het zittenblijven in de volgende groepen voorkomt.

Dat is overigens een onterechte verwachting. Zittenblijven helpt niet. Levert niks op. Meestal levert het zelfs een nog grotere achterstand op.
Maar gewoontes zijn hardnekkig helaas.

V@@s

V@@s

01-06-2017 om 16:08

stemmen met de voeten

Ik geloof dat ik niet eens zou overwegen om mijn kind op een school te laten die overweegt om een kind dat al begint met lezen te laten doubleren in groep 1.

Dan is er blijkbaar compleet niet naar het kind gekeken. Daar zou ik geen vertrouwen meer in hebben.

Li

Li

01-06-2017 om 16:18

gevochten

Ik heb bij 2 van mijn kinderen gevochten om dit niet te laten gebeuren. De ene staat op het punt om zonder vertraging de middelbare school af te ronden, de ander is in de tweede blijven zitten. Dat heeft natuurlijk vel meer zin dan kleuterverlengen, want je stampt dan serieuze leerstof. Bovendien bleek de jongste autisme te hebben en daar helpt extra kleuteren niet tegen.

Tango

Tango

01-06-2017 om 16:28

Maar..

Moet je nou echt een kind in groep 1 al stimuleren te gaan lezen en er thuis mee oefenen? Ik vind dat eigenlijk te gek voor woorden hoor. Wij deden dat niet hoor. We hadden inderdaad wel een bord met de dagen van de week en daarop dan plaatjes van de activiteiten van die dag. Dit omdat dochter toen graag de dagen van de week wilde leren.
Verder lieten we het uit het kind zelf komen. Natuurlijk deden we wel spelletjes, lazen we voor etc. Maar dat was het wel hoor.
En ik zou al niet op een school willen blijven waar een juf na 2 weken al zegt dat het niet goed is dat ze nog geen enkele letter kent.

Lente

Lente

01-06-2017 om 16:50

Vreemd verhaal

Het is dat je de geboortedatum erbij hebt gezet, anders zou ik denken dat je vergist in de groep en dat je eigenlijk groep 2 bedoelt.
Ook dan zou het vreemd zijn om een kind te laten doubleren dat al met letters en zo bezig is.

Ik zou alvast een reactie voorbereiden dat je niet akkoord gaat met zitten blijven in groep 1. En dat je daar nog formeel op zal reageren richting school en zo nodig het bestuur.

Zorg dat je de argumenten die school aandraagt goed opschrijft. Neem desnoods iemand mee om alles op te schrijven wat gezegd wordt (je mag zelf weten wie je meeneemt).
Dan kun je als ouders het gesprek doen, terwijl iemand anders schrijft / typt.
Dat kun je daarna als verslag naar school sturen en natuurlijk gebruiken bij je formele reactie.

Vrije School

https://www.motief.online/actueel/motieven-ouders-voor-vrijeschoolkeuze-onderzocht/

Vroeger dacht ik, ik ga mijn kinderen zeker niet naar een Vrije School doen want van antroposofische vriendinnen had ik begrepen dat ze pas met 7 jaar met leren lezen begonnen. En daar wilde ik zo lang niet mee wachten. Gelukkig wilden mijn kinderen ook graag leren lezen zodat ze daarin de eerste jaren voorliepen op klasgenoten.

Echter om dit soort rare prestatiedruk zijn er steeds meer ouders die kiezen voor de Vrije School, hoewel die ook steeds meer mee moet draaien in het prestatiegedoe. Maar het kan een oplossing zijn omdat men er in het algemeen wel kritischer tegenover staat om kleuters op te jagen.

Want dat is natuurlijk ook zo, je sluit aan bij de belangstelling en de ontwikkeling van een kind en gaat ze niet forceren te presteren. Dat heeft weer hele andere consequenties die het welzijn van een kind niet ten goede komen.

