Elver
21-06-2012 om 11:16
Groep 2 nog een keer over of niet?
Onze dochter van 6 heeft al drie jaar gekleuterd (omdat ze in maart jarig is). Uit haar laatste cito is gebleken dat ze nog niet echt klaar is voor groep 3...nu weet ik niet waar ik goed aan doe, haar nog een jaar groep 2 laten doen (voorkeur van de juf) of haar toch naar groep 3 laten gaan met het gevolg dat ze misschien achterblijft en dan alsnog groep 3 over moet doen? Ze is nog vrij speels maar begint ook al interesse te krijgen voor lezen, schrijven en rekenen..iemand tips of ervaringen? Liever groep 2 doubleren dan 3?

Temet
21-06-2012 om 11:50
Niet
Zoek maar eens in de rubriek "ouders en school" op het onderwerp kleuterverlenging, en lees ook de bijdrage op de homepage van OOL over dit onderwerp.
Ik begrijp dat ze groep 2 al 2 x gedaan heeft? Dat alleen lijkt mij al voldoende reden om het niet *nog* een keer te doen (hangt de school de theorie van 3 x is scheepsrecht aan ofzo?). Ik weet wel dat oefening kunst baart, maar om haar nou groep 2 te laten herhalen tot ze perfecte Citoscores heeft lijkt me ook wat wrang ...
Hoezo geven de citoscores aan dat ze "niet toe is aan groep 3". Zie alle discussies over dit onderwerp. Er is geen "niet toe aan groep 3". Citoscores geven alleen maar aan hoe gescoord is t.o.v. het landelijk gemiddelde. En ook wie onder het gemiddelde zit is in principe gewoon 'toe aan groep 3'.
Door naar groep 3, en die dan zonodig overdoen. Door te blijven zitten in groep 2 wordt ook de leesinstructie nodeloos vertraagd, en mocht er een probleem zijn op dat vlak dan wordt kostbare tijd vermorst.
Nou ja, lees even wat er op dit forum zoal is langsgekomen aan argumenten. En zoals ik al eerder eens schreef: zet eerst even koffie, want er is nogal veel geschreven over dit onderwerp. Maar de teneur is en blijft: in principe niet doen.
Succes ermee (en lees dat stuk op de homepage)
Temet

dorle
21-06-2012 om 12:31
Niet doen
De cito moet geen instrument zijn voor wel of niet naar groep 3 gaan.
Laat haar gewoon naar groep 3 gaan. Dan worden mogelijke leerproblemen ook eerder gesignaleerd.
En gebruik de tijd die haar nu nog rest tot augustus op om een speelse manier met haar te oefenen. Hou het leuk, wees daar creatief in. Geef haar ook een boodschappenbriefje met grote letters MELK, tel de koeien in de wei, doe "sommetjes" met snoepjes etc etc. Met de allerdaagse dingen kun je haar zoveel aanbieden en je hebt nog even de tijd.

Vic
21-06-2012 om 12:43
Maart
Als ze in maart 6 is geworden heeft ze toch maar 2 jaar en een beetje in de kleutergroep gezeten?
Dan nog lijkt het me geen goed idee om alleen op basis van de cito's te doubleren. Hebben ze bij jullie niet van die formulieren waarop de verschillende aspecten beoordeeld kunnen worden?

guera
21-06-2012 om 13:35
Cito?
mmm cito zegt echt niks op die leeftijd hoor. De ontwikkeling gaat zo grillig. Mijn maart kind kreeg ook in juni te horen: groep 3 zal in het begin pittig worden. Het hakken en plakken beklijft nog niet echt.
In de zomer is hij gaan lezen uit zichzelf. Start groep 3 liep hij al een half jaar voor op de rest met lezen.....dus het kan verkeren.
Met een maart kind van nu 6 zou ik niet de kleuters over gaan doen hoor.

Tijgeroog
21-06-2012 om 13:43
Wel klaar
Volgens mij is ze wel "klaar" voor groep drie, want ze heeft interesse in lezen, schrijven en rekenen... Zonde om haar dan nog een jaar in groep twee te laten spelen!
Trouwens, mijn dochter scoorde heel slecht op de Cito toets. Verrassend, want ze maakte niet de indruk achter te lopen. Gelukkig heeft de juf goed op zitten letten en haar gevraagd waarom ze bepaalde antwoorden gegeven had. Dan kwam er een lange -zinnige- verklaring die leidde naar het antwoord dat zij gegeven had. Of ze vertelde simpelweg dat dat andere antwoord goed was, maar dat ze dit plaatje veel mooier vond...
Misschien heeft bij jouw dochter ook zoiets gespeeld?

