Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Groep 6 cito's ineens 3 niveaus lager

ik schrik me de tandjes ik krijg net op het intranet van school de cito cijfers binnen. Waar hij in groep 5 nog allemaal I-tjes haalde heeft hij in de M6 cito's begrijpend lezen en rekenen naar IV gekregen.

Wat kan hier in vredesnaam de oorzaak van zijn? Net nu de cito's gaan meetellen voor het schooladvies kelderen ze tot praktijkonderwijs niveau.

Bijtje82

Bijtje82

12-02-2022 om 14:19

Denk dat alleen school daar een antwoord op kan geven. Mijn zoon had ineens een langere score omdat ie meer deed dan de bedoeling was. 
Hij doet al mee op een hoger niveau en als je dan ook nog de opdracht en verkeerd maakt, dan gaat het mis.
Vroeger was het simpel. Je kreeg een boekje met opdrachten en dan moest je bolletjes inkleuren. Tegenwoordig vind ik het lastig om een systeem te vinden in het werk. En de opdrachten zijn soms zo omslachtig omschreven, dat ook ik geen idee heb wat er gevraagd wordt. 

Ik weet niet wanneer de cito gemaakt is, maar er is best een lange periode zonder school geweest. Je merkt gewoon dat een hoop leerlingen de structuur mist. Qua niveau zal hij geen achter stand hebben denk ik, het is meer het gebrek aan goede klassikale begeleiding de afgelopen periode. Online les werkt gewoon veel minder goed. 

Kind had zijn dag misschien niet?
En al die kinderen zitten nu al 2 jaar opgescheept met Corona-onderwijs.

- lockdowns
- onrust door alle besmettingen/minder leraren/groepen naar huis
- slordig gewerkt
- voelde zich niet lekker
- ... 

Vraag het de leerkracht!!

By the way...een IV is géén praktijkonderwijs. Dat is als een kind al jaren achtereen V scoort en een achterstand van 2 - 3 jaar op alle kernvakken heeft. 

Lavande schreef op 12-02-2022 om 14:25:



By the way...een IV is géén praktijkonderwijs. Dat is als een kind al jaren achtereen V scoort en een achterstand van 2 - 3 jaar op alle kernvakken heeft.

Helaas zijn ouders die een kind hebben wat standaard op hoog niveau scoort, waar ze zelf ook zitten soms gewoon niet in staat om het systeem ónder havo te begrijpen. Zij denken dat basis/kader 'praktijkonderwijs' is. Dat je daar de eerste twee jaar net zoveel theorieuren hebt als op havo/vwo dat weten ze niet. 

Voor TS: praktijkonderwijs zit ónder vmbo basis en is een heel ander type onderwijs. Het is netjes om ook op dit niveau je eens te verdiepen hoe het werkt en hoe het heet. En voor je kind: vraag het de leerkracht in plaats van hier. Zal heus wel goed komen want stel je voor dat jouw kind praktijkonderwijs moet gaan doen.

https://www.onderwijsconsument.nl/niveaus-voortgezet-onderwijs/

jemig. Kalm zeg. Hij zit in groep 6. De wereld is niet vergaan hè? Vraag het de leerkracht. 

En ik heb net van een andere ouder gehoord dat over twee jaar er een ander systeem dan cito komt. Wie weet hoe dan deze oude cito scores mee gaan tellen.

Als eerste op school vragen. Wellicht loopt de hele klas achter. Of was jouw kind totaal niet geconcentreerd. Mijn zoon ging in groep 7 ineens helemaal onderuit. Hij zat toen niet lekker in zijn vel  te zitten en er speelde nog wat meer. Dat had gevolgen voor zijn cito scores. Hij heeft uiteindelijk de cito's opnieuw gemaakt. 

Ga het in ieder geval eerst vragen. En zelfs als het klopt dat is een keer een slechte cito echt geen ramp. De cito's van mijn kinderen gingen ook regelmatig heen- en weer. Het is nooit stabiel hetzelfde cijfer geweest.

Martje80 schreef op 12-02-2022 om 16:03:

En ik heb net van een andere ouder gehoord dat over twee jaar er een ander systeem dan cito komt. Wie weet hoe dan deze oude cito scores mee gaan tellen.