Pennestreek

Pennestreek

01-06-2017 om 16:54

Tssss

Ik denk dat juf denkt dat ze een groep 3 lesgeeft in plaats van een kleutergroep??
Ik vind het goed dat je je goed voorbereidt op het gesprek, het klinkt inderdaad niet of ze je alleen maar willen feliciteren met de overgang naar groep 2. Maar ik vind het echt van de zotte, om al na 2 (!) weken te concluderen dat een kind het wellicht niet gaat redden.
Lees de post van Miriam Lavell goed, en studeer een paar zinnen in als standaardreactie. Bijvoorbeeld, als het standpunt van juf inderdaad is dat je dochter zou moeten blijven zitten, dat zo benoemen, want scholen hebben er allemaal mooie woorden voor, maar het blijft zittenblijven.
Vervolgens vraag je of je zwart op wit kunt krijgen aan welke 'eisen' ze dan moet voldoen. En wanneer juf denkt het handelingsplan klaar denkt te hebben. En of de Intern begeleider en remedial teacher al met je dochter hebben gewerkt.
En verder: als dit allemaal geen terugtrekkende beweging oplevert, alles alleen maar aanhoren, zeggen dat je erover na gaat denken, en vervolgens een brief aan de directie.

En NIET alvast met je dochter van alles gaan oefenen. Die groep 1, die is er vooral om te wennen aan het schoolse systeem en niet om al te leren lezen schrijven of rekenen.

Brenda

Brenda

01-06-2017 om 16:59

Het valt me wel op dat je zegt dat er al 4 kindjes gaan blijven zitten. Dat is echt heel veel. Ik zal bijna aan de school gaan twijfelen.

Hier op school is er nog nooit iemand in groep 1 blijven zitten, wel kindjes die groep 2 overslaan.

Het is nog maar een kind. Laat ze nog lekker kleuteren en kijk in groep 2 of ze toe zijn om echt te gaan leren, niet in groep 1 al.

Lente

Lente

01-06-2017 om 18:01

Wat leert je kind dit schooljaar?

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.thuisinonderwijs.nl/wat-leert-je-kind-dit-schooljaar/

Amsterdammertje

Amsterdammertje

01-06-2017 om 19:56

Onzin

Je zit niet toevallig op een basisschool in centrum Amsterdam?

De kleuterjuf van een van mijn kinderen stelde ook dat kind groep 1 over moest doen.
Nu kwam dat toen op mij over als een semantisch trucje omdat groep 1 vrijdagmiddag ) altijd vrij waren aangezien groep 2 dan onderwijs kreeg in letters en cijfers ed. Dat was dan een klein en rustig groepje. Wij zijn met school gaan praten en toen is kind overgegaan naar groep 2 en kon daarna nog altijd besloten worden of kind moest doubleren.

Deze juf stond bekend om het blijven zitten van kinderen. Haar eigen kind had ze versneld maar vond zij hem in groep 8 niet rijp genoeg voor het VO. Die jongen heeft een jaar klusjes mogen doen met de conciërge.

Hoe zit dat in jouw klas?

Ik zou overigens, als je met school gaat praten, de juf serieus nemen in haar constatering. Maar dat betekent juist dat er werk aan de winkel is, niet dat kind het een jaar over moet doen (en wat doe je dan in zo'n jaar?). Dus, wat is haar plan of moet jouw kind haar plan maken?

Maar niet getreurd.. mocht jij ook vinden dat het op een gegeven moment niet vlot wil gaan, heb je niet het gevoel dat je kind het van de juf moet hebben, haal via de huisarts een verwijzing naar de logopedie. Die spijkert jouw kind in 4-5 lesjes zover dat het op begin groep 3 met lezen zit, net als de mijne.

Zeetakje

Zeetakje

01-06-2017 om 20:35

Naar groep 2

Proberen door te laten gaan hoor. Onze dochter moest ook groep 1 over doen. Vreselijke discussie werd het. Op een gegeven moment hebben we gezegd: "Als ze groep 1 over moet doen dan gebeurt dat niet op deze school, dan gaan we op zoek naar een andere". Toen kon ze in 1x wel naar groep 2.

Ze zit inmiddels gewoon op de middelbare.

