jopi
04-01-2012 om 13:34
Groep 3 en rekenen gaat niet
Hallo,
De juf van mijn zoon heeft ons laatst bij haar geroepen omdat het rekenen van zoonlief sterk achterblijft bij de anderen kinderen. Ze raadde ons aan om met de dobbelsteen veel spelletjes te spelen.
Dat doen we uiteraard, en zo nu en dan oefen ik sommetjes of doe ik rekenspelletjes. Ik ben me een hoedje geschrokken van hoe slecht hij dat doet. Zelfs de meest eenvoudige op en af trek sommen (onder de 10 gaat na lang nadenken en tellen op de vingers, maar onder de 20 bijna niet) kosten hem de grootste moeite. Niets beklijft.
In groep 2 werd al geroepen dat zn ruimtelijk inzicht beperkt is, en dat dat invloed kan hebben op rekenenen. Nou, dat is dus gebleken. Met dyslexi in de famillie was ik heel blij dat het lezen heel goed gaat. Nu het rekenen zo matig is, is het woord dyscalculi al in groep 2 gevallen. Labelen wil ik niet te vroeg, maar ik heb er wel een beetje een hard hoofd in.
Eind januari is de eerste cito, ik zou hem graag nog wat extra willen helpen maar ben ook bang dat ik hem wellicht demotiveer omdat het niet lekker gaat. Rekenspelletjes op de computer wil ie ook nauwelijks doen.
Iemand goed advies? Laten gaan en Cito afwachten en dan in overleg met juf plan de campagne maken? Of nog proberen voor die tijd iets meer rekenhandvaten te geven maar hoe?

Toke
04-01-2012 om 14:56
Afwachten
Als de cito eind januari is, zou ik die gewoon rustig afwachten. Je zoon vindt het duidelijk niet leuk, hij heeft geen plezier in rekenspelletjes, zeg je. Ik zou het voor die vier weken niet op de spits drijven. Laat hem maar gewoon op school rekenen, het lijkt me dat je dat thuis niet even in vier weken bijgespijkerd krijgt. Met de citotoets krijgen juf en jij waarschijnlijk wel inzicht in welk rekenwerk hij die problemen ondervindt. Met juf en intern begeleider kom je dan verder.
Voor nu zou ik het even laten en met hem dingen gaan doen die hij wel leuk vindt en goed kan. Zelfvertrouwen is ook heel wat waard.

Annet
04-01-2012 om 18:01
Jopi
Ik zou het oefenen beperken tot sommen onder de 10. Tot de 20 hoeft hij volgens mij nu nog niet te kunnen.
Eerst goed leren optellen en dan pas beginnen met aftrekken.
Verder zou ik de juf vragen om tips wat je het best kan oefenen.

Shonagh
04-01-2012 om 18:37
Monopoly junior
Hebben wij veel gespeeld met onze kinderen toen ze die leeftijd hadden.

Vic
04-01-2012 om 20:55
Tot 10
Bij mijn dochter in groep 3 doen ze nu pas sommetjes tot 10. Daarnaast 'splitsen', maar ik weet niet precies wat dat inhoudt, en getalbegrip met tientallen en enkelen. Sommen boven de 10 hoeven dus nog niet.
Ik denk dat de juf ook echt bedoelde dat je spelletjes moet doen met een dobbelsteen, zoals Mens erger je niet. En simpele sommetjes tijdens dagelijkse dingen, zoals 2 bordjes op tafel en 2 erbij, hoeveel heb je dan?

Toke
04-01-2012 om 21:20
Splitsen
splitsen is eigenlijk omgekeerd rekenen. Dat is wel spelenderwijs te doen. Hoe kun je 8 splitsen? In 1 en 7, of 3 en 5 etc. Spel: snij een appel in tien stukjes. Dan samen verdelen. Wat is het grootste stapeltje dat je kunt hebben. En hoeveel heeft de ander dan nog. Laag beginnen, dus met vier of zo. En vooral natuurlijk lekkere dingen als fruit of leuke dingen als autootjes die de garage in moeten. Ik denk dat sommen met getallen hem niet zoveel zeggen, dus probeer het visueel te maken. Maar hou het leuk.

