Vic
07-06-2010 om 10:16
Groep 3, of niet?
Alweer een kleuterdraadje, en het zoveelste van mij. Mijn dochter (jan 2005) zit momenteel in groep 1. Ik had me al neergelegd bij het feit dat dochter volgend jaar naar groep 2 gaat, maar nu twijfel ik daar weer over. Als ik de evaluatielijst in het draadje hierboven volg, scoort dochter ruim voldoende punten om over te kunnen naar groep 3. Voor wat betreft de cognitieve vaardigheden zitten juf en ik op een lijn. Dochter rekent foutloos tot 10, heeft een ijzeren geheugen, een enorme woordenschat, en kan ook heel behoorlijk lezen (mkm-woorden, korte zinnen). De juf hecht echter heel veel waarde aan haar werkhouding, soms ongeconcentreerd, en het feit dat ze niet uit zichzelf voor werkjes kiest. Dochter zou het liefst de hele dag met de zandtafel of het poppenhuis spelen. Als je haar werkjes aanbiedt doet ze dat wel heel nauwgezet, maar het wordt haar nu, als groeper 1, niet aangeboden.
Kortom, ik zie heus wel dat mijn dochter een speels kind is, maar qua leren zou ze groep 3 makkelijk aankunnen. Dus ik kom er niet zo goed uit, of ik er toch niet weer achteraan moet. Aan de ene kant vind ik het best 'zielig' als mijn dochter een jaar te vroeg de hele dag op een stoeltje moet zitten, en aan de andere kant vraag ik me af of het kwaad kan als ze nog een jaar moet kleuteren en zich misschien gaat vervelen.
Hanne.
07-06-2010 om 11:00
Niet zelf kiezen
Ik heb niet echt ervaring, maar mijn zoon (eind september 2004) koos in groep 1 ook nooit om een werkje te doen. (bij ons hebben ze wel al verplichte werkjes) Hij vindt knippen en plakken niet leuk en stelde het uit tot het laatste moment in de hoop dat het dan niet zou hoeven.
Bij de overgang naar groep 2 heeft hij ineens z'n strategie om gegooid en nu worden de werkjes altijd meteen gedaan zodat hij (zijn woorden) daarna lekker kan spelen.
Ik ben héél blij dat mijn kind geen 'twijfelgeval' was bij de overgang van groep 1 naar groep 2. Op basis van zijn gedrag eind groep 1 had hij nl nooit over gegaan, maar hij is nu ontzettend toe aan groep 3.
Wat ik probeer te zeggen dat dingen heel snel kunnen veranderen, bovendien als je dochter standaard geen werkjes aangeboden krijgt vind ik het raar om haar te verwijten dat ze er nooit voor kiest. Da's best een grote stap om te zetten. Ik zou vragen of juf de komende weken eens standaard wél een taakje wil geven. Kijken hoe ze daar op reageert.
Vic
07-06-2010 om 21:56
Hanne
Bedankt voor je reactie. Bij mijn dochter zie ik dus niet dat ze er 'heel erg aan toe is'. Daarom ben ik ook zo aan het dubben. De risico's van te vroeg doorstromen zie ik wel. Stel je voor dat het niet goed gaat, dat is dan een deuk in haar zelfvertrouwen. Aan de andere kant heeft juf al toegegeven dat het moeite zal kosten om groep 2 uitdagend te houden voor dochter. Ze krijgt zo nu en dan wel taakjes van groep 2 en dat gaat natuurlijk prima (tot verbazing van de juf, volgens mij).
Mijn vraag is dus eigenlijk wat meer kwaad kan. Een jaar te lang in de kleuterklas (verveling?), of door naar groep 3 en het dan niet kunnen bijbenen? En daar kan ik zelf geen inschatting van maken.
