Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 3 - Leesachterstand bijwerken - Faalangst tov overstimulatie - Vraag aan juffen


hier zijn we bezig met bouw. Ik vind het zelf niet geweldig, maar dochter vindt het wel leuk. Ik herken niet echt dat het langzaam gaat. Dochter had een toets voor ze begon. Ze moest daarna 2 lessen in bouw 3 doen en had weer een toets. Daarna kwam ze uit in bouw 6. Die heeft ze helemaal gedaan en is net af. We waren daar 3 weken mee bezig. Elke week 3x 15 minuten. Ze heeft daarmee nu sch- -ch -ng -nk -ooi en -aai woorden geleerd. Die had ze in de klas nog niet gehad. Voor haar loopt ze hiermee dus tot nu toe juist voor op de klas ipv achter. 
nu krijgt ze na de vakantie weer een toets en wordt gekeken of ze dingen van bouw 6 nog moet herhalen of door kan naar bouw 7. Het is dus niet zo dat alles van bouw gemaakt moet worden als je kind het beheerst.

bij dochter is er overigens nog steeds sprake van behoorlijk traag en spellend lezen. Ik zie wel dat ze steeds meer woorden in 1 keer leest, maar ze ligt duidelijk nog achter op de rest van de klas. Er is wel een kans dat ze dyslectisch is omdat ze woorden omdraait (raam ipv maar), letters spiegelt (zoals b en d en W en M) en mijn man dyslectisch is. 

Poezenmeisje schreef op 04-01-2023 om 22:28:

Tip voor kinderen met dyslexie of een andere leesbeperking.
Gratis gebruik mogen maken van de Daisyreader App.

Dat werkt fantastisch, helemaal als ze op de middelbare school voor de lijst moeten lezen. Zoon had het boek op schoot en luisterde op anderhalve snelheid naar het verhaal.
Voorgelezen door mensen, dus geen blikkerig geluid zoals bij voorleesprogramma's als het dure SprintPlus waar we voor moesten betalen op school.

18+ betaalt € 31,50.
Absoluut het geld waard.

https://passendlezen.nl/iguana/www.main.cls?surl=lidworden

Belachelijk dat jullie daarvoor (sprint) moesten betalen op school. Hier op school mogen alle leerlingen er gebruik van maken. Dyslectie of niet. 

SuzyQFive schreef op 05-01-2023 om 08:57:

[..]

Belachelijk dat jullie daarvoor (sprint) moesten betalen op school. Hier op school mogen alle leerlingen er gebruik van maken. Dyslectie of niet.

Misschien dat Sprint wel gratis is, maar Sprintplus in elk geval niet.

Voordat mijn kind Franse les kreeg, sprak hij beter Frans. De juf vertelde ons dat als zoon het moeilijk vond dat hij dan maar moest gaan luisteren naar woordjes op GoogleTranslate. 

Wie is hier de docent? Neem ontslag als je zo enthousiast bent over je vak.


Lezen is vooral heel veel doen. En als je kind iets kan lezen dat hij leuk vindt, maakt het dat makkelijker. Voor hem zelf en voor jou om te stimuleren.
Iets aanbieden van één kern verder, dat pre-teaching, dat kan zeker. Dat kan qua zelfvertrouwen op school goed werken. Ik zou echter niet nu al M4/E4 gaan lezen.
Dat is nog helemaal niet nodig en het kan ook averechts werken. 

D_Duck

D_Duck

05-01-2023 om 12:55 Topicstarter

Dank voor de berichten en tips, ik ga kijken naar wat leukere boekjes voor hem. De Donald Duck (junior) vind hij nog niet leuk, maar misschien is de tip van boekjes over dingen die echt gebeuren wel wat voor hem.

Iemand gaf aan dat Bouw wel werkte, en dat ze na toetsen in het bouwprogramma lessen kon overslaan. Het kan inderdaad zijn dat ik daar niet op gelet heb. Ik dacht dat school het programma monitoorde, en vanzelf een toets zou afnemen, maar niks van de juf gehoord, dus vandaar dat ik daarmee gestopt was. Want 2 weken lang woordjes als "kop", "sop", "pop", "op" oefenen is wel erg saai.

Overigens blijf ik toch even mijn lijn vasthouden. Gisteren voor 2e keer Avi E4 boekje gelezen, en waar hij eergisteren dichtsloeg bij woordjes als "matrassen" zei hij gister ineens, he dat woord ken ik, en las het op. Na mijn applausje voor hem, wilde hij alleen de lange woordjes lezen/oefenen, zoals "beneden" en "meelopen", en lange woordjes las hij zonder fouten op.
Na weer een applausje straalde hij helemaal, een grote glimlach op zijn gezicht! Verder staan er in Avi E4 ook veel korte woordjes, ik vond eigenlijk dat hij het wel goed oplas. Maar ik hield het kort, maar een halve pagina laten lezen.

