Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tabitha

Tabitha

25-03-2020 om 09:16

Groep 8

Zijn hier nog meer achtste groepers? Hier een zoon in groep 8. Waarbij vanmorgen het bericht dat de scholen 6 april zeer waarschijnlijk niet open gaan tot groot verdriet leidde. “Gaat kamp dan nog wel door en de musical en het eindfeest?” En daar kon ik hem niet geruststellen.
We hadden het al wel eerder genoemd, maar toen drong het nog niet echt tot hem door.
Ook mist hij school en zijn vriendjes.
Gelukkig hebben we hier als laatste zomervakantie, dus we houden nog een kleine hoop dat ze toch nog iets van een eindfeest kunnen hebben.

Hier ook

En dochter in groep 8.kamp heeft ze gelukkig al gehad. Maar ze maakt zich vooral druk om de musical en het afscheid. Zo sneu zo in dit laatste jaar....

Triva

Triva

25-03-2020 om 10:47

musical

Ik zou toch wel de voorbereiding van de musical gewoon in gang zetten, hebben die kinderen ook wat te doen thuis. Rollen verdelen, oefenen in groepjes, samen zingen oefenen. Mocht er eind juni weer wat mogelijk zijn dan stáát die musical er gewoon! Mocht het niet kunnen dan hebben ze het online wel veel gezelliger gehad.

hier

Hier heeft dochter het nog niet over de musical en het kamp gehad en ik heb nog niet gedurfd het onderwerp aan te snijden. Over die musical had ik haar nog niet gehoord, maar naar het kamp keek ze wel uit. Maar ze was de afgelopen dagen vooral bezig met dat onze vakantie naar de VS deze zomer mogelijk niet doorgaat, dan ga ik haar niet nog verdrietiger maken met de mededeling dat ook het kamp op de tocht staat. Geen idee wanneer dat gepland was trouwens, ik denk juni.

Bedenk me nu ineens dat ik in de MR moet aankaarten wat ze gaan doen met de al geïncasseerde bijdrage voor het schoolreisje (de groepen onder 8), want ook dat zal wel niet doorgaan.

Ik zit ontzettend te hopen dat de scholen weer open mogen na de meivakantie, maar ik ga er maar niet vanuit.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

27-03-2020 om 15:51

Meivakantie

Ik hoop ook dat ze daarna weer opengaan. Ik ben er nu al een beetje klaar mee. En dan hebben ze ook nog tijd om de musical te oefenen.
Zoon gaat pas half juni op kamp, dus we hebben nog een beetje hoop dat dat door kan gaan. Vinden jullie kinderen het erg dat de eindtoets niet doorgaat? Dat vindt zoon niet zo erg. Hij heeft het gewenste advies al binnen en kan naar de school van zijn keus.

Hier ook

een kind in groep 8. Kamp doen ze altijd hier begin van het schooljaar, dus die hebben ze gehad. Maar idd musical, eindfeest, uit de school "gegooid" worden (door de juffen letterlijk gegooid op zo'n mega dik gymkussen)... alles nog onduidelijk.
Kind heeft niet zo'n leuk schooljaar, erg buitengesloten waardoor ze er niet heel rouwig om is dat ze niet naar school hoeft. Ze hoopt wel dat er iets wordt bedacht voor de musical. We wachten het maar af.

Tabitha

Het komt nu wel goed uit dat tegenwoordig het advies al binnen is voor de eindtoets. Alleen zuur voor die kinderen die hadden gehoopt met een goede eindtoets het advies naar boven bij te laten stellen.

Groeten,

Temet

Tabitha

Tabitha

19-04-2020 om 10:49

Temet

Ja, dat is vervelend. Eigenlijk zouden die kinderen toch een kans moeten krijgen een eindtoets te doen. Hoeveel zouden het zijn per klas? Niet zo veel denk ik, dus dat zou best te regelen moeten zijn op school.
Bij zoon zijn ze nu begonnen met het verdelen van de rollen van de musical. Ik ben benieuwd of hij ook daadwerkelijk gedaan kan worden. Anders moet iedereen zijn eigen scènes spelen en opnemen en er dan maar een aan elkaar geplakte film van maken. 😁

Triva

Triva

19-04-2020 om 11:55

dat was dus deze week

op het jeugdjournaal. Een meisje die graag orthodontist wil worden en dat is nu niet mogelijk omdat ze haar havoadvies niet kan opkrikken naar vwoadvies. Ik hoop toch echt dat iemand haar verteld dat als ze het goed doet op de havo ze gewoon kan overstappen naar het vwo of dat ze na de havo alsnog vwo kan doen.