Ik hoop dat hier iemand het antwoord weet.
joos
07-06-2010 om 22:20
Zelfde situatie
Vorig jaar zaten wij met dezelfde vraag. Onze dochter is van februari en in groep 1 al cognitief duidelijk toe aan groep 3. Ook hier had de juf twijfels over haar werkhouding, want dochter wilde niet spontaan werkjes maken en speelde liever in het huisje als ze de keuze kreeg. Ik heb juf toen als voorbeeld gegeven dat ik mijn werk heel leuk vind, maar dat ik ook liever een middag in het zonnetje zit te lezen als ik de keus krijg... Daar gaf juf me toen wel gelijk in. Wij hebben dochter wel door laten gaan naar groep 3 en het gaat geweldig. Cognitief loopt ze nog steeds voor en haar werkhouding is goed. Ze doet gewoon haar werk nu en er is in groep 3 ook nog tijd om te spelen.
Wij zijn tot nog toe heel blij dat we deze keuze hebben gemaakt.
Dropke
07-06-2010 om 22:22
Vic
Ik heb hierboven het verhaal van onze dochter beschreven, in het draadje van Tango. Misschien dat je daar wat aan hebt.
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan. Tenminste, bij ons was wel duidelijk dat ze eind groep 1 al alle interesse kwijt was voor het kleuteren. Het is eerst geprobeerd met tussen oplossingen, maar achteraf is ze daar niet beter van geworden.
Veel succes!
gr Dropke
Primavera
07-06-2010 om 23:11
Hier gekozen voor versnelling
Hallo Vic,
Mijn jongste dochter van maart is cognitief ook duidelijk aan groep 3 toe. Wij hebben er voor gekozen om haar te versnellen. Niet zo zeer vanwege de verveling in de kleuterklassen, die komt ze net zoals dit jaar spelend wel door, maar omdat daarna groep 3 heel erg saai en beneden niveau gaat worden. We hebben haar liever nu al naar groep 3 terwijl ze er nog iets te leren heeft.
Groeten Primavera
ayla
08-06-2010 om 09:17
Vic
Vic, zoals ik al eerder geschreven heb leek onze dochter wel wat op die van jouw einde groep 1, kon qua niveau echt wel groep 3 aan. School wilde haar echter niet versnellen vanwege haar ongeconcentreerdheid en onzekerheid. Nu achteraf balen we hiervan. Dochter verveelt zich duidelijk in de klas, krijgt pluswerk maar vindt ook dat erg makkelijk en is op dinsdag klaar met al haar weektaken. School geeft aan dat het echt uitzitten is met haar en dat ze niet goed weten wat ze haar nog voor een extra werk kunnen geven. Naderhand gezien had ze veel beter direct naar groep 3 kunnen gaan. Dit zijn echter dingen die je van te voren niet weet en dan moet je een gok nemen. Tja en soms neem je de verkeerde.
Mamvantwee
08-06-2010 om 09:55
Hier ook zoiets
Mijn dochter was eind groep 1 ook wel klaar met kleuteren, alleen vond ze spelen nog wel erg leuk. En wisten wij veel... Nu zit ze in groep 2 en hebben we met alle medewerking van school al een plusprogramma opgetuigd, afspraken gemaakt voor volgend jaar in groep 3. Want ze lees, ze rekent (niveau groep 4), ze is afgezien van schrijven al klaar met groep 3.
Dus wat is wijsheid in jullie geval: het is niet vooraf te zeggen. Je blijft afwegen welke keuze het beste zal zijn: door naar 3 of toch naar 2. Ik weet nu ook niet hoe het volgend jaar met onze dochter zal gaan, ik hoop het beste.
groet, Mamvantwee
Martien
08-06-2010 om 13:08
Moeilijk
Je kan alleen achteraf min of meer evalueren of een beslissing juist was.