Vreemd

Om eerlijk te zijn vind ik het vreemd om een kind in groep 1 te laten zitten. Groep 1 is vooral nog spelen. De taakjes die ze maken, zijn gericht op de ontwikkeling van de fijne motoriek. Ze moeten wennen aan school en dat ze in een klas zitten. Zo'n cito toets is een moment opname en een slechte score hoeft niet altijd iets te zeggen. Zeker als het er in de klas/thuis wel uitkomt. Gaat om een totaalplaatje. Het lijkt mij onzin om een kind in groep 1 te laten zitten.

Blijven zitten in groep 2 heb ik wel vaker van gehoord. In mijn dochters klas zit nu een kind van september dat groep 2 voor een tweede keer over doet. Ik heb het wel eens met die moeder over gehad en zij zei dat haar dochter totaal geen interesse in letters had. Ook andere taakjes gericht op rekenen taal deed haar gewoon niks. Zij wilde veel liever spelen. Van de juf had ze met twijfel naar groep 3 gemogen, maar de ouders vonden het beter om groep 2 nog een keer te doen. Ze waren bang dat ze in groep 3 teveel op haar tenen zou moeten lopen, door met een achterstand te beginnen en dan uiteindelijk als nog blijven zitten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-06-2017 om 08:03

ik zou er niet mee akkoord gaan

Een school die regelmatig kinderen in groep 1 laat zitten? En daar al aan het begin van het schooljaar op zinspeelt? Ik zou maar eens rondkijken voor een nieuwe school. Wat een klinkklare onzin zeg!
Lees vooral de posting van Miriam Lavell goed door, zij weet dit soort dingen altijd haarfijn te benoemen.

wendy

wendy

02-06-2017 om 09:07

zitten blijven

Op de school van mijn neefje is laatst een meisje blijven zitten in groep 1 op sociaal emotioneel gebied.

Amsterdammertje

Amsterdammertje

02-06-2017 om 11:49

Inderdaad

Misschien wel een andere school zoeken. Het lijkt mij niet alleen bij de kleuterjuf te horen; zoiets is een schoolbrede kijk op kinderen.

Wendy: vVan blijven zitten vanwege sociaal-emotioneel gebied, daar zouden bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen. Of kind kan gewoon mee doen met wat meer ondersteuning en begeleiding of het is zo ernstig dat je daar een onderzoekje aan moet gaan wagen. Maar niets doen, absoluut niet.

Zus

Zus

03-06-2017 om 10:42

Ook meegemaakt

Onze dochter moest ook blijven zitten in groep 1. Reden: in december geboren. Na veel discussie met de leerkrachten mocht ze het 'gaan proberen' in groep 2, maar stak de directeur er een stokje voor (!!!). We hebben mijn dochter naar een andere school gedaan. Daar startte ze in groep 2. Mijn advies zou dus zijn om een andere school te zoeken waar niet zo verkrampt over leren lezen ingreep 1 wordt gedaan.

m2k

m2k

06-06-2017 om 09:24

bedankt voor de reacties

Bedankt voor de reacties allemaal, ik kan wel veel met jullie informatie en kan nu wat meer voorbereid het gesprek in gaan.

School veranderen lijkt me erg lastig, mijn zoontje zit namelijk ook op dezelfde school. Hij heeft al van school moeten veranderen wegens verhuizing dus wil hem dat niet nogmaals aandoen.
Logistiek lukt het dan niet om ze allebei naar verschillende scholen te brengen helaas.

A.s. vrijdag hebben we ons gesprek. Ik houdt jullie op de hoogte.

Dees

Dees

06-06-2017 om 10:14

ijsvogeltje

Bij ons in de buurt zit er ook zo'n school, ouders van kinderen die vanaf september/oktober instromen worden al voorbereid op het zitten blijven van hun kinderen. Reden....groep 1 is een groep en groep 2 is een combinatiegroep 2/3....omdat er dan veel tijd in groep 3 gaat zitten (leren lezen enzo) heeft de juf weinig tijd om groep 2 te begeleiden, ze willen dus erg zelfstandige kindjes in groep 2.....dat bereik je dus door jonge leerlingen langer in groep 1 te houden.