Over twee jaar veranderen de regels over de eindtoets weer (die gaat weer naar eerder in het jaar, oftewel februari), schooladvies komt daarvoor (en scholen mogen zelf bepalen hoe ze het advies geven, en het is steeds gebruikelijker om daar de niveautoetsen vanaf groep 6 bij te gebruiken). De inschrijving op het VO komt dan begin april volgens mij. Zodat kinderen waar bij het advies bijgesteld wordt n.a.v een goede eindtoets ook nog kans hebben op een plekje op het gewenste niveau. Blijft dat bij zo'n groot verschil het logisch is dat zowel school als ouders zich zorgen maken. Dit gaat over horen tot de 20 % beste leerlingen, opeens presteren bij de groep waarvan 60% het gemiddeld genomen beter doet. Dat is inderdaad VMBO-kader of basis. Daar mag je best van schrikken wat mij betreft. Niets mis mee als dat inderdaad het niveau is, maar dat is heel onwaarschijnlijk als de toetsen voorheen zowel hoger waren. Genoeg reden om uit te zoeken waarvan het komt.

Thy

Thy

12-02-2022 om 18:13

Om mij heen zie ik dat de onderwijsachterstanden waar vanuit de politiek eerder over gesproken werd, wel meevielen. De laatste maanden is door afwezigheid van leerkrachten en het niet kunnen vinden van invallers, het naar huis sturen van individuele en groepjes kinderen en het in quarantaine gaan van hele klassen het onderwijs gigantisch onder druk komen te staan. Nu pas wreekt zich dat op de meeste scholen door tegenvallende resultaten. Het verbaast me dat je verbaasd bent....
Ook is dit een heftige tijd voor veel leerlingen ( geweest ), je moet niet onderschatten wat deze onrust en onzekerheid van met name de afgelopen tijd met kinderen heeft gedaan en nog steeds doet. Kinderen zijn geen machientjes die hun vaste riedeltje afdraaien op het niveau waarop ze zijn geprogrammeerd,  hun prestaties zijn van verschillende factoren afhankelijk.
En inderdaad, je gebruikt de verkeerde teminologie. Voordat je overal roept dat je kind nu op praktijkonderwijs niveau zit, moet je eerst misschien even opzoeken wat je nu zegt.

Het beste advies is om het aan de leerkracht te vragen. Er kunnen zoveel oorzaken zijn dat deze toets slechter gemaakt is dan gewoonlijk, oa corona. Maar hij kan ook wat minder goed in zijn vel gezeten hebben en daardoor minder gepresteerd, of slordiger gewerkt hebben. 

je kind gaat net een slechte score niet naar praktijk onderwijs. Hoe kom je erbij en waar maak je, je druk om? 

Mijn kind gaat (hopelijk) wel naar de praktijk school, zit in groep 7 en heeft haar reken cito's E4 nog niet gehaald. 

Dus echt, je hebt paniek om niks 

Als je kind ècht van I naar IV gaat, heb je wel wat anders aan je hoofd dan het schoolniveau.

yette schreef op 13-02-2022 om 07:45:

Als je kind ècht van I naar IV gaat, heb je wel wat anders aan je hoofd dan het schoolniveau.

Goed punt. Na een heftige comazuippartij kan het schoolniveau twee niveaus lager worden. Dus van VWO naar VMBO-t. Ga er vanuit dat dát hier niet aan de hand is maar een combinatie van corona etc Met een half jaar normaal onderwijs is je kind zo weer bij. 

Welk niveau het uiteindelijk gaat worden zou ik me niet zo druk om maken, maar zo'n drastische daling zou mij ook verbazen. Al jaren I en nu naar IV, dan is er wel iets aan de hand. 
Heeft hij het citosysteem niet begrepen, moet hij een bril of zijn de antwoorden verkeerd ingevuld? 
Ik zou ook graag weten wat de oorzaak is en een goede leerkracht wil dat ook weten. 

Ik denk dat je hier het beste met de leerkracht over kunt praten. Zo'n enorme daling opeens is echt niet gebruikelijk en dan kunnen jullie kijken waar het mis gaat en waar er werk aan de winkel is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.