Dochter van eind januari (België dus grens al jaren 1/1) was voorlijk (niet enorm, maar verbaal zeer sterk en dominant). Omdat hiet de kleuters op 2,5j beginnen en dochter dus 2x eerste kleuterklas volledig moet doen, vroegen we na 1x haar mee met de kleuters van het 2de kleuter te nemen. Dit verliep (na wat grappige voorbeelden in het begin) prima. Nog voor haar 4de verjaardag schreef ze haar naam, die van zus en enkele woordjes zoals mama en oma. Oudste in 14m ouder en van november. Dus toen zij naar eerste leerjaar ging, moesten we kiezen voor jongste. ofwel nogmaals 2 ofwel 3. De klas van het 3de was zeer groot en daarom bleef ze met enkel zwakkere leerlingen in de 2 de kleuterklas met werkjes uit de 3de klas. Op het eind werd ons afgeraden om verder te versnellen (zou altijd jongste zijn, fysiek niet groot, speelde graag, ratelde snel de werkjes af om te kunnen spelen). Vooral het argument dat ze nu gelukkig was en het niet nodig was om risico te nemen gaf de doorslag, ze ging naar de 3de kleuterklas. Tot het 4de leerjaar waren we zeer tevreden van de beslissing.
Nu eind 5de leerjaar en zus dus in 1ste middelbaar (brugklas) slaat de verveling toe. Ze is uitgekeken op de lagere school en is mentaal klaar voor de middelbare school. Ze ziet er dan op tegen nog het 6de leerjaar te moeten doen (mijn partner en ik hadden dit zien aankomen sinds ongeveer maart, maar vorige week kwam ze voor zichzelf tot de conclusie dat ze naar het eerste wilde en maakte ze de vergelijking met een versneld meisje uit haar klas (van januari 2000).
Aan de andere kant was een versnelling misschien niet goed uitgedraaid, daar kunnen we nu echter niet zeker van zijn.
Groetjes
Martien
Sasvangent
08-06-2010 om 14:42
Vic
ik zie in mijn omgeving beide situaties. Kinderen die een kk overslaan, en die gewoon op hun jaar blijven zitten. Beide situatie kunnen goed gaan, soms gaat het wat moeilijker. Veel is zo kindgebonden, en wat school ermee wil doen.
Mijn dochter vermaakte zich best in de kk, nooit aan versnellen gedacht toen, al had ze dat cognitief aangekund. Wat ik bij ons zie, is dat de kleuterjuf gemakkelijker wat buiten de normale paden wandelde met dochter dan de juf in groep 3, waar het leerschema blijkbaar erg vastligt.
Nu zijn wij van groep 3 naar 4 gegaan maar het loopt voorlopig niet helemaal zoals het moet (gelukkig zijn de punten wel goed).
Vic
08-06-2010 om 21:17
Ib'er
Ik heb morgen een afspraak gemaakt met de IB'er. Bij de leerkracht heb ik niet echt het idee dat ik tot haar door kan dringen. Hoewel ik dacht dat we hadden afgesproken dat dochter in ieder geval de cito voor groep 2 mee zou doen, is dat dus gewoon niet gebeurd. Ik wil de IB'er vragen om in ieder geval dat te doen met dochter. In mijn omgeving hoor ik overigens alleen maar geluiden als 'laat kinderen toch kind zijn, ze moeten nog zo lang leren'. Het was makkelijker geweest om zelfverzekerd de pusherige moeder uit te hangen als jongste meer op haar oudere zus zou lijken. Die is slim en een weloverwogen wijsneus (al vanaf de dreumesleeftijd), terwijl jongste best slim is maar zich vooral ook als een springerige kleuter gedraagt.
Tango
08-06-2010 om 22:28
Vic
In mijn omgeving hoor ik overigens alleen maar geluiden als \'laat kinderen toch kind zijn, ze moeten nog zo lang leren.
Dat is dus wat ik ook van andere moeders op het schoolplein hoor. Moeders van net iets oudere kinderen dan Tangozoon die wel doorstromen naar groep 3, maar ook van moeders van net jongere kinderen (oktober 2004) die, vaak omdat ouders dit beter achten, nog maar een jaartje moeten kleuteren.