Tandarts

Tandarts

19-04-2020 om 13:45

Sensatiezucht Triva

Lekker staaltje sensatiezucht van het jeugdjournaal. Als ze naar een scholengemeenschap gaat en het in de eerste klas heel erg goed doet, zal ze naar 2VWO gaan. En ze kan na de havo vwo doen zoals je al zegt.
Toen ik tandheelkunde studeerde in de jaren tachtig zaten er twee mensen in mijn eerste jaar die begonnen waren op de mavo. Een daarvan is parodontoloog geworden de ander ben ik uit het oog verloren.
Er zullen nu, zonder de uitslag van de cito, kinderen naar een te hoog niveau gaan en er zullen kinderen naar een te laag niveau gaan. Eigenlijk dus precies hetzelfde als elk jaar.

Dees

Dees

19-04-2020 om 13:56

Film

Sorry maar kamp kun je in ieder geval op je buik schrijven. Afscheidmusical hangt af van de creativiteit van de docenten. Die kun je tegenwoordig namelijk prima in filmvorm maken.

Mijn hemel

'Een meisje die graag orthodontist wil worden en dat is nu niet mogelijk omdat ze haar havoadvies niet kan opkrikken naar vwoadvies. '

Tuurlijk joh. Alsof dat opkrikken 100 % zeker gebeurd zou zijn.

Triva

Triva

19-04-2020 om 14:53

Tandarts

"Er zullen nu, zonder de uitslag van de cito, kinderen naar een te hoog niveau gaan en er zullen kinderen naar een te laag niveau gaan. Eigenlijk dus precies hetzelfde als elk jaar.'

Dat klopt niet. De cito kan je advies niet omlaag halen, alleen maar omhoog.

Zonne

Zonne

19-04-2020 om 15:02

en nu

"Dat klopt niet. De cito kan je advies niet omlaag halen, alleen maar omhoog."

Schept valse hoop.

Zeker nu, denk ik. Allemaal mensen die gaan denken dat hun kind, of kinderen die denken, dat ze echt wel een vol niveau hoger gescoord zouden hebben als er maar een eindtoets was geweest.

Bij een half niveau hoger in het geval van een kind dat al jaren een twijfelgeval is kan ik me nog wat voorstellen, maar bij kinderen die al meer dan 2,5 jaar op een bepaald niveau scoren en dan denken of hopen dat ze op een eindtoets ineens een vol niveau hoger waard zijn, niet zo heel veel.

Maar we zullen het nog jaren horen, vermoed ik.

Wassen neus

Er wordt wel officieel verkondigd dat de eindtoets het advies nog kan veranderen, in de praktijk gebeurt het zeer zelden. Ook als op de eindtoets hoger is gescoord dan het oorspronkelijke advies, past de school dat advies vrijwel nooit aan.

Groeten,

Temet

Tandarts

Tandarts

19-04-2020 om 15:58

Triva

Ik zeg niet dat kinderen door een cito naar een te laag niveau (dus na de cito naar een lager niveau) gaan, ik zeg alleen dat sommige kinderen naar een te hoog niveau gaan en sommige kinderen naar een te laag niveau gaan. In dit jaar zonder citotoets dus ook.

En inderdaad, als dat kind een havo-advies had was dat vast niet voor niks.
De kans dat ze ineens 550 op een cito haalt is dan niet groot.

Analyse

Er kunnen straks vast prachtige analyses gemaakt worden waarbij de oude situatie (cito bepaalt advies), de nieuwe situatie (schooladvies leidend, cito achteraf) en deze (geen cito). Dan kijken of het allemaal wat uitmaakt of niet: zit er verschil in de adviezen in verdeling naar niveau, welk percentage zit na een jaar nog op het geadviseerde niveau? Interessant.

skik

Zonne

Zonne

19-04-2020 om 16:47

skik

En die van volgend jaar natuurlijk!