Shonagh
04-01-2012 om 22:21
Nogmaals monopoly junior
Als ik mijn eerdere reactie overlees lijkt het net of de reactie in een spelletjes draadje thuis hoort, haha.
Bij MPJ wordt er gerekend met "bedragen" van 1-5 in alle mogelijke combinaties, vandaar.
Onze toen 5 jarige dochter heeft sindsdien een facinatie voor cijfers, nu in haar vierde jaar Accountancy aan de universiteit ;o)

Marie
04-01-2012 om 23:00
Splitsen - getalbegrip
Hallo
Toen onze oudste destijds in groep 3 zat is ons uitgelegd dat de kinderen eerst getalbegrip moeten hebben, voordat ze gaan rekenen. En dat heeft inderdaad met splitsen te maken.
Ze moeten dus eerst leren wat 7 is. Is dat zomaar een nummer, een plaatje, etc.
Nee dus, 7 = 7+0 6+1 5+2 3+4 4+3 2+5 6+1 7+0
Als ze dit voor alle cijfers uit het hoofd weten, kunnen ze later gemakkelijker uit het hoofd over het tiental optellen en aftrekken.
Kinderen moeten met sommen eerst naar het tiental en dan zien wat ze overhouden en dat er dan optellen of aftrekken.
Dus 22-7 = 22-2 (naar het tiental) = 20-5 (want 7 bestaat uit 2+7)
Snap je het nog?
Dit wordt dan geprobeerd inzichtelijk te maken met de "getallenlijn". (rekenmethode Wis en reken).
Bij oudste werkte dit destijds prima en zij is heel goed in rekenen en wiskunde.
Jongste kon hier helemaal niks mee. Die "versloeg" in dat gedoe met de getallenlijn. Die wist na 2 stappen niet meer wat ze daarvoor ook alweer aan het doen was. Zij heeft dat inzicht gewoon niet.
Uiteindelijk is jongste in groep 7 overgestapt op de methode Maatwerk, waarbij ze weer "gewoon" (net als wij vroegah) mocht cijferen = sommen onderelkaar zetten.
Dus Jopi, houd het in de gaten en probeer het getalbegrip te oefenen. Vraag trouwens ook de juf om tips en oefeningen (zij heeft ervoor geleerd ten slotte).
succes

Primavera
05-01-2012 om 08:53
Oefenen
Mijn ervaring is dat rekenen hier niet anders in is dan lezen: er moet gewoon een kwartje vallen. Sommige kinderen hebben daarvoor meer oefening nodig dan andere.
Ik weet nog dat mijn oudste onverwacht veel moeite had om optellen en aftrekken onder de 20 te begrijpen, terwijl ze toch een behoorlijk slimme meid is. Nou krijgen ze hier al in groep 3 huiswerk, dus dat merk je dan gelijk als ouder. Getallijn zei haar ook weinig. We zijn eindeloos bezig geweest met 20 kleurpotloden in groepjes te verdelen. En ineens kon ze het.
Inmiddels is ze alweer 13 en gaat naar het gymnasium. Wiskunde is geen probleem voor haar, ze heeft alleen wel nog steeds wat meer oefening nodig dan het gemiddelde kind en dat lost ze op door als voorbereiding voor een proefwerk alle vragen die in het boek staan te maken ipv alleen degene die de leerkracht opgeeft.
Groeten Primavera

jopi
05-01-2012 om 17:32
Helder
Dank voor al jullie reakties. Ik snap nu iets beter wat er precies geleerd dient te worden alvorens je goed kan rekenen. Het splitsen gaan "we" eerst maar eens onder de knie zien te krijgen. Mn idee dat hij al moest kunnen optellen en aftrekken tot 20 was dus voorbarig. *schaam*. Ik was nl. best een beetje van slag toen ik merkte dat dat niet goed gaat.
Oefenen met rekenen voelt meer als pressie, of pushy voor mij, omdat het minder plezier oplevert dan lezen. Ik moet hem er steeds bij houden of motiveren. Maar dat komt dus ook omdat k de lat te hoog legde.
Leren lezen gaat meer spelenderwijs en vindt zoonlief ook leuker (omdat hij het beter kan). Vandaar mn twijfel of ik niet te veel doorduw met oefenenen thuis. Maar nu ik weet wat ik moet oefenenen en hoe (en ik daar ook op de computer de juiste spelletjes voor gevonden heb), gaan we inderdaad toch maar gewoon spelenderwijs wat oefenen en hou ik het in ieder geval vooral leuk!!
Dank voor all feedback. Ik meld me eind januari wellicht met de Cito scores