Kijk vooral naar je eigen kind en naar wat jouw kind aan kan en ga met dat beeld in gedachten het gesprek aan op school. Heel goed dat je de IB'er vraagt haar te toetsen, maar laat daar ook niet alles van afhangen.
Succes ermee, het is echt lastig, wij zitten er middenin dus ik weet wat je door kan gaan maken.
Dropke
08-06-2010 om 23:15
Testen
Mijn advies zou zijn, laat je dochter testen op haar leervermogens. In ons geval was het ook de ib-er die aangaf dat onze dochter beter op haar plaats zou zijn in groep 3.
Helaas te laat en de school deed ook niet wat ze moesten doen, maar dat is toen zo gegaan. Inmiddels zijn leerkrachten en directie vervangen.
Bij onze dochter werd duidelijk dat ze verbaal een iq had van 135 en performaal gemiddeld, dus ongeveer 100. Ze had dus een enorme kloof, wat ook erg prettig is om te weten. Uiteindelijk heeft ze een heel gedeelte overgeslagen. Dat is erg jammer, wat versnellen is iets anders. Hier ging het in groep 4 dan ook op mis.
Wat ik je dan wel wil aanraden, om haar niet 1 keer te laten toetsen, maar later nog een keer. In groep 5 en 6 werd onze dochter namelijk een complex qua rekenen aangepraat(combiklas, 2 jaar dezelfde lerares). Dat idee had ik al wel, maar nu in groep 7 blijkt ze daar helemaal niet meer zo'n moeite mee te hebben. Kinderen zijn geen getallen, maar ontwikkelen elke dag. Onze dochter is vanaf de kleuterschool erg perfectionistisch en toen haar vaak genoeg verteld was, dat ze moeite had met rekenen, durfde ze niet eens meer te rekenen. Ze zit nu met rekenen op b/c en taal a/b.
De moeilijkste keuzes moet je maken in de kleuterklas. De basis is nou eenmaal enorm belangrijk. Ik wens je heel veel succes,
gr Dropke
Vic
09-06-2010 om 23:41
Goed gesprek gehad
Het was een prettig gesprek met de IB'er. Ze benadrukte nog dat het goed was dat ik het aankaartte omdat ik mijn kind het beste ken. Ze gaf aan dat een hoge cito niet persé betekent dat een kind door kan, net als dat een lage cito geen belemmering hoeft te zijn om door te stromen. Dat geloof ik ook wel, want de school heeft een heel individuele benadering. De komende week gaat ze bij dochter de cito groep 2 afnemen, en de lijst met sociale vaardigheden met de leerkracht doorspreken. Volgende week bespreken we dan hoe we verder gaan.
Vic
17-06-2010 om 15:08
10-minutengesprek
Ik zou morgenochtend een afspraak hebben met de IB'er, maar vanmorgen kreeg ik een uitnodiging voor een 10-minutengesprek a.s. maandag. Dat is dan met de leerkracht en de IB'er. Nu zit ik me de hele tijd af te vragen wat dat zou kunnen betekenen? Het lijkt me niet dat ze in zo'n gesprekje van 10 minuten (met kookwekker!) gaan mededelen dat dochter naar groep 3 gaat. Aan de andere kant wil ik ook wel graag in detail weten hoe ze groep 2 leuk gaan houden voor dochter. Nog een weekendje afwachten dus ;-(
ayla
18-06-2010 om 09:34
Raar
wij krijgen altijd een gesprek buiten de normale 10 minute gesprekken om. Er is te veel te bespreken en dat redt je gewoon niet. Ik zou zeker voor extra tijd vragen
Vic
18-06-2010 om 09:50
Nog iets raars
Ik zei vanmorgen tegen de leerkracht dat de vader van jongste toch mee komt naar het gesprek (hij is op vakantie, maar is weg geregend). Daar was ze blij om, anders had ze de afspraak willen verzetten want ze willen beide ouders spreken. Is dat niet vreemd? Overigens ga ik er vanuit dat we gewoon de tijd kunnen nemen die nodig is voor het gesprek. Dan loopt het maar wat uit ![]()
ayla
18-06-2010 om 10:08
Ben je de laatste
Kijk even of je de laatste bent dan is het niet zo vervelend voor de andere ouders als het uitloopt wat het waarschijnlijk wel zal doen.