Woordjes uit de zon groep had ik al een keertje met hem geoefend: eeuw, ieuw, ch, ng, nk etc, inderdaad in het kader van pre-teaching zoals iemand dat hier noemde.

Mijn tip voor andere ouders overigens:
De b en de d draaide hij altijd om, geen enkel truckje van google werkte (dikke billen van de olifant, voor hem staan met zwangere dikke buik), want tja, als je het omdraait blijkt de b toch weer een d te zijn. Dus dat hielp totaal niet.
Tot ik hem leerde dat hij beide duimen moet opsteken, dan vorm je vanzelf de b en de d met je handen. En heb hem gezegd dat als hij twijfelt, ook op school, gewoon even de duimen moet opsteken. Sindsdien heeft hij het in 80% van de gevallen goed.

Ik was eerst toch wel een beetje bezorgd dat hij achter zou gaan lopen (dyslectische trekjes ofzo), maar ik begin nu meer het idee te krijgen dat zijn onzekerheid icm een luiheid de oorzaak was. Of zoals iemand al zei, hij heeft gewoon wat hulp nodig.

Komt goed denk ik nu.

D_Duck schreef op 05-01-2023 om 12:55:

Dank voor de berichten en tips, ik ga kijken naar wat leukere boekjes voor hem. De Donald Duck (junior) vind hij nog niet leuk, maar misschien is de tip van boekjes over dingen die echt gebeuren wel wat voor hem.

Overigens blijf ik toch even mijn lijn vasthouden. Gisteren voor 2e keer Avi E4 boekje gelezen, en waar hij eergisteren dichtsloeg bij woordjes als "matrassen" zei hij gister ineens, he dat woord ken ik, en las het op. Na mijn applausje voor hem, wilde hij alleen de lange woordjes lezen/oefenen, zoals "beneden" en "meelopen", en lange woordjes las hij zonder fouten op.
Na weer een applausje straalde hij helemaal, een grote glimlach op zijn gezicht! Verder staan er in Avi E4 ook veel korte woordjes, ik vond eigenlijk dat hij het wel goed oplas. Maar ik hield het kort, maar een halve pagina laten lezen.

Woordjes uit de zon groep had ik al met hem geoefend, eeuw, ieuw, ch, ng, nk etc, inderdaad in het kader van pre-teaching zoals iemand dat hier noemde.

Mijn tip voor andere ouders overigens:
De b en de d draaide hij altijd om, geen enkel truckje van google werkte (dikke billen van de olifant, voor hem staan met zwangere dikke buik), want tja, als je het omdraait blijkt de b toch weer een d te zijn. Dus dat hielp totaal niet.
Tot ik hem leerde dat hij beide duimen moet opsteken, dan vorm je vanzelf de b en de d met je handen. En heb hem gezegd dat als hij twijfelt, ook op school, gewoon even de duimen moet opsteken. Sindsdien heeft hij het in 80% van de gevallen goed.

Ik was eerst toch wel een beetje bezorgd dat hij achter zou gaan lopen (dyslectische trekjes ofzo), maar ik begin nu meer het idee te krijgen dat zijn onzekerheid icm een luiheid de oorzaak was. Of zoals iemand al zei, hij heeft gewoon wat hulp nodig.

Komt goed denk ik nu. Ben al blij als hij gewoon mee kan.

Hij vindt het leuk,  hij vindt het leuk en hij leert ervan. Lijkt me prima.  De rest komt vanzelf wel,  of niet. 

Inmiddels weet ik uit ervaring dat VMBO K of zelfs Basis niet het einde van de wereld is, zelfs niet een beetje.  En dat mensen daarna nog heel lang door kunnen ontwikkelen. Of niet, maar dat is ook prima. Veruit de meesten redden zich echt wel. 

over omdraaien van de b en de d.
Ooit, eind jaren 70, had ik een dyslectisch klasgenootje dat in de zesde klas nog steeds een plaatje met een deur op de hoek van haar tafel had met d = van deur.

En over oefenen. Onze oudste was/is gek op natuurdocumentaires. Die zijn vaak in het Engels en dan moesten wij het vertalen en de ondertiteling voorlezen, waar wij niet altijd zin in/tijd voor hadden.

Dus toen zeiden wij dat ze maar goed moest oefenen, dan kon ze de ondertiteling zelf lezen. En dat heeft ze dus gedaan, ze kon toen heel snel lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.