Persoonlijk vindt ik het een slechte zaak....

braam

braam

06-06-2017 om 13:26

proberen

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar dit klinkt nog stommer, en ik dacht dat onze situatie al vreemd was. Wat wij uiteindelijk hebben overlegd is dat kind het mocht proberen in groep 2. Dat we zouden aankijken hoe het ging, en dat we altijd groep 2 nog konden overdoen. Wij hadden toen al het idee dat dat absoluut niet ging gebeuren, maar het leek ons ook stug dat kind eind groep 2 niet over zou kunnen. En dat was ook zo, er was toen helemaal geen sprake meer van.

Sommige juffen vinden het heel belangrijk dat je begrijpt hoe ontzettend belangrijk het werk is wat zij doen, dat je dat niet onderschat, zeker niet wat lacherig doet over "het is maar groep 1". Dat was achteraf wat te veel onze insteek, en dat hielp niet. En ook niet te veel "ze voldoet heus wel aan de normen kijk maar". Die discussie ga je waarschijnlijk ook niet winnen want zij zijn de deskundige. Dus, mijn tip zou zijn, meebuigen, beetje meepraten, maar wel absoluut inzetten op groep 2 proberen. Blijven zitten nu is zo zonde. Mijn kind stond ergens op de middelbare school op het randje van wel of niet overgaan en toen hebben we het er nog wel eens over gehad: stel nou dat ze inderdaad groep 1 over had gedaan, dan was ze 2 jaar ouder dan de rest, dat is zo'n groot verschil op die leeftijd. En als er nu echt goede redenen zijn om te blijven zitten, okay, dan is dat zo, maar voor dit soort vage dingen, echt niet.

m2k

m2k

12-06-2017 om 12:53

gesprek gehad

Hallo,

ik zou jullie nog op de hoogte stellen over ons gesprek van afgelopen vrijdag met de juf.

Gesprek ging eigenlijk goed, ze vertelde dat ze eerst haar twijfels had of me dochter wel over moest gaan naar groep 2. Maar de laatste cito toets had me dochter beter gescoord en ook in de klas merkt ze dat me dochter een sprong heeft gemaakt.
Ze vertelde dat me dochter een vroege leerling is en dat het mogelijk een rol speelt.

Ook vertelde ze erbij dat ze de laatste tijd ouders uitnodigt voor een extra gesprek omdat ze dat fijn vind.

Maar goed, dochter gaat gewoon over naar groep 2.

Li

Li

12-06-2017 om 13:25

Mooi!

Dat is fijn. Den k aan het argument "ze is een jonge leerling, dat trekt wel bij" bij de overgang van groep 2 naar groep 3. Kennelijk is dat een argument dat school belangrijk vindt.

m2k - klein dingetje

M2k, het is 'mijn' of 'm'n' dochter en niet 'me' dochter.
Je bent bepaald de enige niet, de fout wordt heel veel gemaakt, maar het is nog altijd fout. Mocht je nou een keer de school een briefje moeten sturen over zaken als de prestaties van je dochter, probeer dan dit soort foutjes te vermijden. Mensen schatten je dan toch lager in, en daarmee misschien je dochter ook. Het zou allemaal geen verschil moeten maken, maar dat kan in de praktijk toch gebeuren.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

12-06-2017 om 15:42

Temet

Interessant eigenlijk wel. Zeker 'me' kan iets zijn waardoor men een aanname over het opleidingsniveau van de ouders kan doen maar zou dat werkelijk zo zijn als de rest van de brief foutloos is? Zou het ook zo zijn als men het wel over 'mijn dochter' heeft maar daarentegen het over 'hun lossen het wel op' schrijft

Marie

Marie

12-06-2017 om 15:49

kleuterdossier

Kijk ook eens hier:

https://www.ouders.nl/artikelen/dossier-kleuterdossier

En "jonge" kleuters bestaan officieel niet.

Pennestreek

Pennestreek

12-06-2017 om 16:22

Onzin, vroege leerling

Dat begrip

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.