Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 5 prognose vervolgonderwijs?

Mijn zoon van 9 zit sinds dit schooljaar in groep 5 van een cluster 4 school. Toen hij op school kwam stond er in zijn eerste verslag dat de prognose voor vervolgonderwijs VMBO-TL was. Dit gebaseerd op zijn rapport van de oude school. Nu heeft hij weer citotoetsen gehad en een verslag waarin staat dat hij overal een B voor scoort, alleen voor rekenen een C. Lezen scoort hij heel hoog en er was nog iets met taal waarmee hij voorloopt. Nu staat er in het verslag een prognose van VMBO-KB. Morgen heb ik een gesprek op school en zal ik er wel naar vragen, maar waarom wordt er zo vroeg al een prognose gegeven en hoeveel beter zal hij nog moeten scoren om wel naar VMBO-TL te kunnen? Mijn dochter scoorde het LVS niet hoger dan dit en zit gewoon op de MAVO. Is het normaal dat er zo vroeg al een prognose gegeven wordt? Gebeurt dat op regulier onderwijs ook wel eens?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
beetje ervaring

beetje ervaring

02-04-2012 om 19:49

Prognose

Ik heb een jaar gewerkt op een basisschool waar voor het eerst eind groep 4 een prognose gegeven werd. Dit is wel de enige school waar ik zo vroeg een VO-voorspelling heb gezien, maar ik verwacht dat het vaker gaat voorkomen. Die prognose was trouwens heel globaal: VMBO, VMBO-T/HAVO of HAVO/VWO waren de mogelijke prognoses. Met de scores van jouw kind (B en 1x C) zou er waarschijnlijk een VMBO-T/HAVO prognose afgegeven zijn, dat is, als je kind nooit is blijven zitten.

Op de school van mijn kinderen krijg je eind groep 6 een eerste indicatie mbt het VO.

Annet

Annet

02-04-2012 om 20:10

Koppeling cito en schoolniveau (scholengroep noorden van het lan

Een tijdje terug stond ergens in deze rubriek een link naar een scholengroep in het noorden van het land. Daar werd duidelijk uitgelegd welke cito-uitslagen (A,B, etc) gekoppeld konden worden aan welk vervolgonderwijs.
Misschien weet iemand de link nog.
Dit is een neutrale beoordeling van de cognitieve vaardigheden. Ik kan me voorstellen dat een cluster 4 indicatie dat beoordeel kan beinvloeden maar daar moeten dan wel goede redenen voor zijn. Die redenen zijn er volgens mij op groep 5 niveau nooit. Wie weet hoe een kind op andere gebieden functioneert als het in groep 8 zit.

Ontwikkelingsperspectief

Voor je zoon is een -ontwikkelingsperspectief- -OPP- gemaakt. Daarvoor wordt een -alternatief leerlingenrapport- gemaakt. De woorden tussen streepjes zijn jargon.
Een voorbeeld van zo'n rapport vind je hier http://www.simea.nl/congres/handouts-2010/functioneringsniveaus.pdf
Elke school, elk samenwerkingsverband, elke methode kan er een beetje anders uitzien. Scholen zijn verplicht dit soort rapportage bij te houden van leerlingen bij wie er wordt afgeweken van het standaard lesprogramma. Bijvoorbeeld: een leerling zit in groep 5 maar krijgt op onderdelen les op niveau groep 4. Dat is niet om die leerling elk perspectief op onderwijs te ontnemen, maar om de school te verplichten zich te verantwoorden. Om te voorkomen dat ze leerlingen buiten de toetsen houden met het excuus dat die leerlingen 'het toch niet halen'. Scholen moeten aangeven wat die leerlingen dan wel zouden kunnen en op basis van dat perspectief bijhouden of de leerling wel voldoende vorderingen maakt.
Hier http://www.coordinatorennetwerkpo.nl/Document/nieuws/Page-3.html vind je daar uitleg over. Lees het goed. Er staat in wat moet van de Inspectie en wat niet. Wat de functie is van dat ontwikkelingsperspectief. (klik onderaan door voor volgende pagina's uitleg).
Hier http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&thread=167540&zoek=alternatief%20rapport&forumsel=23&forum=23&post=2742049 vind je een draadje van een ouder die tot dezelfde ontdekking kwam als jij: Kind scoort goed op de toetsen, maar krijgt toch een achterstand achter de naam.
Dat heeft te maken met de relatie die de rapportage legt tussen het aantal maanden onderwijs en het behaalde toetsniveau. Kind zit in het 6e onderwijsjaar, maar scoort op het niveau van groep 5 = achterstand.
Google op -ontwikkelingsperspectief-, -alternatief rapport- en -alternatief leerlingenrapport- in combinatie met de naam van de school of van het samenwerkingsverband. Als het goed is kun je dan vinden hoe jouw school te werk hoort te gaan met die instrumenten.
De school moet aan jou uitleggen hoe dat nu toch werkt met dat perspectief, of er vorderingen zijn, etc.
Ik vind het raar dat er van jouw zoon een ontwikkelingsperspectief gemaakt wordt. Ik zie niet in waar hij af zou wijken van de standaard doelen in het onderwijs. Ook al zou de uitkomst van zijn onderwijs vmbo kb worden, dan nog past dat binnen de standaard doelen van het onderwijs.
Vragen stellen. Uitleg vragen. En als het even kan je ervaring delen. Dit gedoe gaat zich over alle scholen uitspreiden.
Groet,
Miriam Lavell

