Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Qwendo

Qwendo

15-02-2012 om 17:51

Groep 7 en niet begrijpen spellingsregels

Al sinds groep 5 heeft onze zoon een handelingsplan voorspelling.
Bijna de gehele klas heeft in groep 4 een achterstand opgelopen met spelling. Oorzaak in onze ogen een niet functionerende juf. Al vele jaren komt de klas die deze juf in groep 4 heeft in groep 5 met een achterstand.

Na een groot protest geeft deze juf geen les meer, alleen wij zitten nog steeds met de ellende.

Een schets begin groep 5 een D voorspelling (een hele diepe D) Eind groep 6 op 1 fout na een C voor de Cito.
Vreemde is dat hij voor de methode gebonden toetsen geven telkens een voldoende of ruim voldoende.
Ook begin groep 7 methode gebonden voldoende tot ruim voldoende handelingsplan wordt stopgezet.

En nu ...................... een heel diep dal 1 goed antwoord met de citospelling. En juf geeft aan dat hij de spellingsregels niet weet.
Zoon lief verteld dat hij regelmatig juf om uitleg vraagt maar dat ze hier geen tijd voor heeft.

Nu moet hij zelf een schriftje maken waar hij alle spellingsregels in noteert.
Het kan aan mij liggen maar had zo'n schriftje bij een kind met problemen al niet in groep 5 aangelegd moeten worden ? Zodat hij elke keer bij het het behandelen van een nieuwe regel deze kan noteren.

Nu mag hij het zelf oplossen school doet niets.

Iemand tips of ideeën ?

Qwendo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

15-02-2012 om 21:37

Hulp

Dat hij op methodetoetsen goed scoort is niet zo gek. Vaak hebben ze dan precies 1 categorie behandeld en dat gaat dan nog wel goed. Onze dyslectische zoon doet de methodetoetsten ook redelijk.

Ik zou hulp zoeken. Misschien is er dyslexie in het spel.

Voor mijn zoon waren al die spellingregels niet logisch, niet duidelijk. Google eens op 'taal in blokjes'. Klanken krijgen een kleur. De 'e' staat voor ' eh' , 'uh' en 'eee'. Bij deze methode hebben al die drie e's een andere kleur. En de kleur bepaalt met welke regels je rekening moet houden. Mijn zoon zal nooit een spellingtopper worden maar de basis heeft hij redelijk onder de knie. De uitzonderingen haalt de spellingcontrole er uit.

Hombre

Hombre

16-02-2012 om 11:15

Dyslectisch

"De uitzonderingen haalt de spellingcontrole er uit."

Die spellingscontrole helpt ook niet als je consequent 'voorspelling' i.p.v. 'voor spelling' schrijft. Misschien is mama Qwendo zelf ook wel een beetje dyslectisch.

Wilma

Wilma

16-02-2012 om 15:27

Niet lang zeuren

Ga niet te lang er van uit dat de juffen/meesters het wel goed zullen doen of goed zullen weten. Nee, zelf doen. Dat schriftje hadden ze inderdaad allang moeten geven. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dat ook wel. Of het zijn stencils die je desnoods wel in jouw tijd wil kopiëren (want oh oh wat hebben ze het druk, geen tijd voor je kind om goed te leren spellen).

Niet langer aanmodderen. Wij hebben dat wel gedaan, steeds gedacht dat school het wel zou weten. Niet dus. Eind groep zeven kwamen wij er achter dat zoon dyslectisch is.

Succes

Qwendo

Qwendo

17-02-2012 om 09:33

Dank

Dank voor alle reacties.

We zijn er nog niet goed uit. Inmiddels wel een gesprek op school gehad wat onze zorgen alleen maar groter maakt. Zoon lief is met alles ruim 1 score achteruit gegaan. Van A naar bijna C voor begrijpen lezen. Idem voor technisch lezen en rekenen.

En dit geldt niet alleen voor ons eigen kind, maar ook de totale score van de klas is enorm achteruit gegaan.

Thuis gaan we stappen nemen, ik heb inmiddels via,via een docent groep 8 gevonden die in de voorjaarsvakantie. Met zoon lief aan de slag gaat om te kijken wat er aan de hand is.

Ook ben ik bij de directie geweest en naast mij vele andere ouders. Er heerst totale onvreden onder de ouders, en een groot gedeelte twijfelt of ze hun kind in groep 8 nog op deze school laten zitten.

Voor ons is het duidelijk dat er meer in deze klas speelt. Hopelijk weten we na de voorjaarsvakantie iets meer.

Qwendo

Externe expertise inschakelen

Niet er vanuit gaan dat school het wel zal weten, bij sommige scholen is de expertise simpelweg niet goed genoeg of helemaal niet aanwezig.

Waarom laat je 'm niet testen via een orthopedagoog? Dan heb je alles in eigen hand en komt het probleem van je kind sneller naar boven dan dit gemodder. En hoe eerder duidelijk is waar het voor je kind aan schort, hoe eerder je gericht te werk kunt gaan. Je hebt expertise nodig. Doen, want dit gemodder kan voor je kidn gevolgen hebben (faalangst, eigenwaarde, zelfvertrouwen).

Groet, Moppeke (waarbij er bij dochter pas in groep 8 dyslexie werd geconstateerd door een orthopedagoog, school bakte er niets van).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.