Gumpy
09-11-2011 om 18:45
Groep 5 avi uit en toch dyslectisch, kan dat?
Zoon van 8 groep 5 gaat goed op school. Alles een A behalve spelling lukt niet, C of D score. Het is zo opvallend dat de juf toch aan dyslexie denkt. Qua lezen gaat het goed hij is avi uit. Maar schrijven is een ramp, handschrift heel slordig en spelling slecht. Maar nu mijn idee hierover. Je kan niet overal goed in zijn. Slim en dyslexie is geen probleem want je bent slim genoeg om het te compenseren. Maar is dit echt zo? Zelf ben ik ook dyslectisch maar niet zo slim dus wel problemen op het vo gehad, wel VWO afgerond maar talen een 6je. Wat nu zo laten of toch dyslexie laten testen?????

Primavera
09-11-2011 om 19:08
Dysorthografie
In plaats van dyslectie zou ik het meer in dysorthografie zoeken. Dat is in weze een soort dyslectie van spelling, maar niet van lezen. Op dyslectie-testen scoort de persoon dan voldoende en als je niet uitkijkt wordt er niet verder gezocht.
Zelf heb ik er ook last van. Vroeger kon je het VWO dan nog wel vrij makkelijk halen als je maar zo snel mogelijk zoveel mogelijk talen liet vallen en zwaar de betà-kant op ging. Bovendien hoefden er toen nog niet van die eindeloos veel presentatie, reflecties en weet ik allemaal niet wat nog meer te presenteren.
Helaas wil men om één of andere stupide reden tegenwoordig alleen all-rounders afleveren. Ik meen dat de drogreden erachter is dat je dan meer keus hebt in welke opleiding je later wil kiezen, waarbij volledig aan voorbijgegaan wordt dat voor kinderen die sterk in één kant zijn en niet in de andere, dit niet meer keus geeft (ze gaan toch nooit de andere kant op met een vervolgopleiding), maar minder, namelijk HAVO ipv VWO of zelfs VMBO, want zakken met nivo helpt natuurlijk niet tegen dysorthografie.
Groeten Primavera

Annet
09-11-2011 om 20:48
Primavera, zoveel verschil is er toch niet met vroeger?
Hier een dochter in 3 GYM die graag de betakant op gaat. Vanaf de 4e gaat ze Frans en Latijn al laten vallen. Vanaf de 5e volgt Duits. Het enige verschil met vroeger is dat ze één taal meer heeft dan ik vroeger op het VWO.
Voor de schoolkeuze maakt die ene taal extra inderdaad niet uit. Maar zoveel meer allround vind ik het ook niet dan vroeger.

Primavera
09-11-2011 om 21:21
Maar (!) één taal meer.
Beste Annet, MAAR één taal meer, is een ware ramp voor iemand die verschrikkelijke moeite met talen heeft.
Het zou mij in ieder geval destijds mijn VWO-diploma gekost hebben en ook waarschijnlijk HAVO onmogelijk hebben gemaakt.
Ik voorzie dat extreme betà's die geen enkele feeling voor taal hebben volledig onnodig in het VO vast komen te zitten. Ik snap het nut er niet van om kinderen extra lang te pesten met vakken waar ze erg moeite mee hebben en welke ze nooit van hun levensdagen zullen gebruiken voor hun beroepskeuze.
Groeten Primavera

Annet
09-11-2011 om 21:45
Maar dat geldt toch ook voor wiskunde?
Kinderen die wiskunde niet snappen, hebben een nog groter probleem. Dit vak is verplicht t/m eindexamen en er zitten (samen met nederlands en engels) ook nog een extra norm aan qua cijfer.
Het voordeel van de eis van een 2e taal is dat je de 2e taal zelf mag kiezen en dat er mogelijkheden zijn toch de 2e taal te laten vallen voor het eindexamen. Bij wiskunde zal dat niet lukken.
Ik snap dat die 2e taal ook eerder in de schoolcarrière een probleem kan opleveren. Ik neem aan dat jij t/m de vierde klas VWO drie talen had, net zoals nu het geval is.