Fransien
21-06-2012 om 15:29
Lekker naar groep 3
Je dochter heeft interesse in lezen, schrijven en rekenen, ze is een oudste kleuter, dus lekker naar groep 3.
Misschien kom je er in groep 3 achter dat ze het moeilijk vindt, maar dan kun je in groep 3 gaan bijspijkeren en kom je er wel achter of ze dyslexie heeft of niet. Je kunt dan eventueel in groep 3 blijven zitten als dat nodig is. Als ze al in groep 2 is blijven zitten, kan ze niet nog eens blijven zitten, dan moet ze afstromen naar het SBO (vroeger: LOM-school).
Misschien kom je er in groep 3 achter dat ze het helemaal niet moeilijk vindt, en lekker mee kan komen. Ook dat komt voor, kleuter-cito's zijn de cito's met de minst grote voorspellende waarde. Dan zit ze lekker op haar plek. In groep 2 heeft ze niets meer te zoeken als ze wil leren lezen, schrijven en rekenen.
Wat had ze eigenlijk voor cito-scores gehaald? En heb je zelf het idee dat ze minder slim is dan haar vriendinnetjes, of niet?

Elver
22-06-2012 om 10:05
Dank voor jullie terugkoppeling!
Dank jullie wel voor jullie ervaringen! Ik heb ook pas een mail gestuurd naar school en zij zouden haar nog een keer beoordelen. Gisteren kwam ze inderdaad thuis dat ze apart was genomen. Ze moet woordjes hakken zei ze. Toen ik vroeg om welke woordjes het ging (maan roos muis) heeft ze ze ook gehakt waar ik bij was en dat ging foutloos. De juf had ook gezegd tegen haar dat het goed was. Ben heel benieuwd wat het gaat worden nu. Wat mij betreft is ze wel klaar voor groep 3 (zeker als ik haar thuis nog wat kan ondertsteunen met materiaal uit groep 3)...ze zijn inderdaad nog vrij jong om een betrouwbare cito neer te zetten op die leeftijd en ik weet dat als mijn dochter net op dat moment geen zin heeft of te veel is afgeleid, ze ook echt geen goede cito zal maken (ze was trouwens terug gezakt van een C naar een D voor lezen maar met rekenen was ze iets vooruit gegaan...)...We zullen het zien nu...zodra ik meer weet horen jullie! Nogmaals bedankt voor jullie mening!

Temet
22-06-2012 om 11:51
He?
Ze leren toch in principe pas lezen in groep 3? Dus hoe kan ze nu al getoetst worden op normen voor lezen en hakken als ze nog in groep 2 zit?
Groeten,
Temet

dc
22-06-2012 om 13:23
Omgekeerde wereld inderdaad
Stel je voor dat je pas aan rijlessen mag beginnen als je al kunt rijden! Ik vind het echt raar om kinderen zo te beoordelen!

Jaymza
22-06-2012 om 14:05
Vroeger
Tegenwoordig is het dus al nodig dat je kunt lezen en rekenen voordat je naar groep 3 gaat. Vroeger kon geen enkel kind dat. Nu is het niveau erbarmelijk wanneer ze van de basisschool komen vergelekn met vroeger.
Vrij zinloos allemaal dus dat vroeger en vroeger beginnen.
Jaymza

dc
22-06-2012 om 17:11
Jaymza
Ik heb niets tegen dat vroeger beginnen. Mijn zoon van 6 leest al hele boeken met plezier. Waar ik wat op tegen heb is het beoordelen van kinderen alsof ze op die leeftijd al allemaal op hetzelfde niveau moeten zitten en alsof je dat al goed kunt meten.

Jaymza
23-06-2012 om 21:20
Ik bedoel
Dat het ene kind misschien al in groep 2 kan lezen en rekenen en een ander dat vroeger gewoon pas in groep 3 leerde.
Tegenwoordig wordt een kind als achter beschouwd wanneer hij die dingen in groep 2 niet al kan. Naar mijn ideee zegt het niets over het niveau in groep 8. Tegenwoordig wordt over geklaagd dat relatief weinig kinderen goed begrijpend kunnen lezen en kunnen rekenen wanneer ze van de basisschool komen. dat vroeger beginnen heeft dus geen positief resultaat. Wanneer een kind het zichzelf leert is dat zo, maar om te zeggen dat je niet naar groep 3 kunt wanneer je niet al een bepaald niveau hebt is volslagen onzin. Ik ken heel wat mensen die in groep 3 op nul begonnen en aan het einde van het schooljaar zag je geen verschil meer. Ik krijg het gevoel dat het kinderen nu opgedrongen wordt. En dat lijkt me onverstandig en zinloos.
Jaymza