En als ze beide ouders willen spreken dan zullen er belangrijke dingen besproken gaan worden
Vic
21-06-2010 om 20:39
Knoop doorgehakt, maar ik twijfel nu alweer
We hebben vanavond het 10-minutengesprek gehad. Dochter had de CITO's erg wisselend gemaakt, en we waren het erover eens dat dat niet de scores waren die we verwacht hadden (B/C/D). In het overzicht met punten waarnaar gekeken was, en waarop aan de ene kant 'kleuterverlenging gewenst' en de andere kant 'nogmaals groep 2 is schadelijk' stond, zat ze precies in het middelste grijze (twijfel-) gebied. Uiteindelijk was het advies van de leerkracht en IB'er om haar naar groep 2 te laten gaan, waarbij ze dan extra stof uit groep 3 gaan aanbieden. Hun ervaring was dat heel jonge kinderen hun hele schoolcarriere sociaal-emotioneel achter de rest aan blijven hobbelen, en dat dat de leerprestaties niet ten goede komt. Uiteindelijk moesten wij zelf de knoop doorhakken. Met al deze argumenten vond ik het wel heel lastig om dan toch te kiezen voor groep 3, dus we zijn op het advies van de IB'er afgegaan.
Nu twijfel ik alweer, ook omdat ik me afvraag of dochter niet gewoon 'mee zal groeien' met de rest op sociaal-emotioneel gebied. Daarbij zitten er volgend jaar in groep 3 maar 20 kinderen, en de groep 3 van het jaar daarna minstens 28.
Volgens mij mag ik nog wel van gedachten veranderen, maar wat is dan verstandig? Ik vind het zo lastig. Doorstromen betekent dat ze altijd de jongste van de klas blijft, maar bij nogmaals groep 2 gaat ze misschien voorlopen en moet ze 'bezig gehouden' worden met verdieping/verrijking. Daar heb ik bij mijn oudste voor gekozen en dat is ook geen ideale situatie.
Chippie
21-06-2010 om 20:58
Je jongste is je oudste niet
Ik geef het meteen toe; ik snap die druk om vooral-niet-kleuter-te-verlengen-want-de-1-oktober-grens-telt-niet-meer niet.
Ik zie in de Citoscores niet een kind wat nu zo nodig door moet naar groep 3 omdat het zich anders stierlijk gaat vervelen in groep 2. C en D scores zijn benedengemiddeld. Een B-score is niet echt een teken aan de wand dat je kind hoognodig toe is aan meer uitdaging. Bovendien zeggen die kleutercito's mij heel erg weinig. Hoge kleutercito's zeggen mij niets. Juist in groep 2 valt er nog zoveel te spelen en te leren. Hier een jongentje dat flink voorloopt (inmiddel Avi uit) maar zich geen moment heeft verveeld in groep 2. De kans zit er in dat je kind in groep 2 begint met lezen zoals zoveel kinderen. Of zoals je zegt "misschien voorlopen". Dan hoort ze in groep 3 dus tot de snellere kinderen. 'Niets hoeven doen' is niet goed maar altijd maar op je tenen lopen lijkt me, zeker sociaal emotioneel, ook geen pretje. Ik snap dus ook niet waarom die noodzaak om je kind er in te laten groeien.
Bovendien staat een hoge kleutercito niet gelijk aan 'vervelen'. Hier één kind met hoge kleutercito's die benedengemiddeld scoort in groep 4 en een kind met dezelfde kleutercito's die eind groep 2 op het niveau van groep 4 zit maar zich nog geen moment heeft verveeld in groep 2.