Chippie
09-11-2011 om 22:39
Het kan wel,....
Het kan misschien wel, maar het is niet het eerste waar ik aan zou denken bij AVI uit en een beroerd handschrift en slechte spelling. Ik zou eerst denken aan een spellingzwak kind (of een niet passende of niet goede spellingsmethode en/of -instructie) en als het niet lukt met wat meer oefening, dan zou ik verder kijken. De dochter van mijn vriendin kreeg ook de opmerking dat ze mogelijk dyslectisch was maar het bleek te liggen aan de basisvaardigheden die niet goed waren ontwikkeld in groep 2 en 3 agv gebrekkige instructie.
Ik zie bij mijn dyslectische zoon groot verschil in handschrift. Als hij een stukje moet overschrijven of zijn naam moet schrijven, dan gaat het goed. Vrij schrijven en ook nog op spelling letten, dan sneeuwt het handschrift onder. Mijn andere zoon heeft gewoon altijd een beroerd handschrift, motorisch dingetje dus. Als je dochter soms wel netjes schrijft (bv haar naam bovenaan een blaadje) maar soms niet, dan vind ik dat meer een teken dat richting dyslexie wijst dan als het altijd redelijk beroerd is.
Hoe gaat spelling op de computer (dus wanneer er niet aan handschrift gedacht hoeft te worden)? Als er veel aandacht uitgaat naar het schrijven, dan blijft er minder aandacht voor spelling over. Een kind dat ik ken, haalt nu een B (waar het een D was) omdat het de spellingstoetsen nu op de computer maakt (zonder spellingcontrole).
Intelligente dyslectische kinderen kunnen beter compenseren door die hoge intelligentie maar ze hebben net zoveel last van de achterliggende problemen van de dyslexie als andere dyslectische kinderen. Wij hadden het gevoel dat er ergens iets niet klopte.
Wat ik typisch vond bij onze slimme dyslectische zoon: hij was slim maar had onverwacht heel veel moeite met lezen. Met heel veel oefenen bleef het lezen hangen op een D. Dat vonden school en ik raar. En dan vooral en nog steeds met de kleine woordjes (de, het, een). De orthopedagoog zei dat dyslectische kinderen het meest opvallen omdat het de ene dag (qua lezen en waarschijnlijk ook voor spelling) redelijk gaat en een dag later echt superberoerd. De logopedist viel op da thij in een tekst 2 x een woord goed schrijft en een derde keer verkeerd; typisch dyslectisch.
Andere dingen: maar hij heeft een heel goed rekeninzicht maar heeft (ook nog steeds) moeite met de kleine sommetjes (4 plus 7) en nu met de tafels, dat automatiseert maar niet. Idem nu met de tafels. Zijn broertje zong op zijn derde alle liedjes van kdv mee, hij nooit. Heel erg leuk, hij gebruikte heel veel leuke woordverbasteringen.
Onze zoon is dyslectisch en uit dat onderzoek bleek dat hij ook HB is. Onze orthopedagoog is heel stellig: hij heeft geluk dat hij goed kan compenseren door zijn hoge intelligentie (hij leest beter dan de andere dyslectische kinderen in de klas) maar hij is absoluut niet minder dyslectisch, hij ondervindt dezelfde problemen.

Primavera
09-11-2011 om 22:57
Inderdaad
Dat klopt Annet, ik vindt die extra norm voor wiskunde ook belachelijk. Ik herinner me verder intelligente kinderen dei gewoon een wiskundedeuk hadden en hun VWO-diploma hebben gehaald met een onvoldoende daarop die ruimschoots gecompenseerd werd door de rest.

jessica 5
10-11-2011 om 00:59
Nog erger is nu
Dat ze dus met het c.s alle vakken minimaal een 5,5 moeten hebben om te slagen,ze kunnen dus niets meer compenseren met een mondeling. Ook woordenboeken mogen niet meer worden gebruikt. Ik houd mijn hart vast voor mijn twee dyslecten.
Als ik jouw was Gumpy zou ik het wel laten onderzoeken. Ook hij kan er profijt van hebben als hij later examens moet gaan maken.Stel dat hij het wel is,dan krijgt hij tenminste extra tijd voor zijn examens te maken.

Marjolein
10-11-2011 om 08:35
Ja hoor, alles kan
Alles kan met dyslexie. Ik heb een tweede zoon die nooit getest zou zijn, als zijn oudere broer niet al toch in de molen zat. Hij was te "goed". Al had hij wel heel onverwachte momenten dat hij "uitviel", aldus de woordkeus van school. Hij heeft extra ondersteuning gehad en kan heel veel met die regels, dus ook al zou jouw zoon alleen spellingszwak zijn, zou ik toch sowieso hulp gaan zoeken, dat kan veel opleveren.
In groep 8 liep ook hij er toch tegenop, vooral met CITO toets, ook al mocht hij die luisteren, maar daarmee ben je er niet helemaal. Hij heeft andere klachten, dan die je standaard zou verwachten.
Ik ben blij dat hij wel getest is en het voordeel van de twijfel krijgt. Ook bij tegenvallende cito scores.