Ik heb nu een kind in groep 7. Daarvoor maakt overigens het niet uit; die heeft al jaren dezelfde scores en werkt nu ook heel zelfstandig zijn taken af.

Maar ik kan me voorstellen dat er wat kinderen een dipje gaan krijgen. En als ze al niet zo best scoorden en nu thuis er ook niet veel uit komt...dan wordt de indruk van de leerkracht in ieder geval niet hóger, lijkt mij.

Zonne

Aan de andere kant zullen ook veel ouders tot de conclusie komen dat de leerkracht niet het probleem was.

Het is natuurlijk naar, de schoolsluiting, maar wel veel kansen om alles weer eens te herijken.

skik

Flavia

Flavia

19-04-2020 om 20:14

Temet: aanpassen

Bij de basisschool waar dochter vanaf komt is in haar jaar bijna een kwart van de adviezen nog omhoog bij gesteld. 5 van de 19. Ook vorig jaar weer. Jammer is alleen dat je dan niet op de school van keuze ook altijd omhoog kunt of naar de andere locatie.

Flavia

Ik kijk er echt van op, ik hoor/zie om mij heen andere dingen, maar mooi dat bij jouw school ook echt flexibel wordt gereageerd.

Wel waardeloos als je er dan vervolgens niets aan hebt bij de vo-school. Nu het over de hele linie niet om enorme aantallen gaat zou er toch iets van een garantieregeling voor deze groep moeten zijn, zou je denken.

Groeten,

Temet

Flavia

Dat is vreemd. Wij zijn verplicht de brugklassers te plaatsen op het advies van de basisschool, ook als dit een verhoogd advies is. Overigens blijkt vaak wel dat het eerste, niet-opgehoogde advies het juiste was, maar niet altijd. Maar wij hebben leerlingen met begrijpend-lezen scores op Vmbo-kader niveau op het Vwo zitten (niet veel gelukkig) omdat de basisschool vond dat ze het moesten kunnen. Daar kunnen we niks tegen doen. Maar die leerlingen hebben de eerste flinke teleurstelling al in de brugklas te pakken, want begrijpend lezen is ontzettend belangrijk.
Basisscholen worden overigens wel op de hoogte gehouden hoe hun leerlingen het doen ten opzichte van het advies.

Triva

Triva

21-04-2020 om 17:11

Allison

Geef dan eens een specifiek voorbeeld? Was het advies mavo maar haalden ze een 545 op de cito ofzo? Jouw voorbeeld in het kader van ophogen na cito vind ik wat vreemd.

Triva

Triva

21-04-2020 om 17:11

Ik bedoel

Dan was zowel het advies als de citoscore te hoog.

Triva

Dit waren leerlingen (twee van dezelfde basisschool), die gedurende de schooltijd ongeveer havo-scores hadden met uitzondering van begrijpend lezen, wat daar ver onder lag. Vervolgens maakten ze de eindtoets na veel oefening thuis (later gehoord van de kinderen zelf) op hoger niveau, nog steeds met begrijpend lezen flink slechter dan de rest en er rolde een Vwo-advies uit. En dan moeten we ze plaatsen. Dit is wel heel extreem natuurlijk, meestal scheelt het hooguit een niveau of minder. Maar mijn punt was: wij als VO kunnen niet bij plaatsing besluiten dat een kind niet op een bepaald niveau mag starten. Dat bepaalt de basisschool, en terecht. Die kennen het kind beter. Maar het gaat soms wel mis, en als dat zo is gaat het toch wel vaak om opgehoogde adviezen.

Triva

Triva

21-04-2020 om 20:07

maar serieus

hier is iets mis met deze basisschool, dat is geen voorbeeld voor de rest van het land en ik neem aan dat het VO ook wel een hartig woordje praat met die basisschool en een volgende keer eerst in gesprek gaat met zulke resultaten.

Triva

Klopt, er zijn ook stevige gesprekken gevoerd met deze basisschool! Hun adviezen zijn over de hele linie te hoog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.