Computerprogramma

Mijn vriendin werkt op een basisschool in Den Haag daar werken ze met een computerprogramma waar zij alle Cito scores inzet en dan rolt er een prognose uit. Dat is gekoppeld aan de leerlingenadministratie. Daar zullen wel conclusies aan verbonden worden zoals Mirjam hiervoor omschreef. Voor zover ik weet gebruiken ze dat op de school van mijn kinderen niet. Zoon zit in groep 8 en wij wisten pas in januari waar we zo'n beetje aan toe waren en dat hoorde ik ook van meer ouders dat ze geen idee hadden waar ze naar moesten kijken. De site die werd aangehaald is volgens mij de Friese plaatsingswijzer daar staat een schema op van het verband citoscore en VO
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 11:01 Topicstarter

Maar...

ik kan me niet voorstellen dat met vooral B scores er een KB advies aan vast zit. Ik zal het straks navragen, om half 2 heb ik het gesprek. Verder vind het ook nog helemaal niet belangrijk om te weten wat hij hierna gaat doen. We hebben nog 3 jaar te gaan na dit schooljaar en ze gaan dan ook de eindtoets nog maken. Daarbij moeten toch maar zien met al bezuinigingen hoe alles gaat lopen

Veel vragen

"Verder vind het ook nog helemaal niet belangrijk om te weten wat hij hierna gaat doen."
Daar is het ook niet voor. Het is voor de school om aan de Inspectie te kunnen aantonen dat ook aan kinderen die niet meekomen, toch onderwijs geboden wordt dat die kinderen vooruit helpt.
Het is niet de bedoeling dat dat rapport een voorspelling geeft die vanzelf waargemaakt wordt. Dat is het wel het gevaar van die rapporten. Laat je dus goed informeren.
Eerst was de uitkomst vmbo-t, nu vmbo-kb, wat is er gebeurd dat duidt op een verdere vertraging in het onderwijs?
Het is niet makkelijk om je vinger erop te krijgen. Vraag veel en schiet zo min mogelijk in de verdediging. Alleen dan krijg je veel antwoorden. Ik ben zeer benieuwd.
Groet,
Miriam Lavell

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 19:55 Topicstarter

Miriam

Op school werd mij verteld dat zij inderdaad verplicht waren om dit weer te geven in het verslag. De orthopedagoog heeft het vastgesteld, maar zonder de juffen van te voren te benaderen. Ze gaven aan dat helemaal niet duidelijk is wat hij later gaat doen en dat er de volgende keer weer wat anders kan staan. De keuze van KB zou voortkomen uit intelligentie (gemiddeld tot boven gemiddeld), het LVS (allemaal B`s en een C) en zijn sociaal-emotionele ontwikkeling). Deze laatste loopt achter, maar dat kan toch niet de enige reden zijn om een kind lager in te schalen? Verder is hij enorm leergierig en heeft een perfecte werkhouding aldus school. Ik moest er verder geen waarde aan hechten, want het kon nog alle kanten op gaan. Ik twijfel nu wat ik zal doen. het laten rusten of de orthopedagoog erop aanspreken en uitleg vragen?

Doorvragen

Je hebt geen haast, maar je moet wel doorvragen. Je hoeft niet de orthopedagoog te benaderen. Dat moet de school doen. Die heeft die pedagoog kennelijk ingehuurd. De school moet uit kunnen leggen wat er bedoeld wordt en kan zich niet verschuilen achter een externe deskundige.
Als soc-em ontwikkeling het enige probleem is, dan is hier ronduit sprake van discriminatie (met dat soort wordt het nooit wat). Je moet er wel waarde aan hechten want bij de schoolkeus voortgezet onderwijs gaat deze voorspelling ook een rol spelen. De opmerking dat het nog alle kanten uit kan, slaat de plank een beetje mis. Als je met een perfecte werkhouding én goede scores op het advies KB komt, dan kan het haast alleen maar naar beneden.
Valt me ineens iets op trouwens... andere draadje.. van vmbo-t naar vmbo-kb, maakt niks uit voor het vervolg zegt de decaan nog.
Heeft het samenwerkingsverband het voornemen om vmbo-t op te heffen misschien?
Groet,
Miriam Lavell

Melleke75

Melleke75

03-04-2012 om 21:49 Topicstarter

Denk ik niet.

Maar inderdaad, als je de draadjes naast elkaar legt ga je wel denken. De orthopedagoog is verbonden aan school, werkt in school en is bijna alle dagen aanwezig, ik kan dus zo binnenstappen en zal dat zeker even doen. Die verschillen tussen Kader en Mavo begrijp ik so wie so al een tijdje niet, want ook bij mijn nichtje speelde het toen al. Nichtje is daadwerkelijk met een Mavo-advies naar kader gegaan omdat ze geen zin had in veel leren en toch wel naar niveau 4 kon. En zowaar dat bleek ook. Ze heeft haar opleiding bijna afgerond. Mijn dochter had de keus tussen kader en Mavo. School zei mavo, eindtoets zei kader. Zei koos voor mavo ook al werd haar verteld dat het niets uitmaakte voor de toekomst, het was alleen een keuze tussen praktijk en theorie. Straks op het MBO in haar nieuwe klas zullen dus kaderleerlingen zitten, je gaat je dus bijna afvragen: waarom zoveel moeite doen als het met minder hard werken ook kan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.