Afgaan op toekomstige groepsgroottes vind ik vreemd. Groepsgroottes veranderen ook regelmatig (verhuizing, blijven zitten, etc).
Tango
21-06-2010 om 21:09
Lastig hoor
Ik kan me je twijfel helemaal voorstellen. Je had veel liever gehad dat ze alleen maar A's had gescoord, dan was het duidelijk geweest. Van dat overzicht heb ik nog nooit gehoord (kleuterverlengen gewenst-nogmaals groep 2 is schadelijk). Ik kan me in het geval van jouw dochter ook niet voorstellen dat naar groep 2 gaan heel schadelijk zal zijn voor haar, gezien ze nog heel jong is en nog graag speelt en ze haar aan de andere kant extra leerstof aan gaan bieden.
Hoe is de aansluiting met de andere kinderen? Trekt ze vooral naar de oudere kinderen die naar groep 3 gaan of juist naar leeftijdsgenootjes? Dit is ook een punt dat mee kan wegen in je beslissing.
Het blijft zo lastig, je weet natuurlijk nooit of ze het in groep 3 toch goed gaat doen of inderdaad erachteraan hobbelt. Maar wat ik er nu van zeggen is dat ik denk dat je wel een goede keuze gemaakt hebt. Mocht later blijken dat het een verkeerde was kan ze altijd nog versnellen in een later stadium.
Vic
21-06-2010 om 21:23
Chippie
Ik snap hoe je er tegenaan kijkt, en ik geef toe dat ik bij een triple A score niet had getwijfeld. Maar alle partijen (wij, de leerkracht en de IB'er) hadden toch minstens A's of B's verwacht op alledrie de toetsen. En toch is het niet heel verrassend, want dochter is wel vaker wisselvallig. Daarom heb ik ook gevraagd of ze haar nog eens wilden 'beoordelen'. Ze is namelijk best slim, dat merk je als je een-op-een met haar iets doet, maar ook af en toe zo 'onnozel'. Bij mijn oudste was het gewoon allemaal veel duidelijker. Die was als 1-jarige al slimmer dan de rest. Bij jongste heb ik pas sinds een paar maanden door dat ze slimmer is dan ze op het eerste gezicht lijkt (ook omdat ze verbaal niet zo sterk is).
Vic
25-06-2010 om 08:56
Tango
Dochter gaat volgend jaar lekker naar groep 2. Het is wel fijn dat ze dan nog een jaar kan spelen, en ze heeft er zelf ook veel zin in.
Elisabeth B.
25-06-2010 om 20:51
Leestip
Leestip voor ouders van kinderen die ban op de drempel van groep 3: “Juf, mag ik overvaren? Schoolrijpheid. Als het kleuteren voorbij is.” van Marc Litière. Op de homepage staat een positieve recensie van dit boek: “Marc Litière schreef een prachtig boek over schoolrijpheid. Wanneer kan een kind naar groep 3? Verplichte kost voor ouders én leerkrachten.” Zie http://www.ouders.nl/moff2009-schoolrijpheid.htm
“Ook heel praktisch is de manier waarop Litière aankijkt tegen de huidige prestatiedruk. Hij legt heel duidelijk en overtuigend uit wat er gebeurt als je kleuters meer beoordeelt op wat ze niet kunnen dan wat ze wel kunnen. Namelijk dat ze gaan opzien tegen de overgang naar groep 3, waaruit leerkrachten ten onrechte kunnen afleiden dat ze nog niet schoolrijp zijn”, aldus Jusitine Pardoen in haar recensie.
Elisabeth.
Tango
25-06-2010 om 22:12
Fijn hoor vic
Dat je eruit bent, geef rust, is tenminste mijn ervaring. Fijn ook dat je dochter het helemaal ziet zitten, dat geldt voor mijn zoon hier ook. Die vindt het nu eigenlijk ook prima dat hij nog een jaartje in groep 2 blijft.